AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem

Så... 1700x snäppet bättre än min 5 år gamla 3770K i vissa spel, snäppet sämre i andra.

Inte jättesugen på att spendera 4500kr kr för en ny processor (speciellt inte som moderkort och DDR4 tillkommer).

Men visst trevligt att AMD är någorlunda med i matchen igen (åtminstone klivit ner från läktaren till avbytarbänken och får göra vissa inhopp).

Bara att hoppas att det kommer nya spel som stödjer flertrådat bättre för AMDs del.

Edit: Skall man primärt ha processorn till annat än att spela på ser det såklart väldigt mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

@Curemylife: Kommer att uppgradera till Ryzens 6 kärniga cpuer Tråkigt att folk bara läser spelprestandan men o andra sidan lär den öka med tiden, likaså överklockningen kommer att bli bättre när mobo tillverkarna rullar ut och förbättrar stabiliteten och prestandan.. Det är sinnes sjuk prestanda i r7 1800x vs i7 6950x i kreativitet..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

100Hz lagg? Trollar du?

Nope 100 % seriös, varför skulle jag trolla?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Den har flaskat åthelvete och det hade blivit ett GPU test, men i den här situationen är vi intresserad CPU prestandan.
Skillnanden hade varit 1-2% på i princip alla CPUer, och i det fallet hade minnen och moderkort haft större påverkan än CPUn.

Ah du menar att 4k inte va intressant att testa, hade för mig att du menade det omvända. Va 100% säker att du skrev att i 4k så va minnen å mobos viktigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Snusfri

Riktigt roligt att AMD faktiskt släpper en rätt hyffsad serie som kan pusha på Intel rätt mycket gällandes priser och prestanda.

Detta svider nästan att säga som Intel "fanboy"

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Yeay, äntligen har Ryzen landat. Snacka om att man har väntat på dagen då man ännu en gång kan äga ett prestanda monster från AMD.

Hämtade precis min Ryzen 1800X med tyvärr dröjer det några dagar innan moderkortet kommer men så länge får jag trösta mig med SWEC testet och titta på när der8auer de-lidar Ryzen.

Vad som döljer sig under locket på Ryzen är en mycket trevlig överraskning. Till skillnad från Intels budgetlösning har AMD TIM som är Indium-baserad, ordentligt fastlött lock med guldplätering på insidan, något som absolut inte går att klaga på.

der8auer kommer i helgen presentera resultat på hur de-lid Ryzen presterar, ska bli väldigt intressant att se om det är värt att göra en de-lid eller inte.

Ta en titt på der8auer när han gör världens förmodligen första de-lid

EDIT: Läst mångas kommentarer över att spel inte utnyttjar mer än fyra kärnor, och bland annat, därför halkar efter Intel något i spel. Tidigare har det inte funnits anledning för speltillverkare att optimera för fler än fyra kärnor på grund av att Intel hållit priserna uppe vilket gjort att mindre än 0.5% av gamers har 8 kärnor.

Spana in Steam CPU Survey

Nu blir det ändring på detta, AMD har tagit 8 kärnor till massmarknaden på riktigt. Redan i år kommer vi se några spel som bättre nyttjar 8 kärnor och lagom tills Zen+ anländer kommer det vara standard bland speltillverkare att optimera för upp till 8 kärnor.

Hade det varit upp till Intel så hade väll 8 kärnor nästan aldrig nått massmarknaden. Det viktiga är att AMD är tillbaka och att Ryzen sätter hår press på Intel så vi kan få lägre priser och att även konsumentmarknaden snabbt utvecklas mot fler är 4 kärnor.

AMD jobbar hårt med Zen+ för att åtgärda de små nackdelar som Zen har just nu och jag är övertygat om att de kommer lyckas hålla hård press på Intel även i framtiden med Zen+.

Jag bockar och bugar till AMD för att de startat en ny revolution inom PC industrin, något som var välbehövligt.

Spel har utnyttjat fler än fyra trådar länge. Problemet är inte att spel inte trådas mycket - problemet är snarare att det är väldigt svårt att abstrahera arbeten som de olika kärnorna ska göra. Spel använder ofta kärnor mer som stafettpinnar som turas om att göra något viktigt för tillfället, utöver de dedikerade trådarna man kan göra. Det är enkelt att göra en tråd som sköter logik, en tråd som sköter rendering, men vad gör man sen då? Då används redan tre trådar (inkl. maintråden). Man kan ha arbetstrådar dit man slänger in arbeten, men då är som sagt problemet att hitta på arbeten de ska göra. Är det AI, kanske någon tung pathfinding? Är det fysik?
Min nuvarande student-spelstudio använder så gott som så många trådar som vi kan förutom kanske just fysik:
En maintråd som sköter spelets uppdatering, en tråd som sköter spelets rendering, två trådar som sköter inläsning (så att spelet fortfarande svarar och kan rendera under tiden den läser in tunga filer). En tråd som sköter nätverk så att vi hela tiden kan svara på ping samt ta emot och skicka meddelanden från och till servern parallellt med resten av spelet. Utöver detta så använder Wwise (API för ljud i spelmotorer) massor utav trådar internt. Vad händer om man spelar detta på en single core-processor? Jag har faktiskt aldrig testat, men jag skulle gissa att Windows skulle få ett sjuhelvetes till stafettrace om den skulle försöka byta mellan alla dessa trådar. Det blir samma sak med dual core om du har för många trådar, och så vidare.
Det finns massvis av olika lösningar för att tråda spel, men den absolut största myten som föregår här på SweClockers är att spelprogrammerare inte kan tråda, och den ilskan förstår jag när man sitter på kanske 16-trådar idag, men det stämmer ju så klart inte.

Edit: Noterar i efterhand att jag byter mellan ordet "kärnor" och "trådar" lite för ofta. Det är självklart inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Här är andra gången denna kille kör test på ett Gigabyte moderkort (samma som första testet ) i7700k 5ghz vs R1700 3,9 ghz

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

Intressant att se hur kärnorna better sig - Witcher 3 gillar uppenbarligen inte 16 trådar - 8 trådar på Intel har bra balansering mellan alla (50-70%) medans AMD är över hela stället med core 1 cappad på 90-100% hela tiden och vissa som inte jobbar alls... I BF1 så är det tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ryzen 7 ska jämföras/tävla mot X99 INTE Z170/270

24 st PCIe 3.0-lanes och 2 st minneskanaler mot 40 st PCIe 3.0-lanes och 4 st minneskanaler?

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Avstängd

Efter att ha läst/sett benchmarks på Ryzen idag på internet så valde jag att returnera mitt Asus crosshair vi hero moderkort samt att jag ska returnera 1700x processorn som kommer imorgon.

Var beredd på att Ryzen skulle ha lite sämre spelprestanda än sky samt kabylake men inte så mycket sämre. Kan inte rättfärdiga ett köp av en processor för 4500 och ett moderkort för nästan 3000 och få så mycket sämre spelprestanda än 7700K. Blev ett Asus strix z270 moderkort och 7700K istället.

Ville verkligen stödja AMD då jag inte haft dem sen Athlon XP tiden. Är verkligen ingen fanboy heller men jag vill ha valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope 100 % seriös, varför skulle jag trolla?

Tycker ärligt talat att det är ett lite tramsigt påstående.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

i7 2600k måste vara den CPU som varit mest prisvärd för mig någonsin, jävlar vad den hängt med länge. Den har överlevt bf3, bf4 och nu bf1.
Dock har jag överklockat den men vem gör inte det?

Såg att ryzen var nere på 2600k nivån i något spel.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Spørsmål: Med Ryzen 1800x, får man 4GHz boost på alle åtte kjernene (opp fra 3.6GHz), eller er det kun på et fåtall av kjernene?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Igår läckte SPECInt-siffror för Ryzen (serverbenchmark som mäter heltalsprestanda på en CPU-kärna). Ryzen får ett SPECInt_2006 resultat på 31,5 vid 3,4 GHz

Om jag ska vara petig läckte SPECInt resultaten en vecka sen, Enigma la upp de natten mot fredag förra veckan. Det är om du referarade till bilden du la upp i inlägget.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Här är andra gången denna kille kör test på ett Gigabyte moderkort (samma som första testet ) i7700k 5ghz vs R1700 3,9 ghz

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

GPU usage ligger ju nästan alltid på 98-99% för både i7 och Ryzen i de där testerna. Alltså GPU flaskar. Utom i GTA V där Ryzen verkar prestera hyfsat bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Snusfri
Skrivet av shelter:

i7 2600k måste vara den CPU som varit mest prisvärd för mig någonsin, jävlar vad den hängt med länge. Den har överlevt bf3, bf4 och nu bf1.

Köpte min 2600K vid release och har den fortfarande kvar så måste hålla med dig

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Väntar in resultat av dom som kör tunga skärm upplösningar de tar kraft
jag tror att ryzer kan hävda sig bra.

Ska köpa en 1800x när moderkortet som jag vill ha kommer ut

Varför 1800
Varför inte en 1700

Skrivet av Greed:

Efter att ha läst/sett benchmarks på Ryzen idag på internet så valde jag att returnera mitt Asus crosshair vi hero moderkort samt att jag ska returnera 1700x processorn som kommer imorgon.

Var beredd på att Ryzen skulle ha lite sämre spelprestanda än sky samt kabylake men inte så mycket sämre. Kan inte rättfärdiga ett köp av en processor för 4500 och ett moderkort för nästan 3000 och få så mycket sämre spelprestanda än 7700K. Blev ett Asus strix z270 moderkort och 7700K istället.

Ville verkligen stödja AMD då jag inte haft dem sen Athlon XP tiden. Är verkligen ingen fanboy heller men jag vill ha valuta för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=V5RP1CPpFVE

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Citat:

"One thing I did notice is that all the games I have looked at so far -- which is considerably more than the four shown here -- were smooth on the Ryzen processors. GTA 5 for example plays really well on the Core i7-7700K, but every now and then a small stutter can be noticed, while the 1800X runs as smooth as silk, sans stuttering from what I observed.
I found a similar situation when testing Battlefield 1. Performance was smooth with the Ryzen processors while every now and then the quad-core 7700K had a small hiccup. These were rare but it was something I didn't notice when using the 1800X and 1700X. But as smooth as the experience was, it doesn't change the fact that gamers running a high refresh rate monitor may be better served by a higher clocked Core i7-6700K or 7700K.
While the gaming results might not be as strong as we had hoped for, they are highly competitive and that should hold particularly true for the Ryzen 5 and 3 series. It's also worth noting that we are testing extreme gaming performance here with the Titan XP at 1080p. Ryzen looks more competitive at 1440p, and certainly so when paired with a GTX 1070 or Fury X."

källa:http://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/page7.html

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1r1d1um:

Min gamla i7-3770 är i stort sett likvärdig i spelprestanda. Bra jobbat AMD.

Inte riktigt. Ryzens IPC ligger på just över Haswell.

Skrivet av Curemylife:

Shiiiiiiiiiiieeeeet......! Helt sanslöst vad mycket folk som inte kan läsa hur värda dessa processorer är för det dom faktiskt är bra på. Men nu är vi tydligen på Sweclockers där man endast kollar på spelprestandan, där grupptrycket är det bästa som finns och man vill helst gifta sig i kyrkan som heter inet.

Inte bara det utan de verkar bara välja ett speltest och gå efter det. Vilket ger en skev bild av prestandan hos Ryzen eftersom klockfrekvens spelar in lika mycket som IPC. Kollar man på "samma klockfrekvens" i botten av artikeln däremot så ser man att Ryzen hamnar mellan Haswell och Skylake i IPC. Alltså "prestanda" (information) per MHz (klockcykel). Då blir det faktiskt betydligt mer imponerande.

Skrivet av Yrch:

Så... 1700x snäppet bättre än min 5 år gamla 3770K i vissa spel, snäppet sämre i andra.

Inte jättesugen på att spendera 4500kr kr för en ny processor (speciellt inte som moderkort och DDR4 tillkommer).

Men visst trevligt att AMD är någorlunda med i matchen igen (åtminstone klivit ner från läktaren till avbytarbänken och får göra vissa inhopp).

Bara att hoppas att det kommer nya spel som stödjer flertrådat bättre för AMDs del.

Edit: Skall man primärt ha processorn till annat än att spela på ser det såklart väldigt mycket bättre ut.

Läs min post.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kolla på denna. https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

Joker Productions förklarar om gpu bottleneck mm.

Från mitt perspektiv så visar detta att Ryzen processorer kommer inte vara en flaskhals om du spelar nya spel i 1080p på 144hz monitors. Spelar du däremot på 720p low setting så kommer Intel 7700k ge dig högre fps (Förmodligen kommer inte Ryzen lagga mindre)

Men om du spelar på 720p och vill ha 200 fps så vinner nog i7an Sååå vad ser vi här... ? Ryzen kommer aldrig vara en flaskhals före gpu iaf som jag ser det.

Core usage på Ryzen är sjukt låg vilket betyder du kan göra vad du vill i bakgrunden typ

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd

@skog1s: Cherrypicking. Han gör bara så att grafikkort blir bottleneck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fast samtidigt är ju just FPS och SPEL det ENDA som betyder något för många. Betyder ju inte att dom är mindre intelligenta för det eller?
Tråkig attityd måste jag säga.

Jo det är dem faktist. Sitter man och skrika L0L i7 7700K är bäst! AMD fails yet again så har man totalt missad vad Ryzen 7 går ut på och vem det sikta sig mot. Så ja, då är man mindre intelligenta.
Jag tycker att det är tråkigt att en hel del verka inte förstå att Ryzen 7 gör exakt det som den ska göra. Rätt likverdigt prestans mot intels X99 för halva priset. Ett bra alternativ för den som är content creator, streamare eller på annat sätt har starkt behov av multitrådprestans men där 6900k är ett alternativt som är svårt att nå.

Synt att man inte tar med streaming på benchmarks.

Skrivet av Sveklockarn:

24 st PCIe 3.0-lanes och 2 st minneskanaler mot 40 st PCIe 3.0-lanes och 4 st minneskanaler?

Hur tänkte du nu?

Fast nu slänger du ur dig sanning med modifikationer. Inte hela X99 utbydet har 40 lanes. Och kommer man VERKLIGEN behöva alla dessa banor få man väl bita i det sura äpplet och köpa intels överprisade processorer. Men kan man var lite mer pengar medveten och vet att man kommer inte använda allt det så är Ryzen 7 ett jätte bra alternativ när man åndå kan tar nytta av all kraft som Ryzen 7 har att erbjuda utan intels prislapp.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker ärligt talat att det är ett lite tramsigt påstående.

Okej? så bara för jag tycker att inte 100Hz räcker för 5 öre så är det tramsigt?

Spelat på över 100Hz sedan CRT tiden och tänker inte gå tillbaka.
Jag får seriöst migrän av under 75Hz det hackar nått så innihelvete.

Jag är 100 % seriös.

Jag tycker 100Hz laggar spelar bara spel på laptop där jag inte kräver snabba rörlser som CIV wow etc men skulle aldrig få för mig starta FPS på den.

Och som jag kör hög FPS fill man ha hög singelcore därav 7700k är nästa val! om vi nu ska prata OT.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Fast samtidigt är ju just FPS och SPEL det ENDA som betyder något för många. Betyder ju inte att dom är mindre intelligenta för det eller?
Tråkig attityd måste jag säga.

Jo, lite gör det faktiskt, det är ganska ofta ovan nämna som är clueless gällande mkt...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Okej? så bara för jag tycker att inte 100Hz räcker för 5 öre så är det tramsigt?

Spelat på över 100Hz sedan CRT tiden och tänker inte gå tillbaka.
Jag får seriöst migrän av under 75Hz det hackar nått så innihelvete.

Jag är 100 % seriös.

Jag tycker 100Hz laggar spelar bara spel på laptop där jag inte kräver snabba rörlser som CIV wow etc men skulle aldrig få för mig starta FPS på den.

Och som jag kör hög FPS fill man ha hög singelcore därav 7700k är nästa val! om vi nu ska prata OT.

Beror helt på spel och upplösning. Faktum är att i 1080P så kommer du få hög FPS oberoende om du sitter på 1700X eller 7700K. Detta kan jag garantera. Så din kommentar haltar lite även om jag håller med dig om att 100Hz+ är att föredra.

Skrivet av Aeqvist:

Fast samtidigt är ju just FPS och SPEL det ENDA som betyder något för många. Betyder ju inte att dom är mindre intelligenta för det eller?
Tråkig attityd måste jag säga.

Hur många av dessa spelar i nog låga upplösningar för att CPUn ska flaskhalsa? Om de inte sitter i 720p så är det bara löjligt att sitta och säga "fail" och att "FPS vinner" när det handlar oftast om mindre än 10 FPS i 720P (!!) och knappt ens två FPS i 1080p+. Det är för tusan som att gnälla att en Lambo är sämre att köra på åkern än en Volvo när man ändå aldrig kommer att köra på en åker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ryzen är bra i spel och det är AMD. Blir en Ryzen när Vega kommer trots allt. Någon behöver ju stödja konkurrensen utan att hoppas på priskrig för att i slutändan ändå köpa Intel. Med ett bra grafikkort blir det ingen större skillnad för min del i alla fall.

Stavning.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Jag är en gammal dinosaurie som sitter kvar på en i7 950. Jag ska köpa nytt, men jag blir inte klokare på vad jag ska ha. Jag kodar lite videos och spelar ibland något spel. Jag vill ju köpa något man kan sitta på ett tag. Hur "dålig" är en x1700 i spel? Hur varm går en x1700 jämfört med en 7700k? tänkte att värmen tar död på prollen i förtid om den går varm hela tiden? Nu sitter jag verkligen mellan 2 stolar och har noll koll på vad jag ska välja. HILFE!

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på spel och upplösning. Faktum är att i 1080P så kommer du få hög FPS oberoende om du sitter på 1700X eller 7700K. Detta kan jag garantera. Så din kommentar haltar lite även om jag håller med dig om att 100Hz+ är att föredra.

Nä inte när jag sitter med 240Hz och 5GHz 7700k tro mig, min 4790k flaskar nu i 4.8 så behöver mer. min 5960X inte tänka på ,mest för mina fury sitter där.

Edit : sen är jag inte normal användare och 100Mhz klocka på ryzen är inget jag vill ha.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Intetsägande test då GPU verkar vara flaskhalsen i alla testade spel.

Sant! Dock med ett GTX 1080 och ändå hänger Ryzen med hyfsat bra. Och långt ifrån alla sitter på ett GTX 1080 eller bättre idag, så jag tror de flesta skulle klara sig med en Ryzen i spel

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hårdnackad:

Jag är en gammal dinosaurie som sitter kvar på en i7 950. Jag ska köpa nytt, men jag blir inte klokare på vad jag ska ha. Jag kodar lite videos och spelar ibland något spel. Jag vill ju köpa något man kan sitta på ett tag. Hur "dålig" är en x1700 i spel? Hur varm går en x1700 jämfört med en 7700k? tänkte att värmen tar död på prollen i förtid om den går varm hela tiden? Nu sitter jag verkligen mellan 2 stolar och har noll koll på vad jag ska välja. HILFE!

1700X kommer att prestera snarlikt i situationer där CPUn inte är en flaskhals (alltså i säg 99% av alla fall i 1080p och uppåt). Ska du dessutom köpa baserad på "uppgraderingsmöjlighet" är ju AMD att föredra eftersom de kommer att fortsätta på AM4 sockeln iallafall till 2020. Intel byter snart socket igen.

Skrivet av tvelander:

Nä inte när jag sitter med 240Hz och 5GHz 7700k tro mig, min 4790k flaskar nu i 4.8 så behöver mer. min 5960X inte tänka på ,mest för mina fury sitter där.

Nu sitter du även i enorma upplösningar och med flera GPUer. Du består alltså av mindre än 1% av marknaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Okej? så bara för jag tycker att inte 100Hz räcker för 5 öre så är det tramsigt?

Spelat på över 100Hz sedan CRT tiden och tänker inte gå tillbaka.
Jag får seriöst migrän av under 75Hz det hackar nått så innihelvete.

Jag är 100 % seriös.

Jag tycker 100Hz laggar spelar bara spel på laptop där jag inte kräver snabba rörlser som CIV wow etc men skulle aldrig få för mig starta FPS på den.

Och som jag kör hög FPS fill man ha hög singelcore därav 7700k är nästa val! om vi nu ska prata OT.

Tycker inte att det är helt OT eftersom jag från början ställde frågan om inte Ryzen presterar ganska likvärdigt med de flesta high-end cpu:er i spel vid högre upplösningar.

Du får så klart tycka precis hur du vill, men du är nog inte i någon direkt majoritet som tycker att 100Hz laggar om man uttrycker det milt. De flesta har nog problem med att skilja på upplösningar över 100Hz.

Vet inte varför du drar upp "under 75Hz" då ingen har diskuterat något annat än 100Hz och över.

Förstår att vi alla försöker rättfärdiga hur vi lägger pengar på ett stort intresse, men kom igen, att påstå att 100Hz laggar är i mitt tycke inget annat än löjligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti