Är hårdvarupressen fel ute med speltest för processorer?

Permalänk
Medlem

Är hårdvarupressen fel ute med speltest för processorer?

Det verkar som att lågupplösta tester är ett dåligt mått på framtida spelprestanda.
Många bra argument läggs fram i denna videon:

Vad tycker gott folk om detta?
Finns det något sätt man skulle kunna mäta spelprestanda för processorer bättre?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller iofs med om att tester som resulterar i 500+ fps inte är relevanta, men jag tycker att din fråga är fel ställd. Du ställer frågan som om alla recensenter testar spel i låg upplösning och det stämmer ju inte.

Kolla in SweClockers test istället. Visst, man testar med 720p upplösning också, men om vi håller oss till att titta på testerna för 1080p så överglänser AMD inte i något spel Intel i5-7600k. Så frågan är då om jag ska köpa en processor för 2700kr eller en för 5700kr om jag ska spela när den billigare presterar lika bra som den dyrare? Och i dessa tester är resultaten rimliga utifrån att 144Hz skärmar börjar bli allt mer vanliga.

Kontentan är att Ryzen 7 är mer utav en processor för rendering och beräkningar. Där är den en killer när det gäller prestanda/kr, men inte för spel. Det beror inte på att Ryzen 7 är direkt dålig, den hänger ju med bra, men den är alldeles för dyr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

I hög upplösning så blir det GPUn som blir flaskhalsen i låg upplösning så är det CPUn.
Så vill man veta hur bra CPU man har så får man helt enkelt köra på lägre upplösning

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Samtidigt som vi får högre upplösningar får vi kraftigare grafikkort och skärmar med högre uppdateringsfrekvens. Grafikkorten utvecklas mycket snabbare än processorerna. Jämför 1080 med 580 och 7700k med 2600k. Inte särskilt mycket skillnad på CPU medans GPU är flera gånger bättre.

Vilket borde betyda att en starkare CPU kommer betyda ännu mer i framtiden. Visserligen brukar ju bara skärmarna gå upp i upplösning och så blir det ingen skillnad i CPU kraft som behövs ändå

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kolla in SweClockers test istället. Visst, man testar med 720p upplösning också, men om vi håller oss till att titta på testerna för 1080p så överglänser AMD inte i något spel Intel i5-7600k. Så frågan är då om jag ska köpa en processor för 2700kr eller en för 5700kr om jag ska spela när den billigare presterar lika bra som den dyrare? Och i dessa tester är resultaten rimliga utifrån att 144Hz skärmar börjar bli allt mer vanliga.

Jo men självklart, men det verkar ju som att pressen hakar upp sig ganska hårt på att spelprestandan inte är lika bra när den sannolikt kommer att vara lika bra om inte bättre framöver. Vilket självklart inte är så speciellt relevant för vanliga gamers, men för folk som håller på med både spel och tyngre saker som encoding så verkar det ju dumt att majoriteten av media bara pekar på att spelprestandan är sämre.

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att förespå ens framtida behov av dataresurser, se vad det de presterar idag och extrapolera det istället.
Men jag antar att de som tillämpar låg upplösning har gjort historiska tester och sett att deras metod fungerar och ger bra resultat. Det är inte fel att börja med Pentium Pro som fick extremt mycket kritik av gamers för sina överflödiga 32 bitars instruktioner, sedan ta ett skutt till Athlon X2, Bulldozer osv.
Nu när det finns bättre grafikkort presterar de så mycket sämre på nya spel?
Men för den som orkar så är det ej fel att kolla upp.

För min egen del så blir det en Nintndo Switch, skitsamma om spelet ger 500 eller 1000fps, är spelet dåligt så är det fortfarande dåligt fast det flyter på som tusan.

*edit* Jag är en idiot och länkade till samma klipp

Permalänk
Medlem

Måste fråga er om ni har kollat på videon som han länkar till? Då han pratar om att när amds 8370 kom ut så skulle den kriga emot 2500k. Den fick smisk utav 2500k och att dom gjorde tester i låga upplösningar på den tiden för att det skulle visa vilken cpu som skulle vara bättre för spel och mer framtidsäker. Medans resultatet var att 8370 gick långsamt men säkert ikapp 2500k och i testet han anvädne så låg 8370 före 2500k i prestanda i spel.

Jag tror att 1700 och dom andra kommer hålla längre i spel än 7700k kommer. DOck är frågan om man kommer ha den kvar så länge så det verkligen kommer vara så att 1700 presterar mycket bättre pågrund av fler kärnor? Om det ej är så att det är buggar i saker som gör att prestanda är sämre än vad den ska vara.

Permalänk
Medlem

@Fatty: Ja frågan är om och när 1700 kommer ikapp 7700K och när man uppgraderar till något bättre i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@Fatty: Ja frågan är om och när 1700 kommer ikapp 7700K och när man uppgraderar till något bättre i alla fall.

Mmm.
Enda anledningen jag skaffar 1700 är för att jag gör mycket mer än bara spelar och ofta om jag spelar så tittar jag på streams eller liknande och en stream på 720p 60 fps. eller till och med 1080 p 60 fps kräver väldigt mycket CPU kraft vilket är varför jag valde 1700.Plus jag vill hjälpa underdog. Då jag ogillar INtels Shady saker dom har gjort tidigare. Dock om ryzen ej var bra på andra saker som multitasking etc då skulle jag ej skaffa den. Den är helt enkelt tillräckligt bra i spel i nutid och jag kan fortfarande göra massa andra saker. Jag tror inte att singel core prestandan kommer bli ett problem för mig i framtiden faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det handlar med om andrahandsvärde.

Jag tvivlar på att jag skulle ångra ett köp av en 1700 då jag idag sitter på en 2600K.
Förmodligen kommer en 1700 hålla lika länge för mig med byte av gpu några gånger.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Han svamlar, det är inte direkt något nytt att 8 vs 4 trådar har ändrats över de senaste 5 åren, det är bara att jämför i5 vs i7 när Ivy kom kontra Kaby så är det stor skillnad. Dessutom är en lägre upplösning den enda vettiga vägen att gå när man vill kunna mäta prestandaskillnad mellan CPUer.

För att hans profetia ska hålla så måste utvecklingen fortsätta mot fler trådar i spel, det kommer det antagligen göra, men komplexiteten ökar en hel del med antalet trådar och det måste finnas utrymme för en vettig parallellisering för att det ska gå. Dessutom har den stora majoriteten av spelmaskiner idag som mest 8 stöd för 8 parallella trådar och är grafikbundna. Det säger sig självt att det är ont om incitament att utöka stödet för fler trådar, om vi däremot kommer se 6c/12t eller 8c/16t i kommande konsoler kan det kanske bli ändring. Men som sagt gäller det att man har en tillräckligt stor vinst utan ett för stort arbete.

Jag tycker fortfarande att Ryzen känns som ett jäkla bra köp idag, men för den som enbart vill bygga en spelmaskin med grafikkort i toppskiktet så är en i7 7700K ett bättre köp. Däremot så tror min spåkula att kommande R5 kommer vara ett vassare alternativ än i5 7600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Samtidigt som vi får högre upplösningar får vi kraftigare grafikkort och skärmar med högre uppdateringsfrekvens. Grafikkorten utvecklas mycket snabbare än processorerna. Jämför 1080 med 580 och 7700k med 2600k. Inte särskilt mycket skillnad på CPU medans GPU är flera gånger bättre.

Vilket borde betyda att en starkare CPU kommer betyda ännu mer i framtiden. Visserligen brukar ju bara skärmarna gå upp i upplösning och så blir det ingen skillnad i CPU kraft som behövs ändå

Dock får vi inte bara högre upplösningar, utan spelmotorerna får fler och fler funktioner som kräver mycket mer av GPU:n också. Pröva att köra ett spel från 2011 och ett från 2016-17 på ett GTX 580, båda i 1920x1080 @ 60 Hz så ser man att det inte bara är upplösning och uppdateringsfrekvens som spelar rolll.

Eftersom spelutvecklarna vet att GPU:n utvecklas mycket snabbare än CPU så lägger de mer resurser på att utveckla funktioner som drar nytta av det. Sedan har vi nya lågnivå-API:er som Vulkan, som är mindre beroende av CPU:n, och som kan utnyttja fler kärnor bättre.
Så det är svårt att spekulera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Dock får vi inte bara högre upplösningar, utan spelmotorerna får fler och fler funktioner som kräver mycket mer av GPU:n också. Pröva att köra ett spel från 2011 och ett från 2016-17 på ett GTX 580, båda i 1920x1080 @ 60 Hz så ser man att det inte bara är upplösning och uppdateringsfrekvens som spelar rolll.

Eftersom spelutvecklarna vet att GPU:n utvecklas mycket snabbare än CPU så lägger de mer resurser på att utveckla funktioner som drar nytta av det. Sedan har vi nya lågnivå-API:er som Vulkan, som är mindre beroende av CPU:n, och som kan utnyttja fler kärnor bättre.
Så det är svårt att spekulera.

Ja det stämmer bra! Det är väldigt svårt att spekulera :/

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det verkar som att lågupplösta tester är ett dåligt mått på framtida spelprestanda.
Många bra argument läggs fram i denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

Vad tycker gott folk om detta?
Finns det något sätt man skulle kunna mäta spelprestanda för processorer bättre?

Jag tycker personligen inte att lågupplösta tester tillför något. Vill man på allvar spela i kass upplösning med sparsmakade grafikinställningar så behöver man heller ingen dunder-cpu.

Med det sagt så bad ju Intel ett antal recensenter i USA att lägga tungt fokus vid just låhupplösta speltester, och gärna för spel som är dåliga på att utnyttja flera kärnor, så det är väl därför det ser ut som det gör nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som missuppfattade hans jämförelser eller byter han hela tiden referenspunkt så att procentenheterna blir helt felaktiga och skillnaden framstår som mindre med tiden?
Sedan så är ju dessa lågupplösta speltester det mest intressanta med CPU tester. Vad är det för vits att köra benchmarks på GPU när det är CPU som ska testas?
Min överklockade 6600K slår Ryzen i så gott som varenda spel på marknaden. Jag har redan problem med 100% CPU load i vissa spel när jag kör den tillsammans med ett klockat 1080. Skulle jag byta till Ryzen så får jag ännu sämre FPS. Förstår inte hur det inte skulle vara relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker personligen inte att lågupplösta tester tillför något. Vill man på allvar spela i kass upplösning med sparsmakade grafikinställningar så behöver man heller ingen dunder-cpu.

Vill man ha 144fps så behöver man ju en CPU som klarar 144fps. Oavsett om det är höga eller låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vill man ha 144fps så behöver man ju en CPU som klarar 144fps. Oavsett om det är höga eller låga inställningar.

Mm. Men när man läser saker som att intel fick 280fps i 1080p med låga inställningar och ryzen fick 240 i sammat test så dras också slutsatsen att Ryzen är kass för den är 40fps lägre... Det spelar ju noll och ingen roll alls om skärmen ändå maxar vid 150hz, och ju högre upplösning man har, desto mindre skillnad blir det, så jag tycker att det är ett missvisande sätt att testa och särskillt skeptisl blir man ju när det kommer rapporter om att det är Intel som betalat vissa recencenter för att testa på det viset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker personligen inte att lågupplösta tester tillför något. Vill man på allvar spela i kass upplösning med sparsmakade grafikinställningar så behöver man heller ingen dunder-cpu.

Med det sagt så bad ju Intel ett antal recensenter i USA att lägga tungt fokus vid just låhupplösta speltester, och gärna för spel som är dåliga på att utnyttja flera kärnor, så det är väl därför det ser ut som det gör nu.

Jag har hört att dom gjort många skumma saker, dock inte de där. Det skulle inte förvåna mig. Men har du någon källa på det så man kan använda det om folk klagar på något. Typ som att kontra dom som säger att amd bad folk att stänga av en funktion som överclockade alla cores till turbo läge istället för bara 2 st som det igentligen ska göra vilket ger en fel bild av prestandan då det är en inställning som vissa moderkort bara har och inte som Cpun gör av default.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför AMD bad recensenterna att testa Ryzen i "real world gaming scenarios" samtidigt som Intel bad de testa i låga upplösningar?

När en ny CPU släpps så ska fokus ligga på att se vad CPUn faktiskt klarar att leverera, det handlar om att se hur framtidssäker en produkt är. För att ta ett exempel; om 100 bilar kör på en motorväg som klarar exakt 100 bilar så går det galant, men när det helt plötsligt börjar köra 120 bilar på samma motorväg så blir det svårare.

Det jag menar är att med nya grafikkort som kommer släpas (exempelvis 1080Ti) så kommer mer stress läggas på processorn och då gäller det att ha marginal för detta, det är därför 720p benchmarks är så intressant, typ denna: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12667?key=1cf60a1f...

Att Ryzen klarar hänga med Skylake och Kaby Lake i 1440p och 4K är för att grafikkorten sätter stopp just nu och det som behöver klargöras är att du får en större marginal om du köper t.ex. 7700k istället för en 1700.

Notera att jag pratar gaming nu, inte flertrådad prestanda där 1700 är klart före.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Jag har hört att dom gjort många skumma saker, dock inte de där. Det skulle inte förvåna mig. Men har du någon källa på det så man kan använda det om folk klagar på något. Typ som att kontra dom som säger att amd bad folk att stänga av en funktion som överclockade alla cores till turbo läge istället för bara 2 st som det igentligen ska göra vilket ger en fel bild av prestandan då det är en inställning som vissa moderkort bara har och inte som Cpun gör av default.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl det här som är den mest "konkreta" källan, http://segmentnext.com/2017/02/27/intel-email-amd-reviews/ men oavsett vad så är det ju inte så att intel själva gått ut och sagt att de gjort detta så man får väl ta det hur man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl det här som är den mest "konkreta" källan, http://segmentnext.com/2017/02/27/intel-email-amd-reviews/ men oavsett vad så är det ju inte så att intel själva gått ut och sagt att de gjort detta så man får väl ta det hur man vill.

Jag tror det var Jacob som sa i livesändningen att det inte var något nytt att företag kontaktade recensenter när konkurrenternas grejer skulle testas och berätta vad dom "kände" för det, eller liknande. AMD, Nvidia och Intel gör detta tydligen.

Här får du "källa":

av någon anledning kan jag inte baka in så den startar vid en specifik tidpunkt men gå till 1:46:20.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Är det bara jag som missuppfattade hans jämförelser eller byter han hela tiden referenspunkt så att procentenheterna blir helt felaktiga och skillnaden framstår som mindre med tiden?
Sedan så är ju dessa lågupplösta speltester det mest intressanta med CPU tester. Vad är det för vits att köra benchmarks på GPU när det är CPU som ska testas?
Min överklockade 6600K slår Ryzen i så gott som varenda spel på marknaden. Jag har redan problem med 100% CPU load i vissa spel när jag kör den tillsammans med ett klockat 1080. Skulle jag byta till Ryzen så får jag ännu sämre FPS. Förstår inte hur det inte skulle vara relevant?

Nej du har inte missuppfattat något, det är bara så att AdoredTV lider av en rätt så akut konfirmeringsbias, särskilt när det kommer till damage control och AMD.

Saken är den att Ryzen är en helt ny arkitektur vilket alla är ense om. Alla är också överens om att eftersom Ryzen är så pass ny så tar det tid innan tillverkarnas BIOS/UEFI hinner mogna till och i nuläget så räcker en Apples to Apples jämnförelse bara så pass långt innan du stöter på en del frågetecken som kommer förhoppningsvis redas ut allt efter tiden går.

Men så klart så blir alla AMD fanboys griniga för att AMD inte krossar Intel i allt med sin senaste produkt. När Nvidia släppte Pascal som svar på AMDs Polaris så var AdoredTV där med sin damage control smörja.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Folk som klagar på att tester i låg upplösning inte är relevant för cpu tester har uppenbarligen ingen aning om hur man testar var en cpus begränsningar ligger, trots att det förklaras om och om igen.. Men så fungerar tyvärr en del.

Det är väldigt många som fortfarande spelar i 1080p (majoriteten skulle jag säga) så Sweclockers test i den upplösningen säger ju ganska mycket om vilken typ av cpu man ska ha för gaming med dagens game engines. 720p belyser skillnaden ännu mer eftersom grafikkortet nu inte är en begränsning alls. Vi som förstår detta skiter fullständigt i om du spelar i 4k då det är test av en CPU vi pratar om, INTE GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Man köper en cpu för 4000kr sedan sätter mig sig och lirar retro upplösning på 640x480 och gnäller att man bara har 500fps.
Logiken känns fel.

De som lägger 4000kr på cpu lägger säkerligen minst 15.000kr på ett helt system, de sitter troligen och lirar i 1080 eller 1440.
Då bör CPU testas på minst 1080.

Dock förstår jag om CPU är sämre idag, att när bättre gpu kommer så kommer cpu flaska, men om några år. Använder vi fler kärnor då eller kör man med Zen++ då?

Känns som testen måste vara för dagen, och prisklassen.

Så R5 1500X för 2000kr, då köper jag 720p.
R7 för 4000kr, köper jag inte 720p.

Puss

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

I hög upplösning så blir det GPUn som blir flaskhalsen i låg upplösning så är det CPUn.
Så vill man veta hur bra CPU man har så får man helt enkelt köra på lägre upplösning

Skrivet av Vesh:

Han svamlar, det är inte direkt något nytt att 8 vs 4 trådar har ändrats över de senaste 5 åren, det är bara att jämför i5 vs i7 när Ivy kom kontra Kaby så är det stor skillnad. Dessutom är en lägre upplösning den enda vettiga vägen att gå när man vill kunna mäta prestandaskillnad mellan CPUer.

För att hans profetia ska hålla så måste utvecklingen fortsätta mot fler trådar i spel, det kommer det antagligen göra, men komplexiteten ökar en hel del med antalet trådar och det måste finnas utrymme för en vettig parallellisering för att det ska gå. Dessutom har den stora majoriteten av spelmaskiner idag som mest 8 stöd för 8 parallella trådar och är grafikbundna. Det säger sig självt att det är ont om incitament att utöka stödet för fler trådar, om vi däremot kommer se 6c/12t eller 8c/16t i kommande konsoler kan det kanske bli ändring. Men som sagt gäller det att man har en tillräckligt stor vinst utan ett för stort arbete.

Jag tycker fortfarande att Ryzen känns som ett jäkla bra köp idag, men för den som enbart vill bygga en spelmaskin med grafikkort i toppskiktet så är en i7 7700K ett bättre köp. Däremot så tror min spåkula att kommande R5 kommer vara ett vassare alternativ än i5 7600K.

Skrivet av Slap:

Man kan ju fråga sig varför AMD bad recensenterna att testa Ryzen i "real world gaming scenarios" samtidigt som Intel bad de testa i låga upplösningar?

När en ny CPU släpps så ska fokus ligga på att se vad CPUn faktiskt klarar att leverera, det handlar om att se hur framtidssäker en produkt är. För att ta ett exempel; om 100 bilar kör på en motorväg som klarar exakt 100 bilar så går det galant, men när det helt plötsligt börjar köra 120 bilar på samma motorväg så blir det svårare.

Det jag menar är att med nya grafikkort som kommer släpas (exempelvis 1080Ti) så kommer mer stress läggas på processorn och då gäller det att ha marginal för detta, det är därför 720p benchmarks är så intressant, typ denna: http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12667?key=1cf60a1f...

Att Ryzen klarar hänga med Skylake och Kaby Lake i 1440p och 4K är för att grafikkorten sätter stopp just nu och det som behöver klargöras är att du får en större marginal om du köper t.ex. 7700k istället för en 1700.

Notera att jag pratar gaming nu, inte flertrådad prestanda där 1700 är klart före.

Skrivet av SpeedRebirth:

Folk som klagar på att tester i låg upplösning inte är relevant för cpu tester har uppenbarligen ingen aning om hur man testar var en cpus begränsningar ligger, trots att det förklaras om och om igen.. Men så fungerar tyvärr en del.

Det är väldigt många som fortfarande spelar i 1080p (majoriteten skulle jag säga) så Sweclockers test i den upplösningen säger ju ganska mycket om vilken typ av cpu man ska ha för gaming med dagens game engines. 720p belyser skillnaden ännu mer eftersom grafikkortet nu inte är en begränsning alls. Vi som förstår detta skiter fullständigt i om du spelar i 4k då det är test av en CPU vi pratar om, INTE GPU

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade ni på hans video egentligen? Tesen Jim för är att allteftersom grafikkort blir starkare och därmed lägger mer belastning på processorn så ökar inte skillnaden mellan en sk. bra spelprocessor och en sk. dålig spelprocessor i låga upplösningar, utan tvärtom.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror det var Jacob som sa i livesändningen att det inte var något nytt att företag kontaktade recensenter när konkurrenternas grejer skulle testas och berätta vad dom "kände" för det, eller liknande. AMD, Nvidia och Intel gör detta tydligen.

Här får du "källa":
https://youtu.be/r67uh9dwCKA

av någon anledning kan jag inte baka in så den startar vid en specifik tidpunkt men gå till 1:46:20.

Orkar inte kolla just nu, men det uppseendeväckande nu är ju att Intel påpekar hur de ska testa en konkurrents produkt istället för sina egna.

Skrivet av Solaris:

Nej du har inte missuppfattat något, det är bara så att AdoredTV lider av en rätt så akut konfirmeringsbias, särskilt när det kommer till damage control och AMD.

Saken är den att Ryzen är en helt ny arkitektur vilket alla är ense om. Alla är också överens om att eftersom Ryzen är så pass ny så tar det tid innan tillverkarnas BIOS/UEFI hinner mogna till och i nuläget så räcker en Apples to Apples jämnförelse bara så pass långt innan du stöter på en del frågetecken som kommer förhoppningsvis redas ut allt efter tiden går.

Men så klart så blir alla AMD fanboys griniga för att AMD inte krossar Intel i allt med sin senaste produkt. När Nvidia släppte Pascal som svar på AMDs Polaris så var AdoredTV där med sin damage control smörja.

Det argumentet kan ju sägas om dig också. Bara för att man inte ensidigt hyllar Intel och Nvidia utan lyfter fram hur förhållandevis enkel deras teknik är på vissa sätt, så är man AMD-fanboy då eller?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Orkar inte kolla just nu, men det uppseendeväckande nu är ju att Intel påpekar hur de ska testa en konkurrents produkt istället för sina egna.

Varför är det uppseendeväckande nu men inte annars? AMD och Nvidia gör det här också tydligen. Men jag blir inte förvånad att det är lite värre i din och många andras värld när Intel gör det. Dumma Intel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ja, skulle jag vilja svara. De flesta spel är inte krävande för en modern flerkärning CPU. Mjukvaruutvecklarna klara inte av att koda för dagens flertrådade CPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det argumentet kan ju sägas om dig också. Bara för att man inte ensidigt hyllar Intel och Nvidia utan lyfter fram hur förhållandevis enkel deras teknik är på vissa sätt, så är man AMD-fanboy då eller?

På vilket sätt hyllar jag Intel och Nvidia menar du?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo men självklart, men det verkar ju som att pressen hakar upp sig ganska hårt på att spelprestandan inte är lika bra när den sannolikt kommer att vara lika bra om inte bättre framöver. Vilket självklart inte är så speciellt relevant för vanliga gamers, men för folk som håller på med både spel och tyngre saker som encoding så verkar det ju dumt att majoriteten av media bara pekar på att spelprestandan är sämre.

Fast är det pressen eller läsarna som hakar upp sig? Har läst väldigt många Ryzen recensioner vid det här laget och håller inte med alls. Visst många har tagit upp att 1800x och 1700x inte är prisvärda som spelprocessorer, men det är väl inte direkt är något extravagant uttalande. Generellt har de ju blivit hyllade.

Sen tycker jag 1080p är en rimlig upplösning att cpu testa i, (720p börjar bli lite tveksamt vid det här laget, men nästan inga utom sweclockers testar i den). Det är ju även en upplösning där valet av cpu faktiskt är mer relevant iom hög fps/hz spelande osv så är ju inte bara av rent prestandatest syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Är det bara jag som missuppfattade hans jämförelser eller byter han hela tiden referenspunkt så att procentenheterna blir helt felaktiga och skillnaden framstår som mindre med tiden?
Sedan så är ju dessa lågupplösta speltester det mest intressanta med CPU tester. Vad är det för vits att köra benchmarks på GPU när det är CPU som ska testas?
Min överklockade 6600K slår Ryzen i så gott som varenda spel på marknaden. Jag har redan problem med 100% CPU load i vissa spel när jag kör den tillsammans med ett klockat 1080. Skulle jag byta till Ryzen så får jag ännu sämre FPS. Förstår inte hur det inte skulle vara relevant?

Just det där med att din processor når 100% load är något som jämförts mot k7700. K7700 får såklart bättre snitt fps och även högre lägsta FPS men det har påvisats att k7700 slår i taket till och från och resulterar i mindre lagg. Ryzen lider inte utav problemet i samma utsträckning.

Att testa med låg upplösning blir som ett syntetiskt test och är inte förankrat i verkligheten. Eftersom det är så svårt att få en processor att flaska så vore det mer lämpligt att ha annan belastning i bakgrunden samtidigt som man spelar i 1080p och uppåt. Man skulle kunna ha 3 nivåer, lätt (väldigt realistisk bakgrundsbelastning), medel (streama, lyssna på musik, spela upp film och ljud på annan enhet samt lite datatrafik), tungt (diverse stresstester, antivirus m.m i bakgrunden).

Sanningen är att man ska recensera för dagen och idag så flaskar man inte en processorn i normalt spelande utan bakgrundsprocesser.
Imorgon kanske det händer, men då är det även mer sannolikt att spelen utnyttjar resurserna bättre.

För övrigt så kanske du känner till några tester i 720p som visar när Ryzen kör på 100%.