Permalänk
Medlem

Val av ny telefon

Hej medlemmar

Jag skulle behöva råd vid köp av ny telefon. Jag föredrar telefoner med stor skärm och mina två senaste har varit Note 2 och nu senast Note 4. Jag har verkligen gillat dessa telefoner men inte varit helt förtjust i Samsungs version av Android utan har rotat dem och lagt in annan Rom för att få telefoner som upplevs dom rappare och de har även fått bättre batteritid. Nu är det alltså dags att byta ut min nuvarande Note 4 mot något modernare. Jag har varit och tittat på S8+ men gillar verkligen inte att skärmen hår ned på sidorna och det nya långsmala formatet med bildförhållandet 18,5:9. Av den anledningen är inte S8+ eller nya Note 8 några alternativ. LG V30 ser intressant ut men även den är långsmal med förhållandet 18:9. Jag föredrar verkligen 16:9. Är detta en ny trend att alla telefoner skall bli långsmal med förhållandet 18:9? Är detta något man bara måste acceptera och vänja sig vid och jag blir tvingad till en ny telefon med 18:9?
Vad för telefon kan ni rekommendera mig? Jag har inte brottom med att byta och kan vänta några månader om det kommer något nytt. Jag har även tittat lite på aningen billigare alternativ som redan finns idag och såg då Honor 8 Pro. Kan detta vara ett alternativ?

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

V30 har också sluttande kanter. Dock lite mindre är s8, gillar heller inte det så har samma problem som du. Sitter också på en Note 4 och verkar helt omöjligt att hitta nått nytt som inte har Star Trek kanter eller långsmal skärm. S8 active verkade intressant men den släpps nog inte i Europa.

Honor 8 pro var ett bra tips. Hade inte sett den innan. Tyvärr Ips display och väldigt Iphone lik annars verkar den ju mycket bra. Får bra recensioner också. Sluttande kanter utan att bilden blir böjd. Det gillar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för info om V30. Då blir det inte heller den modellen.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: tycker ändå s8+

Permalänk
Medlem

Vad du än gör håll dig borta från LG. Jag trodde uppgifterna och bilderna på sprucket kameraglas och sprickor på skärmen var överdrivet och ett handhavandefel. Jag köpte en LG G6 för ca 6 veckor sedan och upptäckte häromdagen en lång hårfin spricka på skärmen. Tilläggas kan att telefonen har hanterats med silkesvantar efter inköp.Tydligen är det inte ett nytt fenomen utan uppkom även på LG V20. LG verkar inte erkänna något problem utan skyfflar över det på kunden. Min G6 är inköpt på Ebay, så det blir nog inte så enkelt att reklamera. Det kostar väl runt 2000 att byta skärm hur länge den nu håller.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag en Huawei P10 och är riiiktigt nöjd med den telefonen. Jag har för mig att P10 plus har stor skärm.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Google Pixel 2 XL kanske? Visserligen 18:9.
http://www.androidauthority.com/google-pixel-2-release-date-s...

Oklart dock om den kommer att släppas i Sverige eller om man får importera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Google Pixel 2 XL kanske? Visserligen 18:9.
http://www.androidauthority.com/google-pixel-2-release-date-s...

Oklart dock om den kommer att släppas i Sverige eller om man får importera den.

Om den byggs av LG, håll dig borta från den.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är kanske Note 8an. Ja, den har edgekanter MEN de är inte lika störande som på s8. Annan lutning. Den har bredare metall på sidorna med så ofrivillig tryckning på skärmen minimeras.
Det nya bildförhållandet får vi nog leva med. Det är anpassat efter sociala medier och det är ju det som mobiler i denna kategorin i första hand används till.
Skall man se på film castar jag till min Chromecast på TVn..och bilder funkar ju finfint att se på det nya formatet.
En fördel med det nya formatet är ju att de enorma mobilerna fortfarande går ned i fickan

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för förslag med motiveringar samt varningar. Trist att 18:9 verkar bli någon ny form av standard framöver och då pga anpassning till sociala medier. Jag använder visserligen Facebook lite varje dag men anledningen till att jag föredrar 16:9 är att jag mestadels läser texter och forum på telefonen och då tycker jag 16:9 är att föredra.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en S8 och tycker den är ok, stör mig mycket på den bloatade android dock.
Brorsan skaffade nya Oneplus, den verkar väldigt trevlig och utan massa skit.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Xiaomi Mi Mix (2), har haft 1:an sen december och går knappast att få större skärm (plus dubbla simkort, mycket lagring, osv).

Permalänk
Medlem

@cfwin: Tack för tips. Skall kolla upp den.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tester och besökt diverse butiker där jag kunnat hålla i telefonerna och prova själv hur de är att använda föll valet på en Honor 8 Pro. Jag tycker den är skön att hålla, har god prestanda och skärm samt ett stort batteri som räcker länge. Dessutom kostar mindre än många konkurrenter.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Man vänjer sig rätt snabbt vid s8 :s skärm. Den kändes konstig i början nu älskar jag den

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett alternativ är kanske Note 8an. Ja, den har edgekanter MEN de är inte lika störande som på s8. Annan lutning. Den har bredare metall på sidorna med så ofrivillig tryckning på skärmen minimeras.
Det nya bildförhållandet får vi nog leva med. Det är anpassat efter sociala medier och det är ju det som mobiler i denna kategorin i första hand används till.
Skall man se på film castar jag till min Chromecast på TVn..och bilder funkar ju finfint att se på det nya formatet.
En fördel med det nya formatet är ju att de enorma mobilerna fortfarande går ned i fickan

Har aldrig haft problem med att en telefon varit för bred för att gå ner i fickan, snarare är det längden som gör att telefoner inte "gått ner" i mina byxor.