Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är TV-mottagare som är kriteriet idag. Man har försökt få igenom för andra enheter men inte lyckats, så varför ska man dra in något annat i diskussionen? Internetströmmar ingår alltså inte.

Jao, jag anser att idag är en dålig lösning eftersom public service inte endast är TV och därför märkligt att bara "fokusera" på om folk har tv-mottagare eller inte. Jag antar detta beror på att TVn varit ett vädligt starkt medie det senaste 30 åren. Men det betyder inte att PS endast är TV eller att TV är det främsta sättet folk tar del av PS om exempelvis 5 år.

Det är därför bra med ett allmänt sätt där "alla" betalar än att bara de med tv-mottagare gör det.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är TV-mottagare som är kriteriet idag. Man har försökt få igenom för andra enheter men inte lyckats, så varför ska man dra in något annat i diskussionen? Internetströmmar ingår alltså inte.

Ja, enligt lagen som skrevs för en sisådär 40 år sedan så togs inte "internetströmmar" med. Go figure!

Anledningen att min inte fick igenom dessa andra enheter är för att lagen (som den alltså skrevs för 40 år sedan) inte gav den möjligheten! Det är helt irrelevant vid diskussionen om den nya lagen!

Själva meningen med TV-licensen var att de som hade möjlighet att ta del av Public Service material var de som skulle finansiera den (av någon anledning valde man att exkludera radio, troligen på grund av stora klyftor mellan de som hade råd med TV och inte). Med tiden har det skett radikala förändringar på marknaden. SVTs sändningar har blivit tillgängliga på nätet (och är därmed tillgängliga även för folk utan en TV-mottagare) och det finns idag noll korrelation mellan att köpa en TV och att titta på PS (Det skulle vara ungefär lika "rättvist att bestämma att alla som är födda under de första 6 kalendermånaderna ska betala avgiften, men inte resten)!

En betydande andel av de som äger en TV-mottagare använder den till helt andra saker än att titta på just TV. Även om det inte finns någon antennkabel inkopplad och Tv:n endast används för en spelkonsol eller som datorskärm, så är den licenspliktig. Man föreslår alltså nu en ändring av betalningsmodeller eftersom den inte längre åstadkommer vad den var tänkt att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blomman90:

Ja, enligt lagen som skrevs för en sisådär 40 år sedan så togs inte "internetströmmar" med. Go figure!

Anledningen att min inte fick igenom dessa andra enheter är för att lagen (som den alltså skrevs för 40 år sedan) inte gav den möjligheten! Det är helt irrelevant vid diskussionen om den nya lagen!

Själva meningen med TV-licensen var att de som hade möjlighet att ta del av Public Service material var de som skulle finansiera den (av någon anledning valde man att exkludera radio, troligen på grund av stora klyftor mellan de som hade råd med TV och inte). Med tiden har det skett radikala förändringar på marknaden. SVTs sändningar har blivit tillgängliga på nätet (och är därmed tillgängliga även för folk utan en TV-mottagare) och det finns idag noll korrelation mellan att köpa en TV och att titta på PS (Det skulle vara ungefär lika "rättvist att bestämma att alla som är födda under de första 6 kalendermånaderna ska betala avgiften, men inte resten)!

En betydande andel av de som äger en TV-mottagare använder den till helt andra saker än att titta på just TV. Även om det inte finns någon antennkabel inkopplad och Tv:n endast används för en spelkonsol eller som datorskärm, så är den licenspliktig. Man föreslår alltså nu en ändring av betalningsmodeller eftersom den inte längre åstadkommer vad den var tänkt att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad du vill ha sagt. Jag svarade på varför man pratade om TV.

Skrivet av PlogarN97:

Jao, jag anser att idag är en dålig lösning eftersom public service inte endast är TV och därför märkligt att bara "fokusera" på om folk har tv-mottagare eller inte. Jag antar detta beror på att TVn varit ett vädligt starkt medie det senaste 30 åren. Men det betyder inte att PS endast är TV eller att TV är det främsta sättet folk tar del av PS om exempelvis 5 år.

Det är därför bra med ett allmänt sätt där "alla" betalar än att bara de med tv-mottagare gör det.
Skickades från m.sweclockers.com

Visst, det kan man tycka. Jag tycker inte det däremot.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

TV är en döende media. det känns som att de gör så här eftersom fler och fler väljer att avstå, samt deras misslyckande att göra datorn avgiftsgiltigt.

Vet inte om det nämnts i tråden tidigare men det är faktiskt lite bakvänd historieskrivning.
Helt förståeligt att folk tror så om man inte känner till alla detaljer, men så här är det egentligen:

För flera år sen tillsattes en utredning som skulle titta på frågan hur public service skulle finansieras. Systemet med en separat avgift har kritiserats i många år från olika håll och som kommit upp i tråden har andra länder istället lagt det här på skatten.
Så en utredning tillsattes alltså - som kom fram till rekommendationen att jo, det vore nog bäst att göra om tv-avgiften till en öronmärkt skatt.
Snart sagt alla remissinstanser i utredningen stödde förslaget - utom Radiotjänst så klart, som ju är de som driver in avgiften.

Problemet för Radiotjänst var att alla andra remissinstanser var så positiva, och att det visade sig i utskottet i riksdagen som behandlade frågan, att även samtliga partier var positiva till idén.
Skriften var därmed tydlig på väggen - tv-avgiften skulle komma att ersättas med en öronmärkt skatt förr eller senare - det var bara frågan om när?

Det genomförandet försenades pga att Moderaterna bromsade när Alliansen satt vid makten. De var egentligen inte motståndare till idén - men de ville inte vara ansvariga för att ha infört en ny skatt i Sverige (det rimmar illa med deras historiska skatte-hat) - utan bordlade frågan så länge de satt vid makten.
De visste ju att sossarna skulle ta tag i frågan när de förr eller senare återvann makten, så då skulle det ju lösa sig iaf. Och på så sätt skulle Moderaterna både få som de egentligen ville - och samtidigt offentligt kunna skälla på sossarna, för att de gjorde som M ville. Toppen, tyckte M.

Men det här försenade införandet av den öronmärkta skatten innebar ju också ett försenat avskaffande av Radiotjänst.

De har vetat att de är dödsdömda i ett flera år nu - det är bara att själva avrättningen tillfälligt skjutits upp.

Det var i den situationen Radiotjänst kläckte en desperat plan för att övertyga politikerna om att de som företag var nödvändiga - om de kraftigt kunde höja sina intäkter, så kanske, kanske politikerna skulle låta dem leva vidare?

Och på den vägen var det att Radiotjänst gick ut och ljög, hotade och utpressade hundratusentals svenskar för att dra in så mycket stålar de bara kunde.
I sina egna ögon rationaliserade de sitt beteende med att de slogs för att rädda de där 200+ jobben i Kiruna - men som domstolarna ju visade så hade de ju inte ens lagen på sin sida.

Så alltså - politikerna var överens om att göra tv-avgiften till en öronmärkt skatt för flera år sen. Genomförandet fördröjdes bara för att de taktiserade om vilket block som skulle ha ansvaret för att ta beslutet.

Under tiden var det Radiotjänst som självmant gav sig ut på det desperata uppdraget att rädda sig själva. Så det var alltså faktiskt inte några politiker som låg bakom idén att börja jaga svenska datorägare på tv-avgift, utan det var helt Radiotjänsts egen ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du vill ha sagt. Jag svarade på varför man pratade om TV.

Visst, det kan man tycka. Jag tycker inte det däremot.

I varje inlägg jag läst från dig i tråden så snurrar du kring just innehavet av en TV (eller TV-mottagare). Av den anledningen skrev jag mitt inlägg, för jag kan inte för allt i världen förstå varför finansiering av Public Service ska vara knutet till just innehav av en TV-mottagare, som du säger dig föredra.

Men du kanske kan förklara för mig varför Svante, som har ett Xbox kopplat till sin TV (men ingen antennkabel eller motsvarande) ska finansiera Public Service, medans Peder, som dagligen tittar på SVTplay på sin iPad inte behöver göra det?

Av de tusentals inlägg som skrivits på detta forum om att Public Service inte ska hamna på skatten, så har jag aldrig sett ett enda hållbart och vettigt argument för detta. Det enda som används är att man personligen inte vill betala och att nuvarande system gör det enkelt att fuska (om man har TV), eller möjlighet att avsäga sig avgiften (om man inte har TV).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blomman90:

I varje inlägg jag läst från dig i tråden så snurrar du kring just innehavet av en TV (eller TV-mottagare). Av den anledningen skrev jag mitt inlägg, för jag kan inte för allt i världen förstå varför finansiering av Public Service ska vara knutet till just innehav av en TV-mottagare, som du säger dig föredra.

Jag tycker inte att finansiering av public service ska vara knutet till innehav av en tv-mottagare, inte heller till någon Internetström.

Skrivet av Blomman90:

Men du kanske kan förklara för mig varför Svante, som har ett Xbox kopplat till sin TV (men ingen antennkabel eller motsvarande) ska finansiera Public Service, medans Peder, som dagligen tittar på SVTplay på sin iPad inte behöver göra det?

För att det är så lagen ser ut. Vilket var det enda jag påpekade i inlägget du valde att citera.

Skrivet av Blomman90:

Av de tusentals inlägg som skrivits på detta forum om att Public Service inte ska hamna på skatten, så har jag aldrig sett ett enda hållbart och vettigt argument för detta. Det enda som används är att man personligen inte vill betala och att nuvarande system gör det enkelt att fuska (om man har TV), eller möjlighet att avsäga sig avgiften (om man inte har TV).

Då har du inte läst tusentals inlägg om public service, sorry. Bara i denna tråden har det dykt upp fler än de du lyckats hitta, och då är detta endast en av många trådar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tycker inte att finansiering av public service ska vara knutet till innehav av en tv-mottagare, inte heller till någon Internetström.

Så trots att du inte tycker att det varken ska vara knutet till en TV-mottagare eller en internetström, så föredrar du det nuvarande systemet över det föreslagna?

Skrivet av Dunder:

För att det är så lagen ser ut. Vilket var det enda jag påpekade i inlägget du valde att citera.

Jag är väl medveten om vad nuvarande lagtext säger. Men diskussionen i detta forum handlar inte ju om vad lagtexten säger idag, utan om vad den kommer säga imorgon. Det känns nästan som att du tror vi diskuterar hur nuvarande lagtext ska tolkas...

Skrivet av Dunder:

Då har du inte läst tusentals inlägg om public service, sorry. Bara i denna tråden har det dykt upp fler än de du lyckats hitta, och då är detta endast en av många trådar.

Istället för att konstatera att det finns andra argument kanske du kan nämna ett vettigt argument som du läst? Jag skulle ju kunna länka till de tusen jag läst, som inte innehåller något vettigt argument alls, men det ger ju inte särskilt mycket. Hade varit bättre om du kan ge mig ett av dina egna argument (om jag tolkat dig rätt och du föredrar nuvarande system över det föreslagna), eller något argument du läst som du finner vettigt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blomman90:

Så trots att du inte tycker att det varken ska vara knutet till en TV-mottagare eller en internetström, så föredrar du det nuvarande systemet över det föreslagna?

Nej, det gör jag inte. Det är som att välja mellan pest och kolera.

Skrivet av Blomman90:

Jag är väl medveten om vad nuvarande lagtext säger. Men diskussionen i detta forum handlar inte ju om vad lagtexten säger idag, utan om vad den kommer säga imorgon. Det känns nästan som att du tror vi diskuterar hur nuvarande lagtext ska tolkas...

Det var vad inlägget du citerade handlade om. Du kan inte hoppa in i en diskussion och försöka ändra spår helt och hållet. Sen var det inte "vi diskuterar", du var inte del av den diskussionen du citerade.

Skrivet av Blomman90:

Istället för att konstatera att det finns andra argument kanske du kan nämna ett vettigt argument som du läst? Jag skulle ju kunna länka till de tusen jag läst, som inte innehåller något vettigt argument alls, men det ger ju inte särskilt mycket. Hade varit bättre om du kan ge mig ett av dina egna argument (om jag tolkat dig rätt och du föredrar nuvarande system över det föreslagna), eller något argument du läst som du finner vettigt.

Du säger att du läst tusentals inlägg och även alla mina inlägg i tråden, då bör du ha sett argumenten. Det var en diskussion om brandkår/infrastruktur vs public service t.ex. En annan om hur de borde tvingas följa samma regler som alla andra, då de inte direkt pysslar med public service mer än andra kanaler gör idag.
Ett utmärkt förslag är att ha en skatt på 100-200kr om året och låta det finansiera det som faktiskt är public service, och sen koda resten av utbudet som enbart är ren "underhållning", så som alla andra tvingas göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hah!

Tänk om Sverige istället va en demokrati där folket faktiskt fick rösta på en sådan här fråga!

Permalänk
Medlem

Var hämtar jag min gratis digitalmottagare för svt? Eller vänta lite nu... 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Inaktiv

socialbidragen

Skrivet av WarWolf.667:

Korrigerade mina beräkningar, men så vitt jag fårstår är tanken att man skall hammna på samma nivå utan att behöva betala de extra 3 miljarderna i byråkrati. Tyvärr när man gör någon sådan här ändring så finns det alltid de som kommer i kläm. I detta fallet blir det de som inte betalar någon avgift alls i dagsläget (annat än via skatten då). Och de som jobbar på radiotjänst såklart...

Hittade tyvärr inget om anslagen till radiotjänst annat än en ett gammalt anslag från 2004

Tidigare betalade soss bidragen för de som gick på soss. Jag vet inte hur mycket men de pengarna måste tas ut via den nya avgiften om det skall bli lika mycket pengar till SVT.

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att det är en avgift så att man inte kan "nolltaxera" bort den.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag antar att det är en avgift så att man inte kan "nolltaxera" bort den.

Någon som vet?

Varför skulle du inte kunna det? Står det inte rätt så tydligt att det krävs en inkomst på 130 000 för att betala maxtaket på 1300 kr? Inkomster under det bör då innebära att man betalar en mindre avgift. Under ett visst belopp blir avgiften 0 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det gör jag inte. Det är som att välja mellan pest och kolera.

Det var vad inlägget du citerade handlade om. Du kan inte hoppa in i en diskussion och försöka ändra spår helt och hållet. Sen var det inte "vi diskuterar", du var inte del av den diskussionen du citerade.

När jag säger vi, så menar jag alla som skriver i denna tråd om det nya förslaget. Inte dig och mig specifikt. Vill du inte att någon annan ska blanda sig i vad du skriver råder jag dig att hålla dig till privata meddelanden istället för forum.

Plogarn svarade på ett inlägg där en person tyckte man borde få göra skatteavdrag ifall man inte har en TV. Då ifrågasatte Plogarn varför alla var så besatta med just TV (TV-mottagare), eftersom hela denna utredning och förslag bygger på att man inte anser innehav av en TV-mottagare vara ett rimligt sätt att inkräva en avgift till Public Service.

Ditt svar var då att man inte ska dra in annat i diskussionen, eftersom just TV-mottagare är vad som står i lagtexten idag. Du förtydligade även att man försökt inkludera fler enheter, men misslyckats och att "dataströmmar" inte inkluderas. Min tolkning av ditt svar är att du endera har missat hela syftet med detta nya förslag, eller tror att vi diskuterar vad lagtexten säger idag. Annars finns det ingen logik bakom ditt svar.

Skrivet av Dunder:

Du säger att du läst tusentals inlägg och även alla mina inlägg i tråden, då bör du ha sett argumenten. Det var en diskussion om brandkår/infrastruktur vs public service t.ex. En annan om hur de borde tvingas följa samma regler som alla andra, då de inte direkt pysslar med public service mer än andra kanaler gör idag.
Ett utmärkt förslag är att ha en skatt på 100-200kr om året och låta det finansiera det som faktiskt är public service, och sen koda resten av utbudet som enbart är ren "underhållning", så som alla andra tvingas göra.

Fast inget av de "argument" du nu nämner handlar egentligen om hur Public Service ska finansieras, utan vad Public Service ska innehålla. Vilket alltså är två helt olika frågeställningar! Du skulle kunna banta ner Public Service och fortsätta få in finansieringen (fast ett lägre belopp) via TV-licensens (innehav av TV-mottagare) eller skattsedeln (som det nya förslaget). Jag ser gärna att budgeten bantas ner, så vi inte behöver betala lika mycket, men det är som sagt en annan fråga.

Eller hur menar du att det som du nämner kan vara ett argument för det nuvarande systemet?

Sen kan jag även tillägga att underhållning helt klart ryms inom definitionen av Public Service. Med det menar jag inte att det är "fel" att tycka att SVT inte ska producera Melodifestivalen med mera, utan snarare att uttalandet "Det SVT sysslar med är inte Public Service, utan underhållning!" är felaktigt. Alla de Public Service-kanaler jag känner till sysslar även med underhållning, till exempel NRK och BBC. Så detta är inte på något sätt unikt för Sverige.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Blomman90:

När jag säger vi, så menar jag alla som skriver i denna tråd om det nya förslaget. Inte dig och mig specifikt. Vill du inte att någon annan ska blanda sig i vad du skriver råder jag dig att hålla dig till privata meddelanden istället för forum.

Vart får du det ifrån? Nu får du sluta hitta på saker hela tiden.

Skrivet av Blomman90:

Plogarn svarade på ett inlägg där en person tyckte man borde få göra skatteavdrag ifall man inte har en TV. Då ifrågasatte Plogarn varför alla var så besatta med just TV (TV-mottagare), eftersom hela denna utredning och förslag bygger på att man inte anser innehav av en TV-mottagare vara ett rimligt sätt att inkräva en avgift till Public Service.

Nej, han frågade, han ifrågasatte inte. Nu hittar du på saker igen. Jag svarade bara på hans fråga.

Skrivet av Blomman90:

Ditt svar var då att man inte ska dra in annat i diskussionen, eftersom just TV-mottagare är vad som står i lagtexten idag. Du förtydligade även att man försökt inkludera fler enheter, men misslyckats och att "dataströmmar" inte inkluderas. Min tolkning av ditt svar är att du endera har missat hela syftet med detta nya förslag, eller tror att vi diskuterar vad lagtexten säger idag. Annars finns det ingen logik bakom ditt svar.

Nej, jag har inte missat någonting och jag tror inte att "vi" diskuterar lagtexten, nu hittar du på saker igen.

Logiken ligger i att det är så lagen ser ut, inget mer än så.

Skrivet av Blomman90:

Fast inget av de "argument" du nu nämner handlar egentligen om hur Public Service ska finansieras, utan vad Public Service ska innehålla. Vilket alltså är två helt olika frågeställningar! Du skulle kunna banta ner Public Service och fortsätta få in finansieringen (fast ett lägre belopp) via TV-licensens (innehav av TV-mottagare) eller skattsedeln (som det nya förslaget). Jag ser gärna att budgeten bantas ner, så vi inte behöver betala lika mycket, men det är som sagt en annan fråga.

Eller hur menar du att det som du nämner kan vara ett argument för det nuvarande systemet?

Vad som ska, och hur det ska finansieras går hand i hand såklart, extremt konstigt vore det annars, det förstår du nog. Jag har inte gett några argument för nuvarande systemet, nu hittar du på igen.

Skrivet av Blomman90:

Sen kan jag även tillägga att underhållning helt klart ryms inom definitionen av Public Service. Med det menar jag inte att det är "fel" att tycka att SVT inte ska producera Melodifestivalen med mera, utan snarare att uttalandet "Det SVT sysslar med är inte Public Service, utan underhållning!" är felaktigt. Alla de Public Service-kanaler jag känner till sysslar även med underhållning, till exempel NRK och BBC. Så detta är inte på något sätt unikt för Sverige.

Då tycker vi olika. Jag ser inte varför schlager och fotbolls-VM ska betalas genom public service, det är bara skumt. Att du tycker det är felaktigt är en sak, men bevisligen håller många inte med dig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jo, det finns faktiskt ett antal, men tänkte att Finland ligger närmast både geografiskt och i kostnad. Det finns fler som finansierar tv via skatten som Albanien, Frankrike, Taiwan och Australien (typ Australien. ingen specifik skatt, men betalas av skattepengar)

Sen har vi länder som nästan gränsar till det då man måste betala, dock inte via skatt. Detta är Tyskland, Grekland, Serbien, Slovenien och Mauritius där man måste betala en avgift per hushåll, oavsett om man har tv eller ej. I Grekland, Serbien och Mauritius görs detta genom att ta ut en avgift på elräkningen. Det är inte skatt och den behöver inte betalas av varje person men tycker ändå det bör nämnas eftersom man måste betala oavsett tv eller ej.

Finns säkert några länder jag missat.

OBS, detta är direkt saxat från wiki så om nån har några invändningar så tar jag inte illa upp i att bli rättad, så feel free. Bättre att sanningen kommer fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt svar är utförligt och bra nog. Inga vidare granskningar nödvändigt. Framförallt tack för ditt jobb att skriva om allt det här. Kollade med en nära Tysk vänskap och där kallas det "rundfunk und fernsehgebühr" och visst betalar man per hushåll. Tydligen oavsett om man ens har en TV apparat, därför att man utgår ifrån att varje människa åtminstone har en radioapparat! Prismässigt ligger det ung. som i Sverige, men utbytet är 10 gånger bättre vad beträffar både program och antalet kanaler. Från påkostade underhållningsprogram, egen producerade serier, talkshows, samhällsdebatter, undersökningar i alla dess former och för att inte glömma KINO = filmer från olika delar av världen som underhållning exempelvis en fredagskväll. Passar inte det ena programmet, är det bara att byta kanal och kanaler finns många.
Men ok, det lever ju ett par miljoner fler invånare i Tyskland och det är en av de stora skillnaderna. Suck. Här får vi betala lika mycket för program som inte faller alla i smaken. Och vill man inte ha Viasat eller Comhem eller vad de nu alla heter med dessa otaliga Engelsk/ Amerikanska programmen, ja då ÄR utbytet verkligen magert! Allsång på Skansen är ju inte i allas smakriktning som huvudunderhållning vid bästa sändningstid en helgkväll. Vad jag personligen saknar mest är valmöjlighet och variation på de filmer som visas. Mer internationella bidrag hade varit berikande. Mer från andra länder än de engelsktalande. Beträffande nyhetssändningarna anser jag tyvärr att de på SVT
ofta är bristfälliga och inte visar viktiga andra händelser som kan ses på flertalet andra utländska nyhetskanaler. Hur som helst vore det önsvärt att den här skatten inte går igenom och om den gör det, att den riktar sig efter individens inkomster i olika steg. Tycker de kan sätta olika gränser. Inte bara en vid 130.000 utan kanske ytterligare en vid 150.000, 200.000 osv. Som de vill utforma den nu är avgiften för hög tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jao, jag anser att idag är en dålig lösning eftersom public service inte endast är TV och därför märkligt att bara "fokusera" på om folk har tv-mottagare eller inte. Jag antar detta beror på att TVn varit ett vädligt starkt medie det senaste 30 åren. Men det betyder inte att PS endast är TV eller att TV är det främsta sättet folk tar del av PS om exempelvis 5 år.

Det är därför bra med ett allmänt sätt där "alla" betalar än att bara de med tv-mottagare gör det.
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är bra om man tycker om PS, då man inte behöver betala hela avgiften själv, nu kan ju jag också vara med och betala åt dig och alla andra, även om jag själv inte har något intresse utav PS...

Hurra... saft och ballonger....

Permalänk
Medlem

Både melodifestivalen och fotbolls-VM ryms inom kultur respektive sport (oavsett vad man själv tycker om den saken). Gissar lite friskt här men tycker inte det låter helt tokigt att sådant skulle hamna inom ramen för public service, då de i dessa fall tillgängliggör evenemangen för allmänheten. Som en del i det allmänbildande arbetet kan jag finna det logiskt att public service sprider och tillgängliggör den kultur som råder i landet. Stora sportevent kan man väl även dem räkna till ett lands kultur ur ett historiskt perspektiv, oavsett så råder det nog ingen tvekan om att det är något som fångar intresset av en stor del av ett lands invånare.

Vet inte hur det är idag, om något ändrats eller så, men så vitt jag vet bör det exempelvis inte vara några större problem för en musiker, som spelat in en låt i sin hemstudio eller annanstans, att få sin låt uppspelad på sin lokala radiostation (p4). Det ingår i deras uppdrag. En bra grej för band/musiker som vill få ut sina alster.

-Underhållning för vissa, kultur för andra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte kunna det? Står det inte rätt så tydligt att det krävs en inkomst på 130 000 för att betala maxtaket på 1300 kr? Inkomster under det bör då innebära att man betalar en mindre avgift. Under ett visst belopp blir avgiften 0 kr.

Jag tänker testa det genom att skaffa avdrag.

Permalänk
Medlem

Sverige har redan ett stort utbud av TV-kanaler och Radiokanaler.
Tidningar och Webbsajter.
Varenda myndighet har en egen webbsida, liksom stat, län och kommun.
Få svenskar ser SVT/SR som ett opartisk och objektiv rapporterande organ.

Vad kvittar det om en 5-10 år gammal film sänds i SVT eller om den sänds i TV3, TV5 TV10 eller någon annan kanal?
Varför måste ett viss evenemang sändas av stats-TV or radio? det finns gott om privata/kommersiella företag som kan sända dem...

Ta bara vården och äldreomsorgen som gladeligen läggs ut på privata vinstdrivande firmor.
Så kan man göra med SVT/SR också.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag tänker testa det genom att skaffa avdrag.

Jag vet inte var gränsen för att slippa betala skatten går men för de flesta så är det nog svårt att få ihop så mycket avdrag så att man slipper skatten helt.

Permalänk
Medlem

SVT har överlevt sig självt.

Att våga påstå att Melodifestival och svettiga fotbollspelare är kultur är som att påstå att McDonalds är en gourmetrestaurang.

I teorin är det NÖJE och i praktiken är det SUBVENTIONERADE jobb för media-stockholms privata produktionsbolag rattade av föredetta SVT medarbetare, som SVTs budget går till.

Det går inte att 2017 motivera att vi skall tvångsskattas för att samma 50 avdankade gamla skådisar och andra suspekta "kändisar" skall ha gräddfil in till SVTs morgonsoffor och lekprogram för att vidhålla sina kändisprofiler.

Och SVT Nyheter säger ni? Har ni inte typ reagerat på att svt nyheter numera har hela cirka TVÅ utlandsreportrar och 90% av nyheterna är klipp och klistra artiklar från TT och Reuters. Man gör i princip inget eget redaktionellt nyhetsarbete, förutom att ibland ta sig bort hela vägen till Riksdagshuset och filma politiker som går ut och in och säger "Ingen kommentar".

Nej, skärpning nu.

SVTs budget borde kapas med 80% och enbart koncentreras till en tv kanal och en radiokanal. Dessa för ändamålet att statsmakten skall kunna kommunicera med befolkningen i händelse av särskilda händelser (läs Krig, Naturkatastrofer etc.).

Det som faller under "public service" att informera befolkningen löpande om diverse nationella förändringar i relationen, samhällsmedborgare och stat, räcker det utomordentliga anrika programmet Anslagstavlan för.

Det skulle vara bäst så.
mvh

Permalänk
Medlem

@Bandaren:

Fotboll är inte FINkultur(?)
...och mcD är inte en GOURMETrestaurang(?)

Men en SVETTIG fotbollspelare är fin kultur och för det betalar jag gärna!
Det har dock inget med kroppskultur att göra, för det är handboll, och det vill jag inte se.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Sverige har redan ett stort utbud av TV-kanaler och Radiokanaler.
Tidningar och Webbsajter.
Varenda myndighet har en egen webbsida, liksom stat, län och kommun.
Få svenskar ser SVT/SR som ett opartisk och objektiv rapporterande organ.

Vad kvittar det om en 5-10 år gammal film sänds i SVT eller om den sänds i TV3, TV5 TV10 eller någon annan kanal?
Varför måste ett viss evenemang sändas av stats-TV or radio? det finns gott om privata/kommersiella företag som kan sända dem...

Ta bara vården och äldreomsorgen som gladeligen läggs ut på privata vinstdrivande firmor.
Så kan man göra med SVT/SR också.

Vänligen visa källa på påståendet: "Få svenskar ser SVT/SR som ett opartisk och objektiv rapporterande organ."

Så vi vet om det finns något fog för ditt uttalande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vänligen visa källa på påståendet: "Få svenskar ser SVT/SR som ett opartisk och objektiv rapporterande organ."

Så vi vet om det finns något fog för ditt uttalande.

Visa att SVT/SR har stort förtroende som ett opartiskt och objektivt rapporterande organ istället.
Undvik SVT/SR egna undersökningar om du vill ses som det minsta trovärdig.

"Så vi vet om det finns något fog för ditt uttalande."

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

Sverige har redan ett stort utbud av TV-kanaler och Radiokanaler.
Tidningar och Webbsajter.
Varenda myndighet har en egen webbsida, liksom stat, län och kommun.
Få svenskar ser SVT/SR som ett opartisk och objektiv rapporterande organ.

Vad kvittar det om en 5-10 år gammal film sänds i SVT eller om den sänds i TV3, TV5 TV10 eller någon annan kanal?
Varför måste ett viss evenemang sändas av stats-TV or radio? det finns gott om privata/kommersiella företag som kan sända dem...

Ta bara vården och äldreomsorgen som gladeligen läggs ut på privata vinstdrivande firmor.
Så kan man göra med SVT/SR också.

Det innebär i princip att man tar bort avgiften och säljer ut SVT. Då bör man ta bra betalt.

Det innebär också att man skrotar Public Service ideen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Visa att SVT/SR har stort förtroende som ett opartiskt och objektivt rapporterande organ istället.
Undvik SVT/SR egna undersökningar om du vill ses som det minsta trovärdig.

"Så vi vet om det finns något fog för ditt uttalande."

Vilket uttalande?

Nu är det inte jag som har påstått någonting, det är du. Då ligger således bevisbördan på dig.

Du kan alltså inte visa något fog för det du säger?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Problemet i dag är inte hur man skall finansiera public service. Problemet är att SVT inte klarar av sin uppgift att vara opartiska och neutrala och därför vill många inte betala licensen.

Det finns två lösningar på det problemet

1. Gör om SVT till en opolitisk TV-kanal men det verkar omöjligt.

2. Skrota SVT helt. Det verkar vara den enda möjliga utvägen.

Att tvinga folk att betala för politisk propaganda mot sin vilja är odemokratiskt.

Det är ännu mera odemokratiskt om vänstern kan fortsätta ha kontrollen även när folk slutat rösta på dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

Visa att SVT/SR har stort förtroende som ett opartiskt och objektivt rapporterande organ istället.
Undvik SVT/SR egna undersökningar om du vill ses som det minsta trovärdig.

"Så vi vet om det finns något fog för ditt uttalande."

Nu syns det ju så tydligt att SVT är vänster när man tittar på TV. Man behöver inga undersökningar för att se det.

Permalänk
Medlem

Swemockers.com?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|