Behöver du verkligen ha din cpu överklockad?

Permalänk
Medlem

Jag kör oftast i standardklock.
Undantaget är när jag spelar Civilization VI där överklocken märkbart kortar ner tiden mellan rundorna, särskilt en bit in i spelet.
Kör jag något tungt får det ofta stå på över natten och då duger standardklocken fint. När under natten burken blir färdig och stänger av sig själv spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Ryzen 5 1600x och tänkte bidra lite, XFR verkar fungera riktigt bra och kärnorna går ibland upp i 4.1GHz.

Som någon sa, nej, jag behöver inte överklocka, men det är kul!
Kommer nog inte köra med någon OC alls permanent med denna, XFR verkar fungera så bra, lär dock bli en OC profil för benchmarks.

Edit:
Kollade lite prestandan, har suttit med 10ish flikar i Chrome samt kört WoW.

Kör med ett 1080ti.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Behöver, nej.

Men inte alla som sitter här, men många i alla fall - har ju detta som en hobby. Överklockar inte för att det behövs, utan för att det är kul!

Kan köra allting oklockat, eller pressa ur den absolut sista Mhz'en, märker inte ett smack. Förutom högre poäng i 3Dmark, är väl det som räknas?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tack för att så många gav sin åsikt.☺
Jag kommer iallafall köra utan överklock ett tag nu.
Eftersom det är helt onödigt,för vad jag har datorn till.
Och att den är mycket tystare vid spel.
Och att den drar 55 watt mindre är ju bara bra.

Släcker du lampan i något rum (om den inte är LED) så har det jämnat ut sig

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Kör min 6700k i 4.5ghz 24/7 konstant volt, behöver jag det? Ja varför inte. Får mer fps i en hel del spel.

Finns ingen anledning att inte köra den överklockad, alla mina fläktar går på tyst rpm med OC ändå.