Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag förstår inte riktigt; man köper AMD en del före och Nvidia strax före mars, tänkandes att ena aktien lär gå upp. AMD visar en riktigt prisvärd serie CPUer användbara för mycket medan Nvidia som sist försöker döda Vega innan den landat; båda aktierna störtdyker?

***bort/mod***
Varför hoppa på en aktie som har gått upp 600% senaste året. Var ju bara en tidsfråga till det skulle stanna. Ryzen var ingen wowfaktor heller, ganska svag respons av marknaden.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Ryzen 1700 klarar sig bra. I flera spel så ligger en bit över 100 fps 3,8GHz klock

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

***bort/mod***
Varför hoppa på en aktie som har gått upp 600% senaste året. Var ju bara en tidsfråga till det skulle stanna. Ryzen var ingen wowfaktor heller, ganska svag respons av marknaden.

Well, säljer jag AMD nu går jag plus 89%. Ryzen var vad förhandsläckor indikerade, såklart det var omöjligt att helt möta den enorma hypen men det är en sansad produkt och ingen Bulldozer. Och om man nu skulle börja inse att Nvidias aktie var övervärderad så varför göra det när Nvidia lanserar nåt som verkar väldigt lovande? Intel då, dom måste väl gått plus...nepp, men inget direkt dyk där.

Det var en medveten risk att behålla AMD bortom förra torsdagen, tänkte AMDs drain skulle bli endera av de andras gain..men inte direkt. ***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag tycker att Ryzen 1700 klarar sig bra. I flera spel så ligger en bit över 100 fps 3,8GHz klock

https://www.youtube.com/watch?v=Ybbuy5mWDVg

problemet är la att jag ser dessa siffror i bf1 med 6700@stock å gtx 970 @ 1920x1200ultra

Och i GTA5.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

problemet är la att jag ser dessa siffror i bf1 med 6700@stock å gtx 970 @ 1920x1200ultra

Det bryr jag mig inte om, jag är ju inte ens intresserad av Intel
Jag vill bara ha en mycket bättre dator än FX-8350 jag har nu*

*Lade till denna rad senare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag tycker att Ryzen 1700 klarar sig bra. I flera spel så ligger en bit över 100 fps 3,8GHz klock

https://www.youtube.com/watch?v=Ybbuy5mWDVg

Ser bra ut. Någon obehaglig drop i Black ops dock.

Vissa spel verkar använda alla kärnor.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det bryr jag mig inte om, jag är ju inte ens intresserad av Intel

Hehe, mm förstår dig.
Men ändå, även om jag gillar att det e fler kärnor å så å kanske att systemet uppleves mjukare om man jämför(back to back) så kan man inte komma ifrån att om man vill ha liknande spelupplevelse så räcker det att köpa en begagnad intel med äldre graffe.

Aja, finns nog tid för cpun/plattformen att mogna om inte annat.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Ser bra ut. Någon obehaglig drop i Black ops dock.

Kanske för att han spelar in samtidigt? eller inte. Märkte inte drops men kollade inte hela tiden på fps mätaren. Det är ju lite zombies att skjuta ner i videon

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ja, såg det (proshop) tidigare idag. Hoppas det bara är ett placeholder-pris tills de får leveranser bekräftade.

I morse hade de produktsidan uppe, men utan pris. Och då skrev de till mig att den ännu inte fanns i deras leverantörs lager.

Permalänk
Datavetare

Killen i videon vill menar absolut väl, men han borde förstå att vad han gör där är i princip enda problemet Ryzen har: totalt orimliga förväntningar som motiveras med saker som folk kan bevisa är fel bara man applicerar minsta lilla möda på det.

Utsaga: heltalsprestanda är superbra för Ryzen, visar bl.a. TechReports kompileringsresultat och Kraken JS benchmark.

Tja, R7-1700 och i7-7700K har faktiskt exakt samma resultat för kompilering. Så det han säger är ju sant! Eller är det?
Kompilering är något som i Amdahl ligger på en parallellnivå runt 97-98 %.

För att i7-7700K ska kunna på den relativa nivå mot i7-6950X måste den förra ha någonstans mellan 15-20 % högre IPC, vilket är full rimligt då det är ungefär så mycket bättre prestanda Skylake har än Broadwell i spel. Så inget vansinnigt med skalbarheten ens till 10 kärnor.

För att i7-7700K ska ha samma resultat om R7-1700 (som jag antar kör på basfrekvensen här) så måste den Skylake ha en heltals-IPC när alla CPU-trådar används som är ~36 % högre än Zen. Haswell borde ligga ca 18 % högre i IPC enligt detta. Stämmer rätt bra med vad vi ser i spel.

Vidare, om i7-7700K och R7-1700 drar jämnt i kompilering så är det ju ett bevis på att spelprestanda aldrig kommer bli lika hög i R7-1700 då det inte skalar i närheten lika bra med CPU-kärnor som kompilering (spel KAN INTE skala så bra med kärnor).

Ok, men Kraken då? Har en positiv sak att säga här: är övertygad om att varken AdoreTV eller någon annan som tagit med resultatet för detta tittat på källkoden och även om de gjorde det måste man förstå en hel del detaljer kring de CPUer som testas för att se varningsflaggorna.

Kraken är absolut ett bra test för att testa JS-motorer, problemet i detta fall om man vill jämföra IPC är den höga andel kryptotest och, specifikt för Ryzen, SHA256 testet. Alla moderna CPUer har dedicerat kisel för t.ex. AES så dessa tester är absolut relevant för kryptoprestanda men det är INTE ett test på heltals IPC. Ryzen har också, till skillnad från Core-serien, speciellt kisel för SHA. Så är säkert 1:10 i prestanda för Ryzen mot övriga i SHA256 testet. D.v.s. vad som jämförs är absolut JS-prestanda i dessa laster, men det är INTE generell heltalsprestanda som jämförs.

Geekbench upp till version 3 har samma problem då många ARM CPUer utför SHA (och AES) i dedicerat kisel så enligt de GB heltalsresultat kunde ju telefon-CPUerna matcha rätt rejäla x86or, vilket i praktiken inte alls var fallet när man körde "vanliga" program.

Så det positiva är alltså, att han missade ovan är garanterat ett ärligt misstag. Men det negativa är att han cherry-pickade ett utav tre JS-test som TechReport gjorde, de andra två ger väldigt snarlika resultat och han väljer den med avvikande resultat. Ja, han vill så gärna AMD väl men gör man så här hamnar förväntningarna så snett.

Han säger sedan att Bulldozer aldrig var så här nära i heltalsprestanda. Det är faktiskt bara en halvsanning. Ja, det är sant att Zen ligger närmare Kaby Lake i heltals IPC än vad Piledriver ligger Sandy Bridge. IPC är alltså prestanda för en kärna räknat per klockcykel (d.v.s. räknat isoklockfrekvens).

Jämför man däremot heltalsprestanda, d.v.s IPC * frekvens, så visar JetStream och Octane testet att i7-2600k var ungefär ~36 % snabbare än FX-8370 medan samma tester visar att i7-7700K är ~33 % snabbare jämfört med R7-1800X. Vi har alltså ungefär samma avstånd i enkeltrådprestanda för heltal idag som vid lansering av Piledriver.

Ryzen är svagare i heltal sett per kärna, men är ju fortfarande så att Ryzen är högre klockad och signifikant billigare än E-serien så det är ändå en väldigt bra produkt. Vidare så har Ryzen dubbelt så många kärnor som i7-7700K, så för rätt arbetslaster är det en riktigt bra produkt även här!

Vad det kommer till spel: nej, R7-1700 kommer aldrig matcha i7-7700K. FX-8370 presterar i sina bästa stunder LÅNGT bättre i heltal jämfört med stock-klock i5-2500K (d.v.s. fall som skalar prefekt med kärnor), spel har blivit bättre med åren att utnyttja fler kärnor. Men det var inte jämnt skägg i kompilering mellan i5-2500K och FX-8350, den senare var 32 % snabbare (FX-8350 ligger precis före i7-2600K som än idag presterar bättre i spel jämfört med FX-8350)

Ryzen är en bra produkt, men folk som antagligen vill AMD väl lägger förväntningarna på en vansinnig nivå, det med argument som allt för ofta är rent felaktiga. I dagens "sociala-media" värld stänker tyvärr det sista tillbaka på AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tror ni att R5 redan är klar men dom väntar med release och kanske stabilitetstestar den under tiden, eller finns det möjlighet att dom förbättrar och arbetar på 6/12 fortfarande?

Hur lång tid innan en processor är klar släpps den, typ? Just R7 verkar ju blivit klart i sista stund eftersom moderkortstillverkarna fick den väldigt sent, men det kanske var för att hålla bort läckor också?

Givet hur redo moderkort, drivrutiner och Windows är, så är det nog väldigt medvetet som de släpper "workstationmodellerna" först. De lasterna verkar ju inte vara så känsli"ga för de uppenbarligen exotiska problemen med att introducera en ny arkitektur.

Skrivet av tellus82:

Med risk att gå en smula off-topic, ta det för vad det är

Eftersom många frågat huruvida upplösning påverkar cpu belastning på något sätt (Ryzen benchmarks) så tänkte jag kolla upp saken lite själv. Nu menar jag alltså den teoretiska frågan om enbart ändrad upplösning med en låst fps och ingen flaskhals alls i systemet skulle ge någon skillnad på procentuell belastning av processorn. För att börja någonstans så tänkte jag att Rise of the Tomb Raider skulle vara passande, hyfsat tungt på cpu och gpu men inom ramen för att inte bli begränsat av varken cpu eller gpu i de olika upplösningarna vid låst 60fps, detta genom framelimiter i RTSS. Allt loggas sedan genom RTSS och afterburner. Det enda som ändras är upplösning, fps och inställningar förblir exakt likadana.

http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/ROTTR-dx11-60fps_zpshsdyblm3.png
http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/DX11fullrun_zps1aef8cbb.png
En överblicksbild för alla fyra deltest, här ser man att fps är exakt likadan genom de fyra upplösningarna
http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/ROTTR-dx12-60fps_zpsyp8x4vth.png
Första fem sekunderna här är i spelets meny och inte representativt, totalt 115 sekunder
http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/DX12fullrun_zpsg9ha9pka.png
http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/ROTTR-dx12-30fps_zpstgy4ly3i.png
Här är framelimiter satt till 30fps pga 4K ultrawide upplösningen, vill som sagt inte ha en flaskhals i hårdvara som stökar till resultaten

Som synes så faller de inom felmarginal i dx12, i dx11 är det faktiskt lite skillnad mellan upplösningarna men det är inte någon enorm varians för det. Konstigt nog så är det högre belastning i snit för dx12 än dx11 i just detta spel. Jag tänkte testa något spel till men ni kanske har ett förslag på spel där eventuell skillnad skulle kunna finnas? Det påstås finnas spel där LOD är direkt knutet till upplösning och därigenom får högre cpu belastning i högre upplösningar men jag vet inte själv vad det skulle vara.

Edit:
Dirt Rally fick sig en vända, inte mycket skillnad där heller att orda om egentligen, i genomsnitt ligger belastningen väldigt nära varandra

http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/DirtRally_zpsodqhpb5m.png

Väldigt intressant! Om CPU-användningen är densamma vid en given fps oavsett upplösning, så innebär ju det att tester i låg upplösning visar den maximala FPS man kan nå i ett givet spel med processor X och grafikkort Y. Förvisso ett mått på processorns kapacitet, men som utvecklingen av 2500k vs 8370 visar så behöver det inte visa hur väl en processor kommer stå sig över tiden, utan är endast en ögonblicksbild. Med andra ord: baserat på dessa tester så innebär CPU-benchmarks bestående av spel i låg upplösning inte särskilt mycket för hur prestanda kommer att se ut om 2-3 år, vilket är hela premissen för dessa test.

Permalänk
Medlem

Rysen 7 1700 och i7-7700K är väl de 2 processorerna som de flesta verkar mest intresserade av.
Angående kompilering så visar detta testet i linux en fördel till Ryzen 7 1700 (både vanligt samt överklockad, tyvärr är inte i7-7700K överklockad) men jag anser även att i7-7700K presterar mycket bra.
http://openbenchmarking.org/embed.php?i=1703055-RI-AMDRYZEN29...
Tiden lär visa hur det presterar längre fram men jag tror inte många lär bli besvikna oavsett vilken de väljer, skillnaderna är inte så stora som de ofta framställs.

Permalänk
Medlem

Här pratar dom om att Ryzen flyter bättre. Flera testare har den uppfattningen:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

@ClintBeastwood: Vad bra, då behöver vi någon som kan testa och verifiera det

I övrigt såg jag att Siliconlottery ska lägga upp Ryzen-processorer. Kan ju vara kul och se vad dom ligger på.

https://siliconlottery.com/

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ECC minnen tycks funka på Ryzen moderkort enligt killen övre vänstra hörnet. Han hade testat minnena

https://www.youtube.com/watch?v=bIbwuLdHbMg#

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

"Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser."

Vad det svaret har med mitt inlägg om att spel kanske skall testas på ett anorlunda sätt än max fps då det medför problem vet jag inte.

Jaja, he jär svårt att förklara för de som int förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Offtopic: Du är möjligtvis inte en pitebo?

Skrivet av ClintBeastwood:

Här pratar dom om att Ryzen flyter bättre. Flera testare har den uppfattningen:
https://youtu.be/bIbwuLdHbMg?t=22m37s

Verkar som det:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xpnla/game_stuttering_...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Killen heter Wendell, och jobbar för Level 1 Techs. Klippet du länkar till har tidigare länkats tillsammans med ett annat klipp där han nämner mer eller mindre samma sak.

Nu får någon som är mer insatt rätta mig om jag är helt ute och cyklar, jag har bara läst lite kortfattat och dragit egna slutsater under dagen. Hur som helst så vill jag påstå att han bara har hittat antydningar till att ECC RAM fungerar, men inte har några bevis.

Vissa minnen är mottagliga för den så kallade Row Hammer-effekten, vilket kortfattat kan ge upphov till bitfel i närliggande minnesceller om man upprepade gånger skriver information till ett och samma ställe i minnet. Alla minnen är som sagt inte nödvändigtvis mottagliga.

Han har tagit ett ECC-kit och ett icke-ECC-kit, och försökt att framkalla denna effekt. Han fick då inga bitfel med ECC-kitet, medans icke-ECC-kitet drabbades. Detta kan tolkas på två sätt när det kommer till ECC-kitet; antingen så är det mottagligt för Row Hammer-effekten, och rättade själv till felen, eller så är inte kitet över huvud taget mottagligt för effekten, och alltså blev det aldrig några bitfel alls.

Därtill poängterade han att han inte heller kunda hitta några loggade bitfel för ECC-kitet, något som är underligt då sådana ska loggas. Därtill startade aldrig systemet om, vilket det ska göra om det blir tvåbitsfel.

Detta tolkar Wendell som att ECC-funktionen fungerar delvis; han tror att enbitsfel rättas till, men att tvåbitsfel (som inte kan rättas till, och därför ska forcera en omstart) ignoreras. Jag skulle snarare påstå att hans ECC-kit helt enkelt inte är mottagligt för Row Hammer-effekten till att börja med.

Permalänk

Ett gammalt spel som Crysis 3 verkar gilla många trådar:
https://purepc.pl/procesory/premiera_i_test_procesora_amd_ryz...

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk

Gillar Jay, ger alltid bra perspektiv på saker och ting.
Sen summerar han det ju väldigt bra precis som
Många inne här gjort bl.a. Yoshman som i princip hävdat
EXAKT samma sak hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att datorn hänger med utan hack när han snurrar runt i GTA

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Killen i videon vill menar absolut väl, men han borde förstå att vad han gör där är i princip enda problemet Ryzen har: totalt orimliga förväntningar som motiveras med saker som folk kan bevisa är fel bara man applicerar minsta lilla möda på det.

Utsaga: heltalsprestanda är superbra för Ryzen, visar bl.a. TechReports kompileringsresultat och Kraken JS benchmark.

Tja, R7-1700 och i7-7700K har faktiskt exakt samma resultat för kompilering. Så det han säger är ju sant! Eller är det?
Kompilering är något som i Amdahl ligger på en parallellnivå runt 97-98 %.

För att i7-7700K ska kunna på den relativa nivå mot i7-6950X måste den förra ha någonstans mellan 15-20 % högre IPC, vilket är full rimligt då det är ungefär så mycket bättre prestanda Skylake har än Broadwell i spel. Så inget vansinnigt med skalbarheten ens till 10 kärnor.

För att i7-7700K ska ha samma resultat om R7-1700 (som jag antar kör på basfrekvensen här) så måste den Skylake ha en heltals-IPC när alla CPU-trådar används som är ~36 % högre än Zen. Haswell borde ligga ca 18 % högre i IPC enligt detta. Stämmer rätt bra med vad vi ser i spel.

Vidare, om i7-7700K och R7-1700 drar jämnt i kompilering så är det ju ett bevis på att spelprestanda aldrig kommer bli lika hög i R7-1700 då det inte skalar i närheten lika bra med CPU-kärnor som kompilering (spel KAN INTE skala så bra med kärnor).

Ok, men Kraken då? Har en positiv sak att säga här: är övertygad om att varken AdoreTV eller någon annan som tagit med resultatet för detta tittat på källkoden och även om de gjorde det måste man förstå en hel del detaljer kring de CPUer som testas för att se varningsflaggorna.

Kraken är absolut ett bra test för att testa JS-motorer, problemet i detta fall om man vill jämföra IPC är den höga andel kryptotest och, specifikt för Ryzen, SHA256 testet. Alla moderna CPUer har dedicerat kisel för t.ex. AES så dessa tester är absolut relevant för kryptoprestanda men det är INTE ett test på heltals IPC. Ryzen har också, till skillnad från Core-serien, speciellt kisel för SHA. Så är säkert 1:10 i prestanda för Ryzen mot övriga i SHA256 testet. D.v.s. vad som jämförs är absolut JS-prestanda i dessa laster, men det är INTE generell heltalsprestanda som jämförs.

Geekbench upp till version 3 har samma problem då många ARM CPUer utför SHA (och AES) i dedicerat kisel så enligt de GB heltalsresultat kunde ju telefon-CPUerna matcha rätt rejäla x86or, vilket i praktiken inte alls var fallet när man körde "vanliga" program.

Så det positiva är alltså, att han missade ovan är garanterat ett ärligt misstag. Men det negativa är att han cherry-pickade ett utav tre JS-test som TechReport gjorde, de andra två ger väldigt snarlika resultat och han väljer den med avvikande resultat. Ja, han vill så gärna AMD väl men gör man så här hamnar förväntningarna så snett.

Han säger sedan att Bulldozer aldrig var så här nära i heltalsprestanda. Det är faktiskt bara en halvsanning. Ja, det är sant att Zen ligger närmare Kaby Lake i heltals IPC än vad Piledriver ligger Sandy Bridge. IPC är alltså prestanda för en kärna räknat per klockcykel (d.v.s. räknat isoklockfrekvens).

Jämför man däremot heltalsprestanda, d.v.s IPC * frekvens, så visar JetStream och Octane testet att i7-2600k var ungefär ~36 % snabbare än FX-8370 medan samma tester visar att i7-7700K är ~33 % snabbare jämfört med R7-1800X. Vi har alltså ungefär samma avstånd i enkeltrådprestanda för heltal idag som vid lansering av Piledriver.

Ryzen är svagare i heltal sett per kärna, men är ju fortfarande så att Ryzen är högre klockad och signifikant billigare än E-serien så det är ändå en väldigt bra produkt. Vidare så har Ryzen dubbelt så många kärnor som i7-7700K, så för rätt arbetslaster är det en riktigt bra produkt även här!

Vad det kommer till spel: nej, R7-1700 kommer aldrig matcha i7-7700K. FX-8370 presterar i sina bästa stunder LÅNGT bättre i heltal jämfört med stock-klock i5-2500K (d.v.s. fall som skalar prefekt med kärnor), spel har blivit bättre med åren att utnyttja fler kärnor. Men det var inte jämnt skägg i kompilering mellan i5-2500K och FX-8350, den senare var 32 % snabbare (FX-8350 ligger precis före i7-2600K som än idag presterar bättre i spel jämfört med FX-8350)
http://techreport.com/r.x/amd-fx-8350/qtbench.gif

Ryzen är en bra produkt, men folk som antagligen vill AMD väl lägger förväntningarna på en vansinnig nivå, det med argument som allt för ofta är rent felaktiga. I dagens "sociala-media" värld stänker tyvärr det sista tillbaka på AMD.

Jo, kryptotesten är ju direkt missvisande, och ger en "falsk" fördel till ryzen.

Jag har inte lyckats hitta hur benchmarken i CPU-Z är uppbyggd, men hur förklarar man följande bild från guru3D.com där Ryzen vinner över Intels processorer?

Från http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_1800x_proces...

I samma artikel ser vi också hur Ryzen är snabbare än även Intel i7-6950X i flertrådat, trots att Intel i7-6950X har 10 kärnor.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Den enda slutsatsen man kan dra av den där videon är "FX 8350 blev till slut snabbare i spel än 2500K för att spel nu tar bättre vara på flera trådar."
Men frågan är ju då om det var värt det att vänta 5 år för att FX 8350 skulle bli lika snabb som i5 2500K i spel? Orkar man till exempel sitta och vänta till 2022 för Ryzen 1700 att utprestera i7 7700K i spel?

Det skulle inte jag ha orkat i alla fall.

Det man också får ha i åtanke är att i5 2500K har en mycket högre IPC än FX 8350 så vid överklockning (som i5 2500K hanterar väldigt bra) så skulle den fortfarande lägga sig över FX 8350 i spel.

Men faktum är ju att i "normala" inställningar när man spenderar så mycket att man köper en i5 2500k eller FX 8350 och ett flaggskepp (GTX 680, 980TI osv) så har 2500K och 8350 i praktiken presterat identiskt i 5år. Kan man då genom att testa i låg upplösning och medium säga att i5 2500k är en bättre spelprocessor?

Skrivet av Yoshman:

Vad det kommer till spel: nej, R7-1700 kommer aldrig matcha i7-7700K.

I 1440p Ultra settings? I 4K Ultra med nya Titan 2018? Eller är kriteriet för en bra spelprocessor 400 fps istället för 350 fps i 720p medium?

/Knight

EDIT: Det är alltså testmetoden att testa i låg upplösning med låga settings som jag vänder mig emot. Jag känner att den borde utvärderas.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Rätt så enkelt val. 15% mindre prestanda i entråd eller 40% mer i flertrådsprestanda om man jämför 7700k mot 1700/1700x/1800x

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Men faktum är ju att i "normala" inställningar när man spenderar så mycket att man köper en i5 2500k eller FX 8350 och ett flaggskepp (GTX 680, 980TI osv) så har 2500K och 8350 i praktiken presterat identiskt i 5år. Kan man då genom att testa i låg upplösning och medium säga att i5 2500k är en bättre spelprocessor?

I 1440p Ultra settings? I 4K Ultra med nya Titan 2018? Eller är kriteriet för en bra spelprocessor 400 fps istället för 350 fps i 720p medium?

/Knight

EDIT: Det är alltså testmetoden att testa i låg upplösning med låga settings som jag vänder mig emot. Jag känner att den borde utvärderas.

Håller med dig om ovanstående.

Ett test i 720p med lägre inställningar ger enbart en ganska ospecificerad fingervisning om teoretisk prestanda i spel, och absolut inte någon information om real-world prestanda.

Test i 1080p och 1440p med höga inställningar borde vara betydligt mer intressanta då de bättre speglar verkligheten för en överväldigande majoritet av spelare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det viktigaste med att testa en CPU i spel vore att hålla upplösning men framförallt inställningar så högt det bara går utan att introducera en gpu flaskhals. Detta ger högst belastning på processorer och infantilt påstå att ena eller andra upplösningen är skit att prova i är bara felaktigt.
Vilken upplösning som är rimlig att prova i beror dels på spelet i fråga och dels på gpu man använder.
Att man som testare däremot sänker grafiska och andra spelinställningar går tvärt emot vad man borde göra, visst stäng av AA men saker som lägger extra load på processorn ska man absolut inte sänka, detta gör bara att man sänker belastningen på fler trådar och i slutändan favoriserar färre kärnor kontra fler. Håll allt kvar på så höga inställningar som det bara går men igen, undvik gpu flaskhalsar.
Jag ska testa lite hur inställningar i spel kan påverka CPU belastning och antal trådar som används, upplösning har jag redan redovisat för i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det viktigaste med att testa en CPU i spel vore att hålla upplösning men framförallt inställningar så högt det bara går utan att introducera en gpu flaskhals. Detta ger högst belastning på processorer och infantilt påstå att ena eller andra upplösningen är skit att prova i är bara felaktigt.
Vilken upplösning som är rimlig att prova i beror dels på spelet i fråga och dels på gpu man använder.
Att man som testare däremot sänker grafiska och andra spelinställningar går tvärt emot vad man borde göra, visst stäng av AA men saker som lägger extra load på processorn ska man absolut inte sänka, detta gör bara att man sänker belastningen på fler trådar och i slutändan favoriserar färre kärnor kontra fler. Håll allt kvar på så höga inställningar som det bara går men igen, undvik gpu flaskhalsar.
Jag ska testa lite hur inställningar i spel kan påverka CPU belastning och antal trådar som används, upplösning har jag redan redovisat för i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i Sweclockers test av Battlefield så ligger ju processorer med fler kärnor över 6700k trots att den är högre klockad och har högre prestanda i cinebench entrådstest, så att man skulle ta bort load från fler kärnor kan inte stämma, i alla fall inte i alla spel och det borde i så fall vara en regel om det du säger stämmer, eller? Samma sak gäller i Witcher 3 (medelvärdet är bättre).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

TechSpot har testat 16 st spel i 1920x1080 och 2560x1440, i7-7700K är klar vinnare när det kommer till lägsta FPS. Och det finns en skillnad i lägsta FPS även i 2560x1440 med Pascal Titan X, så dessa resultat är vad spekulanter på 1080 Ti och eventuellt Vega kommer ha i 1440p.

1920x1080

2560x1440

single player test, värdelöst för spelare som spelar multiplayer, Ryzen är tyvärr ett bättre val för spelare som spelar spel på riktigt inte benchmarkar dem.
Helt missvisande test tyvärr, trodde att folk hade lärt sig det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Intressant om Ryzen minneshantering.
https://www.legitreviews.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-and-1700...
Det verkar vara så att varje CCX inte delar L3 cache, så varje har 8MB.
Hoppas verkligen att Ryzens fyrkärniga bara har en CCX, konstruktionen verkar skrika efter detta.

Det pratar också om att minnena måste klockas i "geardown mode" över 2667, vad nu detta betyder får jag slå upp.

Hittar inte mycket men geardown verkar helt enkelt vara att man klockar ned till halva klockan, timings verkar då också också krävas vara jämna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |