Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en livstids licens hos pureVPN för typ 150kr på TMW (https://deals.thenextweb.com) för två år sedan. Har för det mesta fungerat klockrent, de har servrar I många länder och bra hastighet (jag har dock inte fiber). Deras support är fantastiskt snabb och tillgänglig 24/7.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Inaktiv

Företaget bakom Protonmail och Protonvpn lämnar ut uppgifter till myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Fast när jag pratade med Banhof (ska beställa fiber) så sa de att det "typ fungerar" att lägga in det i en router och få det att fungera. Men det lät inte så officiellt dock, typ som att "vi har hört att vissa användare fått det att fungera". Använder själv PureVPN, men inte i min router som verkar vara för klen för det eller så är det min tekniska kunskap som brister..(DDWRT på Netgear 3500L)

Det är fullt möjligt att köra med Integrity i en router som har stöd för VPN, dock så har de flesta konsument routrar för klen hårdvara för annat än PPTP, eller någon av de andra protokollen (och ja, jag vet att PPTP har sina säkerhets brister, dock inte protokollet i sig själva utan det är Microsoft's implemetering av PPTP som har brister).
Integrity stödjer dock bara PPTP.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Företaget bakom Protonmail och Protonvpn lämnar ut uppgifter till myndigheter.

Intressant, var finns bevis för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Klart den släpper igenom DNS. Annars får du skriva in alla IP-adresser. Men det är Anonines DNS du ser, annars har du något felkonfigurerat som kommer att gå igenom oavsett vilken VPN-/anonymitetstjänst du använder.

Har kört Anonine ett antal år, oftast bra spetta. De har många servrar, är det hög last på en kan man byta.

Har testat OVPN när det var nytt, då var det helt värdelöst med frånkopplingar hela tiden. Men det verkar de ha löst?

Iq fiskpinne ?
När jag körde med Anonine och körde dns leaktester så släppte den igenom/läckte info och var INTE säker. Fattar du nu ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

@Havsbris: Bevis på att företaget stänger av användare och lämnar in deras uppgifter till myndigheter när de har brutit mot en eller flera lagar eller mot företagets ToS? Googla "Protonmail banned" eller något liknande och läs detta https://protonmail.com/blog/swiss-surveillance-law/ http://www.aljazeera.com/news/2016/09/swiss-voters-controvers... https://techcrunch.com/2016/09/26/swiss-public-back-law-expan... https://www.theguardian.com/world/2016/sep/25/switzerland-vot...

Ja, det är ett schweiziskt företag.

"Third, while it seems bad that these new laws can force ProtonMail to hand over encrypted user data, this doesn’t actually change anything. Any company (ProtonMail included), can already be asked to hand over user data provided there is a VALID Swiss court order."

Permalänk
Skrivet av Defender:

Anonine släpper igenom dns info sist jag använde den iaf. Skulle inte rekommendera denna.

Gör dns leaktest dagligen med Anonine och har inte sett ett enda genomsläpp.

Hur kontrollerar du och vilken klient används?

Permalänk
Medlem

Jag testar flashback vpn, den var gratis i fem timmar och verkar fungera.
reklaminnehållet på de vanliga sidor jag besöker ändrades, hitta.se och google maps vet inte längre var jag surfar från. Nedströms hastighet på bredbandskollen blev halverad.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najsisen:

Jag köpte en livstids licens hos pureVPN för typ 150kr på TMW (https://deals.thenextweb.com) för två år sedan. Har för det mesta fungerat klockrent, de har servrar I många länder och bra hastighet (jag har dock inte fiber). Deras support är fantastiskt snabb och tillgänglig 24/7.

Pure VPN lämnar ut loggar
https://femtejuli.se/2017/10/11/vpn-tjanst-sparade-anvandarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

AirVPN.org, när du inte kan få för mycket folie för din hatt.

Har också sneglat lite på just den tjänsten. Verkar ju vara en av de få som "bakar" in VPN i ett
extra lager kryptering (SSH?) som kan göra att sajter som aktivt blockerar VPN kan fås att
fungera.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Killen har troligen skrivit in din IP-adress (den är inte svår att få fram) i något sökverktyg och fått fram en karta. Men denna informationen är inte tillförlitlig. I vissa fall kanske rätt stad visas, men det är så otillförlitligt att även om en stad visas är det stor risk att det är helt fel stad. Någon exaktare position än så kan man aldrig få med IP. Dessutom kör många ISP's med carrier-grade NAT numera, så ett en massa abonnenter delar på en och samma publika IP (den som visas utåt, i t.ex. spel).

Tycker själv VPN-tjänster är helt onödigt. Man blir inte mer skyddad, det är bara någon annan än sin ISP som kan logga informationen istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Har också sneglat lite på just den tjänsten. Verkar ju vara en av de få som "bakar" in VPN i ett
extra lager kryptering (SSH?) som kan göra att sajter som aktivt blockerar VPN kan fås att
fungera.

De har massor med konfigueringar. SSH, SSL, TOR etc. Det som jag däremot har upptäckt som har varit bra med det är inte om en sida blockerar VPN (aldrig testat) utan snarare om ett nätverk, ISP eller nation blockerar VPN trafik.

Är däremot lite osäker hur SSH skulle hjälpa mot sidor som blockerar VPN. För allt de sidorna gör är att de kollar IP'n mot en lista med kända VPN IP's. Oavsett hur du kommunicerar med din VPN tjänst så skickar tills slut VPN tjänsten bara datan vidare till tjänsten du vill ansluta till. Mao, de kommer alltid se VPN IP'n som är potentiellt svartlistad. För att undvika det så måste du koppla dig via någon vars IP inte är svartlistad, vilket i praktiken betyder peer2peer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

OVPN alla dagar i veckan

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker själv VPN-tjänster är helt onödigt. Man blir inte mer skyddad, det är bara någon annan än sin ISP som kan logga informationen istället.

Kan lista några skäl då.
1. Publika nätverk. Utan VPN eller duktig nätverkstekniker (även då så är WPA(2) långt ifrån en perfekt lösning) så kan du lika väl skrika ut allting som inte skickas med kryptering som t.ex. HTTPS. Ute i världen är duktiga nätverkstekniker sällan fallet och antalet sidor som kör utan HTTPS är allt utom få. Var inte ens länge sedan facebook införskaffade det ordentligt. Även om de kör krypterat så är det inte ovanligt att de också skickar (felaktigt) okrypterad data. Sedan finns det tjänster som kör skit kryptering, men med VPN så får du alltid minst lika stark kryptering som din VPN kör.

2. ISPs och VPN tjänster har helt olika lagar. ISPs måste lagra en hel del data enligt lagen medans VPNs inte behöver det. ISPs har inte heller något motiv (utöver mindre PR backlash) till att värna om din integritet medans många VPNs hela varksamhet bygger på integritet. Finns VPN tjänster vars policy är att de hellre stänger ner sin varksamhet i ett land än att behöva logga en användares data.

3. Du kommer runt blockeringar utav sidor och nätverksprotokoll. Nu pratar jag inte om statens blockeringar eller om att ISPs i Sverige tvingas blockera TPB, det är bara DNS omdirigering vilket man knappast behöver VPN för att kringå. Det jag pratar är om nätverk som blockerar viss trafik. Nätverksadministratörer som antingen antar att all torrent-trafik är illegal eller inte vill tillåta nätverks belastanda trafik även om det är för ett fullt legitimt syfte.

4. Du slipper landets vakande öga. Gäller även i Sverige men primärt i andra länder vars övervakning och blockeringar kan vara riktigt grova. Typ exempel är Kina men dessvärre är det snarare regel än undantag för nationer.

5. Sidor och tjänster kan inte längre logga samt se din IP.

6. Protest faktorn mot nedbrytandet utav integritet.

Finns såklart en hel del fler skäl till att köra VPN, men dessa är de jag kom på under skrivande stund.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som reagerar på att sweclockers har detta på sin startsida.
Att använda en vpn tjänst,är för dom som vill göra nåt olagligt på internet,
Fildelning,barnporr,mm.förvånar mig lite.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Är det bara jag som reagerar på att sweclockers har detta på sin startsida.
Att använda en vpn tjänst,är för dom som vill göra nåt olagligt på internet,
Fildelning,barnporr,mm.förvånar mig lite.

Eller folk som blir utsatta för DDOS? Vill kunna ha en privat anslutning mellan sig själv och en server man äger och blockera alla andra ipadresser från att logga in för ökad säkerhet? Vill komma förbi regionslås osv?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Är det bara jag som reagerar på att sweclockers har detta på sin startsida.
Att använda en vpn tjänst,är för dom som vill göra nåt olagligt på internet,
Fildelning,barnporr,mm.förvånar mig lite.

Ovanstående punkt 1, 3, 5 och 6 har inget att göra med potentiella olagligheter. I värsta fall kan punkt 3 bryta en TOS men ofta är inte det heller fallet. Punkt 2, 4 & 6 handlar om personlig integritet vilket är ett val mellan att potentiellt underlätta vissa brott och 1984.

Säger inte att det inte finns folk som använder VPN för diverse olagligheter. Säger däremot att det verkligen inte är alla fall. Har ingen statestik men skulle vara väldigt förvånad om majoriteten utav VPN ens är för olagligheter. De troligen största användarna utav VPN är ju företag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

https://www.f-secure.com/sv_SE/web/home_se/freedome

nu är jag lite chockad. ingen som har nänmt F-secure freedome. Jag trodde att nästan alla i Sverige använde det. har använt det i 4-5 länder och dagligen går 95% all min trafik via Sverige.

Kan någon kommentera detta program?? är det bra finns det bättre??
har bara använt detta.

jag är nöjd med hur det funkar (99.99%) men
enda negativa är att man måste se deras fula stora sida på en halv skärm istället för en miniruta som en altertnativ ...som en jävla intel reklamskylt man skulle ha framför sig hela tiden!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Integrity stödjer dock bara PPTP.

Nej? De kör PTPP och OpenVPN?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ovanstående punkt 1, 3, 5 och 6 har inget att göra med potentiella olagligheter. I värsta fall kan punkt 3 bryta en TOS men ofta är inte det heller fallet. Punkt 2, 4 & 6 handlar om personlig integritet vilket är ett val mellan att potentiellt underlätta vissa brott och 1984.

Säger inte att det inte finns folk som använder VPN för diverse olagligheter. Säger däremot att det verkligen inte är alla fall. Har ingen statestik men skulle vara väldigt förvånad om majoriteten utav VPN ens är för olagligheter. De troligen största användarna utav VPN är ju företag.

Fast företag använder ju inte en vpn från OVPN/mullvad/PIA/etc, utan för företagslösningar (och när privatpersoner kör en VPN-server hemma), så handlar det om att säkert kunna komma åt resurser från företaget eller hemmet från andra platser.

Personligen så skulle bli förvånad om inte en förkrossade majoritet utav de som använder sig av OVPN/mullvad/PIA/etc använder dem för olagligheter och då specifikt bittorrenttrafik.

felformulerat
Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur
Det enda jag vet är att mina morfäräldrar använder F-Secure Freedome. Så det enda jag kan säga är att det måste vara galet användarvänligt isf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Gropenator: Detta baserar du på hur du skulle nyttja det eller enbart på en subjektiv uppfattning?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Gropenator: Detta baserar du på hur du skulle nyttja det eller enbart på en subjektiv uppfattning?

Baserar det på när det blev populärt med VPN:er, VPN-företagens säljargument, och vad deras kunder skriver om när det gäller dessa.

Tror tex inte att det är för att kunna gömma ens lagliga trafik från att bli loggad av sin bredbandsleverantör. Väldigt få som är så paranoida.

Eller att använda när man spelar? Har svårt att tro att det är särskilt många som gör det.

Så ja, det är min uppfattning.

Tror du att de används för något annat som jag missat?

Edit: Glömde av att kunna nå regionlåsta saker. Vilket jag skulle gissa är nummer två bland skälen.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

@Dual-Tjur
Det enda jag vet är att mina morfäräldrar använder F-Secure Freedome. Så det enda jag kan säga är att det måste vara galet användarvänligt isf.

HAHA. Detta har jag inte tänkt på. Så vill ni skydda era föräldrar eller farmor eller vem som helst som har problem med datorn så det är bara freedome som gäller. Övriga 2 (har för 5) som använder min del av tjänsten kan nästan inget om datorer men har aldrig haft problem med det typ..

3 sidor typ finns.

  • Huvudsida. Där trycker du på den STOOORA KNAPPEN skydd PÅ/AV

  • Från vilket land vill du att ditt ip ska vara?

  • Inställningar

men jag hatar det utseendet verkligen och jag vill se hela tiden vilket land jag befinner mig i just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

@Havsbris: Bevis på att företaget stänger av användare och lämnar in deras uppgifter till myndigheter när de har brutit mot en eller flera lagar eller mot företagets ToS? Googla "Protonmail banned" eller något liknande och läs detta https://protonmail.com/blog/swiss-surveillance-law/ http://www.aljazeera.com/news/2016/09/swiss-voters-controvers... https://techcrunch.com/2016/09/26/swiss-public-back-law-expan... https://www.theguardian.com/world/2016/sep/25/switzerland-vot...

Ja, det är ett schweiziskt företag.

"Third, while it seems bad that these new laws can force ProtonMail to hand over encrypted user data, this doesn’t actually change anything. Any company (ProtonMail included), can already be asked to hand over user data provided there is a VALID Swiss court order."

Förvånad över det... Tack tips! Kanske dags Postoe istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Baserar det på när det blev populärt med VPN:er, VPN-företagens säljargument, och vad deras kunder skriver om när det gäller dessa.

Tror tex inte att det är för att kunna gömma ens lagliga trafik från att bli loggad av sin bredbandsleverantör. Väldigt få som är så paranoida.

Eller att använda när man spelar? Har svårt att tro att det är särskilt många som gör det.

Så ja, det är min uppfattning.

Tror du att de används för något annat som jag missat?

Edit: Glömde av att kunna nå regionlåsta saker. Vilket jag skulle gissa är nummer två bland skälen.

Kan inte tala för andra utan bara för egen del och jag föredrar VPN när jag surfar pga integritet och säkerhetsskäl. Har även en server ut mot nätet som har en egen vpn för att jag inte vill få attacker mm mot min egen IP osv.

Kan inte vara så att många som nyttjar det av andra skäl än de du tror bara inte säger det och du gör antaganden? Lite som när man ser en liten men aktiv grupp med en viss åsikt och den sedan blir så prominent att man lätt antar att det är en majoritet som delar samma åsikt även om så inte är fallet?
Inte direkt så att det debatteras om andra nyttjanden just pga att de inte är olagliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Belzader: Okej, kan hända jag bara kör Integrity då.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan openvpn via banhof eller flashback gentemot att skaffa vpn driekt via ovpn.com ? Mer än att det är billigare via banhof? går jag miste om något genom att gå via banhof etc?

Har internet via kabel (comhem) hur ser kollar jag om deras router klarar av att köra openvpn eller mullvad etc?

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni proffs för kontroller att vis trafik går genom vissa vpntjänster, har ni lagt in ett script i t.ex. windows schemaläggare som gör tester och om det trafiken skulle gå fel så stänger den av trafiken, kanske startar om vpntjänsten och sedan återupptar trafiken?
Helst ska väl vpntjänster ligga på routern är det någon som har konfigurerat Pfsense smart?

Skrivet av Gropenator:

Edit: Glömde av att kunna nå regionlåsta saker. Vilket jag skulle gissa är nummer två bland skälen.

Bannar inte många såna användare? Det var ju populärt förut att använda proxys/vpn av olika slag för att få annat utbud, men många passar sig idag. Fast man kan ju köpa en server i molnet och sedan sätta upp en proxy/vpn på denna? Jag förstår inte riktigt poängen att gå genom en anoninetjänst för detta. Jag ser det bara som mer riskabelt.

Annars finns smart dns för regionsändring som har mindre overad än vpn.
https://www.youtube.com/watch?v=XrkcPqU76K8
https://www.youtube.com/watch?v=NSwV9F4ZGsg