Telenor kopplar upp 5G-nätet i 37 städer

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer info om utrustning. Är idag uppkopplad till Comhems Bb, tänker mig att det kommer att komma erbjudanden därifrån. Blir väl en 5G/WIFI6-router (som denna: https://www.netgear.com/home/mobile-wifi/hotspots/mr5200) antar jag??? Men det ör en kostnadsfråga, blir det för dyrt, då finner jag ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt mycket det finns hemsidor som har börjat med bilder, midilåtar och annat. När många användare ser på dessa så slukar det en hel del trafik.. Nej vänta, det är inte år 1993 nu.
Ja, men exakt samma argument gäller fast folk kollar på film, lyssnar på musik, teknisk utrustning kommunicerar. Detta till den grad att bandbredden i vissa storstäder ej börjar räcka till.
Dessutom är vissa behov av kort responstid för fjärrstyrning och spel. Där vissa säger att datorspel är en fluga, de dog ut i den stora Videospelkrasch 1983. Men tro det eller ej, det har återhämtat sig och det finns folk som spelar på konsoler och datorer idag och de är beroende av låga svarstider i vissa typer av spel som fps.

Jag ställer om frågan eftersom du bevisligen missuppfattade mig: vad möjliggör 5G som 4G inte redan klarar av? Det känns som en lösning i jakt på ett problem, det är det jag menar. Klart att det alltid är skoj med "moar faster" men 5G är ju inte en kul grej, det är en massmiljardhysteri - som jag försöker förstå.

Det enda jag kan tänka mig är att man tänker sig att det mobila nätet helt ska ta över, och att alla fasta linor försvinner, dvs internet flyttar över helt till det mobila nätet. Det känns inte särskilt realistiskt, men det är ett argument jag kan fantisera ihop iaf.

Allt du nämner, film/musik/spel osv är knappast ett problem med 4G, som ligger runt 30-40Mbit idag, give or take. Okej att det inte är så mycket jämfört med traditionellt bredband/fiber, men vi pratar ändå ett mobilt nät här. Eller?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har inget större behov. Brukar surfa för mindre än 1 GB per månad...
Min mobil klarar inte 5G heller.

Ja, de borde ha frågat dig först om det var nödvändigt att ha 5G över huvud taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vet ej om du är ironisk. Men så otroligt många har sagt samma sak om teknik som du nyss använde för att skriva detta inlägg. Och då menar jag att folk också var seriösa och själva trodde på det.

Väldigt mycket det finns hemsidor som har börjat med bilder, midilåtar och annat. När många användare ser på dessa så slukar det en hel del trafik.. Nej vänta, det är inte år 1993 nu.
Ja, men exakt samma argument gäller fast folk kollar på film, lyssnar på musik, teknisk utrustning kommunicerar. Detta till den grad att bandbredden i vissa storstäder ej börjar räcka till.
Dessutom är vissa behov av kort responstid för fjärrstyrning och spel. Där vissa säger att datorspel är en fluga, de dog ut i den stora Videospelkrasch 1983. Men tro det eller ej, det har återhämtat sig och det finns folk som spelar på konsoler och datorer idag och de är beroende av låga svarstider i vissa typer av spel som fps.

Jag förstår nog Men gör man något seriöst(BF5) sitter man vid sin fiberuppkoppade PC-buurk!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Lego Master

Jag minns inte hur det är med mindre tätorter senare, är tanken att 5G ska sträcka sig lika långt ut i obygden som 3G/4G, eller hålla sig till större vägar och storstäder?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag ställer om frågan eftersom du bevisligen missuppfattade mig: vad möjliggör 5G som 4G inte redan klarar av? Det känns som en lösning i jakt på ett problem, det är det jag menar. Klart att det alltid är skoj med "moar faster" men 5G är ju inte en kul grej, det är en massmiljardhysteri - som jag försöker förstå.

Det enda jag kan tänka mig är att man tänker sig att det mobila nätet helt ska ta över, och att alla fasta linor försvinner, dvs internet flyttar över helt till det mobila nätet. Det känns inte särskilt realistiskt, men det är ett argument jag kan fantisera ihop iaf.

Allt du nämner, film/musik/spel osv är knappast ett problem med 4G, som ligger runt 30-40Mbit idag, give or take. Okej att det inte är så mycket jämfört med traditionellt bredband/fiber, men vi pratar ändå ett mobilt nät här. Eller?

Många gånger har man mottagning med 4G men ingen hastighet/anslutning alls. Det är alltså kapacitetsbrist i masten/nätet. Det är billigare att bygga bort det med 5G som har mycket högre kapacitet per mast och mer variation och möjligheter till räckvidder och hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag minns inte hur det är med mindre tätorter senare, är tanken att 5G ska sträcka sig lika långt ut i obygden som 3G/4G, eller hålla sig till större vägar och storstäder?

2/3/4G ska alla helt ersättas av 5G på sikt. 5G har tekniker i 700/900Mhz med lika eller bättre räckvidd som gamla teknikerna, och den moderna radiotekniken ger bättre kapacitet och mottagning för användarna. 2025 har Telia sagt att 5G ska täcka lika mycket som nuvarande nätet så det kommer ta ett tag

Den andra delen av 5G (högre frekvenser och mmWave med gigabit-hastigheter) som får mest media är främst tänkt för områden där det finns mycket folk på liten yta. Turistorten, storstäder, idrottsarenor, stationer, ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många gånger har man mottagning med 4G men ingen hastighet/anslutning alls. Det är alltså kapacitetsbrist i masten/nätet. Det är billigare att bygga bort det med 5G som har mycket högre kapacitet per mast och mer variation och möjligheter till räckvidder och hastighet

Åfan. Det har aldrig hänt mig faktiskt. Bra svar, tack.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Åfan. Det har aldrig hänt mig faktiskt. Bra svar, tack.

Nej det beror helt på vart man är. Ute i obygden på ett tåg, i min lägenhet i vardagsummet, ibland slumpmässigt på andra platser nära där jag bor. En 4G mast kan inte ha ens 100 anslutningar samtidigt om jag minns rätt. Oavsett siffran så ökar det extremt med 5G och cellerna (räckvidden på masten) täcker inte lika många människor (i städer i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Är 5G redan aktiverat och körs?

Kompisen visade en skärmdump från igår. 5G och lite över 600Mbit nedladdning
Så ja även utanför Stockholm

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En 4G mast kan inte ha ens 100 anslutningar samtidigt om jag minns rätt. Oavsett siffran så ökar det extremt med 5G och cellerna (räckvidden på masten) täcker inte lika många människor (i städer i alla fall)

Intressant, det var verkligen färre än jag kunde tänka mig. Tack igen, alltid trevligt att lära sig nåt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Här är mobilabonnemangen som har stöd för 5G som jag kunde hitta:

Operatör Abonnemang Pris Tre 3Surfa 5GB 199 Tre 3Surfa 15GB 299 Tre 3Surfa 50GB 399 Tre 3Surfa Obegränsat 499 Telia 2GB 219 Telia 12GB 369 Telia 30GB 469 Telia Obegränsad 589 Tele2 25GB 369 Tele2 50GB 429 Tele2 Obegränsad 569 Telenor 30GB 379 Telenor 75GB 449 Telenor Obegränsat 569

Någon som jag missat?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Här är mobilabonnemangen som har stöd för 5G som jag kunde hitta:

Operatör Abonnemang Pris Tre 3Surfa 5GB 199 Tre 3Surfa 15GB 299 Tre 3Surfa 50GB 399 Tre 3Surfa Obegränsat 499 Telia 2GB 219 Telia 12GB 369 Telia 30GB 469 Telia Obegränsad 589 Tele2 25GB 369 Tele2 50GB 429 Tele2 Obegränsad 569 Telenor 30GB 379 Telenor 75GB 449 Telenor Obegränsat 569

Någon som jag missat?

Hallon och de andra?

Telias priser är ju inte rimliga sett till datamängd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Hallon och de andra?

Telias priser är ju inte rimliga sett till datamängd

Lågprismärkena har lämnats utanför 5G än så länge. Det kommer med all säkerhet att komma dit också snart, men vill man ha det nu så får man hosta upp vilket jag ändå känner är rimligt.

Permalänk
Medlem

Är inte alls taggad på 5G då jag inte har något användningsområde som inte funkar via 4G. Men alltid trevligt när tekniken går framåt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag ställer om frågan eftersom du bevisligen missuppfattade mig: vad möjliggör 5G som 4G inte redan klarar av? Det känns som en lösning i jakt på ett problem, det är det jag menar. Klart att det alltid är skoj med "moar faster" men 5G är ju inte en kul grej, det är en massmiljardhysteri - som jag försöker förstå.

Det enda jag kan tänka mig är att man tänker sig att det mobila nätet helt ska ta över, och att alla fasta linor försvinner, dvs internet flyttar över helt till det mobila nätet. Det känns inte särskilt realistiskt, men det är ett argument jag kan fantisera ihop iaf.

Allt du nämner, film/musik/spel osv är knappast ett problem med 4G, som ligger runt 30-40Mbit idag, give or take. Okej att det inte är så mycket jämfört med traditionellt bredband/fiber, men vi pratar ändå ett mobilt nät här. Eller?

5G har två stora fördelar:

  1. Det är mycket mycket snabbare. dvs lägre svarstider. runt 1ms

  2. Kapaciteten i näten är ungefär 20 ggr större. Dvs flera användare kan skicka mer data samtidigt.

Överföringshastigheterna kan även öka marginellt jämfört med 4G, men bara i optimala förhållanden om man är nära en basstation.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ser förträffligt ut, blev precis uppringd av Telenor om att de kommer att släcka min "dåliga" kopparnät (60/9) och koppla upp mig på 4G istället (kan inte ha fiber). Kan man få riktig hastighet snart™.

Hemstaden står med på listan över 5G. Strålande Sickan!

Telenor som plockar ur DSLAM eller telestationen som avvecklas? Är det bara det första kan du säkert köra VDSL2 från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är inte alls taggad på 5G då jag inte har något användningsområde som inte funkar via 4G. Men alltid trevligt när tekniken går framåt.

5G handlar egentligen inte om Dej som slutkund, det handlar om nätkapacitet och robusthet. Indirekt ger det såklart fördelar. För att operatörer ska kunna sänka priset per bit och höja datamängd måste bandbredden utnyttjas mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Kommer få en 5g telefon i dagarna, bor i gbg. Har fello nu men de har inte stöd för 5g.

Gillar inte att betala mer än 150kr i månaden för mobilabonnemang, använder knappt nån surf.. kanske 4-6GB max i månaden. Snarare runt 3-4 kanske i snitt..

Vad ska man byta till för abonnemang för att testa 5g

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

"Den inledande rundan orter fokuserar på storstäder och populära turistorter för sommar- och vinteraktiviteter."

Varför är Karlskoga med på den listan kan man då fråga sig? En stad utan turister och stor är den inte heller, med lastvaruintag-känsla över hela centrum.

Grattis Karlskoga!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors

Permalänk
Inaktiv

Vad har det med något att göra?

Bara för att Bofors (numera BAE) finns gör det varken Karlskoga till en turiststad eller en stor stad.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Petterk:

Telenor som plockar ur DSLAM eller telestationen som avvecklas? Är det bara det första kan du säkert köra VDSL2 från Telia.

Det är Telia som rustar ned i sin "Framtidens nät" och det sker under hösten, så jag behöver inte byta just nu. Fick dock utan problem testa på hur 4G fungerade innan de helt släcker min VDSL2 lösning här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är Telia som rustar ned i sin "Framtidens nät" och det sker under hösten, så jag behöver inte byta just nu. Fick dock utan problem testa på hur 4G fungerade innan de helt släcker min VDSL2 lösning här hemma.

Alltså bor du inte i Stockholms kommun som det står i din profil

I min kommun kommer några tätorter släckas, men det är orter (under 600 boende) som har utbyggnad från Telia/Telia Öppen Fiber samt småorter/gårdar som har fiber från IP-Only.

Permalänk

Bor i en av orterna men har än sålänge kvar min s10e. Ingen 5g lur alltså.
Kanske dags?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Petterk:

Alltså bor du inte i Stockholms kommun som det står i din profil

I min kommun kommer några tätorter släckas, men det är orter (under 600 boende) som har utbyggnad från Telia/Telia Öppen Fiber samt småorter/gårdar som har fiber från IP-Only.

Jag bor i en kranskommun till Stockholm för att vara exakt. Stockholm är vart arbetsplatsen ligger.

Det finns gott om fiber (även i huset), men hyresvärden vill inte dra in det i lägenheterna, så det är 4G (med hopp om 5G) som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för fel på kortvåg med paketdata nu då? Jag har aldrig haft behov av att skicka mina e-brev snabbare än så, då kan ju ingen annan ha det heller.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kommer få en 5g telefon i dagarna, bor i gbg. Har fello nu men de har inte stöd för 5g.

Gillar inte att betala mer än 150kr i månaden för mobilabonnemang, använder knappt nån surf.. kanske 4-6GB max i månaden. Snarare runt 3-4 kanske i snitt..

Vad ska man byta till för abonnemang för att testa 5g

Frågan är varför du skall testa 5g när du knappast surfar? SMS och ringa går ju inte snabbare för att du har 5g direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm, använder Telenor sig av Huawei-teknik i sina nät ?

Huawei är bannlysta av sveriges regering. Telenor använder Ericson och Nokia (ironiskt att de forna jättarna på mobiler nu levererar 5g antenner istället).

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Någon som fått 5G i malmö?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det beror helt på vart man är. Ute i obygden på ett tåg, i min lägenhet i vardagsummet, ibland slumpmässigt på andra platser nära där jag bor. En 4G mast kan inte ha ens 100 anslutningar samtidigt om jag minns rätt. Oavsett siffran så ökar det extremt med 5G och cellerna (räckvidden på masten) täcker inte lika många människor (i städer i alla fall)

Detta märker vi ju av på julafton/nyårsafton eller konsärer när alla vill skicka mess och bilder ungefär på samma tid.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard