Permalänk

Ny smartphone till far

Hej

Farsans smartphone börjar bli till åren (typ 4-5 år) och han klagar på att den är långsam. Provade köra lite rensningar och updates men den hänger helt enkelt inte med längre.

Vad han kör på mobilen är väl typ vanligt användande. Spotify, youtube, svt play, googlar... ibland tar han väl ett foto eller två. Men inget gaming eller facebookande.

Vilken prisnivå är det egentligen som krävs för att få vettig kvalité och prestanda ? Nu är det väldigt subjektivt vad som är ''bra prestanda'' eller en ''ok kamera''. Men det känns meningslöst att köpa nånting med en massa funktioner och prestanda om man vet att det ändå inte kommer användas. Sen är det tänkt att ha ett fodral eller bumper på den så att den känns mindre lyxig just materialmässigt är inte så noga.

Det känns som att många köper mobiler med enorma prestanda och så använder dom 10% av funktioner och prestanda som finns i mobilen, sen har dom sönder mobilen som kostade 7000kr och köper en ny efter 1-2 år utan att ägna en tanke åt saker som garanti, försäkring eller reparation. Känner i alla fall igen det från alldeles för många bekanta, vänner och släktingar

Tack

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en Xiaomi Redmi Note 4 Global Version från kina för 1500 och slängt in LineageOS på den, men det är helt klart inte något för alla. Motorola Moto G5 Plus (3GB RAM) 32GB torde vara ett bra alternativ för den som vill hålla sig till stock. Snapdragon 625 räcker gott och väl till användningsområdena du listade och vad jag sett är Motorola inte helt värdelösa på att uppdatera mjukvaran.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

iPhone SE. Helt klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Problematik: 2500-3000 kr är sweet spot idag för en ny smartphone. Allt under så får man ganska slö SoC i denna prisnivå börjar man hitta SoC med A72 kärnor.

Huawei Honor 8 2790 kr
Huawei P9 2990 kr
Sony Xperia X 2490 kr
Sony Xperia X Compact 2790 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@nikce: Dock bara 4 tum det är en ganska liten mobil idag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vänta till Black Friday och du kan säkert hitta telefoner som Galaxy A5 till under 3000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

iPhone SE. Helt klart.

Detta. Har de senaste två åren haft följande mobiler:
iPhone SE, Vertu Signature Touch (lyxtelefon med aligatorläder och rubin osv med inbyggd conciergeknapp), Samsung S7, Samsung S8, Microsoft lumia 950 och iPhone X.

Av dessa var iPhone SE helt klart min favorit. Gav den dock till min tjej som gav den till sin mamma och tog min S8 och gav min S7:a till sin pappa. 950:n gav jag till en vän, vertun ligger och skrotar (kommer aldrig slänga eftersom bara materialet är rätt värdefullt, titanium, alligator och rubin, etc) och iPhone X används i dagsläget. Saknar min SE varje dag med alla dessa (i jämförelse) jättetelefoner.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

@Problematik: Vilken telefon har han idag?
Sen är ju frågan om han kan tänka sig byta OS från det han har idag.

Permalänk
Medlem

Huaweis Lite modeller är helt ok som en enkel lur, typ Huawei Honor 8 Lite. Inte så mycket sämre hårdvara än storebror och ok mjukvara.

Sen kommer ju Black Friday snart, säkert några bra rabatter på lurar.

Permalänk

Köp en Lenovo P2, den har grym batteritid på ca 3 dagar och är väldigt snabb och man får även med en snabb laddare, kostar ca 3500:- Jag har en själv och har inget negativt att säga om den https://www.proshop.se/Mobil/Lenovo-P2-Dark-Grey/2578126?utm_...

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Tack för dom fina tipsen alla ! Han kör en Samsung android just nu, kommer inte ihåg exakta modellen. Egentligen så hade det varit enklast om både han och mor kört på Apple till dator, mobil och kringutrustning men det har inte blivit så pga av priserna. Hur som helst, jag ska kolla igenom era tips

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Är han van vid kan han köpa en Samsung A5 eller en beggad Op3. Gillar han. iphone är 6s grymma

Permalänk
Medlem

Begagnad Lumia 950

Lätt
Stora knappar
En av appvärldens bästa youtube app
Bra kamera
Stilren

Permalänk
Medlem

Köpte själv Moto G5 till farmor och det funkar prima

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Slår ett slag för Huawei. Prisvärda och man kan dessutom aktivera ett enklare läge för android vilket gör telefonen mycket lättanvänd för någon som inte är så van/intresserad av att pilla runt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Det som fäller i princip alla Androidtelefoner idag är att mjukvaran inte uppdateras. Nya funktioner kan man klara sig utan, men med jämna mellanrum uppdagas allvarliga säkerhetsbrister som aldrig åtgärdas i de flesta Androidtelefoner. För de billigare lär det vara ännu sämre än för de dyrare.

Med detta i åtanke kan jag rekommendera antingen en Iphone eller en Android med uppdateringar direkt från Google.
Prisvärda Iphones:

SE 32GB: 3200 kr. Grym processor och kamera för priset. Bra (men inte bäst) fingeravtrycksläsare. 4-tumsskärm dvs ganska litet.

SE 128GB: 4000 kr. Om man vill ha mer lagringsutrymme

7 128 GB: 6500 kr. Större, bättre kamera, bättre batteritid, snabbare fingeravtrycksläsare och vattentät

På Androidsidan finns det vad jag vet inga telefoner med Googleuppdateringar att köpa i Sverige just nu. Denna är på väg: http://www.swedroid.se/htc-presenterar-android-one-telefonen-... . Dustin ska få in den 12/12 för 3400 kr. https://www.dustinhome.se/product/5011054640/u11-life

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Begagnad Lumia 950

Lätt
Stora knappar
En av appvärldens bästa youtube app
Bra kamera
Stilren

Man kanske vill använda fler appar än YouTube ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man kanske vill använda fler appar än YouTube ..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men han verkade inte så krävande på den fronten Edge fungerar bra och windows phone segar ju aldrig ner som Android gör med tiden.

Men det är ett döende skepp tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det som fäller i princip alla Androidtelefoner idag är att mjukvaran inte uppdateras. Nya funktioner kan man klara sig utan, men med jämna mellanrum uppdagas allvarliga säkerhetsbrister som aldrig åtgärdas i de flesta Androidtelefoner. För de billigare lär det vara ännu sämre än för de dyrare.

På Androidsidan finns det vad jag vet inga telefoner med Googleuppdateringar att köpa i Sverige just nu. Denna är på väg: http://www.swedroid.se/htc-presenterar-android-one-telefonen-... . Dustin ska få in den 12/12 för 3400 kr. https://www.dustinhome.se/product/5011054640/u11-life

Vad menar du med detta? Android Oreo (som är googles nästa version av Android) finns inte ännu i mobiler, men visst uppdaterar ju google även äldre android-versioner med säkerhetsuppdateringar. I min Samsung (med Nougat) har jag fått Googles security patch level från Oktober. November kommer säkert inom någon vecka.

Sedan är det ju ett problem när mobilerna blir äldre, och inte mera får nyare versioner av android, och google slutar skicka säkerhetsuppdateringar till de älder OSen. Men att säga att de alrdig åtgärdas för de flesta telefoner är ju fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Vad menar du med detta? Android Oreo (som är googles nästa version av Android) finns inte ännu i mobiler, men visst uppdaterar ju google även äldre android-versioner med säkerhetsuppdateringar. I min Samsung (med Nougat) har jag fått Googles security patch level från Oktober. November kommer säkert inom någon vecka.

Sedan är det ju ett problem när mobilerna blir äldre, och inte mera får nyare versioner av android, och google slutar skicka säkerhetsuppdateringar till de älder OSen. Men att säga att de alrdig åtgärdas för de flesta telefoner är ju fel..

Mycket möjligt att de har förbättrat sig en aning. Alla androider jag kollat som inte är splitternya flaggskepp (eller får uppdateringar direkt från google) har dock haft urgamla säkerhetspatcher. De 3000 kr-telefoner som länkats ovan kommer knappast ha senaste säkerhetsuppdateringen under i närheten av sin livslängd.

Den där HTC:n jag länkade verkar f.ö. vara en shysst telefon i övrigt också. Vill man inte ha en SE verkar den helt klart intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB