Permalänk
Entusiast
Skrivet av DST:

jo men det har inte nått med minimum fps att göra. Utan att det det blir avbrott i spelet så att säga pga cpun. Det märks oftast när man har hög fps då cpun inte klarar av att hinna av med sina beräkningar.

Fast Tech reports tester visar ju bland annat 99th percentile, d.v.s "variansen" mellan frames och det görs genom att undersöka millisekunderna mellan varje bildruta som ritas upp.

Hade det då blivit "avbrott" d.v.s en väldigt lång tid mellan två bildrutor så hade det spelats in i en frame time-graf.
Kanske är det så i Assetto Corsa som du säger med många bilar men uppenbarligen inte i GTA och Watch Dogs 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Möjligt att man kan se det, men jag som kör med onscreen fps counter märker ju att det e stuttering trots hög fps.

Just GN droppade ju gta för de fick stuttering på i5or å även i7or med ht avslaget vid hög fps.
Så kan vara mycket väl att de inte hittar det under sina testrundor, men när man lirar även med en i7a så märker man att stuttering uppkommer i dessa spel även med en i7a.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Möjligt att man kan se det, men jag som kör med onscreen fps counter märker ju att det e stuttering trots hög fps.

Just GN droppade ju gta för de fick stuttering på i5or å även i7or med ht avslaget vid hög fps.
Så kan vara mycket väl att de inte hittar det under sina testrundor, men när man lirar även med en i7a så märker man att stuttering uppkommer i dessa spel även med en i7a.

En FPS-counter hjälper ju inte om du vill hitta dippar för det hinner den aldrig visa. Om du faktiskt vill mäta variansen så kör exempelvis Fraps med frametimes igång och sammanställ det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

En FPS-counter hjälper ju inte om du vill hitta dippar för det hinner den aldrig visa. Om du faktiskt vill mäta variansen så kör exempelvis Fraps med frametimes igång och sammanställ det.

Vilket jag inte gör så ofta. när jag väl gör det så blir man ju alltid förvånad hur mycket lägre siffrorna är än det man ser på skärmen

Men iaf, stuttering is real, gäller bara att upptäcka det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

@Bernd_P1: Isch, AdoredTV vill jag inte ge views.

Skrivet av DST:

Men iaf, stuttering is real, gäller bara att upptäcka det.

OM man kan visa på att det finns och inte är något annat problem lokalt...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@DST
Jag frågade han som skrev det där inlägget jag quotade nyss. Jag frågade om det var cpu bundet eller om spelet kunde stuttra på grund av att spelet inte är byggt för det (mer bilar än officiellt):

"Hi, you can tell him just the truth: the tracks were not tested with more pit boxes than official so we don't know what can happen (stutter, freezes, crashes, nothing)."

Det kan alltså mycket väl vara spelets "fel" och inte din CPU.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Bernd_P1: Isch, AdoredTV vill jag inte ge views.

OM man kan visa på att det finns och inte är något annat problem lokalt...

Om det är samma "dator" med nytt mobo och processor. Men med samma windows installation. Som är fallet med iaf två jag läst om. Då är det hårdvara och inte mjukvaruproblem. Kan man tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Om det är samma "dator" med nytt mobo och processor. Men med samma windows installation. Som är fallet med iaf två jag läst om. Då är det hårdvara och inte mjukvaruproblem. Kan man tro.

Eller... Så är det för att man överskrider spelets gränser och skapar problem som inte funnits annars.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Eller... Så är det för att man överskrider spelets gränser och skapar problem som inte funnits annars.

Så för hög fps är ett problem med spel. Då borde man sluta testa fps på de nivåerna. Eller hitta ett program som kan avgöra vilket spel som har bäst upplevt flyt.
För som det är nu så verkar du försvara intel 7700k mot ryzen genom att säga att spel ska inte upplevas på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Så för hög fps är ett problem med spel. Då borde man sluta testa fps på de nivåerna. Eller hitta ett program som kan avgöra vilket spel som har bäst upplevt flyt.
För som det är nu så verkar du försvara intel 7700k mot ryzen genom att säga att spel ska inte upplevas på det sättet.

Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser.

Det andra har vi ju säkerställt att du inte får bättre flyt med fler kärnor i de nämnda spelen. Oavsettt om det är en 6950X eller 1800X. Det grundläggande problemet var ju att någon subjektivt sagt att det var bättre flyt med Ryzen än en 7700K vilket var väldigt substanslöst. Det finns ingen data alls som visar på detta.

Edit: Nu skriver jag lite för fort.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@DST
Jag frågade han som skrev det där inlägget jag quotade nyss. Jag frågade om det var cpu bundet eller om spelet kunde stuttra på grund av att spelet inte är byggt för det (mer bilar än officiellt):

"Hi, you can tell him just the truth: the tracks were not tested with more pit boxes than official so we don't know what can happen (stutter, freezes, crashes, nothing)."

Det kan alltså mycket väl vara spelets "fel" och inte din CPU.

Jo självklart, men det baseras ju på att det blir jäkligt mycket fler uträkningar jämfört med innan.

Sen blir det lättare att upptäcka stuttering när du sitter nära skärmen så att bilden täcker din syn som i ex VR. Backar du ifrån skärmen så blir det svårare att upptäcka eventuella stuttering då det blir maskerat av omgivningen runtomkring dig om du förstår vad jag menar. Spelar jag lite slött å ofokuserat så märker jag nada, kan lira på 30fps om så e fallet. Sitter jag dock 100% in i spelet så blir det ju mycket lättar att upptäcka oeningeheter i flytet spec om allt man ser är just skärmytan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Jo självklart, men det baseras ju på att det blir jäkligt mycket fler uträkningar jämfört med innan.

Sen blir det lättare att upptäcka stuttering när du sitter nära skärmen så att bilden täcker din syn som i ex VR. Backar du ifrån skärmen så blir det svårare att upptäcka eventuella stuttering då det blir maskerat av omgivningen runtomkring dig om du förstår vad jag menar. Spelar jag lite slött å ofokuserat så märker jag nada, kan lira på 30fps om så e fallet. Sitter jag dock 100% in i spelet så blir det ju mycket lättar att upptäcka oeningeheter i flytet spec om allt man ser är just skärmytan.

Men alltså, så fungerar det inte. Det är inte alls säkert att det blir någon form av linjär skalning. Det kan vara en fet flaskhals i spelmotorn för att den inte klarar det (Vilket det är i detta fallet). Vilket är ofantligt mycket större chans än att processorn skulle få problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men alltså, så fungerar det inte. Det är inte alls säkert att det blir någon form av linjär skalning. Det kan vara en fet flaskhals i spelmotorn för att den inte klarar det (Vilket det är i detta fallet). Vilket är ofantligt mycket större chans än att processorn skulle få problem.

Du glömmer att jag testat det med äldre/långsammare cpuer oxå utan att lägga till bilar utöver det som är standard.
Hade det varit som du säger så hade jag ju inte märkt av skillnad mellan en bil och flera.
Samma problem uppstår och på exakt samma sätt när man lägger till ännu fler blir än standard med i7an.
Och det verkar ju vara så att fler kärnor brukar lösa just det problemen.
Precis som att gå från en gammal cpu till en nyare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Du glömmer att jag testat det med äldre/långsammare cpuer oxå utan att lägga till bilar utöver det som är standard.
Hade det varit som du säger så hade jag ju inte märkt av skillnad mellan en bil och flera.
Samma problem/ och på exakt samma sätt visas när man lägger till ännu fler blir än standard.
Och det verkar ju vara så att fler kärnor brukar lösa just det problemen.
Precis som att gå från en gammal cpu till en nyare.

Inte ens en utvecklare för spelet ifråga kan svara på varför problemet som uppstår gör det men du är helt säker på att det handlar om cpu..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Du glömmer att jag testat det med äldre/långsammare cpuer oxå utan att lägga till bilar utöver det som är standard.
Hade det varit som du säger så hade jag ju inte märkt av skillnad mellan en bil och flera.
Samma problem/ och på exakt samma sätt visas när man lägger till ännu fler blir än standard.
Och det verkar ju vara så att fler kärnor brukar lösa just det problemen.
Precis som att gå från en gammal cpu till en nyare.

Och det innebär att det är hårdvaran och inte spelmotorn?

Ju mer du beskriver problemet desto mer låter det som att "felet" ligger i spelet i sig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser.

Det andra har vi ju säkerställt att du inte får bättre flyt med fler kärnor i de nämnda spelen. Oavsettt om det är en 6950X eller 1800X. Det grundläggande problemet var ju att någon subjektivt sagt att det var bättre flyt med Ryzen än en 7700K vilket var väldigt substanslöst. Det finns ingen data alls som visar på detta.

Edit: Nu skriver jag lite för fort.

Jo, men diskussionen började med bf1 och gta5. Vilket de som upplever bättre flyt rapporterar om.
Men visst ignorera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Jo, men diskussionen började med bf1 och gta5. Vilket de som upplever bättre flyt rapporterar om.
Men visst ignorera det.

Det gjorde jag inte, jag har tagit upp GTA5 flera gånger om du följt diskussionen.

BF1 har jag inte hittat frame-times på än.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och det innebär att det är hårdvaran och inte spelmotorn?

Ju mer du beskriver problemet desto mer låter det som att "felet" ligger i spelet i sig.

Men det gäller ju alla dessa simspeln. Ju mer simulirings aspekter destå tyngre. det kommer man inte ifrån.
Å racingroom folket sade rakt ut, vi tänker inte släppa 100bilar för cpuerna hade inte pallat. Klart programvaran e keff men det e ju ändå långt mer belastning i dessa spelen än i vanlig AAA spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Men det gäller ju alla dessa simspeln. Ju mer simulirings aspekter destå tyngre. det kommer man inte ifrån.
Å racingroom folket sade rakt ut, vi tänker inte släppa 100bilar för cpuerna hade inte pallat. Klart programvaran e keff men det e ju ändå långt mer belastning i dessa spelen än i vanlig AAA spel.

Ja, men samtidigt bryr dom sig inte om att balansera och optimera motorn för det heller. Vilket gör att det får oanade konsekvenser.

Det kan räcka med att bara lägga till 10% för att få spelet att totaldö. Det finns ju en anledning till att det är begränsat till ett visst antal.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gjorde jag inte, jag har tagit upp GTA5 flera gånger om du följt diskussionen.

BF1 har jag inte hittat frame-times på än.

Ehh, jo det gjorde du, du ignorerade mitt inlägg med att hänvisa till ett bilspel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Ehh, jo det gjorde du, du ignorerade mitt inlägg med att hänvisa till ett bilspel

What? Det är ju det allt har handlat om? Det är ju du som ignorerar inlägg.

Jag började till och med prata om GTA5 som exempel.

#16703475
#16703602

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

What? Det är ju det allt har handlat om? Det är ju du som ignorerar inlägg.

Jag började till och med prata om GTA5 som exempel.

#16703475
#16703602

"Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser."

Vad det svaret har med mitt inlägg om att spel kanske skall testas på ett anorlunda sätt än max fps då det medför problem vet jag inte.

Jaja, he jär svårt att förklara för de som int förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, men samtidigt bryr dom sig inte om att balansera och optimera motorn för det heller. Vilket gör att det får oanade konsekvenser.

Det kan räcka med att bara lägga till 10% för att få spelet att totaldö. Det finns ju en anledning till att det är begränsat till ett visst antal.

Nja, de balanserar ju hela tiden. Just AC är de som lägger ut uppdateringar hela tiden.
problemet med AC är att det verkar inte utnyttja HT, men utnyttjar fysiska kärnor.

Sen är det så att olika bilar har olika funktioner, vissa har aktiv aero eller andra funktioner. vilket drar upp cpu belastningen ännu mer.

Sen det dära med gta5 är ju oxå rätt kul spec med i5or.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Bra video faktiskt.. Jag skulle vilja se @JonasT testa i5 2500 och FX 8350 i ett gäng spel med låg upplösning och toppkort från 5 generationer. Inte för att testa någon cpu eller gfx men för att utvärdera testmetoden "låg upplösning flyttar flaskhalsen till CPU" som ett test av framtida prestanda.

Detta är enligt mig en mycket viktig utvärdering då stor vikt läggs vid dessa speltester. Enligt videon är testmetoden direkt felaktig, men det är svårt att utvärdera baserat på den info vi får.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

"Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser."

Vad det svaret har med mitt inlägg om att spel kanske skall testas på ett anorlunda sätt än max fps då det medför problem vet jag inte.

Jaja, he jär svårt att förklara för de som int förstår

1. För att vi har redan konstaterat att uttalandet inte stämmer i GTAV och BF1 utan siffror.
2. Det har redan bevisats att så inte är fallet i GTAV.
3. BF1 finns det inga siffror på, alltså är uttalandet i brist av underliggande material extremt tomt.

Du hoppar in flertalet inlägg efter med ett orelevant inlägg, då det inte ens har med max fps att göra då uppmätning av frame-times är definitionen av mätbart flyt. Testen är i 60-80 FPS vid 1080p, är detta för högt för dig?

Vem ska förklara för vem egentligen?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nja, de balanserar ju hela tiden. Just AC är de som lägger ut uppdateringar hela tiden.
problemet med AC är verkar inte utnyttja HT, men utnyttjar fysiska kärnor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Den enda slutsatsen man kan dra av den där videon är "FX 8350 blev till slut snabbare i spel än 2500K för att spel nu tar bättre vara på flera trådar."
Men frågan är ju då om det var värt det att vänta 5 år för att FX 8350 skulle bli lika snabb som i5 2500K i spel? Orkar man till exempel sitta och vänta till 2022 för Ryzen 1700 att utprestera i7 7700K i spel?

Det skulle inte jag ha orkat i alla fall.

Skrivet av Knightmare:

Bra video faktiskt.. Jag skulle vilja se @JonasT testa i5 2500 och FX 8350 i ett gäng spel med låg upplösning och toppkort från 5 generationer. Inte för att testa någon cpu eller gfx men för att utvärdera testmetoden "låg upplösning flyttar flaskhalsen till CPU" som ett test av framtida prestanda.

Detta är enligt mig en mycket viktig utvärdering då stor vikt läggs vid dessa speltester. Enligt videon är testmetoden direkt felaktig, men det är svårt att utvärdera baserat på den info vi får.

/Knight

Det man också får ha i åtanke är att i5 2500K har en mycket högre IPC än FX 8350 så vid överklockning (som i5 2500K hanterar väldigt bra) så skulle den fortfarande lägga sig över FX 8350 i spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.youtube.com/watch?v=3YC_Avl0qwM

Kolla här hur konstig cpu användningen är med fler än officiellt supportade bilar:
https://www.youtube.com/watch?v=NbnY4S7kVEc&t=38s

Precis du ser max 50% med win/afterburner.
Kolla på ACs egna cpu load app. 90% Även när det dyker upp varningsmeddelanden så säger win/afterburner ändå ca 50%.

Dvs när AC belastar cpun hårt på alla fyra kärnorna så visar afterburner/win aktivitetshanterare ungefärr max 50%. Har redan tagit upp detta när sådant här har tagits upp i sådana här trådar.

Skrivet av SeF.Typh00n:

1. För att vi har redan konstaterat att uttalandet inte stämmer i GTAV och BF1 utan siffror.
2. Det har redan bevisats att så inte är fallet i GTAV.
3. BF1 finns det inga siffror på, alltså är uttalandet i brist av underliggande material extremt tomt.

Du hoppar in flertalet inlägg efter med ett orelevant inlägg, då det inte ens har testats med "max fps".
Är 60-80 FPS i 1080p för högt för dig?

Frame-times i sig är definitionen av uppmätt flyt.

Vem ska förklara för vem egentligen?

https://www.youtube.com/watch?v=gUNAvkY6Ops

Hoppas att det var det klippet jag var ute efter, va svårt att hitta det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haha, vilken fritolkning. Vi snackar fortfarande om bilspel där man kränger på med bilar förbi spelets gränser.

Det andra har vi ju säkerställt att du inte får bättre flyt med fler kärnor i de nämnda spelen. Oavsettt om det är en 6950X eller 1800X. Det grundläggande problemet var ju att någon subjektivt sagt att det var bättre flyt med Ryzen än en 7700K vilket var väldigt substanslöst. Det finns ingen data alls som visar på detta.

Edit: Nu skriver jag lite för fort.

Jag skulle varken kalla det substanslöst eller utrett att det så kommer förbli. I testet @yoshman länkade med frame times målas bilden upp att det råder klara problem med schedulern då de oftast får bättre resultat med SMT avslaget. Sålunda gäller att med rätt drivrutiner så är variansen minst så bra som i det testet , men sannolikt bättre.

Och vad gäller adoreds senaste så ställer han bara frågan: "Om tester i låg upplösning är så bra på att förutspå framtida prestanda med ännu bättre grafikkort än dagens, hur kommer det sig då att 2500k har tappat så mycket prestanda gentemot piledriver i takt med att man testat med bättre och bättre grafikkort?"