Samsung evo 970 blir över 80 grader vid cs:go spelande.

Permalänk
Medlem

Samsung evo 970 blir över 80 grader vid cs:go spelande.

Hej!
Jag är lite orolig för min hårddisk då den var uppe på 84 grader då jag spelat cs:go i lite över en timme. På Samsungs hemsida så står det att arbetstemeperaturen för disken är mellan 0-70 grader. Hur varma blir egentligen m.2 diskar och när bör man oroa sig samt vad kan man göra åt det?

Permalänk
Medlem

@pehr95:

Jag köpte en sån här https://www.sweclockers.com/nyhet/24085-ek-water-blocks-slapp... till min evo 960.

Temps från HWinfo:
Före: 81 grader och 88 grader.
Efter: 46 grader och 49 grader.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

@KentBrack:

Såg vettigt ut! Denna bör även passa evo 970 500 GB väl?

Permalänk
Medlem

Beställde en precis.

960 Evo 41 idle, men blir runt 60 när jag spelar.

Glöm inte köra Ramdisk, den andra faktorn som dödar flash diskar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, men inte så dyrt för att hålla värmen borta och fördela värmen i lådan så andra komponenter inte blir varmare i onödan.

Permalänk
Medlem

@pehr95:

Skulle väl tippa på att måtten är ganska lika, men bör väl stå på deras sida.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar... Köp en sån , fick ner min till 54C cirka och en extra 140mm fläkt i burken, och då sitter min disk mellan cpu och grafikkortet vilket gör de redigt hett.

Visa signatur

KÖPES:MINIMUM 24 TUMS SKÄRM MED MINST 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehr95:

Såg vettigt ut! Denna bör även passa evo 970 500 GB väl?

Det kan jag bekräfta att den gör. Jag stoppade in precis en sån sandwich i burken i går, men jag har inte luskat ut hur jag ska kunna mäta tempen på den än. Red: 25°C idle i ett 21°C varmt rum med CPU-fläkt precis bredvid (kylare monterat vertikalt). Får mäta lite senare när jag kört igång något.

Enligt det här testet ska Silverstone göra en större kylare som är mer effektiv, men jag hade inte hittat den till salu i Sverige.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehr95:

Hej!
Jag är lite orolig för min hårddisk då den var uppe på 84 grader då jag spelat cs:go i lite över en timme. På Samsungs hemsida så står det att arbetstemeperaturen för disken är mellan 0-70 grader. Hur varma blir egentligen m.2 diskar och när bör man oroa sig samt vad kan man göra åt det?

Välkommen till klubben nvme blir i vissa fall supervarma, åtminstone temp 2 sensorn vilket jag tror är nvme kontrollern. Jag är överraskad över att inte nvme temperaturer har uppmärksammats mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iqser:

https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar... Köp en sån , fick ner min till 54C cirka och en extra 140mm fläkt i burken, och då sitter min disk mellan cpu och grafikkortet vilket gör de redigt hett.

Ja, helt idiotisk placering... nästan provocerande dumt, samma på mitt Asus Prime X370.

Permalänk
Medlem

Damn detta hade jag ingen aning om..
Har inte byggt färdigt min burk än men kommer ha mitt 970 i en sån heatsink som finns på moderkortet. Kortet kommer bli ett asus X-470i eller B-450i . Om någon vet vad det är för typ av heatsink kan ni säga om det kommer vara bra eller om man borde köra någon annan kyllösning till..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av KentBrack:

@pehr95:

Jag köpte en sån här https://www.sweclockers.com/nyhet/24085-ek-water-blocks-slapp... till min evo 960.

Temps från HWinfo:
Före: 81 grader och 88 grader.
Efter: 46 grader och 49 grader.

Såg att dom hade 50% på vissa. Ingick allt som behövs för montering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Mitt ligger alltid runt 50 grader, men jag har bara program på min, inga spel, de kör jag på separata diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta va, kan M.2 minnen bli för varma? Hade ingen aning lol. Temperaturen för diskarna mäts inte ens i CAM exempelvis, och många andra program. Så inget man direkt tänker på. Har uppenbarligen heller inte haft problem med min 960 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Vänta va, kan M.2 minnen bli för varma? Hade ingen aning lol. Temperaturen för diskarna mäts inte ens i CAM exempelvis, och många andra program. Så inget man direkt tänker på. Har uppenbarligen heller inte haft problem med min 960 EVO

Exakt så jag reagerade med... What!??
Även om jag heller inte tror det leder till problem så vill man åtminstonde veta att det är så, och kan man göra något åt det vill man göra det.
Men men nu vet man..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Temp 2 sensorn i Hwinfo brukar visa, för att få upp värmen måste ni dock göra något krävande, tex någon disk benchmark.

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Japp, och det var inte särskilt svårt

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk

Jag har försökt googla på det här men inte lyckats få något nån klarhet i vad temperatur 2 faktiskt är. Inte ens hwinfo64 dev har nån aning. Ser att många gissar att det skulle vara kontrollern men i övrigt ingen info.

Min sticker iväg till 100+C vid stresstest i skrivning. Men temperatur 1 stannar vid max 60-62C. I samsungs egna programvara så kan man bara läsa av den första temperaturen.

Om det nu var kontrollern så borde väl min ssd throttla långt innan 100C? Jag kan köra hur många stresstest efter varandra utan någon försämring, om något så går hastigheten upp lite efter första testet.

Min 970 sitter på framsidan av mitt moderkort utan att vara skymd av gpu och allt sitter i ett välventilerat chassi med alla övriga komponenter vattenkylda så jag har svårt att se hur dessa diskar skulle kunns överleva nån annan stans om en hög t2 skulle vara katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperionx:

Jag har försökt googla på det här men inte lyckats få något nån klarhet i vad temperatur 2 faktiskt är. Inte ens hwinfo64 dev har nån aning. Ser att många gissar att det skulle vara kontrollern men i övrigt ingen info.

Min sticker iväg till 100+C vid stresstest i skrivning. Men temperatur 1 stannar vid max 60-62C. I samsungs egna programvara så kan man bara läsa av den första temperaturen.

Om det nu var kontrollern så borde väl min ssd throttla långt innan 100C? Jag kan köra hur många stresstest efter varandra utan någon försämring, om något så går hastigheten upp lite efter första testet.

Min 970 sitter på framsidan av mitt moderkort utan att vara skymd av gpu och allt sitter i ett välventilerat chassi med alla övriga komponenter vattenkylda så jag har svårt att se hur dessa diskar skulle kunns överleva nån annan stans om en hög t2 skulle vara katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket intressant, bra inlägg, vi kanske helt enkelt bara luras av temp 2 sensorn i Hwinfo, att det inte är något att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Välkommen till klubben nvme blir i vissa fall supervarma, åtminstone temp 2 sensorn vilket jag tror är nvme kontrollern. Jag är överraskad över att inte nvme temperaturer har uppmärksammats mer.

Det har uppmärksammats och testats ad infinitum.
Flash behöver värme för att slitas mindre, även om extrema temperaturer såklart inte är bra.
Och att kontrollern är bra på att sköta sin temperatur själv, blir den för varm så dras prestandan ner.

Finns 2 anledningar att m.2 diskar blir varma:
1. Mycket kraft på liten yta.
2. Moderkortstillverkarna envisas med att placera m.2 där dom knappt får någon luft alls och i värsta fall direkt under skållheta grafikkort.

Men glöm inte att elektronik oftast klarar höga temperaturer, och ibland t.o.m. gillar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

nvme blir i vissa fall supervarma, åtminstone temp 2 sensorn vilket jag tror är nvme kontrollern. Jag är överraskad över att inte nvme temperaturer har uppmärksammats mer.

Skrivet av Nima2001:

Om någon vet vad det är för typ av heatsink kan ni säga om det kommer vara bra eller om man borde köra någon annan kyllösning till..

Skrivet av Anton341:

Vänta va, kan M.2 minnen bli för varma? Hade ingen aning lol. Temperaturen för diskarna mäts inte ens i CAM exempelvis, och många andra program. Så inget man direkt tänker på. Har uppenbarligen heller inte haft problem med min 960 EVO

Skrivet av Nima2001:

Exakt så jag reagerade med... What!??
Även om jag heller inte tror det leder till problem så vill man åtminstonde veta att det är så, och kan man göra något åt det vill man göra det.

Skrivet av hyperionx:

Jag har försökt googla på det här men inte lyckats få något nån klarhet i vad temperatur 2 faktiskt är. Inte ens hwinfo64 dev har nån aning. Ser att många gissar att det skulle vara kontrollern men i övrigt ingen info.

Min sticker iväg till 100+C vid stresstest i skrivning. Men temperatur 1 stannar vid max 60-62C. I samsungs egna programvara så kan man bara läsa av den första temperaturen.

Om det nu var kontrollern så borde väl min ssd throttla långt innan 100C? Jag kan köra hur många stresstest efter varandra utan någon försämring, om något så går hastigheten upp lite efter första testet.

Min 970 sitter på framsidan av mitt moderkort utan att vara skymd av gpu och allt sitter i ett välventilerat chassi med alla övriga komponenter vattenkylda så jag har svårt att se hur dessa diskar skulle kunns överleva nån annan stans om en hög t2 skulle vara katastrof.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av makatech:

Mycket intressant, bra inlägg, vi kanske helt enkelt bara luras av temp 2 sensorn i Hwinfo, att det inte är något att bry sig om?

Skrivet av Svensktiger:

Det har uppmärksammats och testats ad infinitum.
Flash behöver värme för att slitas mindre, även om extrema temperaturer såklart inte är bra.
Och att kontrollern är bra på att sköta sin temperatur själv, blir den för varm så dras prestandan ner.

Finns 2 anledningar att m.2 diskar blir varma:
1. Mycket kraft på liten yta.
2. Moderkortstillverkarna envisas med att placera m.2 där dom knappt får någon luft alls och i värsta fall direkt under skållheta grafikkort.

Men glöm inte att elektronik oftast klarar höga temperaturer, och ibland t.o.m. gillar dom.

Nu är det inte flash-kretsarna som behöver kylas normalt sett, utan det är kontrollern.

För övrigt kan det vara en bugg i Hwinfo som läser av sensorn fel.

Permalänk
Medlem

Min blir varm den med, pissig jävla lösning att moderkorts tillverkaren har satt m2 platsen rakt under grafikkortet. Blir att köpa en sån där kylfläns!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det har uppmärksammats och testats ad infinitum.
Flash behöver värme för att slitas mindre, även om extrema temperaturer såklart inte är bra.
Och att kontrollern är bra på att sköta sin temperatur själv, blir den för varm så dras prestandan ner.

Finns 2 anledningar att m.2 diskar blir varma:
1. Mycket kraft på liten yta.
2. Moderkortstillverkarna envisas med att placera m.2 där dom knappt får någon luft alls och i värsta fall direkt under skållheta grafikkort.

Men glöm inte att elektronik oftast klarar höga temperaturer, och ibland t.o.m. gillar dom.

Den nedre platsen borde ju vara svalare. Där sugs ju all luft till GPUn så maximalt luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Min blir varm den med, pissig jävla lösning att moderkorts tillverkaren har satt m2 platsen rakt under grafikkortet. Blir att köpa en sån där kylfläns!

Skickades från m.sweclockers.com

50%

https://www.ekwb.com/shop/water-blocks/ssd-blocks/m2-heatsink...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

på de mest konstiga färgerna.
De andra är fullpris

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

€ 10.35 efter frakt..

Använd rabattkoden EKBF18 på Inet och det blir 116 kr inkl. frakt.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: den blå ser faktiskt hyfsad ut tycker jag

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

på de mest konstiga färgerna.
De andra är fullpris

Beställde faktisk en guld. Har ju ingen utställningsdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk