Remaster av Mass Effect-trilogin officiell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag har ju Admiral Tacketts signatur i min ME3 collectors edition
https://sun9-33.userapi.com/c302806/u143907383/-14/z_3295df7e.jpg

Sorgligt att du alla dessa år levt med föreställningen att du fått Admiral Tacketts signatur när du i själva verket bär runt på Admiral Hacketts signatur. Tårdrypande....

Kinesisk kopia månne tro?

Permalänk
Medlem

Hoppas de håller musiken intakt föressten. Den är underbar som den är.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag älskade spelen massor och har Mass Effects 2 Pragia litografi. Andromeda förstörde en del av det men fortfarande är original trilogin bra. Men jag hoppas de uppdaterar kontrollen åtminstone i ettan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Provade första spelet flera gånger men kom aldrig längre än några timmar därför att det var så olidligt tråkigt (och därför att jag upplevde det som att alla karaktärer var jänkarmilitärer och vissa av dem hade andra texturer). Alla beskrev det som ett djupt RPG men jag upplevde det som ett extremt tråkigt ARPG. Vill också minnas att dialogsnurran var ohygglig, jag valde ett alternativ men han sa något helt annat än det jag tänkte. Sen pratades det mycket om sexet och jag kände då liksom nu att "det finns speciella sidor för sånt" och "det är alltså fjortisar som gjort spelet".

EDIT: Hade mycket hellre sett en Jade Empire-remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hoppas de håller musiken intakt föressten. Den är underbar som den är.

Oroa dig inte dom ska bara fräsha upp det lite. Nya höguplösta texturer, fixa buggar, kanske slänga in lite klippt content som dom nu hinner slutföra och det jag längtar efter mest = buggfixar för del 1 då den knappt är spelbar utan att trixa i konsollen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En av de spelserier jag lagt ner flest timmar på. Hoppas de visar trean lite extra kärlek och ”tightar” till storyn lite grann. Var inte lika missnöjd över slutet som majoriteten när det begav sig men utförandet kunde varit mycket bättre.

Permalänk

Ja där fick man för att man spelar om hela bunten i väntan på Cyberpunk. antar att det enda rätta är gå en runda till när detta släpps. Mass Effect är nog den spelserie, näst efter Witcher som ligger varmast om hjärtat. mycket spänd på och se hur detta planar ut.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Hoppas de håller musiken intakt föressten. Den är underbar som den är.

Helt sagolik, Vigil = love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Äntligen kanske man slipper alla buggar som gjort första delen ospelbar utan konsol komandon.
Brukar spela igenom dom ibland. Riktigt kul att dom fräshar upp spelen och låter alla dlc paket och allt följa med. Hoppas det släpps tidigt nästa år.

Jag har spelat dessa spel massor av gånger och aldrig fastnat i några buggar. Hur lyckas du?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Vet inte om jag kommet spela igenom trilogin. Blev så jäkla besviken då min karaktär blev gay i 2:a spelet istället för att få ihop det med den där galna tjejen med rakat hår.

Haha ja hatar när det händer.

Permalänk
Medlem

Gillade ettan riktigt mycket, tvåan så sög gameplay/mekaniken, trean hade jag inga höga krav på men kändes helt okay när man spelat ut det (dock ett år eller två efter release).

Det som är trist med remasters är att det ofta blir ett stort gap mellan grafik samt animationer. Assets kan se riktigt bra ut men när de börjar röta på sig eller prata så bryts illusionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Var är Shepard på bilden? (eller är det han som har hjälmen på sig?)

älskade mass effect 1-3 i allafall. hoppas på det bästa med updaten, gärna i resident evil 2 & 3 mått uppdaterad

*Hon.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag är emot att resurser läggs på retro, spelen åldras sällan väl och resurser borde läggas på nya spännande idéer Men. För mig är Mass Effect och Halo (de enda spelen jag skulle kunna köpa merch med, OK kanske Gran Turismo) de överlägset bästa spelen alla kategorier någonsin. Jag älskar Sci-Fi då jag finner det lättare att leva mig in i en värld i framtiden där vi uppfunnit saker än i historiska miljöer där vi har tråkiga vapen och magi.

Jag bara hoppas att någon lagar motorn till hissen i Citadel, för mig var den trasig i alla spelen (den gick alldeles för långsamt för att vara skapad i framtiden).

Permalänk
Medlem

Jag spelade ettan några gånger och tyckte det var ett bra spel, trots att det var lite segt i mekaniken stundtals. Däremot så tappade jag helt och hållet intresset när 2an blev ett action-pangpang-spel. Trean tyckte jag var bättre än tvåan men inte på något sätt toppen som ettan (Detta kan beskriva både Dragon Age och Mass Effect-spelen överlag). Mest tror jag det beror på att Bioware gick från att göra rollspel till action-spel och på något sätt tappade jag lite suget för det då.

Men om det bara blir en "reskin" så kommer jag nog köra ettan igen! (Fem)Shep Vanguard med electronics som extra-skill var en favorit

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag är emot att resurser läggs på retro, spelen åldras sällan väl och resurser borde läggas på nya spännande idéer Men. För mig är Mass Effect och Halo (de enda spelen jag skulle kunna köpa merch med, OK kanske Gran Turismo) de överlägset bästa spelen alla kategorier någonsin. Jag älskar Sci-Fi då jag finner det lättare att leva mig in i en värld i framtiden där vi uppfunnit saker än i historiska miljöer där vi har tråkiga vapen och magi.

Jag bara hoppas att någon lagar motorn till hissen i Citadel, för mig var den trasig i alla spelen (den gick alldeles för långsamt för att vara skapad i framtiden).

Hissen "dolde" laddtider. BioWare fyllde lyckan med en del underbar dialog mellan gruppmedlemmarna, och jag är märkligt sliten mellan att bli galen av de långsamma hissfärderna, och att inte vilja missa hur de lika uttråkade datorkaraktärerna fyller det med kul småprat.

Datorspel idag har en snart 50-årig historia. Det vore märkligt om det inte gjorts bra spel under hela resan. (Precis som med pop musik som ursprungligen var utpräglad färskvara men där vi idag har både klassiker längs hela vägen, såväl som genrer och epoker.) Till skillnad från musik, där inspelningstekniken var ganska bra redan tidigt, möjliggör och ibland tvingar datorutvecklingen oss att göra uppdateringar av klassikerna. Själv tycker jag att det är helt rimligt, bara synd att det oftast handlar om att copyright ägarna vill göra snabba pengar på nostalgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har spelat dessa spel massor av gånger och aldrig fastnat i några buggar. Hur lyckas du?

Första spelet är värst. Där har jag fastnat i golvet och taket. Sen blev alla karaktärer svarta "blobbar" då fick man stänga av nån ljus grej för att fixa till det. Sen crasher till desktop lite då och då, har jag missat någon patch tro? De andra delarna funkar rätt bra.

EDIT: AMD ryzen problem och mod/fix finns nu
https://cookieplmonster.github.io/2020/07/19/silentpatch-mass...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hoppas de håller musiken intakt föressten. Den är underbar som den är.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cfwin:

För mig blir det (som alltid):

Paragon-Maleshep-Soldier

Oj, då har du verkligen missat något. Jennifer Hale är så mycket bättre än Mark Meer!

OnTopic: Kan bara säga, äntligen! Har länge varit sugen på att spela igenom serien ännu en gång.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Är inne på min tredje 100% spelrunda av Andromeda.
Kör denna gång med ett 7.1 headset, det höjer spelets atmosfär ännu mera.
Hade börjat att spela ME1 igen för att sedan köra igenom hela trilogin.
Men klarade inte att vara ifrån MEA så länge....

Hittar faktiskt inte mycket att klaga på längre i detta spel, i princip inga glitchar alls efter alla patchar, ju mera familjär jag blir med spelet ju bättre blir det.
Alla squadmates och andra karaktärer har vuxit, precis som de gjorde i de andra tre spelen när man spelade igenom det.

Combat systemet är det bästa och smidigaste jag kört tror jag, på Insanity är det bra tempo och tryck.

Jag hoppas verkligen på ett MEA2 då det finns så många frågor och så mycket mer som Bioware kan berätta i ett till spel i Andromeda galaxen...

- Vilka är Jardaan?
- Ryders mamma
- Alla andra Arks med de andra raserna
- Vem är Benefactor
- Hur dog Jien Garson egentligen?
- Mer om Kett, vem är deras ledare och vart kommer de ifrån?
- Nya raser i Andromeda
- Kul om någon från ME1 lyckas komma med på någon Ark.
- Hur intressant vore det inte om man stöter på en ras som varit under lång tid i Andromeda men som är ifrån Milky Way? Att en grupp Protheans lyckades ta sig till Andromeda...
- Hitta nya planeter till alla raser

Detta är nog ett av de mest underskattade spelen som släppts, jag älskar att de har gjort ett mer moderna ME1. För upplägget är mer som ME1 än ME2/ME3.
Mer frihet, mer rpg och många småuppdrag också

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Fattar inte varför folk ogillar så mycket Andromeda? Tyckte spelet levererade rejält. Jag har nog varvat den säkert 10-tal gånger. Och gör om det varje 6-9 månader

Började själv spela det nyligen då jag tänkte "Hur kasst kan det vara". Köpte det på någon rea på PS-store och försöker nu spela igenom det på PS4.

För det första är det buggigt. Spelet autosparar konstant till en nivå att du får en varning att det inte kan spara mer. Dock sparar den ändå så man tror att det fungerar, speciellt när man rensat lite sparfiler. Men vid nästa omstart av spelet är allt detta borta så man kanske tappar en dags spelande. Du kan också ladda en sparfil från ett uppdrag och istället för att vara i uppdraget eller vid ett valv eller liknande vara vid rymdskeppet. Den "korruptionen" sprider sig sedan till alla sparfiler. Har också laddat sparfiler för att befinna mig under kartan etc. Det hela har gjort att jag behövt spela om rejält många gånger. Sen har vi "light" varianterna som bara är att man laddar och befinner sig mitt i en klunga av fiender som skjuter ihjäl dig på sekunder. Att fiender spawnar runtomkring dig är synnerligen tråkigt.

Sen finns det ett gäng spelmekaniska saker som är idioti. Värst är den med "life support". Planeterna har någon form av ondska i form av väder och find. Så du kan bara röra dig fritt i någon minut innan du måste springa tillbaka till någon bas och vila upp dig. Det här bryter flödet rejält. Vissa strider är helt enkelt för långa för att överleva ens lvl1 väder. Det finns valv där du ska slåss igenom lvl2-väder och då har du 30 sekunder på dig innan du ska springa till närmsta skydd och ladda upp dig i 10 sekunder. Det är inte kul.

Sen är animationerna och ansiktsuttrycken junk. Men vill man veta mer om det kan man kolla youtube. Dialogerna är jäkligt märkliga med en pathfinder som ska leda mänskligheten in i en ny era som mest låter som någon trött göteborgare som ska vara klämkäck hela tiden. Det är helt uppenbara hål i storyn där man antagligen inte hann klart med spelet. De flesta valen du gör har ingen betydelse för någonting. Du stöter på personer som tydligen har startat egna kolonier men det här nämns aldrig mer i spelet. Man kan tycka att om mänskligheten kommer till en ny galax för första gången, så är det en ganska big deal om ett gäng bestämmer sig för att "starta eget". Och vad är det för idioter som sköter "Andromeda initiative" om ett gäng personer bara kan skramla ihop tillräckligt med prylar för att starta en egen jävla stad på en planet, när du med alla dina resurser inte klarar av att vara på planeten mer än någon minut i taget?

Nämnde jag att man konstant måste återvända till sitt skepp för att sälja prylar också eftersom ens inventory är fullt hela tiden? Eller att animationerna för att lyfta från en planet, landa etc är typ 30-45 sekunder långa utan någon variation och inte går att skippa?

... det är inte ett bra spel.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Hissen "dolde" laddtider. BioWare fyllde lyckan med en del underbar dialog mellan gruppmedlemmarna, och jag är märkligt sliten mellan att bli galen av de långsamma hissfärderna, och att inte vilja missa hur de lika uttråkade datorkaraktärerna fyller det med kul småprat.

Jo det antog var grundkunskapskrav för att ens få posta i den här tråden. Småpratet kan man nog få in på andra ställen, typ när man går omkring i Citadel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Måste alla ha spel ha "kontakt" med föregående utgåva? Kan man inte blicka framåt och njuta av ett helt nytt kapitel i en spelserie?
Jag var inte alls nöjd med varken ME 2 eller 3, dock så älskar jag Andromeda. Hoppas att dom i framtiden utvecklar en till uppföljare Kommer ändå köpa remastered trilogin, men hoppas verkligen på att en ny Andromeda uppföljare!

Assasin´s Creed spelen hänger inte alla ihop med varran alltid, men dom är inte dåliga för det. Kul med lite nya miljöer, nya ansikten och nya storyn i spel.

Sjävklart behövs inte en kontakt men min upplevelse av ME har alltid varit ett starkt sammanhållet narrativ mellan 1-2-3 och med Shepard som den ”perfekta” rollspelskaraktären. Om man inte uppskattade helheten i trilogin är det kanske enklare att släppa det men för mig är ME det, hittills, mest fulländade datorspelsversionen av ”it’s not the destination, it’s the journey”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Sorgligt att du alla dessa år levt med föreställningen att du fått Admiral Tacketts signatur när du i själva verket bär runt på Admiral Hacketts signatur. Tårdrypande....

Kinesisk kopia månne tro?

Nä, signaturen e äkta.
Dock blandar jag ihop Hackett med EJ Tackett (bowlaren)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Måste alla ha spel ha "kontakt" med föregående utgåva? Kan man inte blicka framåt och njuta av ett helt nytt kapitel i en spelserie?
Jag var inte alls nöjd med varken ME 2 eller 3, dock så älskar jag Andromeda. Hoppas att dom i framtiden utvecklar en till uppföljare Kommer ändå köpa remastered trilogin, men hoppas verkligen på att en ny Andromeda uppföljare!

Assasin´s Creed spelen hänger inte alla ihop med varran alltid, men dom är inte dåliga för det. Kul med lite nya miljöer, nya ansikten och nya storyn i spel.

Tycker 2an var klart bäst, följt av Andromeda. Köper antagligen också remastered, kan man ju även få grabben att lira igenom det när det är ny grafik och förhopppningsvis lite omarbetning av en del gameplay (typ scanna en miljard småplaneter för resources..). Men precis som du hade jag varit mer sugen på att öppna plånboken för en uppföljare till Andromeda.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Provade första spelet flera gånger men kom aldrig längre än några timmar därför att det var så olidligt tråkigt (och därför att jag upplevde det som att alla karaktärer var jänkarmilitärer och vissa av dem hade andra texturer). Alla beskrev det som ett djupt RPG men jag upplevde det som ett extremt tråkigt ARPG. Vill också minnas att dialogsnurran var ohygglig, jag valde ett alternativ men han sa något helt annat än det jag tänkte. Sen pratades det mycket om sexet och jag kände då liksom nu att "det finns speciella sidor för sånt" och "det är alltså fjortisar som gjort spelet".

EDIT: Hade mycket hellre sett en Jade Empire-remake.

Träffade du Wrex, Garrus, Liara, Tali, Joker...?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jo det antog var grundkunskapskrav för att ens få posta i den här tråden. Småpratet kan man nog få in på andra ställen, typ när man går omkring i Citadel.

Antagligen. Men det jag också tyckte var kul var att jag upplevde att karaktärerna i spelet delade min uttråkning.
Det är ett bra exempel på speldesign som anpassas till plattformens brister. Making lemonade.

Permalänk
Medlem

Gött mos. De får se till att all dlc medföljer.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Oj, då har du verkligen missat något. Jennifer Hale är så mycket bättre än Mark Meer!

OnTopic: Kan bara säga, äntligen! Har länge varit sugen på att spela igenom serien ännu en gång.

Inte alltid, finns delar av manuset som Meer läser upp med mer inlevelse än Hale.

Permalänk
Skrivet av BeardedRobot:

Inte alltid, finns delar av manuset som Meer läser upp med mer inlevelse än Hale.

Jag tycker att Hale och Meer gör det ungefär lika bra som paragon, däremot är Hale överlägsen som renegade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Träffade du Wrex, Garrus, Liara, Tali, Joker...?

Några av dem (kan ha varit wrex och garrus, garrus var väl med typ från början?) och min uppfattning just då var att de också var jänkarmilitärer men med alientexturer. Visst man spelar soldat och så men just då kändes det lite som att "en oändlig blanding raser och karaktärer! men alla är marinsoldater". Och som man läste på nätet (av användare iaf, minns inte om jag läste recensioner) var det ett nytt djupt RPG med fantastiska karaktärer men det jag upplevde var ett otroligt tråkigt ARPG (själva pangandet var galet tråkigt, och det där fruktansvärda OTS-perspektivet) med alienzombies (var nog less zombies redan då) och jag hade aldrig någon aning om vad min karaktär skulle säga (minns inte exakt vilken skillnaden var men jag minns att jag gjorde ett val i dialoghjulet och han sade ofta något helt annat än jag tänkte att han skulle säga, slutresultatet kanske var detsamma men det var ohyggligt störigt när man var van andra rollspel). Jag tror faktiskt det var när jag träffade Wrex jag la ner första gången. Som sagt så har jag provat vid några tillfällen därför att spelen låter så bra, i synnerhet tvåan, och jag har försökt tycka om dem men ... jag har aldrig lyckats. Tror mest att det är skillnaden RPG/ARPG som ställer till det. Om jag börjar om och försöker få mig själv att tro att jag ska spela en korkad alienshooter blir det kanske bättre...

I samma veva var det en utvecklare på deras forum som tipsade om att man skulle titta närmare på en av kvinnokaraktärernas rumpa i vissa scener eftersom den var supersexig och det gjorde ju inte att jag fick en större lust att prova igen direkt.