Permalänk
Skrivet av anon910:

Efter den studsen är du pluss om du säljer nu, förutsatt att du inte gick in direkt i öppningen,

Jag var lite tidig. Så hann dyka lite innan, men var för tidig.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd

💎👐💎

Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte? Det är en vanlig låt?
Den här är specialgjord i alla fall, den kanske redan finns här i tråden.

https://youtu.be/1xPmR4aNgkA

Den dära hade ju inga instrument.

Permalänk
Medlem

Jaha så var ännu en handelsdag förbi. Sitter och tjurar lite över SKF:s tapp efter en briljant rapport. Säger som den, mycket kortfattade, anonyma analytikern som DI citerade i sin intervju med Alrik ikväll: ”obegripligt”.

Innehav SKF: Köpoption – Lösenpris 290 kr, slutdatum 2021-12-17

Sitter på en säljoption på 34 kr med lösen 26 feb i Nokia som inköptes efter WSB-ruset förra veckan. Sälja eller behålla över rapporten, vad tror ni? Jag tror på ytterligare nedgång efter rapporten, särskilt med tanke på den senaste kvartalsrapporten, förmaningarna i densamma samt kursruset.

Permalänk
Medlem

Månadssparar på fondroboten Lysa med 90% aktiefonder. Inget aktivt investerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Volymerna är klart mindre nu.
Men de har ju haft torsdag-måndag på att täcka sina blankningar. Privatpersoner har ju inte fått möjlighet att handla pga olagliga och regelvidriga restriktioner.
Men om det nu är sant att short interest har minskat ner till 39% då verkar jag ha kört familjens ekonomi i graven.
Ligger ute med nästan 500kkr i gme och bb med skyhöga inköpskurser.
335 för gme och 21,50 för bb.
Nu börjar jag svettas.

Hur har det gått för dig? Hoppas att du kan hålla nere eventuella förluster.

Permalänk
Medlem

Förslag om att officiellt bryta ut GME et al till sin egna tråd. Någon som kan ta den stafettpinnen? Sitter lite dåligt till för att strukturera upp något snyggt.

Permalänk
Medlem

Känns poänglöst. Folk säljer som flugor nu och den är påväg ner till sina $20-30. Enda som är kvar nu är bagholders som köpte på hype.

Själv är jag väldigt intresserad av shbs rapport imorgon och mer information om kontorsnedläggningarna.
Volvo gällande elektrifiering och outlook framåt.
Båda är väldigt intressanta att se var utdelningen lägger sig.

Permalänk
Medlem

Precis börjat, aktier.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yonie:

Förslag om att officiellt bryta ut GME et al till sin egna tråd. Någon som kan ta den stafettpinnen? Sitter lite dåligt till för att strukturera upp något snyggt.

Lyfte det tidigare så skapar en tråd nu innan jag fortsätter med filmen jag kikar på (Spiderman, tidigt 00-tal).

Modsen får flytta över 99% av inläggen som skrivits senaste dryga veckan eller låta dessa ligga kvar. Återkommer med länk när jag är klar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625166-har-ni-investe...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Precis börjat, aktier.

Sikta inte på rikedomar, boats and hoes. Allt du investerar - consider it lost.
Har du stora pengar? Sätt dem i fonder och låt dem stå, köp mer när det är åt helvete med allt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur har det gått för dig? Hoppas att du kan hålla nere eventuella förluster.

Nej då.
Jag klarar inte av att sälja när värdet har gått ner med 70%. Att sälja innebär att acceptera förlusten.
Att inte sälja innebär en stor rost att torska allt men även hopp om återhämtning.
Just nu ligger jag ca 250 tusen back.
Kanske livets tyngsta lärdom.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej då.
Jag klarar inte av att sälja när värdet har gått ner med 70%. Att sälja innebär att acceptera förlusten.
Att inte sälja innebär en stor rost att torska allt men även hopp om återhämtning.
Just nu ligger jag ca 250 tusen back.
Kanske livets tyngsta lärdom.

Hur tänker du dig en återhämtning på AMC och Gamestop? Att shortsqueezehypen blossar upp igen eller att verkligt värde finns i bolagen? Dvs en blomstrande framtid för film på bio och att folk kommer vallfärda för att köpa sina spel på optisk media i fysisk butik?

Permalänk
Medlem

Man måste acceptera sina förluster. Det är så man drar lärdomar, huvudsakligen.
Det du gör är att inte acceptera verkligheten. Du gömmer dig bakom en lögn, för du är inte mogen nog för sanningen.

Kanske är det så du lever hela ditt liv. Sopar smutsen under mattan.

Förr eller senare rasar korthuset.

Draken växer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej då.
Jag klarar inte av att sälja när värdet har gått ner med 70%. Att sälja innebär att acceptera förlusten.
Att inte sälja innebär en stor rost att torska allt men även hopp om återhämtning.
Just nu ligger jag ca 250 tusen back.
Kanske livets tyngsta lärdom.

Till alla er som köpt GME, AMC, och så vidare:
Kom ihåg att det är en meme-aktie ni handlat. Lätt att dras med i hypen. D.v.s. den kommer inte att "återhämta sig". Folk dumpar den och går vidare. Det var kul en vecka eller två sedan blev det tråkigt. Det är inte en långsiktig Apple-aktie direkt. Såklart finns chansen att de kortat aktien för mycket och det går att tjäna en fin hacka. Men det är ingen som vet om det verkligen kommer att hända. Man vet heller inte när det kommer att hända.

Något man kan tänka på är vad Mark Cuban sa till alla som handlat aktien igår: Om du har råd att lägga ut pengar att investera OCH du tror långsiktigt på företag, så kan du hålla i aktierna väldigt länge. (läs: dra er ur eller håll i aktierna i flera år)

Edit: Bör nog inte ge finansiella råd till folk på nätet så jag skrev om inlägget.
Edit2: Verkar redan finnas en tråd om just detta länkat från inlägget ovan. Vill ändå belysa problematiken med att gå in i dessa typer av aktier för övriga investerare. Och framförallt ni som är unga och nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Sikta inte på rikedomar, boats and hoes. Allt du investerar - consider it lost.
Har du stora pengar? Sätt dem i fonder och låt dem stå, köp mer när det är åt helvete med allt.

Nej, inga stor pengar, flyttade in lite start kapital, tanken är att ta kanske 1000 kr i månaden att investera med.

Kommer investera långsiktigt i branscher och bolag som på sikt kommer gå upp.
En viss andel vill jag ha för att spela med, hög risk, för skojs skull.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej då.
Jag klarar inte av att sälja när värdet har gått ner med 70%. Att sälja innebär att acceptera förlusten.
Att inte sälja innebär en stor rost att torska allt men även hopp om återhämtning.
Just nu ligger jag ca 250 tusen back.
Kanske livets tyngsta lärdom.

Vilken lärdom? Du försöker ju just nu rätta till problemet med att du gått back när du gamblat med familjens besparingar, genom att fortsätta att gambla med familjens besparingar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv

Observera att det finns en aktiv tråd för GME/WSB diskussion: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625166-har-ni-investe...

Permalänk
Medlem

Jag köper mest aktier på listorna First North och Small Cap.
Försöker hitta företag som ligger i en tidig fas, oftast inom läkemedels- eller teknikbranschen, som jag tror kan utvecklas och växa på sikt.

Ligger ofta kvar i aktierna under flera år. Under tiden kan de ibland ligga på minus och behöva ta in pengar genom nyemission. Men har jag tur så får de till slut fart på affärerna och kursen kan börja lyfta rejält.
Exempel på sådana lyckade företag jag ägt under åren är Vitrolife, Xvivo, Cellavision, Jays, Mr Green och Axis.
Men jag har även haft några mindre lyckade investeringar som CDON och Africa Oil.

Två företag jag ägt aktier i under många år är Hexatronics (+2700%) och Invisio (+1000%).
Har även investerat i 5 ytterligare företag på First North som just nu ligger lite blandat plus och minus.

Viktigt är att sprida ut risken på flera olika företag och olika branscher. Då spelar det ingen större roll om några investeringar går dåligt.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag investerar huvudsakligen genom optioner. Tjäna pengar på att sälja och handla oppar är kul.
Blev inspirerad från denna subredditen https://www.reddit.com/r/ISKbets/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Jag investerar huvudsakligen genom optioner. Tjäna pengar på att sälja och handla oppar är kul.
Blev inspirerad från denna subredditen https://www.reddit.com/r/ISKbets/

Finns det nån bra site/stream man kan kolla på som nybörjare?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truxes:

Jag investerar huvudsakligen genom optioner. Tjäna pengar på att sälja och handla oppar är kul.
Blev inspirerad från denna subredditen https://www.reddit.com/r/ISKbets/

Alla trådar verkar bara handla om att de är stolta över att ha kvar sina wsb aktier. Ingen vidare inspirationskälla vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har den dåliga vanan att gå tillbaka och kolla utvecklingen på aktier jag sålt några månader senare. Det senaste året har jag konstant slagit börsen, men ändå så har jag alltid sålt vid fel tillfälle.

Just CDON hade jag typ 2000 i men sålde det precis efter black friday. Jag besökte faktiskt sidan och blev helt chockerad av hur dåliga och amatörmässig den kändes. Det kändes mer bedrägeri-igt än Wish. Så jag sålde, nöjd med min lilla vinst.

Sen kollade jag nu i helgen hur det har gått... Hur fan kan CDON bara skjuta rakt upp som en raket? Det är ett etablerat företag som gått från att vara en vanlig ansenlig återförsäljare till ett "marketplace" hittepå!

Jag var så säker på att aktien skulle ha rasat under jul, öppnade historiken med högt självförtroende och blev bara helt lamslagen. Jag säljer alltid vid fel tillfälle. Köper bra, säljer dåligt.

Fast CDON har haft en lite speciell resa samt ganska dåligt skött och rejält undervärderat i tidigare bolaget Qliro Group som innehöll Qliro, Nelly och CDON. Jag var ganska säker på att CDON skulle gå bra efter att ha noterats separat då dom blivit av med massa tidigare kostnader och sålt ut deras "egna" produkter och blivit av med lagerkostnader och istället börja få snurr på marketplace strategin. CDON var enda bolaget jag behöll av dom 3 nämnda då dom var dom enda jag tror på under kort sikt.
Men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle se CDON på 600kr+. Hade den stannat på 120kr hade jag varit nöjd liksom. Den har fått en otrolig hype från utländska investerare då många tror den är Nordens svar på Amazon och vi vet ju värdet på den aktien

Jag har nog beslutat mig iaf för att sälja idag, rapporten kommer bli bra men som jag skrev i mitt första inlägg så har jag ändå en känsla att förväntningarna är för högt ställda. Sen har jag lärt mig under åren att man ska inte bli för girig.

EDIT vet även att denna snurrar på en hel del utländska forum:
https://f76dd8cc-3921-4115-86d3-95ad25ef0ac1.filesusr.com/ugd...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

För de som är intresserade kan jag varmt rekommendera en gratiskurs i financial markets med Robert Shiller som är professor i ekonomi vid Yale.

Finns tillgänglig här: https://www.coursera.org/learn/financial-markets-global#instr...

Permalänk
Medlem

Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.

Förslag?

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag köpte för ett tag sedan aktier i Zaptec. Den har gått rätt bra sedan dess och funderar nu på hur jag ska göra, egentligen tror jag på företaget på lång sikt men tycker det känns som att aktien i nuläget är för "hypead" och därmed övervärderad.

Får se om jag beslutar mig för att sälja av eller ligga kvar långsiktigt. Är iofs bara småsummor jag har köpt aktierna för så de kanske får ligga kvar.

Är i övrigt ny på detta med aktier. Har tidigare bara sparat i fonder och det är där jag sparar större delen av ikna slantar. Ser mest aktiesparandet som en kul grej då jag tycker det är intressant. Försöker tänka långsiktigt och inte dras med i kortsiktiga "hype:ar" men när det gäller Zaptec drogs jag med (även om det bara är småsummor som sagt, och än så länge går det ju bra ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.

Förslag?

Alltid svårt att tipsa om aktier, men jag brukar hitta bra tips och researches på Redeye https://www.redeye.se/ och Introduce https://www.introduce.se/.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.

Förslag?

GME, AMC och BB?

Nä skämt åsido, funderat på samma sak själv, halvera inne havet och investera i något annat. Vill personligen inte sälja av helt men samtidigt har aktien fastnat vid 800-900 dollar. Värderingen är galet hög som den är redan.

Kommer nog inte kunna ge något bra förslag själv men är det inom något speciellt område du vill in? Mer tech?

Permalänk
Medlem

Fractal Design ska börsnoteras. Känns som ett toppen-företag för SweC. Jag har signat upp mig för 250 aktier.

https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fractal Design ska börsnoteras. Känns som ett toppen-företag för SweC. Jag har signat upp mig för 250 aktier.

https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Tack för tipset, den tar vi!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB