Ger du hellre bort ett USB-minne?

Permalänk
Avstängd

Ger du hellre bort ett USB-minne?

All lagringsmedia utan elektronik anses omodernt som är billigast att ge bort. Nu är det CD, DVD och blu-ray som är omodernt när laptop säljs utan optisk enhet.

Pröjsar du ett USB-minne för 99 kronor bara för att ge bort din semesterfilm?

Nu är datorn inte längre en multimediadator som förr som förr.

Men hoppsan din tv tar inte för stora USB-minnen. Ahh SD, åh nej tv tar bara SD-kort på 32GB när din film är lite mer än det.

Det anses helt normalt att sälja filmkameror men ingen tanke på hur allt ska spelas upp. Det anses normalt att blu-ray ska uteslutas och är ett extra tillbehör man måste köpa

Ger du bort en hårddisk eftersom TV-enheter är mindre begränsade och kan ta flera GB?

Du har såklart ingen blu-ray-brännare och varför skaffa det bara för att ge bort nåt till mormor som bara har vanliga tv-enheter?

Allt som förr ansågs vanligt och normalt är nu inte längre vanligt men någon ersättande lösning finns inte som att ge bort VHS, diskett, CD,DVD och blu-ray

Permalänk
Medlem

I vissa specifika situationer kan det krävas att man "ger bort". Men oftast går detta enkelt att lösa med att dela en dropboxlänk eller helt enkelt föra över semesterfilmerna till den andra personens mobil

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Om det gäller att ge bort USB-minnen, för att folk ska ha kopior på filmer etc.. så delar jag över internet.

Som "morotis" nämnde är en Dropbox-länk väldigt enkel att skicka. Använder även Sprend och WeTransfer regelbundet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har insett att ingen vill se min semesterfilm ändå.

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Jag förstår inte vad du säger.

Permalänk
Medlem

Fast om ett 32GB USB-minne är för litet hade inte en DVD räckt heller. Kvaliten är mycket bättre än VHS också, så går inte jämföra. Hade såklart konverterat om den till rimlig storlek och då antingen bett personen om ett minne eller lånat dem ett.

Sitter man på adsl går det inte göra över internet om man inte komprimerar riktigt hårt.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant fråga. Alla har inte Internet nog till att ladda ner många gigabyte bilder eller filmer, där är fysiska medium ett måste. I de fallen borde ju blu-ray vara det bästa valet, skivorna rymmer trots allt upp till 128GB sedan ett tag tillbaka. Följer diskussionen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Folk brukar ge en en USB sticka eller Disk att fylla. Är ju inte mitt problem att stå för kostnaden om dom vill ha min skit liksom. Så ett ickeproblem som jag ser det.

Vill dom ha över nåt till datorn som inte är så stort så tar jag med en USB sticka och för över det, vill dom ha en kopia, ja gör en själv jag förde ju över skiten till dig?

Så fungerar det i dag. Skivor används men enbart på legacy system där det fungerar bättre än usb lagring.

Permalänk

Det är populärt att allt skall vara nytt och man bryr sig inte mycket om att spara fotografier, filmer och ljudinspelningar nu för tiden. När minneskortet eller hårddisken slutar fungera, eller uppladdningstjänsten på internet lägger ner så är allt borta, men man tar det med en axelryckning. Det var ju bara gammalt skräp. Det viktigaste är ju att man följer den senaste trenden och köper den senaste elektroniken.

För min del så har jag fotografier som jag vill spara, och har dem på negativ i pärmar. Digitala bilder har jag på minneskort, flera hårddiskar (ifall någon går sönder) samt på optiska skivor. Papperskopior skadar inte heller.

Ljudinspelningar har jag på kassetter (de äldre), på minneskort och hårddiskar, samt på CD. Vissa digitala inspelningar har jag t.o.m. för över till kassetter (har ett bra kassettdäck)!

Filmer på minneskort, hårddiskar och DVD.

Eftersom jag har inspelningar, filmer m.m., på släktingar och husdjur som inte finns i livet längre, så vill naturligtvis släktingar ha dem, så de får dem på passande optiska skivor. Eftersom vi inte har 90-talister i familjen så har de flesta möjlighet att spela upp dem.

Besöker jag någon kan jag ibland ta med en USB-sticka med bilder/ljud/filmer som de får föra över till sin dator.

Jag ämnar införskaffa en Blu-ray-brännare som klarar av M-Disc. M-Disc är DVD-skivor som är ämnade för arkivering, och beräknas hålla upp till 1000 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Pröjsar du ett USB-minne för 99 kronor bara för att ge bort din semesterfilm?

Nej. Inte ens nästan. Det finns helt enkelt inte på kartan.

Skrivet av Gzerd:

Allt som förr ansågs vanligt och normalt är nu inte längre vanligt men någon ersättande lösning finns inte som att ge bort VHS, diskett, CD,DVD och blu-ray

"rätt många" har dock utrustning för att spela VCD.DVD och blu-ray, och jag har fortfarande ett par tusen skivor att bränna på, om det kniper.
Större grejer får följa med på USB HD, men den tar jag med hem igen när jag går...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sådant här ser man aldrig hos sin Mormor, morfar, farmor eller farfar.

USB? Men vart är era kort?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag ser faktist till så att den dator i min närhet har en DVD eller Blueray brännare. Så då det behövs kan jag bränna en skiva. Även en då jag omenkoder bilder till bildspel så det fungerar i vanliga dvd spelare. Annars tar jag med mig bilderna på USB till den som ska ha alt om peronen är lite dator kunnig rarar filerna och skickar via dropbox eller ftp. Alt jag är på plats och kan ta det via en ctrl+c/v via remote desktop. Beror på situation.
Kan förstå ditt grundläggande resonemang. Minnen dyra och dör om de inte skrivs om efter ett tag. Optiska skivor som är skrivbara dör efter ett tag. De första billiga jag köte höll 1-2 år. De jag använder nu verkar inte ha det problemet.

Edit:
Kan tillägas att jag har en dator med FDD här hemma (vet inte om den funkar) och placerat en dator i förrådet hos päronen med en fungerande FDD samt en DVD, den har även IDE på MB Men för eller senare så blir gummit i dem mer likt plast så ja...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är jävligt drygt att många TV-apparater krånglar när det gäller USB-uttag alltså, den tar inte alla format på filmen, ibland så kan man inte ens lägga in en srt undertext fil för det stöds inte med vissa videoformat(?) och ibland så filmen för stor etc etc etc.

Speciellt drygt när man ska hem till någon och tänkte ta med en film som man kan glo på, och först måste man komma dit och diagnosera deras TV och se vad den stödjer, haha xD

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har köpt ca. 3 USB minnen i hela mitt liv. Använder dem mestadels istället för CD/DVD för installationer av OS o.s.v.

För att skicka filer mellan de egna datorerna delar jag bara ut på nätverket eller slänger upp på NAS:et. För släktingar och vänner finns Dropbox, eller bara Gmail om det är en enstaka bild/film som ska delas. Är de för otekniska för Dropbox är de troligen för otekniska för att använda ett USB-minne också, så då skulle det väl vara att lämna filerna (över Internet, naturligtvis) till någon fotobutik som kan skriva ut dem.

När det gäller semesterbilder lägger väl förresten alla ut det på Facebook numera, så man får se dem vare sig man vill eller inte. T.o.m. släktingarna som är i över 70-årsåldern har Facebook numera.

Lägger ibland någon film på USB-minne och pluggar in i TV:n, men nu kör jag Plex i NAS:et så det blir inte lika ofta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Administrativ avgift

@Laine: Jag dör <3

OT: Man delar upp alla filmer osv till alla via dropbox osv. Ev så ger jag dom FTP länk från min egna server om det är något större som behöver delas.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3