Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Skrivet av gamerfreak87:

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Då blir det ju skitläskigt när jag vet att du har personnummer 198*07*3-59**.
Vi har ett öppet samhälle i Sverige, du kan chilla - och säkerligen hitta mitt personnummer på ungefär 5 sekunder. Sen så spelar det väl ingen roll om personen kan din IP? Byt den ifall du känner att du blir DDOS:ad.
Att faktiskt göra någonting med en IP är rätt svårt för den normala användaren, och den avancerade användaren bryr sig väl inte om dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej? De kör PTPP och OpenVPN?

Visst de stödjer OpenVPN också, men mitt inlägg var mest om man vill köra det i en (konsument) router, och då är inte OpenVPN lämpligt p.g.a de flesta har för klen hårdvara för att klara av det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vem behöver VPN när i princip varenda wifi device är en öppen dörr i dagsläget, bor du i lägenhet har du säkerligen ett antal comhem anslutningar som du kan "låna" 😂

Har dock använt nordvpn vilket fungerat bra för att använda amerikanska netflix, hbo, Amazon etc för ca 70% mer utbud 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

VPN

Bäst gratis VPN : ProtonVPN
Bäst betal VPN : ExpressVPN ( fungerar på Netflix ) ExpressVPN är litet dyrare, men mycket bra. Deras support är också mycket bra !

Permalänk

Har inte läst igenom allt, men -
1) Jag röstar också på ProtonVPN. Bästa jag sett.
2) Jag rekommenderar INTE att sätta upp en egen proxy server via Amazon EC2. Du döljer då din identitet så effektivt att Facebook, Google, din bank, Microsoft, och i stort sett varenda site som spårar dig blir misstänksam och kräver att du legitimerar dig. Det blir snabbt jvligt jobbigt, särskilt som hela poängen med att ha en VPN är att man INTE vill binda kontot till sin egen identitet. När jag vägrade ge Google och Facebook något mobilnummer för att bekräfta att jag var jag trots att jag använde OpenVPN på en Amazon server, så avslutade de mina konton.
Inte värt det. En VPN-tjänst som ProtonVPN räcker bra, och triggar inte Facebook och Google.

Permalänk
Medlem

Passar på att varna för Alltele (blir snart A3) och deras iGhost. Ett riktigt skitföretag som gör lite som de vill mot kunden och nu senast har de dragit ned hastigheten på VPN-tjänsten till näst intill osurfbart ca (0,15-0,5 Mbit) från att vara helt ok. Jag vet att de ändrat hastighet men de vägrar erkänna det. Över en natt blev det helt oanvändbart dygnet runt och jag har även testat annat konto på annan dator.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Kör https://vpntunnel.com funkar nästan alltid utan problem, 150 av 250. Har dock ingen aning om ev läckage. Nordvpn verkar många nöjda med, själv kom jag upp i max 40-50, ofast runt 30. Var dum och köpte 1år abb, gick inte att få pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör OVPN för piece of mind.

Har provat massor med VPN-tjänster genom tiderna (Anonine, ExpressVPN, Mulvad etc etc) och jag tycker att OVPN tjänst är bäst. Rätt bra ping, bra nedladdning och deras support är out of this world awesome.

Enligt mig själv använder jag mig av VPN för att denna värld är så jävla övervakad av div organisationer som vill kunna kartlägga allt, samt ha all information dom kan ta utav dig. Varför ska jag frivilligt (ofrivilligt?) ge dom det, när jag kan göra det "svårare" för dem och använda mig utav VPN? - Jag tycker att alla i hela världen borde ha större koll på it-säkerheten och hur det EGENTLIGEN ser ut, istället för att dom säger "fast jag har inget att dölja så jag bryr mig inte". Man kan ta och argumentera om detta för evigt och folk kommer fortfarande säga/göra på sitt sätt ändå, och det är okej för mig. Jag rekommenderar bara att att använda det, och tänka på vad man gör på internet .

Kalla mig paranoid eller nutcase, jag är van.. Detta var bara mina två cents

Till spel (speciellt FPS/RTS spel) så rekommenderar jag inte att använda en VPN pga en onödig omväg när det kommer till ping/jitter, så ser ingen mening med att ha det till det.

Glad höst!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Vem är det som hostar en VPN och är det en honey pot för att spionera/övervaka folk?

Är det en VPN tjänst så kanske någon satt upp den bara för att locka folk till den för att kunna övervaka dom.

Vill man undvika honey pots så skulle man kunna sätta upp sin egen privata VPN.
Det skulle man kunna göra genom att hämta en Docker container som har VPN mjukvara installerad och sedan pusha den till ett moln som Azure eller Amazon S3.

Här hittade jag en docker på GitHub, finns säkert flera andra, annars kan man ska en själv.
https://github.com/hwdsl2/docker-ipsec-vpn-server

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Havsbris: Bevis på att företaget stänger av användare och lämnar in deras uppgifter till myndigheter när de har brutit mot en eller flera lagar eller mot företagets ToS? Googla "Protonmail banned" eller något liknande och läs detta https://protonmail.com/blog/swiss-surveillance-law/ http://www.aljazeera.com/news/2016/09/swiss-voters-controvers... https://techcrunch.com/2016/09/26/swiss-public-back-law-expan... https://www.theguardian.com/world/2016/sep/25/switzerland-vot...

Ja, det är ett schweiziskt företag.

"Third, while it seems bad that these new laws can force ProtonMail to hand over encrypted user data, this doesn’t actually change anything. Any company (ProtonMail included), can already be asked to hand over user data provided there is a VALID Swiss court order."

"However, there are some differences. The Swiss version requires sign off by a judge and needs to go through two levels of judiciary for approval. The Swiss also don’t have a history of cooperating with the US, unlike German intelligence."

Från din länk. Dom lämnar bara ut om där är ett brottsfall och om det döms som nödvändigt för fallet, alltså inte all/slumpvis data om vanliga användare.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Jag kör https://privatevpn.com/se och det funkar fint. Kan maxa mina 500MBit både upp och ned. Helt ok support och pris. De har flera servrar i Sverige och en mängd i hela världen.

Imponerande, speciellt om det är med OpenVPN som ju generellt ofta har en hel del overhead. Var det OpenVPN eller något annat protokoll?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag har NordVPN som fungerar rätt bra. Tyvärr är serverparken ganska ojämn och det skiljer sig ofta rejält mellan olika. Jag får i dagsläget ut i stort sett normal hastighet på 85/92 på en 100/100 telia lina. FPS fungerar ok, inte perfekt men om man glömt stänga av är det ingen katastrof. Det blir en del packet loss vid tillfälle men mellan dess tappar jag endast någon tiotal i ping.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

Vem behöver VPN när i princip varenda wifi device är en öppen dörr i dagsläget, bor du i lägenhet har du säkerligen ett antal comhem anslutningar som du kan "låna" 😂

Har dock använt nordvpn vilket fungerat bra för att använda amerikanska netflix, hbo, Amazon etc för ca 70% mer utbud 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken server connectar du till då? Kommer in på Netflix USA via NordVPN och kan söka på saker men den är vääääldigt långsam sidan. Sen när jag väl ska spela upp något laddar den skitlänge utan att gå igång, får sedan ett felmeddelande. Andra sidor funkar ju bra, och speedtest ger ett resultat på 16 Mbit så det är något annat som hindrar.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i tråden har jag kommit fram till att en proxy kanske är det bästa för mina behov. Vill i princip bara kunna använda torrents anonymt samt kunna byta region för att låsa upp blockerade sidor/videos. Den stora fördelen är väl också att hastigheten inte stryps, eller har jag fel där?

Några fler frågor:

Är det billigare med proxy? Kollade TorGuard t.ex. och det kostar ju typ samma som en VPN.

Är det meckigare med proxytjänst än med VPN? Uppskattar användarvänlighet och smidighet för att byta region exempelvis.

Tips på proxytjänster?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera OVPN. Är ingen noterbar skillnad i hastighet. Fungerar utmärkt att spela online i många spel, du får dock testa själv i varje individuellt spel om detta fungerar bra för dig. T.ex. i WoT så är det värt att stänga av VPN. Du kan testa på tjänsten gratis i ett par timmar för att se om den fungerar bra för dig.

Kanske är lite dyrare än andra tjänster men den är också Svenskbaserad och de levererar vad de lovar. Kostar runt en femtilapp per månad och du kan betala anonymt. Inga uppgifter sparas efter betalningen är genomförd. De accepterar både bitcoin och Swish. Rekommenderar att du registrerar dig utan e-mail adress och använder en genererad skräpmail vid supportärenden. När du är klar med ärendet så raderar du bara e-mail'en. Blir inte mycket säkrare än så.

Tänka på att du får vad du betalar för. Fråga dig själv om ca 50KR i månaden är värt för att skydda din integritet över Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Passar på att varna för Alltele (blir snart A3) och deras iGhost. Ett riktigt skitföretag som gör lite som de vill mot kunden och nu senast har de dragit ned hastigheten på VPN-tjänsten till näst intill osurfbart ca (0,15-0,5 Mbit) från att vara helt ok. Jag vet att de ändrat hastighet men de vägrar erkänna det. Över en natt blev det helt oanvändbart dygnet runt och jag har även testat annat konto på annan dator.

Jag fick 42 Mbit/s ned och 34 Mbit/s upp på Bredbandskollen nu ikväll med iGhost.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Iq fiskpinne ?
När jag körde med Anonine och körde dns leaktester så släppte den igenom/läckte info och var INTE säker. Fattar du nu ?

Problemet är inte VPN-tjänsten i sig, det är dina inställningar/konfiguration.
Jag har aldrig sett en DNS-läcka hos någon, någon gång på Anonine.
Tror det är du som inte har klart för dig vad DNS är/hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Jag köpte en livstids licens hos pureVPN för typ 150kr på TMW (https://deals.thenextweb.com) för två år sedan. Har för det mesta fungerat klockrent, de har servrar I många länder och bra hastighet (jag har dock inte fiber). Deras support är fantastiskt snabb och tillgänglig 24/7.

This! Finns alltid erbjudande för livstids VPN för några hundralappar max. Själv skaffa jag slikvpn. Här finns några sådana erbjudanden https://deals.androidauthority.com. Läs på om tjänsterna uppfyller era krav bara. Som sagt tidigare, https://torrentfreak.com/vpn-services-anonymous-review-2017-1... kan vara värt att kolla in som referens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag fick 42 Mbit/s ned och 34 Mbit/s upp på Bredbandskollen nu ikväll med iGhost.

Det har funkat bra tidigare men det löste sig äntligen. Både jag och en bekant hade problem samtidigt, hoppas det bara var nåt tillfälligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Ipredator, jag är nöjd. Jag begår heller inga lagbrott på internet så för min del kan de ta loggarna och stoppa upp dom i Henrik Ponténs arsle så han blir lika nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Havsbris: Bevis på att företaget stänger av användare och lämnar in deras uppgifter till myndigheter när de har brutit mot en eller flera lagar eller mot företagets ToS? Googla "Protonmail banned" eller något liknande och läs detta https://protonmail.com/blog/swiss-surveillance-law/ http://www.aljazeera.com/news/2016/09/swiss-voters-controvers... https://techcrunch.com/2016/09/26/swiss-public-back-law-expan... https://www.theguardian.com/world/2016/sep/25/switzerland-vot...

Ja, det är ett schweiziskt företag.

"Third, while it seems bad that these new laws can force ProtonMail to hand over encrypted user data, this doesn’t actually change anything. Any company (ProtonMail included), can already be asked to hand over user data provided there is a VALID Swiss court order."

https://protonmail.com/blog/protonmail-vs-gmail-security/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

ProtonVPN är både gratis och säkert. Man får bra hastigheter även på gratis-versionen

Får ca 35/11 och 34ms via 4g hotspot från telefonen med deras gratisversion så kan inte direkt klaga! (säkert mkt bättre om jag tar ur telefonen ur fickan och ställer nära fönster då jag bor i källare och alltid får bättre hastigheter så)
För o vara gratis så är det ju sjukt bra och stort tack till dig för att du tipsade om denna tjänst!!

Mvh

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

@b00nde: Nemas problemas! Alltid roligt när andra får nytta av något man delat!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Intresseklubben kan notera att nu funkar inte Netflix med OpenVPN på en Amazon EC2 gratisserver längre. Jag har inte testat andra regioner, men har de blockerat en USA region har de nog blockerat alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Intresseklubben kan notera att nu funkar inte Netflix med OpenVPN på en Amazon EC2 gratisserver längre. Jag har inte testat andra regioner, men har de blockerat en USA region har de nog blockerat alla.

Kollade precis med NordVPN, Netflix fungerar där än!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Passar på att varna för Alltele (blir snart A3) och deras iGhost. Ett riktigt skitföretag som gör lite som de vill mot kunden och nu senast har de dragit ned hastigheten på VPN-tjänsten till näst intill osurfbart ca (0,15-0,5 Mbit) från att vara helt ok. Jag vet att de ändrat hastighet men de vägrar erkänna det. Över en natt blev det helt oanvändbart dygnet runt och jag har även testat annat konto på annan dator.

Testa att starta om routern, jag hade precis samma problem och efter en omstart återfick jag vanlig hastighet igen.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kollade precis med NordVPN, Netflix fungerar där än!

Hm... NordVPN är fruktansvärt långsam mot USA, max 7 MBit rå överföringshastighet och det tar runt en minut bara att ansluta till www.netflix.com. Jag vet faktiskt inte säkert om Netflix blockar NordVPN för anslutningen timar ut hela tiden ("Internet Connection Problem"), men det går i alla fall inte att titta på något. Du är säker på att du kan se Netflix USA? Kan du starta Star Wars Rogue One? Den finns inte på svenska Netflix, så går den igång är du på rätt ställe.

EDIT: använder du dator eller mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Använder dator, ja det är segt men får igång star wars men det tar tid jag kan få hålla på i ett par minuter eller mer samt ibland byta server dock vet jag inte om det är min router (DIR-880L) som spökar då jag många gånger får min ISP's utdelade IP (som jag inte vill ha) fastän jag ansluter mot USA.

Tyvärr upptäckte jag i kväll att hastigheten är låg så bildkvalitén är därefter.

Enligt min son som har ComHem fungerar det bättre för honom än för mig som har BBB.

Edit:
Det är inget fel på BBB linan till USA iaf. har 100/10 lina

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Körde ett test till med NordVPN, USA server #814: AT&T New York City, NY

Utan VPN: AT&T New York City, NY

Får enligt speedtest mot server: Excellent Hosting AB Malmo

Och enligt bredbandskollen mot mätserver Malmö:

Alla mätningarna gjorda inom 10min.

Jag har som sagt BBB 100/10 lina.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Jag har ComHem 100/100. Rå hastighet till New York just nu 35 Mbit ner, 95Mbit upp. Slår jag på NordVPN rasar det till 6 Mbit ner, 75 Mbit upp.
Eftersom det funkar för er så är det väl antagligen så att överföringhastigheten är så låg att Netflix timar ut när jag försöker titta på något.
OK, ska se om jag kan få upp farten på något vis, annars är det nog så att jakten på en fungerande VPN för netflix fortsätter.