Är hårdvarupressen fel ute med speltest för processorer?

Permalänk
Medlem

Klart att man ska testa på 1080p och lägre. Man måste ta bort gpu-flaskhalsen annars säger testerna inte mycket. Med det sagt måste man göra en bedömning av hur spelen kommer att utvecklas för att kunna dra några slutsatser om framtiden. Flera kärnor är t ex en faktor som 'framtidssäkrar' cpu:n, precis som goda resultat i låga upplösningar.

Lite Off-topic:

Ryzen har t ex dubbelt så många kärnor och trådar som i7 7700k vilket är något som talar för Ryzen i framtiden. I7 7700k har marknadens högsta IPC och 20% högre klockfrekvens än Ryzen vilket talar för den processorn i framtida spel (och syns vid lägre upplösningar redan nu).

Jag gissar att Ryzen kommer att vara i närheten av i7 7700k i spelprestanda när dagens 1440p spelare med gtx 1080 känner att det är dags att skaffa gtx 2080 för att få fler fps.

Spelar man bara cs:go i 1080p 240Hz idag och tänker fortsätta göra det är i7 7700k ett självskrivet val.
Spelar du bara spel överhuvudtaget, framförallt på 1080p, är i7 7700k förmodligen det bästa valet.
Spelar du bara på högre upplösningar tror jag att det kvittar då jag som sagt gissar att processorerna kommer att prestera likvärdigt om ett år.
Spelar du och gör annat cpu krävande på datorn är 1700 ett riktigt frestande val, om du kör 1440p blir r7:an ett enkelt val i min mening. Och om du grejar med sånt som 1700 är bra på och spelar sporadiskt så är 1700 också ett självklart val.

Möjligheten att behålla Am4 moderkortet i några år är klar fördel Ryzen. Intel har en del intressanta grejer i xpoint och thunderbolt 3.

R7 1700 vs 7700k är head to head.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Kollade ni på hans video egentligen? Tesen Jim för är att allteftersom grafikkort blir starkare och därmed lägger mer belastning på processorn så ökar inte skillnaden mellan en sk. bra spelprocessor och en sk. dålig spelprocessor i låga upplösningar, utan tvärtom.

Orkar inte kolla just nu, men det uppseendeväckande nu är ju att Intel påpekar hur de ska testa en konkurrents produkt istället för sina egna.

Det argumentet kan ju sägas om dig också. Bara för att man inte ensidigt hyllar Intel och Nvidia utan lyfter fram hur förhållandevis enkel deras teknik är på vissa sätt, så är man AMD-fanboy då eller?

Inte säker på att jag förstår vad du menar men i högre upplösning så blir resultatet ungefär lika och det beror ju på att GPUn är flaskhalsen och då är det inte längre CPUn som du testar utan du testar ditt grafikkort. Enklaste sättet att få bort GPUn från testet är ju att sänka upplösningen.
Visst du kan köpa en billigare cpu och spela i högre upplösning och vara nöjd med den. Men den blir ju gammal och behöver uppgraderas snabbare än en cpu som presterar bättre i en upplösning som du aldrig spelar i.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att en 1700 kommer vara en bättre CPU än 7700k om några år i allt, fler kärnor men lägre frekvens, det är som core 2 duo vs core 2 quad all over again, duo cpuerna med högre frekvens var snabbare i spel just då men idag är en Q serie fortfarande användbar medans en E serie inte ens är att tänka på i något som är tänkt att spelas på.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Måste fråga er om ni har kollat på videon som han länkar till? Då han pratar om att när amds 8370 kom ut så skulle den kriga emot 2500k. Den fick smisk utav 2500k och att dom gjorde tester i låga upplösningar på den tiden för att det skulle visa vilken cpu som skulle vara bättre för spel och mer framtidsäker. Medans resultatet var att 8370 gick långsamt men säkert ikapp 2500k och i testet han anvädne så låg 8370 före 2500k i prestanda i spel.

Jag tror att 1700 och dom andra kommer hålla längre i spel än 7700k kommer. DOck är frågan om man kommer ha den kvar så länge så det verkligen kommer vara så att 1700 presterar mycket bättre pågrund av fler kärnor? Om det ej är så att det är buggar i saker som gör att prestanda är sämre än vad den ska vara.

Jämför han 8370 med 2500k? 8370 kom 3 och halvt år efter 2500k. 2500k kom till och med före 8150 (8150 tävlade mot 2600k om jag inte missminner mig). 3570k som 8350* tävlade mot när den lanserades slog 8350 i spel vid lansering och nu först över 4år senare så ser de ut att dra hyfsat jämt i spel som är bra multitrådsoptimerade. Detta låter för mig som ett uselt argument för att 8350 skulle vart någon bra spelprocessorköp, snare ser det ut att vara tvärtom.... Till skillnad från Bulldozer som kunde prestera riktigt dåligt i vissa enkeltrådstunga spel så ser ryzen mycket mer lovande ut.

En överklockad 1700 kan mycket väl vara en värd investering, även för spel, men man behöver knappast komma med konstiga bulldozer jämförelser för att argumentera för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raffor:

Just det där med att din processor når 100% load är något som jämförts mot k7700. K7700 får såklart bättre snitt fps och även högre lägsta FPS men det har påvisats att k7700 slår i taket till och från och resulterar i mindre lagg. Ryzen lider inte utav problemet i samma utsträckning.

Att testa med låg upplösning blir som ett syntetiskt test och är inte förankrat i verkligheten. Eftersom det är så svårt att få en processor att flaska så vore det mer lämpligt att ha annan belastning i bakgrunden samtidigt som man spelar i 1080p och uppåt. Man skulle kunna ha 3 nivåer, lätt (väldigt realistisk bakgrundsbelastning), medel (streama, lyssna på musik, spela upp film och ljud på annan enhet samt lite datatrafik), tungt (diverse stresstester, antivirus m.m i bakgrunden).

Sanningen är att man ska recensera för dagen och idag så flaskar man inte en processorn i normalt spelande utan bakgrundsprocesser.
Imorgon kanske det händer, men då är det även mer sannolikt att spelen utnyttjar resurserna bättre.

För övrigt så kanske du känner till några tester i 720p som visar när Ryzen kör på 100%.

6600K stock är snabbare i spel än 1800X, den levererar även lika bra minimum framerate. Sedan ska man komma ihåg att 6600K med lätthet klockas upp 1GHz (medans Ryzen gör 400MHz på sin höjd) och klarar betydligt snabbare RAM-minnen än Ryzen.

Skrivet av Jocke86:

Klart att man ska testa på 1080p och lägre. Man måste ta bort gpu-flaskhalsen annars säger testerna inte mycket. Med det sagt måste man göra en bedömning av hur spelen kommer att utvecklas för att kunna dra några slutsatser om framtiden. Flera kärnor är t ex en faktor som 'framtidssäkrar' cpu:n, precis som goda resultat i låga upplösningar.

Lite Off-topic:

Ryzen har t ex dubbelt så många kärnor och trådar som i7 7700k vilket är något som talar för Ryzen i framtiden. I7 7700k har marknadens högsta IPC och 20% högre klockfrekvens än Ryzen vilket talar för den processorn i framtida spel (och syns vid lägre upplösningar redan nu).

Jag gissar att Ryzen kommer att vara i närheten av i7 7700k i spelprestanda när dagens 1440p spelare med gtx 1080 känner att det är dags att skaffa gtx 2080 för att få fler fps.

Spelar man bara cs:go i 1080p 240Hz idag och tänker fortsätta göra det är i7 7700k ett självskrivet val.
Spelar du bara spel överhuvudtaget, framförallt på 1080p, är i7 7700k förmodligen det bästa valet.
Spelar du bara på högre upplösningar tror jag att det kvittar då jag som sagt gissar att processorerna kommer att prestera likvärdigt om ett år.
Spelar du och gör annat cpu krävande på datorn är 1700 ett riktigt frestande val, om du kör 1440p blir r7:an ett enkelt val i min mening. Och om du grejar med sånt som 1700 är bra på och spelar sporadiskt så är 1700 också ett självklart val.

Möjligheten att behålla Am4 moderkortet i några år är klar fördel Ryzen. Intel har en del intressanta grejer i xpoint och thunderbolt 3.

R7 1700 vs 7700k är head to head.

Redan idag så håller min 6600K (@4.5GHz och 3000MHz DDR4) tillbaka ett klockat GTX 1080 i spel som BF1 och Black Desert Online. Detta i 1440p Ultra Settings!
En 6600k i 4.5GHz med 3000MHz minnen utklassar Ryzen i ren spelprestanda. Om redan den slår i taket i vissa spel idag, hur ska man då kunna motivera en Ryzen i en ren gamingdator? 4k och uppåt visst, men inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

6600K stock är snabbare i spel än 1800X, den levererar även lika bra minimum framerate. Sedan ska man komma ihåg att 6600K med lätthet klockas upp 1GHz (medans Ryzen gör 400MHz på sin höjd) och klarar betydligt snabbare RAM-minnen än Ryzen.

Redan idag så håller min 6600K (@4.5GHz och 3000MHz DDR4) tillbaka ett klockat GTX 1080 i spel som BF1 och Black Desert Online. Detta i 1440p Ultra Settings!
En 6600k i 4.5GHz med 3000MHz minnen utklassar Ryzen i ren spelprestanda. Om redan den slår i taket i vissa spel idag, hur ska man då kunna motivera en Ryzen i en ren gamingdator? 4k och uppåt visst, men inte annars.

Är det såpass. Sätt en hel del 1440p benchmarks där diverse i5or och Ryzen hänger med rätt bra. Beror förstås på spel som du pekar på. Nej du kan ha rätt i att en ren gamingburk mår bäst av i7 7700k. Inte dessto mindre lär flertrådade spel bli vanligare. (jag vet att det har snackats om det i fem år, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

6600K stock är snabbare i spel än 1800X, den levererar även lika bra minimum framerate. Sedan ska man komma ihåg att 6600K med lätthet klockas upp 1GHz (medans Ryzen gör 400MHz på sin höjd) och klarar betydligt snabbare RAM-minnen än Ryzen.

Redan idag så håller min 6600K (@4.5GHz och 3000MHz DDR4) tillbaka ett klockat GTX 1080 i spel som BF1 och Black Desert Online. Detta i 1440p Ultra Settings!
En 6600k i 4.5GHz med 3000MHz minnen utklassar Ryzen i ren spelprestanda. Om redan den slår i taket i vissa spel idag, hur ska man då kunna motivera en Ryzen i en ren gamingdator? 4k och uppåt visst, men inte annars.

Läste du vad jag skrivit ens?

Får väl upprepa mig och hoppas på bättre argument.

Jag skrev att k7700k har högre min fps och högre avg fps.
Du slår i taket med en processor med fyra trådar.
Det är testat att även en k7700k med åtta trådar slår i taket med 100% load (minns inte om den var överklockad), när detta händer så känner man ofta av ett lagg, ett problem som inte förekommer i samma utsträckning med en lägre klockad processor med fler tillgängliga trådar. Finns säkert motsvarande tester med 6900k och 7700k.

Den här tråden handlar om speltester och relevansen med 720p tester. Jag säger att 720p tester är som syntetiska tester och inte förankrade i verkligheten. Det är svårt att få en processor att flaska, därav föreslår jag att man kan ha diverse realistiska bakgrundsprocesser samtidigt som man spelar om man vill se processorn flaska. Betydligt mer realistiskt och användbart enligt mig.

Argumenten med att 720p stressar processorn och visar om den kommer flaska för framtida grafikkort är inget bra argument och då kan man lika gärna titta på tillgängliga resurser i processorn och sia att de kommer användas bättre om den får mer stress från ett bättre grafikkort. Fel igen enligt mig då man inte ska recensera för möjlig framtid, blir det större förändringar så får man göra en recension rev.2.

Du argument kanske endast var om att processorn visst slår i taket med bara ett GTX 1080 men som jag sa, att din 4 trådars går i taket, även om den är överklockad betyder inte att en Ryzen eller en k6900 kommer göra det. Din kommer antagligen lagga till lite till skillnad från nyss nämna processorer.

Slutligen, för att förtydliga, jag rekommenderar inte ryzen för gaming, aldrig ens sagt något om att motivera ryzen för något, tycker det är menlöst med en prolle för över tre tusen om man bara ska spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med det sagt så bad ju Intel ett antal recensenter i USA att lägga tungt fokus vid just låhupplösta speltester, och gärna för spel som är dåliga på att utnyttja flera kärnor, så det är väl därför det ser ut som det gör nu.

Kan vi få en källa till dina konspirationsteorier den här gången?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Folk som klagar på att tester i låg upplösning inte är relevant för cpu tester har uppenbarligen ingen aning om hur man testar var en cpus begränsningar ligger, trots att det förklaras om och om igen.. Men så fungerar tyvärr en del.

Det är väldigt många som fortfarande spelar i 1080p (majoriteten skulle jag säga) så Sweclockers test i den upplösningen säger ju ganska mycket om vilken typ av cpu man ska ha för gaming med dagens game engines. 720p belyser skillnaden ännu mer eftersom grafikkortet nu inte är en begränsning alls. Vi som förstår detta skiter fullständigt i om du spelar i 4k då det är test av en CPU vi pratar om, INTE GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Så då är det smartare att köpa en starkare i3 6100 än en i5 6500 även om dom kostar samma pengar för i3an har bättre ipc och får högre fps i 720p? vist det stämmer som du säger den cpu som har snabbast ipc kommer få högst fps i 720p men det finns även 2 sidor av myntet att när i3ans 2 kärnor med HT inte orkar med då tappar den fps i rask takt och i5 6500an slår den pga multitråds prestandan

Samma princip kan man säga om ryzen som har rätt bra ipc men får smisk av 7700k som har bättre ipc som i3an men multitrådat kan en ryzen cpu smiska 7700k med nästan dubbla prestandan och kommer ta ett bra tag innan 7700k går på knäna men ändå är ryzen en multitrådad best så ipc är ju inte alltid allt även om mycket är singeltrådat och vinner på ipc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan vi få en källa till dina konspirationsteorier den här gången?

Här är hans källa:
http://segmentnext.com/2017/02/27/intel-email-amd-reviews/

Men som Jacob sa i livesändningen, det är inget nytt att Intel, AMD och Nvidia hör av sig när konkurrenternas grejer ska testas.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast det här är ju helt substanslöst i kontexten att Intel skulle ha konspirerat med recensenter om att testa i låg upplösning för att på så sätt bevisa att Intel är bättre än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan vi få en källa till dina konspirationsteorier den här gången?

"Konspirationsteorier"

Mysig dag här på forumet idag.

Jag har redan gett källa, men kanske inte i den här tråden, så bara för din skull:

https://linustechtips.com/main/topic/744273-intel-playing-dir...

https://www.techpowerup.com/231038/intel-plays-dirty-over-ryz...

http://www.tweaktown.com/news/56457/intel-scrambles-emails-te...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konspirationsteorier"

Mysig dag här på forumet idag.

Jag har redan gett källa, men kanske inte i den här tråden, så bara för din skull:

https://linustechtips.com/main/topic/744273-intel-playing-dir...

https://www.techpowerup.com/231038/intel-plays-dirty-over-ryz...

http://www.tweaktown.com/news/56457/intel-scrambles-emails-te...

Ja, det där debaklet känner jag till. Vad har det med speltester i låg upplösning att göra? Jag trodde det förklarats femtioelva gånger vid det här laget att det är det enda sättet att få fram en vettig siffra på hur de påverkar spelprestandan i ett worst case scenario.

Ibland undrar jag lite hur det är ställt med minnet hos datorintresserade för övrigt. Så sent som vid Skylake-releasen så skreks det för full hals om att 4790K var snabbare än i7-6700K i spel. Är det någon idag som på allvar överväger en 4790K över en i7-6700K? Hur kan det fortfarande vara ett konstigt mysterium för folk att grejer inte presterar 100% exakt vid release? Det känns ofta som att flertalet av alla nyhetsoutlets för datorentusiaster är värre fake news och sensationsrubriker än kvällstidningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Konspirationsteorier"

Mysig dag här på forumet idag.

Jag har redan gett källa, men kanske inte i den här tråden, så bara för din skull:

https://linustechtips.com/main/topic/744273-intel-playing-dir...

https://www.techpowerup.com/231038/intel-plays-dirty-over-ryz...

http://www.tweaktown.com/news/56457/intel-scrambles-emails-te...

Allt härstammar från samma källa, men fint att du använder sidor som vidarebefordrar saker men med en liten touch för att få det att se ännu större ut än det faktiskt är.

Det är inget nytt att AMD, Intel och Nvidia kontaktar recensenter när konkurrenternas grejer ska testas

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför är det uppseendeväckande nu men inte annars? AMD och Nvidia gör det här också tydligen. Men jag blir inte förvånad att det är lite värre i din och många andras värld när Intel gör det. Dumma Intel.

Skrev ju att jag inte såg videon. Nu har jag sett den, och det är ju dumt att de gör så, var nytt för mig.

Vet att folk stör sig på att jag inte tror på den starkes rätt och ofta försvarar underdogen, men jag stör mig minst lika mycket på alla nyliberaler och ärkekapitalister här som ser monopol som något eftersträvansvärt.

Skrivet av Solaris:

På vilket sätt hyllar jag Intel och Nvidia menar du?

Svara på min fråga istället för att ställa en irrelevant motfråga. Det är ditt resonemang jag ifrågasätter, inte din personliga ståndpunkt.

Skrivet av Jocke86:

Klart att man ska testa på 1080p och lägre. Man måste ta bort gpu-flaskhalsen annars säger testerna inte mycket. Med det sagt måste man göra en bedömning av hur spelen kommer att utvecklas för att kunna dra några slutsatser om framtiden. Flera kärnor är t ex en faktor som 'framtidssäkrar' cpu:n, precis som goda resultat i låga upplösningar.

Lite Off-topic:

Ryzen har t ex dubbelt så många kärnor och trådar som i7 7700k vilket är något som talar för Ryzen i framtiden. I7 7700k har marknadens högsta IPC och 20% högre klockfrekvens än Ryzen vilket talar för den processorn i framtida spel (och syns vid lägre upplösningar redan nu).

Jag gissar att Ryzen kommer att vara i närheten av i7 7700k i spelprestanda när dagens 1440p spelare med gtx 1080 känner att det är dags att skaffa gtx 2080 för att få fler fps.

Spelar man bara cs:go i 1080p 240Hz idag och tänker fortsätta göra det är i7 7700k ett självskrivet val.
Spelar du bara spel överhuvudtaget, framförallt på 1080p, är i7 7700k förmodligen det bästa valet.
Spelar du bara på högre upplösningar tror jag att det kvittar då jag som sagt gissar att processorerna kommer att prestera likvärdigt om ett år.
Spelar du och gör annat cpu krävande på datorn är 1700 ett riktigt frestande val, om du kör 1440p blir r7:an ett enkelt val i min mening. Och om du grejar med sånt som 1700 är bra på och spelar sporadiskt så är 1700 också ett självklart val.

Möjligheten att behålla Am4 moderkortet i några år är klar fördel Ryzen. Intel har en del intressanta grejer i xpoint och thunderbolt 3.

R7 1700 vs 7700k är head to head.

Bara det att CPU-prestanda i låg upplösning inte går att extrapolera till hur den relativa prestandan kommer vara i framtiden, vilket är vad videon visar.

Skrivet av kaya:

Inte säker på att jag förstår vad du menar men i högre upplösning så blir resultatet ungefär lika och det beror ju på att GPUn är flaskhalsen och då är det inte längre CPUn som du testar utan du testar ditt grafikkort. Enklaste sättet att få bort GPUn från testet är ju att sänka upplösningen.
Visst du kan köpa en billigare cpu och spela i högre upplösning och vara nöjd med den. Men den blir ju gammal och behöver uppgraderas snabbare än en cpu som presterar bättre i en upplösning som du aldrig spelar i.

Som sagt, CPU-prestanda i låg upplösning går inte att extrapolera till hur den relativa prestandan kommer vara i framtiden, vilket är vad videon visar och handlar om.

Skrivet av sKRUVARN:

Jämför han 8370 med 2500k? 8370 kom 3 och halvt år efter 2500k. 2500k kom till och med före 8150. 3570k som 8350* tävlade mot när den lanserades (8150 mot 2600k om jag inte missminner mig) slog 8350 i spel vid lansering och nu först över 4år senare så ser de ut att dra hyfsat jämt i spel som är bra multitrådsoptimerade. Detta låter för mig som ett uselt argument för att 8350 skulle vart någon bra spelprocessorköp, snare ser det ut att vara tvärtom.... Till skillnad från Bulldozer som kunde prestera riktigt dåligt i vissa enkeltrådstunga spel så ser ryzen mycket mer lovande ut.

En överklockad 1700 kan mycket väl vara en värd investering, även för spel, men man behöver knappast komma med konstiga bulldozer jämförelser för att argumentera för det.

Det skiljer 100MHz i enkärnigt turboläge mellan 8370 och 8350, vilket får anses försumbart. Anledningen till bytet är för att sidan som gjorde testet helt enkelt bytt upp sig. Spelar ju ingen roll att 8370 kom senare, var ju samma skit ändå. Det handlade inte alls om att Bulldozer skulle vara bra trots allt, utan om hela tesen med att extrapolera framtida prestanda genom att testa låga upplösningar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Samma princip kan man säga om ryzen som har rätt bra ipc men får smisk av 7700k som har bättre ipc som i3an men multitrådat kan en ryzen cpu smiska 7700k med nästan dubbla prestandan och kommer ta ett bra tag innan 7700k går på knäna men ändå är ryzen en multitrådad best så ipc är ju inte alltid allt även om mycket är singeltrådat och vinner på ipc

Frågan är ju dock om Ryzens 2x4 cluster verkligen kommer vara bra för multitrådade spel i framtiden...

Själv tycker jag det är extremt enkelt: Det enda vi behöver fråga oss är om Scorpio och nästa generations spelkonsoler använder Ryzen CPUer. Om ja, så har du nog ett säkert kort i 5+ år. Om nej så beror allt på hur många marknadsdelar AMD kan ta tillbaka från Intel för developers kommer inte spendera mycket tid att optimisera för hårdvara som få har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raffor:

Läste du vad jag skrivit ens?

Får väl upprepa mig och hoppas på bättre argument.

Jag skrev att k7700k har högre min fps och högre avg fps.
Du slår i taket med en processor med fyra trådar.
Det är testat att även en k7700k med åtta trådar slår i taket med 100% load (minns inte om den var överklockad), när detta händer så känner man ofta av ett lagg, ett problem som inte förekommer i samma utsträckning med en lägre klockad processor med fler tillgängliga trådar. Finns säkert motsvarande tester med 6900k och 7700k.

Den här tråden handlar om speltester och relevansen med 720p tester. Jag säger att 720p tester är som syntetiska tester och inte förankrade i verkligheten. Det är svårt att få en processor att flaska, därav föreslår jag att man kan ha diverse realistiska bakgrundsprocesser samtidigt som man spelar om man vill se processorn flaska. Betydligt mer realistiskt och användbart enligt mig.

Argumenten med att 720p stressar processorn och visar om den kommer flaska för framtida grafikkort är inget bra argument och då kan man lika gärna titta på tillgängliga resurser i processorn och sia att de kommer användas bättre om den får mer stress från ett bättre grafikkort. Fel igen enligt mig då man inte ska recensera för möjlig framtid, blir det större förändringar så får man göra en recension rev.2.

Du argument kanske endast var om att processorn visst slår i taket med bara ett GTX 1080 men som jag sa, att din 4 trådars går i taket, även om den är överklockad betyder inte att en Ryzen eller en k6900 kommer göra det. Din kommer antagligen lagga till lite till skillnad från nyss nämna processorer.

Slutligen, för att förtydliga, jag rekommenderar inte ryzen för gaming, aldrig ens sagt något om att motivera ryzen för något, tycker det är menlöst med en prolle för över tre tusen om man bara ska spela.

Ja jag läste vad du skrev och jag tyckte jag svarade utifrån det. Jag menar att 720p tester i högsta grad är förankrade i verkligheten och att i många spel är de det enda sättet att under en testrunda ta bort GPUn som faktor. När min 6600K slår i taket i BF1 med 100% användning så upplever jag inget lagg, ingen drop i framerate, ingen stuttering eller liknande. Jag försökte även förklara detta genom att minimum FPSen är minst lika bra på 6600K som på 1800X.
Det som händer är att grafikkortet inte tillåts sträcka på benen utan får nöja sig med 70-75% utilization. I BF1 inträffar detta redan i 1440p Ultra settings med ett enkelt GTX 1080. I andra spel så kan det krävas betydligt mer provokation för att det ska inträffa, därav 720p testerna.
Med tanke på att en 6600K håller tillbaka i detta läge så borde en Ryzen CPU i ännu större grad strypa ett GTX 1080 redan i 1440p. Inte ett alternativ om man vill nå 144fps på sin skärm t.ex.

Ryzen är ett solitt alternativ för alla som sysslar med annat än gaming primärt. Jag vill verkligen att AMD ska komma tillbaka prestandatoppen i alla avseenden. Men att påstå att recensenter gör fel när de testar CPUer i 720p är i min värld oseriöst och fanboyism (AdoredTV i detta fall). Man ska övertyga med fakta, inte med åsikter.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Jag håller med! Men som jag skrev så är väl fåtrådsprestanda ett av flera data som vi behöver för att kunna försöka sia om framtiden. Dubbelt antal kärnor och trådar är ett annat tungt argument som också måste vägas in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Frågan är ju dock om Ryzens 2x4 cluster verkligen kommer vara bra för multitrådade spel i framtiden...

Själv tycker jag det är extremt enkelt: Det enda vi behöver fråga oss är om Scorpio och nästa generations spelkonsoler använder Ryzen CPUer. Om ja, så har du nog ett säkert kort i 5+ år. Om nej så beror allt på hur många marknadsdelar AMD kan ta tillbaka från Intel för developers kommer inte spendera mycket tid att optimisera för hårdvara som få har.

Nog lär vi gå mot en multitrådad framtid då både intel och amd satsar på multitrådat och storspelen idag börjar tråda rätt bra sen har användningen även ändrats där många kör t.e.x torrent, streamar, vm osv där mycket rullar samtidigt och som du säger så beror det mycket på vad tv-spel kör när spelen oftast görs mot konsoler så är svårt val mellan 7700k och ryzen för spel då båda är starka och kan ta lång tid innan ryzen slår 7700k i spel men i övrigt skulle jag säga kör ryzen

Men å andra sidan i 1080p presterar dom bra men lite sämre än i7an i 1440 är det upp till gpu så är flera variabler att tänka på men ryzen är så bra att jag hade valt den över 7700k även i en dator där det spelas mest då skillnaden i fps är försumbar i spel för den är så grymt stark multitrådat och även om den tappar några fps mot 7700an så tror jag man tjänar på det i längden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Ryzen är ett solitt alternativ för alla som sysslar med annat än gaming primärt. Jag vill verkligen att AMD ska komma tillbaka prestandatoppen i alla avseenden. Men att påstå att recensenter gör fel när de testar CPUer i 720p är i min värld oseriöst och fanboyism (AdoredTV i detta fall). Man ska övertyga med fakta, inte med åsikter.

Oavsett om AdoredTv är fanboy eller inte så gör han bra poänger och slutsatser. Faildozer blev bättre med tiden till slut även om det tog många år innan devs programmerade in fler trådar i spel. Om nu folk kan slut upp bakom AMD och ge dem en hälsosam marknads andel så att vi kan passera 1080p någon gång som standard och byta upp oss till 16k innan jag har fyllt 40 så hade jag varit glad.

för intel är inte intresserade av att pusha tekniken frammåt, det har AMD varit och de har varit före sin tid länge nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Raffor: tycker det inte ser ut som att 7700k får några lagg värre än ryzen.

http://techreport.com/review/31366/amd-ryzen-7-1800x-ryzen-7-...

Permalänk
Hjälpsam

@sKRUVARN: Piledriver kom 1½ år senare än i5 2500k, inte 3½ år.

Angående tester, så känns tester i 720p väldigt konstlat, jag kan dock tänka mig tester i 1080 och låga inställningar, för att få upp frameraten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kollade ni på hans video egentligen? Tesen Jim för är att allteftersom grafikkort blir starkare och därmed lägger mer belastning på processorn så ökar inte skillnaden mellan en sk. bra spelprocessor och en sk. dålig spelprocessor i låga upplösningar, utan tvärtom.

Nja, snabbkollade lite på tester som gjordes när FX-8350 släpptes och jämförde med testet som gjordes i samband med i3-7350K här på Sweclockers. Tycker att avståndet mellan i7 2600K och FX-8350 inte påverkats nämnvärt. Lite svårt att säga något helt säkert med så pass få spel dock. Att i5 2500K tappat beror, precis som han säger i klippet, på att 8 trådar idag ger mer spelprestanda än 4, men med tanke på att det under hela den tiden funnits processorer med 8 trådar i toppskiktet bland CPUer för konsument.

Jag har svårt att tro att vi får samma linjära utveckling under de kommande åren mot 16 trådar. Dels så styr nog tyvärr marknadskrafterna en del och den stora majoriteten sitter inte på mer än 8 trådar, även när det gäller prestandapackade speldatorer. Det som måste till är nog att Intel följer med och släpper processorer med fler trådar utanför E-plattformen.

Och för att förtydliga än en gång eftersom det inte verkar komma fram. Ryzen är fortfarande en grym processor, men inte bäst i nischen spel. Dessutom lär den vara good enough för de flesta på spelfronten och ge bättre prestanda i andra delar där man kan utnytja trådarna. Så visst har han någon poäng i att speltesterna inte är representativa i hur ett användarfall idag ser ut, men tester är till för att pressa CPUn till det yttersta och få fram vilken som är starkast, inte bara visa en line up på olika processorer där man i praktiken visar vid vilken FPS den aktuella GPUn flaskar när man kör högupplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Oavsett om AdoredTv är fanboy eller inte så gör han bra poänger och slutsatser. Faildozer blev bättre med tiden till slut även om det tog många år innan devs programmerade in fler trådar i spel. Om nu folk kan slut upp bakom AMD och ge dem en hälsosam marknads andel så att vi kan passera 1080p någon gång som standard och byta upp oss till 16k innan jag har fyllt 40 så hade jag varit glad.

för intel är inte intresserade av att pusha tekniken frammåt, det har AMD varit och de har varit före sin tid länge nu.

Intels R&D spenderar fyra gånger så mer än vad hela AMD har i totala tillgångar, så att säga att intel inte är intresserad att pusha tekniken framåt är ju falskt...

Permalänk
Medlem

Det är ju som att fråga ifall man ska testa CPU i spel med ett gammalt GTX 460.
Ja då blir alla processorer lika bra helt plötsligt, så det ger ju ingen bra bild av processorerna.
Så självklart ska man testa i olika upplösningar, desto mer information desto bättre.
Då kan ju faktiskt fler konsumenter se hur processorn beter sig i deras upplösning.

Är ju rent idiotiskt att tycka att recensenter gör fel i att testa alla möjliga upplösningar.

720p kan ju kännas onödigt men det är ju självklart inte fel, använder du inte den upplösningen så behöver du inte bry dig om resultatet helt enkelt.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja jag läste vad du skrev och jag tyckte jag svarade utifrån det. Jag menar att 720p tester i högsta grad är förankrade i verkligheten och att i många spel är de det enda sättet att under en testrunda ta bort GPUn som faktor. När min 6600K slår i taket i BF1 med 100% användning så upplever jag inget lagg, ingen drop i framerate, ingen stuttering eller liknande. Jag försökte även förklara detta genom att minimum FPSen är minst lika bra på 6600K som på 1800X.
Det som händer är att grafikkortet inte tillåts sträcka på benen utan får nöja sig med 70-75% utilization. I BF1 inträffar detta redan i 1440p Ultra settings med ett enkelt GTX 1080. I andra spel så kan det krävas betydligt mer provokation för att det ska inträffa, därav 720p testerna.
Med tanke på att en 6600K håller tillbaka i detta läge så borde en Ryzen CPU i ännu större grad strypa ett GTX 1080 redan i 1440p. Inte ett alternativ om man vill nå 144fps på sin skärm t.ex.

Ryzen är ett solitt alternativ för alla som sysslar med annat än gaming primärt. Jag vill verkligen att AMD ska komma tillbaka prestandatoppen i alla avseenden. Men att påstå att recensenter gör fel när de testar CPUer i 720p är i min värld oseriöst och fanboyism (AdoredTV i detta fall). Man ska övertyga med fakta, inte med åsikter.

Tack för återkoppling.

Om du skulle hitta några 720p tester som visar att belastning på cpu ligger på ca 100% så kan jag köpa att det är ett värdigt test. Helst visar man dock 720p, 1080p och 1440p så alla får datan som är intressant för en och man kan dra bättre slutsatser.

Tycker det är lite märkligt att du flaskar en oc k6600 i BF 1 i 1440p, flera tester indikerar att grafikkortet är den klara flaskhalsen. Senaste jag sett är http://www.techspot.com/review/1348-amd-ryzen-gaming-performa... som kör med Titan X, där får alla bättre cpuer mer eller mindre samma resultat. Om nu din processor som du säger flaskar, gör en k6900 det i samma situation? Det jag försökt få fram är att din processor med sina 4 trådar kanske flaskar på grund av att den har mindre resurser.

De som förespråkar 720p tester som värdefulla och säger att högre upplösningar bara drar ihop fältet tills det inte går att urskilja pågrund av att GPU blir stor flaskhals. Borde inte resultaten vara någorlunda desamma i 720p, 1080p och 1440p? Som det ser ut så är det inte ovanligt att processorer går om varandra. Ett exempel som finns i tråden är en i3 k7350, presterar top i 720p men faller snabbt ner i fältet i högra belastningar och upplösningar.

I och med att testerna inte är linjära med upplösning blir resultatet från 720p endast värdefullt om du ska spela i den upplösningen vilket är absurt.

Tror du inte det är mer realistiskt att ha bakgrundprocesser som man faktiskt kan eller brukar ha istället för 720p tester som ingen skulle köra med en processor för 3k+ och en gpu för 5k+. Är syftet att stressa processorn på ett realistiskt sätt så är bakgrundsprocesser vägen att gå om man inte kan göra det med enbart spel på en realistisk nivå.

Spelar du i 1440p, ja men kolla på de testerna, spelar du i 1080p, ja titta på dem. Vill du veta hur en processor kommer prestera om ett år? Slå en tärning, av historiken kan man inte dra paralleller med en viss typ av test med hur det kommer prestera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om man vill få bra spelprestanda då får man nog köra 1440p/4K där GPUn flaskhalsar men ej CPUn.

Det finns tider att invänta. Vi vet ännu inte om hur Ryzen 5 eller 3 presterar och nästa stora Zen 2 för 2018.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha läst uppdateringen till det som SemiAccurate hade "hört" om.

[UPDATED – Feb 26 2017 7:16 PM ET]

The editors-in-chief of two of America’s top PC hardware and technology publications have confirmed to Wccftech that they have indeed been approached by Intel regarding upcoming Ryzen reviews, although both said that it was business as usual. Affirming that Intel’s response following AMD’s Ryzen announcement was what they had expected it to be, they added that nothing was particularly unusual about the emails they received from Intel.

http://wccftech.com/intel-playing-dirty-undercut-amd-ryzen/

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raffor:

Tack för återkoppling.

Om du skulle hitta några 720p tester som visar att belastning på cpu ligger på ca 100% så kan jag köpa att det är ett värdigt test. Helst visar man dock 720p, 1080p och 1440p så alla får datan som är intressant för en och man kan dra bättre slutsatser.

Tycker det är lite märkligt att du flaskar en oc k6600 i BF 1 i 1440p, flera tester indikerar att grafikkortet är den klara flaskhalsen. Senaste jag sett är http://www.techspot.com/review/1348-amd-ryzen-gaming-performa... som kör med Titan X, där får alla bättre cpuer mer eller mindre samma resultat. Om nu din processor som du säger flaskar, gör en k6900 det i samma situation? Det jag försökt få fram är att din processor med sina 4 trådar kanske flaskar på grund av att den har mindre resurser.

De som förespråkar 720p tester som värdefulla och säger att högre upplösningar bara drar ihop fältet tills det inte går att urskilja pågrund av att GPU blir stor flaskhals. Borde inte resultaten vara någorlunda desamma i 720p, 1080p och 1440p? Som det ser ut så är det inte ovanligt att processorer går om varandra. Ett exempel som finns i tråden är en i3 k7350, presterar top i 720p men faller snabbt ner i fältet i högra belastningar och upplösningar.

I och med att testerna inte är linjära med upplösning blir resultatet från 720p endast värdefullt om du ska spela i den upplösningen vilket är absurt.

Tror du inte det är mer realistiskt att ha bakgrundprocesser som man faktiskt kan eller brukar ha istället för 720p tester som ingen skulle köra med en processor för 3k+ och en gpu för 5k+. Är syftet att stressa processorn på ett realistiskt sätt så är bakgrundsprocesser vägen att gå om man inte kan göra det med enbart spel på en realistisk nivå.

Spelar du i 1440p, ja men kolla på de testerna, spelar du i 1080p, ja titta på dem. Vill du veta hur en processor kommer prestera om ett år? Slå en tärning, av historiken kan man inte dra paralleller med en viss typ av test med hur det kommer prestera i framtiden.

Anledningen till att just BF1 är så svårt att köra benchmarks på är på grund av att den extrema CPU användningen uppstår i multiplayer när man kör på kartor med max antal spelare. Det är så gott som omöjligt test för test återskapa samma förhållanden på grund av detta. BF1 är fantastiskt väloptimerat och jag snittar uppskattningsvis runt 130fps i multiplayer, men det kräver ändå enorm råstyrka vad gäller CPU.

Jag håller med dig om att dagens 720p tester inte är detsamma som morgondagens grafikkort i 4k. Men det är fortfarande den bästa faktan som finns att gå på. Dagens spel kommer heller inte försvinna tvärt utan flera av dem kommer spelas under kommande åren. Spelmotorerna som används idag kommer säkerligen användas framöver.

Att CPUer går om varandra mellan testerna kan bero på att samma kvalitetsinställningar inte används mellan upplösningarna. Flera grafikinställningar har inverkan på CPU belastning.
Självklart kommer Ryzen ha mer kraft över i bakgrunden till annat så som surf, streaming, inspelning etc. Jag rekommenderar Ryzen om du inte spelar, jag rekommenderar Ryzen om man spelar sekundärt samt använder datorn som workstation, videoredigerar etc. Men jag rekommenderar inte det till rena speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Svara på min fråga istället för att ställa en irrelevant motfråga. Det är ditt resonemang jag ifrågasätter, inte din personliga ståndpunkt.

Tja, för stunden så ser min tankegång ut ungefär så är; jag följer det hela och ser ut det hela utvecklar sig än att kalla Ryzen för en dålig produkt bara för att speltesterna var "så där". Det jag reagerar på är däremot mängden damage control AMD fanboys spryr ut över bokstavligen vad som kan bäst beskrivas som i-lands problem.

Hade jag inte haft ett överflöd av datorer redan så hade jag varit jävligt sugen på en Ryzen burk för prestandan i Linux är fanimej suverän fast jag är lite orolig över IOMMU stödet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.