Telenor kopplar upp 5G-nätet i 37 städer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Jag bor i en kranskommun till Stockholm för att vara exakt. Stockholm är vart arbetsplatsen ligger.

Det finns gott om fiber (även i huset), men hyresvärden vill inte dra in det i lägenheterna, så det är 4G (med hopp om 5G) som gäller.

Finns det inte andra bostäder på orten? Dröjer ett tag innan vettiga 5G-routrar kommer och det är väl inte riktig FWA Telenor erbjuder?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Petterk:

Finns det inte andra bostäder på orten? Dröjer ett tag innan vettiga 5G-routrar kommer och det är väl inte riktig FWA Telenor erbjuder?

Köper du en ny bostad till mig så visst. Skulle det vara så kritisk skulle jag flyttat för länge sedan. Jag har ju haft VDSL2 trots allt.

Det får du fråga Telenor om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datanisse:

Jag förstår nog Men gör man något seriöst(BF5) sitter man vid sin fiberuppkoppade PC-buurk!

Det reella problemet är att det börjar bli fullt i näten. 3G och 4Gteknikerna stödjer en viss mängd datatrafik/uppkopplade enheter innan det är fullt. 5G tillåter många gånger fler användare och mycket mer datamängd.
Med tanke på att fler och fler enheter kopplas upp varje dag - och vi dessutom använder mer data per uppkopplad enhet över tid så går det inte ihop sig i längden.
Det är säkert så att de flesta inte märker av problem med 4G idag. Men hastigheten per uppkopplad enhet forstätter krympa ju fler som behöver samsas om utrymmet. Så bygger man inte ut infrastruktur som klarar mer belastning så kommer nätet alltså bli sämre och sämre över tid. Eller iaf långsammare och långsammare.

Ingen vill stå med bra täckning och ändå noll nedladdningshastighet för att nätet tyvärr redan är fullt - såklart ;).

Därför bygger man ut infrastrukturen nu. Utbyggnaden börjar innan vi börjar märka av reella problem. Hellre att man bygger bort framtida problem innan de uppstår än efter - så slipper man en strulig period med vingklippt trådlöst internet. Eller ja, så tänker jag iaf.

Det här har alla glädje av. Alltså även om man inte spelar doom över trådlöst internet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av anon134512:

"Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter."

Varför är Karlskoga med på den listan kan man då fråga sig? En stad utan turister och stor är den inte heller, med lastvaruintag-känsla över hela centrum.

Grattis Karlskoga!

Kan ju ha att göra med om Telenor har något kvar här, eller samarbetspartnern Tele2 kom på att de hade lite kompetens kvar i området, vem vet? Eller så vill de att man skall kunna ha 5G ifrån Örebro ända till Karlstad utan avbrott

Centrum har f.ö renoverats och fixat till på torg o parkeringar, men att ha lastvaruintagen ut mot E18 är väl bara logiskt, det görs ju samma sak i Stockholm

Permalänk
Medlem

Har dom slagit på i Uppsala? Tyckte det började ryka från öronen

Ny teknik är välkommet, vimla borde snart haka på 5G eftersom de använder telenor nätet.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag förstår inte vad vi ska ha det till, bara. Vad kräver stor bandbredd över det mobila nätet?

Stora utlärnings och forskningsinstitutioner som universitet och larmcentraler är i starkt behov av 5G.

Skrivet av Shudnawz:

Jag minns inte hur det är med mindre tätorter senare, är tanken att 5G ska sträcka sig lika långt ut i obygden som 3G/4G, eller hålla sig till större vägar och storstäder?

Eftersom 5G kommer att gå på olika frekvensband där, till en början, man håller sig inom ungefär samma frekvensband som 4G så skulle jag nog tippa på att där du har 4G så kommer du även ha 5G inom en någorlunda snar framtid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det får du fråga Telenor om.

Utan någon form av garanti är det väl ett nej på den.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på att Comviq får 5G någorlunda smart, de ägs ju av Tele2 som delar nät med Telenor så kan tycka att det borde komma snart.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad har det med något att göra?

Bara för att Bofors (numera BAE) finns gör det varken Karlskoga till en turiststad eller en stor stad.

Det är en viktig industri och Bofors och Telenor kanske har gjort något samarbetsavtal för att få 5 g där, det är inte bara invånarantal som styr detta med en massa gamers, du får tänka utanför din box

Permalänk
Medlem

5G lär väll vara drömmen för sånna som mig som bor i en villa utan tillgång/möjlighet till att skaffa fiber? Som mobilt bredband då alltså

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Hoppas 5G blir bra nog att Comhem känner att de får konkurrens i Comhem-hus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton studs:

Det är en viktig industri och Bofors och Telenor kanske har gjort något samarbetsavtal för att få 5 g där, det är inte bara invånarantal som styr detta med en massa gamers, du får tänka utanför din box

No shit.

Givetvis kanske det kan vara så, men de har angivit invånarantal och turism som största skäl, trots att det inte går hand i hand med orterna vilket gör det lite roligt att driva med det.

Skrivet av sinclairhacker:

Kan ju ha att göra med om Telenor har något kvar här, eller samarbetspartnern Tele2 kom på att de hade lite kompetens kvar i området, vem vet? Eller så vill de att man skall kunna ha 5G ifrån Örebro ända till Karlstad utan avbrott

Centrum har f.ö renoverats och fixat till på torg o parkeringar, men att ha lastvaruintagen ut mot E18 är väl bara logiskt, det görs ju samma sak i Stockholm

Är Kulanhuset fortfarande lika fint?

Verkar absolut vara så att Tele2 har verksamhet kvar, men verkar inte vara någon som kräver 5G så det låter rimligt med att försöka hålla täckning längs med E18.

Fakta om Tele2s nya Karlskogakontor:

254 anställda med plats för upp till 280 medarbetare.
4 297 m² kontorsyta.
18 konferens- och samtalsrum.
2 stora utbildningssalar.
Kontoret är öppet vardagar 07-20.
Av 500 000 kundservicesamtal till Tele2 varje månad hanteras 30 000 i Karlskoga.
Avdelningar vid kontoret: Tekniksupport, servicedesk för företagskunder, reklamation och avslut av abonnemang.

Edit: kanske är för att hålla igång Karlskogas fantastiska pizza-industri. Fantastiska pizzerior där (de jag ätit på i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är varför du skall testa 5g när du knappast surfar? SMS och ringa går ju inte snabbare för att du har 5g direkt.

Jag smsar och ringer ju inte för 3-6 GB i månaden.. Surfar gör jag ju. Och det går fruktansvärt segt. Är konstant uppkopplad till mitt hem med VPN där jag har alla mina saker. Vill jag dra upp mobilen utomhus och kika på lite familjebilder eller filmer eller vad som så vill jag inte att det ska buffra sönder bara.. That's all..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

5G i min värld är överskattat..
Vad är den stora vinningen med det för gemene man?

Skiftet från 2G / GPRS till 3G var stor i form utav hastighet. Och från 3G till 4G så var det hastighet men framförallt latens som ändrade game’t...

Vad är det 5G har som 4G saknar förutom ashöga hastigheter nära masterna ?
Jag fattar verkligen inte grejen.

Mer en ”jag har 5G, för jag kan.” -grej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

"Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter."

Varför är Karlskoga med på den listan kan man då fråga sig? En stad utan turister och stor är den inte heller, med lastvaruintag-känsla över hela centrum.

Grattis Karlskoga!

Har för mig Transcom eller vilka det nu var som tog över Telenors kundtjänst för några år sedan är lokaliserade i Karlskoga.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

5G i min värld är överskattat..
Vad är den stora vinningen med det för gemene man?

Skiftet från 2G / GPRS till 3G var stor i form utav hastighet. Och från 3G till 4G så var det hastighet men framförallt latens som ändrade game’t...

Vad är det 5G har som 4G saknar förutom ashöga hastigheter nära masterna ?
Jag fattar verkligen inte grejen.

Mer en ”jag har 5G, för jag kan.” -grej.

Du skrev det själv lattens. https://www.everythingrf.com/community/why-is-low-latency-imp...
Lattens är i sin tur väldigt beroende på hur långt ifrån man bor från masterna.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Fatmajk:

Ok så...städer/byar som Boden och Rättvik ska få 5G först, men stora städer som Lund, Helsingborg, HässleHolm kommer inte få det? #logic

Rulla ut 5G för oss skåningar bums meddesamma!

Äää var inte så butter, vi har inte de horisontella fördelarna som ni skåningar har, inga hinder för radiovågorna!
Vi behöver lite fler stationer för att kunna täcka in alla dalar vi har
Eller så gillar de oss lite mer helt enkelt

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boombaaz:

Har för mig Transcom eller vilka det nu var som tog över Telenors kundtjänst för några år sedan är lokaliserade i Karlskoga.

Transcom är nedlagt i Karlskoga sedan många år tillbaka och har inte längre Telenors kundtjänst. Tror faktiskt de la ner just på grund av att Telenor sa upp avtalet. Däremot har de fortfarande Tele2/Comviqs i Borås, Örebro och Eskilstuna.

Permalänk

Finns ju gott om info om man är nyfiken på vad 5G ska vara bra för:

https://www.ericsson.com/en/5g/what-is-5g
https://www.telia.se/privat/om/5g/detta-ar-5g

Permalänk
Medlem

Kommer samtal gå via 5g eller kommer det finnas möjlighet att man får bättre mottagning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

5G i min värld är överskattat..
Vad är den stora vinningen med det för gemene man?

Skiftet från 2G / GPRS till 3G var stor i form utav hastighet. Och från 3G till 4G så var det hastighet men framförallt latens som ändrade game’t...

Vad är det 5G har som 4G saknar förutom ashöga hastigheter nära masterna ?
Jag fattar verkligen inte grejen.

Mer en ”jag har 5G, för jag kan.” -grej.

Det är ju hastighet och latens denna gången med, men med extra bonusar som fler par mast och nya frekvensområden

Permalänk
Medlem

5G öppnar främst för högre densitet i näten. Operatörernas våta dröm är att enheter i hemmet ska utrustas med 5G från början och hemma WiFi ska börja fasas ut, så du ska behöva gå och betala för 6-7 olika mobilabbonemang med sina kvoter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

5G i min värld är överskattat..
Vad är den stora vinningen med det för gemene man?

Skiftet från 2G / GPRS till 3G var stor i form utav hastighet. Och från 3G till 4G så var det hastighet men framförallt latens som ändrade game’t...

Vad är det 5G har som 4G saknar förutom ashöga hastigheter nära masterna ?
Jag fattar verkligen inte grejen.

Mer en ”jag har 5G, för jag kan.” -grej.

Jag har beskrivit vad som erbjuds i ovan inlägg:
#18885112

Det lockar säkert inte till köplusta så att det brinner i plånkan. Men nog finns ett mervärde i att det även i framtiden ska finnas plats för alla i det trådlösa nätet ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

5G öppnar främst för högre densitet i näten. Operatörernas våta dröm är att enheter i hemmet ska utrustas med 5G från början och hemma WiFi ska börja fasas ut, så du ska behöva gå och betala för 6-7 olika mobilabbonemang med sina kvoter.

Alla leverantörer utom Tre har inte bara fiber/koax/DSL-verksamhet utan de driver också stadsnät och säljer svartfiber, det vinner inte på att efterfrågan tappas på fibernäten till privatpersoner.

Permalänk

Vad tillför 5G förutom ökad hastighet och lägre latens? Man kan vända på frågan och diskutera vad som kommer att försvinna med 5G. Vill jag betala multipla kostnader för tele, tv, bredband.
Jag skulle klara mig långt med vad 5G lovar. Jag kan skippa fibern, digital-boxen och säga upp bredbands- och digital-TV-abonnemanget. Moderna laptopar har inte ens kabelanslutning längre, utan bara wifi som du kopplar upp datorn via 5G-mobilen trådlöst eller i framtiden direkt med 5G inbyggt. Den WAN-anslutna WIFI-routern byts ut till en router med 5G istället för stödja alla IoT-enhter som finns i hemmen idag.
Sedan via mobil eller dator castar du till TV:n och konsumerar Netflix, SVTPlay ... Egentligen behöver du inte någon TV med TV-mottagare utan bara en halvdum dum skärm med inbyggd cast-mottagare eller ännu bättre ett 5Gmodem med E-SIM. Är det flera i hushållet sprider man abonnemangen på streamingtjänsterna så klart.

Problemet är bara att fibern har fortfarande för närvarande flatrate och visst, Telia (TV4 Cmore) , Tele2 (ComHem/Boxer) och Telenor (Allente=Viasat/CanalDigital) kommer att kannibalisera på sina tjänster så hur kommer de prissätta dem i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjplundin:

Vad tillför 5G förutom ökad hastighet och lägre latens? Man kan vända på frågan och diskutera vad som kommer att försvinna med 5G. Vill jag betala multipla kostnader för tele, tv, bredband.
Jag skulle klara mig långt med vad 5G lovar. Jag kan skippa fibern, digital-boxen och säga upp bredbands- och digital-TV-abonnemanget. Moderna laptopar har inte ens kabelanslutning längre, utan bara wifi som du kopplar upp datorn via 5G-mobilen trådlöst eller i framtiden direkt med 5G inbyggt. Den WAN-anslutna WIFI-routern byts ut till en router med 5G istället för stödja alla IoT-enhter som finns i hemmen idag.
Sedan via mobil eller dator castar du till TV:n och konsumerar Netflix, SVTPlay ... Egentligen behöver du inte någon TV med TV-mottagare utan bara en halvdum dum skärm med inbyggd cast-mottagare eller ännu bättre ett 5Gmodem med E-SIM. Är det flera i hushållet sprider man abonnemangen på streamingtjänsterna så klart.

Problemet är bara att fibern har fortfarande för närvarande flatrate och visst, Telia (TV4 Cmore) , Tele2 (ComHem/Boxer) och Telenor (Allente=Viasat/CanalDigital) kommer att kannibalisera på sina tjänster så hur kommer de prissätta dem i framtiden?

Detta gör jag redan med 4G, och får oftast 30+ Mbit. Absolut inte som fiber men duger för mig

Smidigare hade såklart varit med en router med mobildata direkt, men då blir det dubbla abonnemang direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Smidigare hade såklart varit med en router med mobildata direkt, men då blir det dubbla abonnemang direkt

Inte nödvändigtvis, det finns operatörer som har vad de kallar datakort, vilket är ett extra simkort som är kopplat till ens befintliga abonnemang men kan endast användas för surf, det kostar dock en slant per månad men är en hel del billigare än att ha dubbla abonnemang.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte nödvändigtvis, det finns operatörer som har vad de kallar datakort, vilket är ett extra simkort som är kopplat till ens befintliga abonnemang men kan endast användas för surf, det kostar dock en slant per månad men är en hel del billigare än att ha dubbla abonnemang.

Jo jag har funderat på det, men inte slagit till än. Blir nog familjeabb när barnen blir större också

Permalänk
Medlem

Farsan bor i en av orterna så testa skulle jag kunna göra (när Covid-19 gått och lagt sig då), men jag kunde inte bry mig mindre, 4G/LTE är redan mer än jag behöver.

Om jag ska tanka ned uppdateringar eller göra andra större överföringar så gör jag det via wifi hemma eller på jobbet (och det valet kan ju dessutom skötas per automatik, åtminstone med Android).

Men kul för de som bryr sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kommer få en 5g telefon i dagarna, bor i gbg. Har fello nu men de har inte stöd för 5g.

Gillar inte att betala mer än 150kr i månaden för mobilabonnemang, använder knappt nån surf.. kanske 4-6GB max i månaden. Snarare runt 3-4 kanske i snitt..

Vad ska man byta till för abonnemang för att testa 5g

Fello har visst stöd för 5G & använder Telias nät så beror på utbyggnaden från dom.

Finns i Östersund men enbart vid Telia butiken intill buss station så verkligen inte mkt ännu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.