AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför skulle du? Det är precis som de som sitter på 6700K. Finns inget egentligt incitament att uppgradera till 7700K.

Materiellt habegär?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Materiellt habegär?

I och för sig sant. Habegär är starkt... Däremot var det tal om prestanda. Sitter man på en 6700K så är inte ett byte mot 1700X/7700K speciellt försvarbart.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Just GTA testades inte, men däremot massa andra spel på Computerbase, det skiljer sig en del beroende på vilket spel, men om man ser till helheten verkar det inte vara någon större skillnad i jämnhet. https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...

Ah, det där är ett av de mest intressanta testen jag sett! Frametime detaljer ftw.

Om man bara tittar på ett par av 1800X vs 7700K 1080p testen, så ser man följande saker:

BF1 (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps och går dessutom snabbare
BF1 (DX12) - Intel dominerar Ryzen ryzen i stabil fps och går mycket snabbare (snabbare än DX11 medans Ryzen dumpas rejält!)

Warhammer (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps men har lägre average
Warhammer (DX12) - Intel dominerar Ryzen med ungefär lika stabil fps fast mycket snabbare (intel tappar inte ens nån fps att gå till DX12 medans Ryzen tappar rejält återigen)

Skulle vilja veta varför DirectX gör så pass mycket skillnad mellan CPUer... Är det verkligen ooptimerad kod eller nånting annat som spökar? Tomb Raider beter sig inte alls likadant tex, den behåller fps och dom matchar varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Ah, det där är ett av de mest intressanta testen jag sett! Frametime detaljer ftw.

Om man bara tittar på ett par av 1800X vs 7700K 1080p testen, så ser man följande saker:

BF1 (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps och går dessutom snabbare
BF1 (DX12) - Intel dominerar Ryzen ryzen i stabil fps och går mycket snabbare (snabbare än DX11 medans Ryzen dumpas rejält!)

Warhammer (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps men har lägre average
Warhammer (DX12) - Intel dominerar Ryzen med ungefär lika stabil fps fast mycket snabbare (intel tappar inte ens nån fps att gå till DX12 medans Ryzen tappar rejält återigen)

Skulle vilja veta varför DirectX gör så pass mycket skillnad mellan CPUer... Är det verkligen ooptimerad kod eller nånting annat som spökar? Tomb Raider beter sig inte alls likadant tex, den behåller fps och dom matchar varandra.

Just Warhammers motor är bara en upphottad version av deras tidigare. Den är dåligt optimerad minst sagt.. BF1 däremot är dock bra optimerad och där ser man samma underliga utveckling.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ah, det där är ett av de mest intressanta testen jag sett! Frametime detaljer ftw.

Om man bara tittar på ett par av 1800X vs 7700K 1080p testen, så ser man följande saker:

BF1 (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps och går dessutom snabbare
BF1 (DX12) - Intel dominerar Ryzen ryzen i stabil fps och går mycket snabbare (snabbare än DX11 medans Ryzen dumpas rejält!)

Warhammer (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps men har lägre average
Warhammer (DX12) - Intel dominerar Ryzen med ungefär lika stabil fps fast mycket snabbare (intel tappar inte ens nån fps att gå till DX12 medans Ryzen tappar rejält återigen)

Skulle vilja veta varför DirectX gör så pass mycket skillnad mellan CPUer... Är det verkligen ooptimerad kod eller nånting annat som spökar? Tomb Raider beter sig inte alls likadant tex, den behåller fps och dom matchar varandra.

SMT har enligt ett par tester visat påverka prestanda nåt jävulskt, speciellt i warhammer DX12. Med SMT avstäng beter sig ryzen mycket bättre i warhammer dx12. Om nu detts är något som kan åtgärdas med mikrokod eller uefi eller en windows patch vet ingen.

SMT0 = avstängd smt

Problemet i sig kinda makes sense, DX11 kan inte dra nytta av/fördela lasten på alla tillgängliga trådar medans DX12 kan det, detta gör att enda gången man ser SMT problemen är i just DX12 eller extremt väloptimerade dx11 titlar, titlar där 16 trådar faktiskt kan nyttjas. Thread contention verkar vara en misstänkt bov i dramat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.

Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.

Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.

Tack för mig!

Wow, som sagt bättre BIOS/UEFI så händer det mycket med Ryzen. Nya rekord i överklockning i alla fall upp till 5,8GHz.

http://wccftech.com/ryzen-7-1800x-overclocked-58ghz-ln2/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv

För alla de som anser att Ryzens spelprestanda inte är en faktor så ber jag er tänka om. Till och med i 1440p håller min 6600k @4.5GHz tillbaka mig i spel som Battlefield 1 och Black Desert Online.

Detta när jag körde med ett överklockat GTX 1080. Jag hade definitivt gått på AMD för att stöjda "the underdog", men då de presterar så dåligt i spel så tvingas jag gå på en 7700k.
Jag vill inte vänta i 3 år på att få bra spelprestanda. Spel är det tyngsta jag kör på min dator så det är den absolut viktigaste faktorn för mig vid val av CPU.

Permalänk
Medlem

Blir intressant och se hur det fungerar i spel efter optimering framåt. Funderar på antingen 1700X eller 1800X då jag inte är intresserad av att själv sitta och överklocka processorn (1700). Prestandan i spel är inget att klaga över i högre upplösningar så kan jag sedan ta nyttja av alla kärnor när jag sitter med bild- och videoredigering. Hoppas Vega blir något bra så jag kan beställa allt. :3

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

SMT har enligt ett par tester visat påverka prestanda nåt jävulskt, speciellt i warhammer DX12. Med SMT avstäng beter sig ryzen mycket bättre i warhammer dx12. Om nu detts är något som kan åtgärdas med mikrokod eller uefi eller en windows patch vet ingen.

http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1800x/ryzen-r7-1800x-bench-total-war.png
SMT0 = avstängd smt

Problemet i sig kinda makes sense, DX11 kan inte dra nytta av/fördela lasten på alla tillgängliga trådar medans DX12 kan det, detta gör att enda gången man ser SMT problemen är i just DX12 eller extremt väloptimerade dx11 titlar, titlar där 16 trådar faktiskt kan nyttjas. Thread contention verkar vara en misstänkt bov i dramat.

Har redan kommit ut att Windows är felet vad gäller SMT problemen.

Kom ihåg att Intel har haft liknande som lösts via patchar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

För alla de som anser att Ryzens spelprestanda inte är en faktor så ber jag er tänka om. Till och med i 1440p håller min 6600k @4.5GHz tillbaka mig i spel som Battlefield 1 och Black Desert Online.

Detta när jag körde med ett överklockat GTX 1080. Jag hade definitivt gått på AMD för att stöjda "the underdog", men då de presterar så dåligt i spel så tvingas jag gå på en 7700k.
Jag vill inte vänta i 3 år på att få bra spelprestanda. Spel är det tyngsta jag kör på min dator så det är den absolut viktigaste faktorn för mig vid val av CPU.

Ptja, om man inte spelar spel är det ju knappast en faktor 😉 Skämt åsido, tänker inte argumentera mot dig i sak. Ryzens spelprestanda lämnar lite att önska för egen del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med bra flertrådsprestanda är lika viktigt för mig som spelprestanda men med den mediokra överklockningen och de mediokra moderkorten (mellanklass) så är det i nuläget inget för mig trist men sant.
Nästa gen från AMD kanske kan övertyga (bara dom släpper fler MK kretsar för annat än prismedvetna, arbets-stations kort el dylikt)men det visar sig.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag vill väldigt gärna köpa AMD. Fast jag får erkänna att jag har tappat suget lite efter läst tester.
Anledningen är överklockning. Jag har en 2600K och har blivit bortskämd tror jag.
Även om en 1800X eller även en av dom mindre modellerna är fullt tillräckligt för mina behov en del år framöver så tar det emot om det inte kommer gå att klocka mer än vad vi sett nu.

Håller tummarna att det kommer nya moderkort eller vad det nu än behövs så det går att klocka värt namnet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Anledningen är överklockning.

Det är mer som "klockas", även intels 8 kärniga är svåra att klocka upp samt att nu kommer spel fokusera på att skala ut bättre i trådar och då spelar klocken mindre roll. Hastigheten på minne kommer däremot öka i betydelse.

En kärna även om den är högt klockad kan inte processa i närheten så mycket minne som 8 kärnor och då hinner cache med. 8 kärnor som går för fullt får oftast sitta och vänta på att minne levereras. Det är en av anledningarna till att serverprocessorer ofta är lågt klockade men däremot så är minnet och cachen desto bättre

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av ParasiteX:

Kolla på videon precis. För en CPU med 1.1GHz i underläge så håller den i sig fruktansvärt bra i alla testerna.
https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

Det jag inte förstår i fall som detta är att 7700K ligger på 80-100% och Ryzen ligger 20-60% med någon kärna som nosar uppåt 90% någon gång då och då. Varför ligger inte hela processorn på samma nivå som 7700K och pressar 100%?

Permalänk
Medlem

Det pratas mycket om "överklockning". Jag är nog lite rädd att komma så mycket högre än 4,1GHz inte kommer bli så lätt. Det verkar mer som att processors utformning i kislet + tillverkningsteknik + spänning/ström distribution + värmeavledning verkar sätta denna gräns. Inga BIOS kan fixa detta.

Men jag välkomnar AMD in på samma planhalva som Intel 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde inte en 1700 vara det mest prisvärda? Det är väll bara att den saknar xfr som ändå inte gör så mycket på dessa modeller?

En 1700 klockad till 4ghz =1800x?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Wow, som sagt bättre BIOS/UEFI så händer det mycket med Ryzen. Nya rekord i överklockning i alla fall upp till 5,8GHz.

http://wccftech.com/ryzen-7-1800x-overclocked-58ghz-ln2/

Det håller jag inte omöjligt, hoppas på det! Ja 5.8Ghz på en kärna ja. Det hjälper ju ingen fattig dräng när resterande 7 trötta hästar ska upp och jobba.

Skrivet av Broken-arrow:

Tar tid att läsa ikapp tråden och sett nyare inlägg från dig också

Jag skulle inte säga att det är ny bulldozer lansering, AMD har hela tiden hävdat 40% mer IPC än excavator och det har dom slagit med råge. Se hur hopplöst efter FX är i varenda test (Förutom kanske flertrådig). Titta sen på tester i samma klock, AMD har ju för sjutton samma IPC som Intel (nästan för hela brädet).

Det är inte imponerade att avstå från processortillverkning på 20 år för att sedan komma tillbaka och släppa en ny prolle 20 år senare och lyfta fram och trycka på hårt om det stora prestandahoppet i jämförelse med föregående modell. Det är väl klart som glas och helt obvious och inget man behöver tala om med stora flashiga presentations-sliders. (Jag överdrev med årtalen, men ni fattar poängen)

Jag vet inte vilket diagram du tittar på, men när jag tittar på spelprestanda vid samma klockfrekvens så ser tabellen typ likadan ut som i de vanliga speltesterna, m.a.o att Ryzen lägger sig i mitten av listan på kombattanter, det är inte vad jag kallar "samma IPC som Intel" Snarare skulle jag säga, IPC något under 6700k.

Skrivet av Tumnus:

Ta och läs den sista delen av artikeln som Sweclockers har skrivit. Där har du prestanda per MHz alltså singeltrådprestanda aka IPC. Då ligger Ryzen 7% efter KB-L. Hur tusan är det Bulldozer som låg betydligt mer bakom 2500K när den släpptes? Just nu sitter du bara och spekulerar baserad (antagligen) på dina höga förväntningar inte uppfylldes. Ryzen har långt ifrån låg enkeltrådig prestanda. Faktum är att den lägger sig över Haswell och närmar sig KB-L. Så nej Ryzen har inte dålig singeltrådigprestanda bara för att den inte når upp till KB-L.

IPC'n ja, prestanda per klockcykel. Vad gör det om klockan är lägre än rivalernas, då spelar det ju ingen roll om IPC'n är likvärdig Intels.

7% efter KB-L ja. Jag påstod inte att det var Bulldozer-lågt. Jag jämförde Ryzen-lanseringen med Bulldozer-lanseringen efter vad jag fick bevittna i sweclockers test som jag sedan baserade på flera punkter, punkter som du inte ens orkade kommentera. Sen att sweclockers använde skruttiga ASUS brädor med felande styrkretsar, bäbis-BIOS och barnsjukdomar kunde ju inte jag veta, kan mycket väl tänka mig att det finns mycket mer att hämta ur Ryzen när den mognat på lite. Men som det såg ut just när jag skrev mitt första inlägg i den här tråden var den en annan historia som målades upp.

Tittar jag lite snabbt på Swecs Bulldozer test under spelprestanda så låg 8150 typ i mitten i listan. Tittar jag på Ryzen i speltester så ser jag att även där lägger den sig ungefär i mitten.

Summan jag drog var att det luktade Bulldozer om den. Sedan att själva Ryzen är miljarder gånger bättre än Bulldozer på många sätt och vis har inte med saken att göra.AMD's framsteg och det faktum att Ryzen i mångt och mycket är en jävligt bra produkt sett till priset, har inte heller med saken att göra. Så, jag har belägg för det jag säger, och sitter inte och spekulerar, även om du vill få det att framstå som att jag gör det.

Så jo, Ryzen har dålig singeltrådprestanda i spel i jämförelse med 6800K, 6850K, 6700K, 7600K, 7700K och i viss mån även 5775C samt 4790K (enligt Sweclockers testmetoder och resultat) (i dagsläget)

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Kul att se AMD tillbaka i detta segment ni som sitter och säger att man byter ner sig man kan inte se det så direkt. Tänk nu på att detta är AMD's andra försök att ta sig tillbaka på fronten och jag tror att de kommer att kunna förfina sin teknologi under de närmaste åren. För min del så skall jag fortsätta på AMD för jag har endast byggt system baserade på dem i ca 15år det är väl så att man bli inbiten på något så håller man fast vid det tror jag. Sen de som säger att man byter ner sig det får stå för er egna åsikt. Skall garanterat stödja dem och hoppas på att de kan få en revanch, för det tjänar vi alla på intel fans och amd fans utan konkurrens avstannar utvecklandet tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag är en gammal dinosaurie som sitter kvar på en i7 950. Jag ska köpa nytt, men jag blir inte klokare på vad jag ska ha. Jag kodar lite videos och spelar ibland något spel. Jag vill ju köpa något man kan sitta på ett tag. Hur "dålig" är en x1700 i spel? Hur varm går en x1700 jämfört med en 7700k? tänkte att värmen tar död på prollen i förtid om den går varm hela tiden? Nu sitter jag verkligen mellan 2 stolar och har noll koll på vad jag ska välja. HILFE!

Joker produktions hade en 1700(inte x) överclockad till 3.9Ghz (Från 3) och den låg på 55 grader med stockkylaren.

Han använda ca 1.3volt om jag minns rätt

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Det pratas mycket om "överklockning". Jag är nog lite rädd att komma så mycket högre än 4,1GHz inte kommer bli så lätt. Det verkar mer som att processors utformning i kislet + tillverkningsteknik + spänning/ström distribution + värmeavledning verkar sätta denna gräns. Inga BIOS kan fixa detta.

Men jag välkomnar AMD in på samma planhalva som Intel 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Jeg tror nok ikke de fleste som reviewer Ryzen så her tidlig er noen OC Gods, det skal skills til å forstå ny Hardware, og overklokke.
Jeg vil tro at de fleste mainstream hardware journalister mulig ikke har brukt nok tid på overklokking av Ryzen...tidsbrist med å levere raskt kan jeg tenke meg, noe som ikke betyr kvalitet. Mulig de har også en dårlig combo MB/Cpu.....

Se bare på tester så langt av Ryzen, det meste går på "billig" luftkylning, hvem viser scalering på highend luft-custom vatten og opp til LN2?

Sjekk HWbot for Ryzen overklokking, det er der de gutta som kan overklokke leverer resultater.

http://imgur.com/a/ju6sJ

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Borde inte en 1700 vara det mest prisvärda? Det är väll bara att den saknar xfr som ändå inte gör så mycket på dessa modeller?

En 1700 klockad till 4ghz =1800x?

Det borde den absolut vara men frågan är om man behöver så enorm multitråds prestanda och 12 trådig eller 8 trådig i 4ghz gör antagligen dom flesta jobben lika bra för mycket lägre summa och 16 trådade är egentligen jävla multitråds monster medans en 8 trådig kan sparka arsle multitrådat på en 7600k med 61% och ser man logiskt så bör även AMD´s 8 trådiga cpu sparka rumpa med 7600k med kanske 30% vilket är i 7700k nivå multitrådat för halva priset men med lite sämre ipc

min syn på ryzen är att ipc är bra nog för att spela allt som är krävande även om spelen trådar dåligt och tar häldre multitråds prestandan för tripple A och framtida spel för halva priset än kasta pengarna på ett intel system och 8 kärniga prestandan är mer kung för redigering men förlorar bang for the buck faktorn som lägre modeller kommer få och jag ser dom som mer intressant och dom bör med klara 4ghz eller så när det är samma kärnor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Man får bara mer och mer beslutsångest för varje dag...ena sekunden lutar det åt R 1700, nästa åt 7700K. Tror inte jag kommer märka mycket skillnad i praktiken på den ena eller den andra. I stort sett bara gaming som gäller. Har en 3440x1440 21:9 på ingång snart, så lär bli GPU-bound som sjutton oavsett processor.

Känner jag mig själv rätt så blir det en 1700 - om jag inte orkar vänta på 1600(x) ett par månader.
Skulle vilja ha lite fler moderkort att välja på i svenska butiker, men nån gång ska man väl våga beställa nåt från utlandet med...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adrenochrome:

Man får bara mer och mer beslutsångest för varje dag...ena sekunden lutar det åt R 1700, nästa åt 7700K. Tror inte jag kommer märka mycket skillnad i praktiken på den ena eller den andra. I stort sett bara gaming som gäller. Har en 3440x1440 21:9 på ingång snart, så lär bli GPU-bound som sjutton oavsett processor.

Känner jag mig själv rätt så blir det en 1700 - om jag inte orkar vänta på 1600(x) ett par månader.
Skulle vilja ha lite fler moderkort att välja på i svenska butiker, men nån gång ska man väl våga beställa nåt från utlandet med...

Precis i samma sits som man själv sitter. Efter först bara ha sett Sweclockers recension så kändes det självklart att det ska bli en 7700k. Men när man ser fler recensioner så börjar man tveka. Det är endast Ryzen 1700 som är intressant just nu då den presterar identiskt med de två dyrare modellerna när man överklockar. De 6-kärniga är med största sannolikhet de som ger mest prestanda för pengarna men de känns långt bort, tycker man redan väntat alldeles för länge på Ryzen.

7700k är solklart den som ger mest spelprestanda idag, ingen tvekan om saken. Den kommer dock inte prestera bättre med tiden vilket Ryzen kommer att göra. Det lutar åt 7700k för mig men ska läsa fler recensioner under de kommande dagarna. Även Sweclockers har väl börjat eller ska börja testa sin 1700 strax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ah, det där är ett av de mest intressanta testen jag sett! Frametime detaljer ftw.

Om man bara tittar på ett par av 1800X vs 7700K 1080p testen, så ser man följande saker:

BF1 (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps och går dessutom snabbare
BF1 (DX12) - Intel dominerar Ryzen ryzen i stabil fps och går mycket snabbare (snabbare än DX11 medans Ryzen dumpas rejält!)

Warhammer (DX11) - Ryzen dominerar Intel i stabil fps men har lägre average
Warhammer (DX12) - Intel dominerar Ryzen med ungefär lika stabil fps fast mycket snabbare (intel tappar inte ens nån fps att gå till DX12 medans Ryzen tappar rejält återigen)

Skulle vilja veta varför DirectX gör så pass mycket skillnad mellan CPUer... Är det verkligen ooptimerad kod eller nånting annat som spökar? Tomb Raider beter sig inte alls likadant tex, den behåller fps och dom matchar varandra.

Rätt så intressant, glöms bort i all hets om fps.

Skrivet av thomas_skane:

Saken är att dominansen endast visar sig vid mycket låga upplösningar eller mycket höga FPS vilket inte direkt är scenarion som de flesta kommer att spela med i verkligheten. I 1080p och högre är det inte 1700X eller 1800X som flaskhalsar i alla fall och sannolikt inte de som kommer att flaskhalsa under flera år framöver.

Man tjänar ju hela 4 fps i BF1 mot 7700K på 1080p och skillnaden blir mindre ju mer krävande spelet eller ju högre upplösning man använder. Så att Ryzen 7 skulle vara dålig i spel är inte riktigt sant.

De flesta låter sig luras när de ser benchmarks i 720p eller lägre och tror att detta är representativt för sin egna spelupplevelse. Dessa låga upplösningar används för att förstora eventuella prestandaskillnader då benchmarks i 1440p eller 4K nästan alltid visar ett jämnt race ibland högpresterande processorer. Men dessa "tråkiga" benchmarks är dock de benchmarks som representerar verkligheten bäst. För hur många lirar egentligen BF1 i 160fps och 720p? Eller behöver över 400fps i CS?

Det stör mig faktiskt lite att tidningar som PC gamer kallar prestandan "underwhelming" när processorn flaskhalsar alla grafikkort på marknaden.

Ta en titt på LinusTechTips som testar högre upplösningar och att streama med OBS samtidigt som man spelar.
https://www.youtube.com/watch?v=9wJQEHNYE7M

Det hela kommer till om man är villig att betala extra för extra prestanda i allt annat än spel. Ryzen 1700X och 1800X är dyrare än processorer som 6600K och 7700K.

Det jag undrar är lite, låt säga att en processor ligger på 180 fps i 720p, blir det samma krav eller ställs det högre krav på en processor för att kunna ligga lika högt i fps som i upplösningarna 1080/1440/2160 etc? Självklart att man har ett grafikkort som pallar det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: Jag kommer byta ut det x99 systemet jag har idag mot en 1700 enbart för att det är kul att bygga nytt samt att FAN VA KUL ATT BYGGA AMD igen. Tor inte jag kommer märke varken eller i prestanda.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att artikeln har blivit uppdaterad med mer info om Ryzen 5 och 3? Artikeln har ju hamnat längst upp i nyhetsflödet igen.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan någon bekräfta att artikeln har blivit uppdaterad med mer info om Ryzen 5 och 3? Artikeln har ju hamnat längst upp i nyhetsflödet igen.

Den har vad jag kan se inte blivit uppdaterad. Den informationen om Ryzen 5 och Ryzen 3 fanns där samtidigt som recensionen om Ryzen 7 kom upp.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Den har vad jag kan se inte blivit uppdaterad. Den informationen om Ryzen 5 och Ryzen 3 fanns där samtidigt som recensionen om Ryzen 7 kom upp.

Tack för svar.

Kan någon i redaktionen förtydliga varför artikeln har hamnat överst i nyhetsflödet igen med Ryzen 5 och 3 som huvudfokus?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd

Det som vi alla vill se är en Ryzen cpu,
Som golvar Intels 7700K.(Eller ialla fall är lika bra prestanda i spel)
Tror dock inte det kommer hända tyvärr.
Men hoppas kan man ju alltid.:)
Tror dock att ryzen har mycket att hämta i färdigbyggda datorer,laptops,mm.
Är bara synd att allt ska ta sån jävla tid.(Men den heter ju förstås(Z) sen).
Innan Amd har fått ut sitt hela sortiment.
Kommer ju Intel Med ännu bättre grejor.
Och AMD upplevs som en fis i rymden.
Hade dessutom varit bättre om amd,Gått ut med att våra cpuer går inte att överklocka.
Men vi släpper dom ändå upplåsta.
Då hade folket upplevt,Men fan det gick ju att överklocka lite i alla fall.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Det jag inte förstår i fall som detta är att 7700K ligger på 80-100% och Ryzen ligger 20-60% med någon kärna som nosar uppåt 90% någon gång då och då. Varför ligger inte hela processorn på samma nivå som 7700K och pressar 100%?

Har att göra med hur Windows schemalägger CPU processerna. Den sprider ut CPU arbetet över flera trådar som får det att se ut som aktivitet händer över alla kärnor. Och detta händer flera gånger per sekund.

T.ex om du har 4 trådar i CPUn. Och kör en applikation som bara använder 1 tråd. Så kan det se ut som 25% aktivitet på varje tråd. För schemaläggaren sprider ut arbetet över alla trådarna flera gånger per sekund.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro