Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Och det är just här om man tittar på vad som hände i USA, Bernie Sanders blir mer eller mindre ignorerad utav de stora TV-bolagen även om han lyckats få igång en stor grupp som vill ha bort pengarna ifrån politiken.

Så jag är inte alls lika säker som du verkar vara att debattprogram och spaltmeter av tidningsartiklar i ett sådant exempel skulle vara utgången.
Sen så är det nog lite för tidigt för Sverige för att folk ens skulle bry sig om att demokratin säljs ut då effekterna utav det inte har blivit så extrema än som det är i USA.

Men snälla du - vi lever ju som sagt i Sverige och inte i USA - eller hur?

Det är helt olika valsystem och helt olika förutsättningar vi talar om.

Pengar i politiken kan man ju tycka är ett problem i Sverige också om man vill, men då får man ju börja med att förstå hur det ser ut i Sverige och som du skriver så undrar jag ärligt talat om du gör det?

I Sverige har vi generösa partibidrag finansierade med skattepengar som gör att partierna inte alls är lika beroende av privata donationer. Alla partier får fortfarande in pengar från annat håll också men det är en värld av skillnad på hur det ser ut i USA jämfört med i Sverige.
Bla därför att USA:s system med enmansvalkretsar innebär att den enskilda politikern måste skramla ihop många miljoner dollar för att kunna vinna USA:s ofta väldigt långa och extremt dyra valkampanjer.

I Sverige utser partierna sina kandidater och de vet ganska väl vilka som kommer bli valda (står på sk "valbar plats" långt upp på listan) respektive vilka som är mer utfyllnad.

Enstaka kandidater kan bedriva personvalskampanjer och försöka bli uppflyttade i listan men det är krävs väldigt många kryss för att lyckas med det och få satsar ens på att försöka.
Den absoluta majoriteten av alla politiker i Sverige blir inte valda för att de kan lägga stora summor på en valkampanj, utan för att de politiska partier de tillhör tror att de skulle bli bra företrädare.
Blir du väl placerad på valbar plats på ett partis lista är du oftast garanterad plats - även om väljarna inte har en aning om vem du är.

För i Sverige röstar vi på parti och inte person, som i USA.

Det finns en massa andra skillnader också, men poängen är att använda USA som exempel när vi talar om Sverige blir helt missvisande, för vi är som tur var inte på långa vägar så korrumperade i det här landet som de är i USA.

Att skydda demokratin mot pengars korrumperande inflytande är ett nobelt syfte som jag helt håller med om, men det verkar som du inte riktigt förstått att Sverige faktiskt inte är USA?
Du verkar utgå från att det svenska politiska systemet är genomkorrupt och att det därför är helt meningslöst att överhuvudtaget rösta - för allt bestäms ändå av några rika knösar som köpt våra politiker?

Men riktigt så illa är det verkligen inte här - bla pga de orsaker jag angett här.

Permalänk
Medlem

Låt mig bara som bystander i en diskussion jag inte är inblandad i påtala att molzzon här precis gjorde det idag alltför vanliga kardinalfelet att hänvisa till Google som en källa.
Varje gång en person gör det förlorar de varje seriös diskussion på walk-over, eftersom det ALLTID är den person som påstått en sak som också, vid anmodan, är skyldig att belägga detta påstående.

Att då hänvisa till "Googla det" är precis detsamma som att svara "Öhhh, jag har inget som helst belägg för vad jag precis påstod, men jag tycker DU borde leta upp det till mig - för jag är för lat för att ens försöka själv".

Så för att slippa skämma ut er folks - gör inte som molzzon här precis gjorde...

Skrivet av molzzon:

Jag bara avskyr lögnare och det är exakt vad SVT och SR är.
Det säger att det är oberoende och att det inte har en politisk vinkling vilket det uppenbarligen har.

Jag vill inte ha någon "förvrängd" sanning av public service, jag vill ha "The Whole Truth and Nothing But The Truth".

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är bara att presentera fog för det du säger.

Permalänk

Detta vore ju jätte bra om de vart så att man kunde gå ur, precis så som man kan gå ur andra organisationers tvångsavgifter

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem

Orättvist och för dyrt!

Skrivet av Frispel:

Varför är det mer rättvist att man betalar per hushåll än per individ? Min mor som bor ensam med rätt knackig pension kommer att betala mindre nu medan de som har två inkomster kommer att betala aningen mer än tidigare. Är det orättvist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Sverige har inte världens högsta skatter. Danmark toppar listan, följt av Frankrike och Belgien. Sverige hamnar på sjunde plats. Lätt att söka rätt på om man bara vill.

Underbart det är ju en tröst att veta! Tack för informationen! Då kanske du också kan besvara
om DET FINNS något annat land på jorden som gör så här? Drar TV licensen direkt med skatten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Men snälla du - vi lever ju som sagt i Sverige och inte i USA - eller hur?

Det är helt olika valsystem och helt olika förutsättningar vi talar om.

Pengar i politiken kan man ju tycka är ett problem i Sverige också om man vill, men då får man ju börja med att förstå hur det ser ut i Sverige och som du skriver så undrar jag ärligt talat om du gör det?

I Sverige har vi generösa partibidrag finansierade med skattepengar som gör att partierna inte alls är lika beroende av privata donationer. Alla partier får fortfarande in pengar från annat håll också men det är en värld av skillnad på hur det ser ut i USA jämfört med i Sverige.
Bla därför att USA:s system med enmansvalkretsar innebär att den enskilda politikern måste skramla ihop många miljoner dollar för att kunna vinna USA:s ofta väldigt långa och extremt dyra valkampanjer.

I Sverige utser partierna sina kandidater och de vet ganska väl vilka som kommer bli valda (står på sk "valbar plats" långt upp på listan) respektive vilka som är mer utfyllnad.

Enstaka kandidater kan bedriva personvalskampanjer och försöka bli uppflyttade i listan men det är krävs väldigt många kryss för att lyckas med det och få satsar ens på att försöka.
Den absoluta majoriteten av alla politiker i Sverige blir inte valda för att de kan lägga stora summor på en valkampanj, utan för att de politiska partier de tillhör tror att de skulle bli bra företrädare.
Blir du väl placerad på valbar plats på ett partis lista är du oftast garanterad plats - även om väljarna inte har en aning om vem du är.

För i Sverige röstar vi på parti och inte person, som i USA.

Det finns en massa andra skillnader också, men poängen är att använda USA som exempel när vi talar om Sverige blir helt missvisande, för vi är som tur var inte på långa vägar så korrumperade i det här landet som de är i USA.

Att skydda demokratin mot pengars korrumperande inflytande är ett nobelt syfte som jag helt håller med om, men det verkar som du inte riktigt förstått att Sverige faktiskt inte är USA?
Du verkar utgå från att det svenska politiska systemet är genomkorrupt och att det därför är helt meningslöst att överhuvudtaget rösta - för allt bestäms ändå av några rika knösar som köpt våra politiker?

Men riktigt så illa är det verkligen inte här - bla pga de orsaker jag angett här.

Men snälla du - det verkar ju inte spela någon roll om de får generösa partibidrag genom skattemedel då de springer på middagar med näringslivet ändå?
Det borde vara tunga fängelsestraff om man som politiker springer runt med de absolut tyngsta näringslivstopparna på "hemliga middagar" där ingenting av vad som sägs kommer ut till allmänheten, det är höjden av korruption och jag är förvånad över att du tar så lätt på det.

Middagar med alla partiledare i riksdagen, vad tror du de talar om på dessa middagar? Vädret kanske?
Eller varför inte ta det senaste, middag med statsministern inför hans resa till Saudi-Arabien? Är det vädret de diskuterade där igen kanske?

Det jag sa var att Sverige inte har blivit så extremt som USA än i denna fråga, men jag anser att det är dit vi är påväg sålänge det inte stoppas.
Och det är väl först då folk vaknar till liv men jag hade hellre sett att det hanterades nu innan det blir för extremt.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli lyckliga dagar hos TV-försäljarna, när dator- och hembiofolket skaffar stora skärmar till sina respektive apparater.

Ska vi tro att 75-tummare kommer under 10 000kr strecket innan 2019

Fast tittandet på SVT och Lyssnandet på SR kommer ju inte förändras bara för att avgiften är dold och inte kallas TV-licens längre (En licens för att inneha en viss hårdvara, vars intäkter bara går till en aktör av många i samma bransch).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Låt mig bara som bystander i en diskussion jag inte är inblandad i påtala att molzzon här precis gjorde det idag alltför vanliga kardinalfelet att hänvisa till Google som en källa.
Varje gång en person gör det förlorar de varje seriös diskussion på walk-over, eftersom det ALLTID är den person som påstått en sak som också, vid anmodan, är skyldig att belägga detta påstående.

Att då hänvisa till "Googla det" är precis detsamma som att svara "Öhhh, jag har inget som helst belägg för vad jag precis påstod, men jag tycker DU borde leta upp det till mig - för jag är för lat för att ens försöka själv".

Så för att slippa skämma ut er folks - gör inte som molzzon här precis gjorde...

Jag påstår att public service är vänstervridet och lögnare när det påstår sig vara opartiska så kände jag att jag inte behövde hänvisa till en specifik källa för något som är vedertaget. Likt att jag påstår att vår jord är rund och du kräver mig på en källa för detta påstående.

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Leva på socialbidrag som enda inkomst kanske?

Jaha det är så det fungerar. Ajja, får väl byta land då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jaha det är så det fungerar. Ajja, får väl byta land då.

Att leva på Socialt bidrag kan låta som en dröm, men faktum är att man endast tjänar 3880 kronor i månaden utan A-Kassa eller liknande. Att då behöva betala Radio och TV-avgift vore en omöjlighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Och vad är det för fel på Janne Josefsson då? Han om någon är väl en trovärdig källa eller blev han högerextremist när han kritiserade SVT också?

"Jag bemöter saker och ting med vad jag anser att de förtjänar." Det är lite detta som är ditt problem. Din syn på det hela är också extremt vinklad. Du vill inte ta till dig information om det inte kommer från "rätt" källor oavsett hur sant det är.

Nu läser du in saker som inte finns. Jag menar bara att enstaka källor som är starkt vinklade inte utgör någon god eller bred bevisgrund. Kan tyvärr inte göra något åt att du verkar ta det personligt att jag inte godtar ett fåtal vinklade källor som ett kvitto på att ni har rätt.

Den här typen av svar är de allra sämsta. Säger allt om dina kvalitetskrav på källor.

Tack för länkarna, men jag förstår inte hur debattartiklar som återspeglar enstaka människors åsikter skulle utgöra någon som helst godtagbar bevisgrund för så pass stora anklagelser som riktas från er.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrihog:

Underbart det är ju en tröst att veta! Tack för informationen! Då kanske du också kan besvara
om DET FINNS något annat land på jorden som gör så här? Drar TV licensen direkt med skatten?

Finland

Edit: FÖ nästan identisk med den modell som tagits fram nu i Sverige, ungefär samma kostnad och samma gränsvärden med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu läser du in saker som inte finns. Jag menar bara att enstaka källor som är starkt vinklade inte utgör någon god eller bred bevisgrund. Kan tyvärr inte göra något åt att du verkar ta det personligt att jag inte godtar ett fåtal vinklade källor som ett kvitto på att ni har rätt.

Den här typen av svar är de allra sämsta. Säger allt om dina kvalitetskrav på källor.

Tack för länkarna, men jag förstår inte hur debattartiklar som återspeglar enstaka människors åsikter skulle utgöra någon som helst godtagbar bevisgrund för så pass stora anklagelser som riktas från er.

Igen så möter du inte argumenten utan bara avfärdar allt.

Du sa att Janne Josefsson inte var en bra källa. Förklara varför? Han är ett uppenbart bevis på att SVT är vinklade och inte opartiska. Varför avfärdar du honom?

Alla de artiklarna är skrivna av välkända personer som du inte kan avskriva som högerextrema SD etc etc. De är inte heller ensidiga. De beskriver en problematik med just att public service i Sverige är vänstervriden och inte oberoende eller opolitisk som den borde vara. Det är välkänt. Läs speciellt GP artikeln för att förstå vaf jag menar. Det är inte att det har skett någon gång. Problematiken är att det sker gång på gång. Hela tiden och allt för ofta för att kunna avfärdas som att det var en enskild medarbetare som gjorde ett misstag.

Men det är ok. Du verkar inte mottaglig för saklig debatt eftersom du inte kan bemöta argumenten alls. Tror vi avslutar detta nu. Det har gått för mycket off topic vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Jag påstår att public service är vänstervridet och lögnare när det påstår sig vara opartiska så kände jag att jag inte behövde hänvisa till en specifik källa för något som är vedertaget. Likt att jag påstår att vår jord är rund och du kräver mig på en källa för detta påstående.

Fast det är inte vedertaget.
Att du tror det säger mer om vilka kretsar du rör dig i eller kanske snarare vilka nätsidor du läser från.

På samma sätt är det allmänt accepterat i vissa kretsar att vaccin är livsfarligt, att klimatförändringarna inte är påverkade av mänsklig aktivitet och att Hillary Clinton drev en pedofil-ring i källaren till en pizzeria i Washington D.C, USA.

Men inga av de åsikterna är ju sanna, naturligtvis.

Att jorden är rund däremot, det kan du lära dig i vilken skola som helst i världen eller läsa i vilket uppslagsverk som helst.
Det finns enstaka knäppgökar som har motstridiga idéer också om det så klart - men att jorden är rund är alldeles uppenbarligen en vedertagen sanning.

Att svensk public service skulle vara vänstervridet är det däremot inte - alldeles oavsett vad du personligen tycker om den saken.

Så vill du bli tagen på allvar eller ännu hellre kunna övertyga nån om din åsikt, så får du komma med bättre argument än "Googla det".

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kermit_Mupp:

Så vill du bli tagen på allvar eller ännu hellre kunna övertyga nån om din åsikt, så får du komma med bättre argument än "Googla det".

Det har ju kommit bättre argument, varför inte bemöta dem istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Men snälla du - det verkar ju inte spela någon roll om de får generösa partibidrag genom skattemedel då de springer på middagar med näringslivet ändå?
Det borde vara tunga fängelsestraff om man som politiker springer runt med de absolut tyngsta näringslivstopparna på "hemliga middagar" där ingenting av vad som sägs kommer ut till allmänheten, det är höjden av korruption och jag är förvånad över att du tar så lätt på det.

Middagar med alla partiledare i riksdagen, vad tror du de talar om på dessa middagar? Vädret kanske?
Eller varför inte ta det senaste, middag med statsministern inför hans resa till Saudi-Arabien? Är det vädret de diskuterade där igen kanske?

Det jag sa var att Sverige inte har blivit så extremt som USA än i denna fråga, men jag anser att det är dit vi är påväg sålänge det inte stoppas.
Och det är väl först då folk vaknar till liv men jag hade hellre sett att det hanterades nu innan det blir för extremt.

Jag står till vänster själv, så jag är absolut ingen näringslivs-kramare.

Men, det är samtidigt inte straffbart att vara företagare, äta middag eller bjuda på middag.

Och det är faktiskt så att alla politiska partier har genuina anledningar att ha interaktioner med det svenska näringslivet - och jag har inga principiella problem med att de också ibland äter middag tillsammans.

Vad man måste titta på är utfallet - kan det bevisas att dessa kontakter går över gränserna för vad som är rimligt och att de resulterar i några odemokratiska fördelar för näringslivet?

Högern har ju alltid anklagat sossarna för att praktiskt taget vara krypto-kommunister som vill hänga alla storföretagare i slipsen, men i verkligheten är det ju inte så svart-vitt.
Tvärt om har sossarna en lång historia av att samarbeta rätt väl med näringslivet - för det är faktiskt i Sveriges intresse att de kan göra det.
Inte i alla frågor och inte jämt, men i vissa frågor är det helt klart så att bägge parter har gemensamma intressen och att dessa gynnar även oss vanliga knegare.

Finns det tillfällen när näringslivet fått för mycket? Säkert.
Tillfällen när individuella politiker smusslat och fifflat under täcket med näringslivsföreträdare för att gynna sig själv? Säkert.

Betyder det att det borde vara tunga fängelsestraff på att som politiker äta middag med toppföretagare? Nej, naturligtvis inte.

Bara för att vissa fuskar eller myglar innebär det inte att alla gör det och man får inte så totalt demonisera varken näringslivet eller politikerna att man tror att de aldrig nånsin kan ha goda avsikter med att träffas.

Om nånting tycker jag väl snarare att samtliga partiledare borde tvingas äta middag med en vanlig knegare för varje gång de gör det med en näringslivstopp.
Middag med en Wallenberg ena dan och middag med Lotta, ihjälstressad sjuksköterska, nästa.
Det vore bra för deras kontakt med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har ju kommit bättre argument, varför inte bemöta dem istället?

Därför att jag inte var del i den diskussionen överhuvudtaget, utan skrev enbart för att påpeka att "Googla det" inte är ett seriöst svar på en begäran om belägg för ett tidigare påstående.

Min kommentar gäller inte enbart just det här ämnet utan är helt generell.

Om du påstår en sak - var då också beredd att belägga ditt påstående med en seriös källa.

Det är så en seriös diskussion fungerar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kermit_Mupp:

Därför att jag inte var del i den diskussionen överhuvudtaget, utan skrev enbart för att påpeka att "Googla det" inte är ett seriöst svar på en begäran om belägg för ett tidigare påstående.

Min kommentar gäller inte enbart just det här ämnet utan är helt generell.

Om du påstår en sak - var då också beredd att belägga ditt påstående med en seriös källa.

Det är så en seriös diskussion fungerar.

Jo, men att hålla sig till topic är lika viktigt, så bemöt gärna argumenten istället för att svänga ut i en helt orelaterad diskussion.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag står till vänster själv, så jag är absolut ingen näringslivs-kramare.

Men, det är samtidigt inte straffbart att vara företagare, äta middag eller bjuda på middag.

Och det är faktiskt så att alla politiska partier har genuina anledningar att ha interaktioner med det svenska näringslivet - och jag har inga principiella problem med att de också ibland äter middag tillsammans.

Vad man måste titta på är utfallet - kan det bevisas att dessa kontakter går över gränserna för vad som är rimligt och att de resulterar i några odemokratiska fördelar för näringslivet?

Högern har ju alltid anklagat sossarna för att praktiskt taget vara krypto-kommunister som vill hänga alla storföretagare i slipsen, men i verkligheten är det ju inte så svart-vitt.
Tvärt om har sossarna en lång historia av att samarbeta rätt väl med näringslivet - för det är faktiskt i Sveriges intresse att de kan göra det.
Inte i alla frågor och inte jämt, men i vissa frågor är det helt klart så att bägge parter har gemensamma intressen och att dessa gynnar även oss vanliga knegare.

Finns det tillfällen när näringslivet fått för mycket? Säkert.
Tillfällen när individuella politiker smusslat och fifflat under täcket med näringslivsföreträdare för att gynna sig själv? Säkert.

Betyder det att det borde vara tunga fängelsestraff på att som politiker äta middag med toppföretagare? Nej, naturligtvis inte.

Bara för att vissa fuskar eller myglar innebär det inte att alla gör det och man får inte så totalt demonisera varken näringslivet eller politikerna att man tror att de aldrig nånsin kan ha goda avsikter med att träffas.

Om nånting tycker jag väl snarare att samtliga partiledare borde tvingas äta middag med en vanlig knegare för varje gång de gör det med en näringslivstopp.
Middag med en Wallenberg ena dan och middag med Lotta, ihjälstressad sjuksköterska, nästa.
Det vore bra för deras kontakt med verkligheten.

Dessa middagar eller samtal som det egentligen är, är inte öppna för allmänheten och det är den första varningsklockan.
Den andra varningsklockan är det som händer efteråt, tex att Wallenberg fick hänga med Stefan Löfven till Saudiarabien och på så sätt får en ekonomisk fördel jämfört med alla andra affärsmänniskor i Sverige.

Och om jag hade varit vid makten rent hypotetiskt så är folk med din inställning min väg till att förstärka min position i makt eller kapital då ni är alldeles för naiva och går på vad man än säger eftersom ni inte förstår att man säger vad som helst när det kommer till ekonomiska bakomliggande motiv.

Ser du inte det, så gör du inte det och jag kan inte säga mer än vad jag redan har sagt för att få dig att förstå det och det är beklagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Igen så möter du inte argumenten utan bara avfärdar allt.

Du sa att Janne Josefsson inte var en bra källa. Förklara varför? Han är ett uppenbart bevis på att SVT är vinklade och inte opartiska. Varför avfärdar du honom?

Alla de artiklarna är skrivna av välkända personer som du inte kan avskriva som högerextrema SD etc etc. De är inte heller ensidiga. De beskriver en problematik med just att public service i Sverige är vänstervriden och inte oberoende eller opolitisk som den borde vara. Det är välkänt. Läs speciellt GP artikeln för att förstå vaf jag menar. Det är inte att det har skett någon gång. Problematiken är att det sker gång på gång. Hela tiden och allt för ofta för att kunna avfärdas som att det var en enskild medarbetare som gjorde ett misstag.

Men det är ok. Du verkar inte mottaglig för saklig debatt eftersom du inte kan bemöta argumenten alls. Tror vi avslutar detta nu. Det har gått för mycket off topic vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag behöver inte bemöta någonting, det är faktiskt inte jag som anklagar PB för att vara vänstervridet. Ni som däremot gör det behöver hänvisa till en godtagbar bevisgrund. Janne Josefsson är en enskild individ, hur bevisar vad han tycker att hela stora PB är vänstervridet? Om jag letar upp en person med insyn som inte tycker det, har jag då bevisat motsatsen?

Vi kan absolut avsluta diskussionen här, så får var och en som läser dra sina egna slutsatser om ifall ni lyckades bevisa något eller inte genom att länka till några individers personliga åsikter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, men att hålla sig till topic är lika viktigt, så bemöt gärna argumenten istället för att svänga ut i en helt orelaterad diskussion.

Hela den diskussionen är OT eftersom den här tråden handlar om TV-avgiftens omformning till en skatt, så det är ingen i den här diskussionen som håller sig till topic.
Så vore det så viktigt att hålla sig till topic som du påstår så skall vi väl alla sluta prata om det här - inte prata mer om det som du nu vill?

Och jag är som sagt inte inblandad i den här diskussionen i vilket fall - jag gjorde en helt annan poäng på en kommentar som en person i diskussionen fällde här.

Och slutligen så är ju vad du vill att jag skall skriva om helt irrelevant.
Jag har aldrig tilltalat dig och jag har inte skrivit om det du vill jag skall skriva om - ändå gnäller du på mig att jag skall blanda mig i en fråga jag inte själv är delaktig i?

Blanda dig i diskussionen själv istället om du vill - jag har bättre saker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Dessa middagar eller samtal som det egentligen är, är inte öppna för allmänheten och det är den första varningsklockan.
Den andra varningsklockan är det som händer efteråt, tex att Wallenberg fick hänga med Stefan Löfven till Saudiarabien och på så sätt får en ekonomisk fördel jämfört med alla andra affärsmänniskor i Sverige.

Och om jag hade varit vid makten rent hypotetiskt så är folk med din inställning min väg till att förstärka min position i makt eller kapital då ni är alldeles för naiva och går nästan på vad som helst man säger eftersom ni inte förstår att man säger vad som helst när det kommer till ekonomiska bakomliggande motiv.

Ser du inte det, så gör du inte det och jag kan inte säga mer än vad jag redan har sagt för att få dig att förstå det och det är beklagligt.

Alla politiker behöver kunna hålla diskussioner som inte är offentliga - det är ärligt talat inget konstigt med det.

Historien är full av kriser och konflikter som kunnat avhjälpas bara för att rätt personer vid rätt tillfälle kunnat tala privat och i förtroende med varandra - det är ett barn vi verkligen inte vill kasta ut med badvattnet.

Därmed inte sagt att det alltid skulle vara oproblematiskt med hemliga möten - men man kan inte se sånt här så svart-vitt, utan måste döma situationen från fall till fall.

Att Wallenberg och en del andra högdjur åker med till Saudi-Arabien eller andra länder är inte så konstigt - det är inte vilka småföretag som helst som gör affärer med regeringarna i diktaturer.

Jag är mer generellt kritisk till att svenska företag alls göra affärer i diktaturer, än att det skulle ge Wallenberg nån speciell fördel att åka med Löfven dit. För det är ju inte som att "Stoffes El" kommer få några kontrakt med det Saudiska kungahuset direkt, utan det är ju bara riktiga storföretag som gör affärer i mångmiljonklassen som knyter kontakter på den nivån.

Och om jag varit vid makten rent hypotetiskt hade ju den absolut bästa sortens folk för att förstärka min makt varit såna som du - som sitter hemma i soffan och hatar mig men inte gör ett skit åt det eftersom du vägrar rösta.
Makthungriga ledare älskar personer som dig kan jag lova!

Jag däremot hade fullföljt min roll som en ansvarstagande medborgare i den demokrati jag lever i - jag hade hängt med i medierna och debatten och dömt ditt beteende som politiker efter det.
Och om det fanns nån saklig grund för mig att misstro dig hade jag röstat mot dig i nästa val. Men jag skulle inte utgå från att du måste vara totalt korrumperad bara för att du åt middag/hade hemliga samtala med näringslivsfolk ibland.

Permalänk
Medlem

Ja ja, kommer man få göra skatteavdrag om man inte har någon tv då?

Känns högst rimligt att jag ska betala full skatt för att någon annan ska kunna kolla tv?
Jag betalar gärna skatt för skola, vård, pension, med mera... Men TV är knappast nödvändigt.

TV är en döende media. det känns som att de gör så här eftersom fler och fler väljer att avstå, samt deras misslyckande att göra datorn avgiftsgiltigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Finland

Edit: FÖ nästan identisk med den modell som tagits fram nu i Sverige, ungefär samma kostnad och samma gränsvärden med.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Tack då vet man det. Men därutöver inget annat land på jorden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Ja ja, kommer man få göra skatteavdrag om man inte har någon tv då?

Känns högst rimligt att jag ska betala full skatt för att någon annan ska kunna kolla tv?
Jag betalar gärna skatt för skola, vård, pension, med mera... Men TV är knappast nödvändigt.

TV är en döende media. det känns som att de gör så här eftersom fler och fler väljer att avstå, samt deras misslyckande att göra datorn avgiftsgiltigt.

Varför är alla så besatta vid att TV? Det är public service det handlar om och där är TV ett av uttryckningsätten. Men varken TV eller radio är det enda sätt för PS att nå ut. För att ta någon relevant liknelse för forumet så är det som att kalla alla smartphones för iPhones. Visst en iPhone är en smartphone men alla smartphones är inte iPhones.

Senaste är svt play, som dock är i sin vagga... här om veckan uppdaterade de dock appen så den tog ett hyffsat kliv framåt.

(För egen del anser jag mig inte aktivt sett på tv sen 2006 samt att jag inte ägt en tv-mottagare sedan 2010).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Samtidigt så har tvåmanshushållet troligen lägre hyra per person (högre grundhyra men delat på två) plus att man generellt har vissa fördelar av stordrift, xempelvis vid fasta utgifter i hemmet och matinköp. Jag kan tycka att detta faktiskt är aningen mer rättvist då alla betalar efter inkomst, utan rabatt för att man bor ihop med någon. Minskningen för ensamhushåll (som rimligen bör ha sämre ekonomi rent genrellt) är större än övningen för flerpersonshushåll.

Kan din föreställningsförmåga hjälpa dig att förstå vad jag menar? Eller är du för låst vid att detta är orättvist?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Varför är alla så besatta vid att TV? Det är public service det handlar om och där är TV ett av uttryckningsätten. Men varken TV eller radio är det enda sätt för PS att nå ut. För att ta någon relevant liknelse för forumet så är det som att kalla alla smartphones för iPhones. Visst en iPhone är en smartphone men alla smartphones är inte iPhones.

Senaste är svt play, som dock är i sin vagga... här om veckan uppdaterade de dock appen så den tog ett hyffsat kliv framåt.

(För egen del anser jag mig inte aktivt sett på tv sen 2006 samt att jag inte ägt en tv-mottagare sedan 2010).

Det är TV-mottagare som är kriteriet idag. Man har försökt få igenom för andra enheter men inte lyckats, så varför ska man dra in något annat i diskussionen? Internetströmmar ingår alltså inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Profilen:

Intressant! Tack då vet man det. Men därutöver inget annat land på jorden?

Jo, det finns faktiskt ett antal, men tänkte att Finland ligger närmast både geografiskt och i kostnad. Det finns fler som finansierar tv via skatten som Albanien, Frankrike, Taiwan och Australien (typ Australien. ingen specifik skatt, men betalas av skattepengar)

Sen har vi länder som nästan gränsar till det då man måste betala, dock inte via skatt. Detta är Tyskland, Grekland, Serbien, Slovenien och Mauritius där man måste betala en avgift per hushåll, oavsett om man har tv eller ej. I Grekland, Serbien och Mauritius görs detta genom att ta ut en avgift på elräkningen. Det är inte skatt och den behöver inte betalas av varje person men tycker ändå det bör nämnas eftersom man måste betala oavsett tv eller ej.

Finns säkert några länder jag missat.

OBS, detta är direkt saxat från wiki så om nån har några invändningar så tar jag inte illa upp i att bli rättad, så feel free. Bättre att sanningen kommer fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Profilen:

Intressant! Tack då vet man det. Men därutöver inget annat land på jorden?

Läste nånstans i den andra megatråden i detta ämne att det faktiskt var skattefinansierat i majoriteten av Europas länder. Ligger med mobilen i sängen just nu, ska se om jag kan hitta nån källa imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Profilen:

Underbart det är ju en tröst att veta! Tack för informationen! Då kanske du också kan besvara
om DET FINNS något annat land på jorden som gör så här? Drar TV licensen direkt med skatten?

Har du testat google.com?