AMD Zen "Summit Ridge" från 2 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tidigare ryktades det om 40% bättre IPC än någon excavator. Det var dock bara ett rykte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo har också sett detta med 40%, men det var ett bra tag sen detta sades och mycket har hänt under tiden.
Har också sett folk som räknat på detta och säger att den troligen har över 40% IPC, men det är ju också rykten.
Så därför jag säger att man ska sitta lungt i båten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tolkar jag de rätt så lär sr3 gå för ca 2500kr. att du får sr7 för under 3k lär ju inte hända

Troligen inte. 6900K kostar dryga 10 lök, så allt där under är ju ett steg i rätt riktning. Särskilt för dem som sitter med applikationer som faktiskt kan dra nytta av så många kärnor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Intel var först med quad core, men AMD var först med quad core i samma kiselkärna.
Intel var först med CPU och GPU på samma substrat, AMD var först med CPU och GPU i samma kiselkärna.

Angående ARM, så tror jag AMD menar att de är först med att kunna byta mellan ARM och x86 på samma socket med samma chipset.

Okej, quad på en kiselbit är väl framsteg, men jag tycker det var fel val av AMD. Det var fortfarande för dyrt på den tiden med många defekta kretsar. Tvivlar inte på att Intel hade gjort samma sak om det var ekonomiskt, men det var det inte. AMD slängde bara pengar på att vara "först" med något.

Sandy Bridge har CPU och GPU på samma kisel ett halvår innan Llano. Ska man vara petig så kom dock Brazos 5 dagar före SNB, så priset får väl gå till AMD här då, även om jag skulle kalla SNB för ett mycket större "teknologiskt framsteg" =).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Troligen inte. 6900K kostar dryga 10 lök, så allt där under är ju ett steg i rätt riktning. Särskilt för dem som sitter med applikationer som faktiskt kan dra nytta av så många kärnor.

Det är helt fel att det krävs flertrådad mjukvara för att dra nytta av tex. en CPU med 6 eller 8st kärnor.

Om du kör flertalet olika program som är CPU intensiva så kommer du dra nytta av en CPU med flera kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast var har personen fått tag i siffrorna? Att inte dela upp det i heltal och flyttal gör en redan tveksam jämförelse totalt irrelevant.

Beroende på vilket resultat jag vill förmedla är det full möjligt att visa verkliga program där skillnaden i IPC mellan t.ex. Ivy Bridge och Haswell är allt från noll till nästan 100 %.

En extra försvårande faktor är att de benchmark-program som ofta används är flyttalsintensiva och skalar löjligt bra med CPU-kärnor medan de flesta program vi faktiskt kör är heltalsintensiva och skalar sådär (t.ex. spel) eller inte alls (faktiskt det mesta) med CPU-kärnor.

Vidare vet vi tyvärr inte vad man syftar på med "40 % högre IPC". Är det genomsnitt, är det "upp till", är det generellt för flyttal och heltal, är det "per kärna" eller "per CPU-tråd"?

Tar man den konkreta information som läckt om Zens mikroarkitektur så här lång går det att gissa lite om dess styrkor och svagheter.

  • Zen har fyra st 128-bitars flyttalspipelines per kärna, jämför det med fyra per modul i Bulldozer-serien och med tre (skulle säga två och en halv) 256-bitars flyttalspipelines sedan Sandy Bridge

  • Zen har fyra heltalspipelines, lika många som Bulldozer-serien har per modul. Intel har tre fram till Ivy Bridge och fyra sedan dess

  • Zen har två minnespipelines, faktiskt bara hälften av vad Bulldozer-serien har per modul (samma som den har per tråd). Intel har i någon mening tre fram till Ivy Bridge och fyra efter det.

Tyvärr kan man inte dra speciellt mycket slutsatser av ovan heller, framförallt inte när man väger in att Zen har en s.k. distributed scheduler för sina pipelines (något som i princip alla ARM-designer har) medan Bulldozer-serien och alla Intel designer förutom Atom har en centralized scheduler (tar mer ström och är svårare att designa, men tenderar utnyttjar tillgängliga resurser bättre).

Att det finns en del ARM-drag i Zen är helt naturligt. Under största delen av utvecklingen var det tänkt att samma "back-end" skulle användas både till Zen (där man har en x86 "front-end") samt K12 (där man har en ARM64 "front-end").

Enda man nog kan säga är att Zen kommer stå sig riktigt bra i flyttalsintesiva applikationer som inte är AVX optimerade (vilket precis är fallet med Blender, där kör man bara SSE2 om jag förstått rätt). I ett sådan fall har Zen faktiskt ~33 % högre kapacitet per CPU-cykel än Intel.

Heltal är långt svårare att sia om. Det är fyra heltalspipelines, men då x86 inte är en RISC-design har man ofta rätt mycket minnesoperationer. och Zen har förvånansvärt låg kapacitet i minnesdelen (för en x86, är betydligt mer rimligt för en RISC). Heltalsdelen i Zen känns faktiskt mer optimerad för ARM än för x86, vilket kanske även är fallet då K12 länge var det AMD pushade som sin lösning för energioptimerade servers.

Han baserade sina uträkningar på single core cinebench 11.5.
http://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-6700K-R...

Som sagt, jag förstår ju att det inte går riktigt att jämföra såhär som han har gjort och få ut ett vettigt resultat. Som du säger så är det svårt att veta nu vart dessa 40% ska visa sig, är det per tråd så kan det ju bli ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Datavetare
Skrivet av burner1:

Det är helt fel att det krävs flertrådad mjukvara för att dra nytta av tex. en CPU med 6 eller 8st kärnor.

Om du kör flertalet olika program som är CPU intensiva så kommer du dra nytta av en CPU med flera kärnor.

Det där är i teorin helt sant, i praktiken är det dock nästan aldrig sant då de flesta program är inte enbart CPU-bundna och när man har en kombination av I/O och beräkningar går det i de flesta fall betydligt snabbare att köra två program på en CPU-kärna än köra dem på en CPU med två kärnor fast med halva prestanda per kärna (d.v.s. samma aggregerad prestanda i båda fallen).

D.v.s. konceptet multi-tasking i ett OS kräver inte alls flera CPU-kärnor, i många fall är det tvärt om mer effektivt mer färre högre klockade modeller för just detta. För tillfället verkar sweet-spot för den stora massan vara två kärnor med SMT.

Ett exempel finns här där en i3-41430 (två Haswell kärnor @ 3,4 GHz) är snabbare än FX-8350 i stock-klocka, det trots att man kör Gimp, Handbrake, mplayer, 7-Zip som alla är CPU-tunga (betydligt tyngre än t.ex. webbläsare, MS Office och liknande).

För interaktiv användning är få starka kärnor brutalt mycket mer användbart än flera lite långsammare, även om den aggregerade prestandan är långt högre i det senare fallet. Naturligtvis finns det undantag, men de är just undantag och på det stora hela en extremt liten del av marknaden.

Men finns också stora områden där maximal aggregerad prestanda är långt mer eftersträvansvärt än maximal enkeltrådprestnda. Är också betydligt enklare att få en viss total aggregerad prestanda med minimal effekt om man använder fler långsammare kärnor än få snabba.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag har väntat i 1år på att köpa ny CPU.

Jag är väldigt nära att slå till på en I7-6700K men hoppas verkligen AMD får fram ett bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av TurboFreak68:

Det har du rätt i, fann 2 Intel Celeron som låg med i topp 19 (resten AMD) på OC över 8.3xxGHz. Var för snabb och svara innan man var inne på sidan och kollade.

Det fanns en period för Intel då de låste OC helt (P4) men inte på sina Celeron

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

Nope, finns ingen P4a som är låst för överklockning, Intels första CPUer man inte kunde överklocka med rätt chipset var de låsta modellerna av Sandy bridge.
Har moderkort till alla sockets mellan socket7 och 1156 och de funkar utmärkt att överklocka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det där är i teorin helt sant, i praktiken är det dock nästan aldrig sant då de flesta program är inte enbart CPU-bundna och när man har en kombination av I/O och beräkningar går det i de flesta fall betydligt snabbare att köra två program på en CPU-kärna än köra dem på en CPU med två kärnor fast med halva prestanda per kärna (d.v.s. samma aggregerad prestanda i båda fallen).

D.v.s. konceptet multi-tasking i ett OS kräver inte alls flera CPU-kärnor, i många fall är det tvärt om mer effektivt mer färre högre klockade modeller för just detta. För tillfället verkar sweet-spot för den stora massan vara två kärnor med SMT.

Ett exempel finns här där en i3-41430 (två Haswell kärnor @ 3,4 GHz) är snabbare än FX-8350 i stock-klocka, det trots att man kör Gimp, Handbrake, mplayer, 7-Zip som alla är CPU-tunga (betydligt tyngre än t.ex. webbläsare, MS Office och liknande).

För interaktiv användning är få starka kärnor brutalt mycket mer användbart än flera lite långsammare, även om den aggregerade prestandan är långt högre i det senare fallet. Naturligtvis finns det undantag, men de är just undantag och på det stora hela en extremt liten del av marknaden.

Men finns också stora områden där maximal aggregerad prestanda är långt mer eftersträvansvärt än maximal enkeltrådprestnda. Är också betydligt enklare att få en viss total aggregerad prestanda med minimal effekt om man använder fler långsammare kärnor än få snabba.

Det jag ville komma åt var myten att CPUer med fler än 2 eller 4 kärnor är överflödiga om dina program XY inte är multitrådade.
För vanliga hemanvändare så är det förstås bra med färre men högre frekvenser på varje kärna. Nu har dock hastigheten stannat upp och vi kommer få se modeller som får alltfler kärnor i framtiden.

Intressant med i3-41430 VS 8350. Testerna genomfördes som mest med 4st program som belastning. Skulle vara intressant att se även med 6 och 8 st program. Det skulle nog inte vara till fördel för i3-41430.

Skrev faktiskt några benchmarks förra veckan som jag körde på EC2. Provkörde 4st instanser.
En med 8st kärnor, en med 16st kärnor, en med 32st kärnor och den andra med 64st kärnor. Mycket riktigt så skalade servern förstås inte 100% utan snarare kring 50% för varje instans.

Kul också när jag jämförde resultatet med mitt äldre R9 380 grafikkort som var snabbare än den instansen med 64 kärnor(2.3GHz Intel Xeon E7 8880) rent beräkningsmässigt

Intressant att se ett grafikkort för 2000kr piska en server med 64 st CPU kärnor

Det kostar ganska så mycket $$$ att köpa hem en server med 64 kärnor i jämförelse.

Detta kort är på låga 900Mhz.

Att min AMD 8350 kom ganska så långt efter kanske jag inte behöver skriva.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lowngcawt:

Han baserade sina uträkningar på single core cinebench 11.5.
http://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-6700K-R...

Som sagt, jag förstår ju att det inte går riktigt att jämföra såhär som han har gjort och få ut ett vettigt resultat. Som du säger så är det svårt att veta nu vart dessa 40% ska visa sig, är det per tråd så kan det ju bli ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

I det fallet kan det faktiskt stämma då cinebench är flyttalstungt och det använder inte AVX. D.v.s. Zen kan mycket väl ha högre IPC än Intels Core serie vid en viss frekvens då den teoretiska kapacitet är rejält mycket högre.

Rimligen borde Zen ha åtminstone 40 % mer prestanda än Excavator vid samma frekvens i detta fall då den teoretiska kapacitet är dubbelt så hög. Men är ju lite att jämföra best-case för Zen med lite av ett worst-case för Excavator (fast Bulldozer-serien är faktiskt inte så dålig på flyttal som många verkar tro, finns värre fall, t.ex. de som kräver låglatens kommunikation mellan CPU-trådar), då borde det vara väsentligt mer än 40 %.

Det säger dock inget om den generella prestandan då den beror långt mer på heltalsprestanda. Är lite skumt att verkligen inga resultat som i all fall kan ge en vink om heltalsprestanda läckt. Javascript benchmarks eller SPECInt skulle säga mer om generella prestanda än cinebench.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Han baserade sina uträkningar på single core cinebench 11.5.
http://www.pcper.com/reviews/Processors/Intel-Core-i7-6700K-R...

Som sagt, jag förstår ju att det inte går riktigt att jämföra såhär som han har gjort och få ut ett vettigt resultat. Som du säger så är det svårt att veta nu vart dessa 40% ska visa sig, är det per tråd så kan det ju bli ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har jag tråkiga nyheter, inte nog med att Bristol Ridge presterar nästan identiskt med Richland clock for clock i Cinebench, och inte alls några 26,5% över. Utöver det så är det snarare så att Ivy Bridge är 60% snabbare än Piledriver i Cinebench 11.5 vid samma klockfrekvens enligt Sweclockers tester. Har han stängt av turbo och dylikt när han kommit fram till sina siffror?
Sedan kan vi jämföra IPC mellan Skylake och Piledriver direkt i Sweclockers jämförelser, fast då Cinebench 15 så lite annorlunda kanske och där ser vi IB tappa ner till endast 50% övertag över Piledriver och därmed Excavator, men där ligger 6700K 83,5% över. Så för att Zen ska gå Skylake så måste den ha en bit över 80% högre prestanda per Hz i Cinebench över Piledriver och Excavator.

Skrivet av lanbonden:

Nope, finns ingen P4a som är låst för överklockning, Intels första CPUer man inte kunde överklocka med rätt chipset var de låsta modellerna av Sandy bridge.
Har moderkort till alla sockets mellan socket7 och 1156 och de funkar utmärkt att överklocka.

När man pratar om låsta prollar så brukar man generellt sett mena multipellåsta processorer. Om bussen går att klocka bra är ju en annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu får vi väl se om konsumenterna köper AMD. Det är kul att tycka det är bra med konkurrens men inte stödja underdogen när det väl kommer till kritan. Om inte AMD får in pengar så kan de inte konkurrera med Intel och nVidia.

Samtidigt ska man inte känna sig tvingad att köpa skräp (Bulldozer)

Klart man köper AMD om det är bättre pris / prestanda.

Intel i7 2600k var faktiskt första intel jag körde i min "maindator" sen Pentium 2 tror jag
Dock hade jag ett långt icke aktivt spelande så bytte från en amd socket 939

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I det fallet kan det faktiskt stämma då cinebench är flyttalstungt och det använder inte AVX. D.v.s. Zen kan mycket väl ha högre IPC än Intels Core serie vid en viss frekvens då den teoretiska kapacitet är rejält mycket högre.

Rimligen borde Zen ha åtminstone 40 % mer prestanda än Excavator vid samma frekvens i detta fall då den teoretiska kapacitet är dubbelt så hög. Men är ju lite att jämföra best-case för Zen med lite av ett worst-case för Excavator (fast Bulldozer-serien är faktiskt inte så dålig på flyttal som många verkar tro, finns värre fall, t.ex. de som kräver låglatens kommunikation mellan CPU-trådar), då borde det vara väsentligt mer än 40 %.

Det säger dock inget om den generella prestandan då den beror långt mer på heltalsprestanda. Är lite skumt att verkligen inga resultat som i all fall kan ge en vink om heltalsprestanda läckt. Javascript benchmarks eller SPECInt skulle säga mer om generella prestanda än cinebench.

Ja, för att vara så pass nära påstådd launch så är det lite intressant att det inte finns fler läckta resultat vid det här laget.

Nu har jag dålig koll på hur spelprestanda är jämfört flyttal mot heltal, men cinebench brukar ändå visa bra ganska bra hur en cpu presterar i spel som är dåligt optimerade för fler trådar.

Sen så återstår det ju fortfarande att se hur zen skalar med frekvens, än har vi bara sett 3ghz i blender trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Inte så farligt pris med tanke på vad den här kostade ny. "Price at introduction $1299" men så var det också den första processorn på 1GHz. Hittade den fabriksny för något år sedan. På den tiden kunde AMD konkurrera med Intel i prestanda. Får hoppas det blir så igen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Inte så farligt pris med tanke på vad den här kostade ny. "Price at introduction $1299" men så var det också den första processorn på 1GHz. Hittade den fabriksny för något år sedan. På den tiden kunde AMD konkurrera med Intel i prestanda. Får hoppas det blir så igen.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/DSCN6227_zpsnvg76wid.jpg

Nu väntar vi bara på rättelsen där någon påstår att Intel kom före och släppte den fjärde när AMD släppte sin den sjätte. Att intels inte hittade ut ens i enstaka exemplar till butik förrän många månader senare och de extremt begränsat antal recensionsexemplar som skickades ut var så överklockade att de inte ens var stabila i standardfrekvens spelar nog mindre roll.
Kommer ihåg rubrikerna i svenska datortidningar, "Intel först till 1GHz" eller ännu bättre "Kopparteknologin är här" när Coppermine kom, även fast AMD Thunderbird var den som hade kopparlager och Coppermine var kvar på aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Då har jag tråkiga nyheter, inte nog med att Bristol Ridge presterar nästan identiskt med Richland clock for clock i Cinebench, och inte alls några 26,5% över. Utöver det så är det snarare så att Ivy Bridge är 60% snabbare än Piledriver i Cinebench 11.5 vid samma klockfrekvens enligt Sweclockers tester. Har han stängt av turbo och dylikt när han kommit fram till sina siffror?
Sedan kan vi jämföra IPC mellan Skylake och Piledriver direkt i Sweclockers jämförelser, fast då Cinebench 15 så lite annorlunda kanske och där ser vi IB tappa ner till endast 50% övertag över Piledriver och därmed Excavator, men där ligger 6700K 83,5% över. Så för att Zen ska gå Skylake så måste den ha en bit över 80% högre prestanda per Hz i Cinebench över Piledriver och Excavator.

Vart har du hittat tester på single core clock for clock i cinebench Richland VS Bristol Ridge?

Räknar vi om exemplet jag hittade på reddit med Ivy på 60% över Piledriver istället för 49.5% så blir de tre sista:
Zen = 177.1
Broadwell = 178.3
Skylake = 185.9

Så jag står fast vid min gissning på att Zen kommer landa runt Broadwell i IPC.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Datavetare
Skrivet av burner1:

Det jag ville komma åt var myten att CPUer med fler än 2 eller 4 kärnor är överflödiga om dina program XY inte är multitrådade.
För vanliga hemanvändare så är det förstås bra med färre men högre frekvenser på varje kärna. Nu har dock hastigheten stannat upp och vi kommer få se modeller som får alltfler kärnor i framtiden.

Intressant med i3-41430 VS 8350. Testerna genomfördes som mest med 4st program som belastning. Skulle vara intressant att se även med 6 och 8 st program. Det skulle nog inte vara till fördel för i3-41430.

Det handlar om multitrådade program, så alla CPU-trådar kommer användas. Notera också att man testar både med två samt fyra program, i3 4130 har en något större fördel jämfört med FX-8350 i fallet där man kör fyra program samtidigt. Något som inte alls är superkonstigt när det handlar om program som även är I/O-bundna.

Kör jag min laptop med i7-4702MQ på batteri med low-power profil är total kapacitet överlägsen när alla fyra kärnor är aktiva, dock upplevs datorn snabbare när den används interaktivt om man slår av två kärnor detta läge så att de kan klockas högre (blir rätt stor skillnad i frekvens då, basfrekvens är 2,2 GHz medan max turbo är 3,2 GHz).

Grafikkort och system med massor med svagare kärnor har överlägsen total kapacitet, men det är bara en bra idé för problemen som är extremt dataparallella och där man i princip har noll I/O. Grafik är ett sådant problem, typisk användning av skrivbords PC är inte närheten av det fallet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Vart har du hittat tester på single core clock for clock i cinebench Richland VS Bristol Ridge?

Räknar vi om exemplet jag hittade på reddit med Ivy på 60% över Piledriver istället för 49.5% så blir de tre sista:
Zen = 177.1
Broadwell = 178.3
Skylake = 185.9

Så jag står fast vid min gissning på att Zen kommer landa runt Broadwell i IPC.

Du menar:
Zen = 140

I och med att Richland och Excavator är jämnsnabba i Cinebench.
http://www.anandtech.com/show/10705/amd-7th-gen-bristol-ridge...
http://www.sweclockers.com/test/18514-amd-a10-7850k-och-a8-76...

Men, huvudpoängen med mitt inlägg är att det är vanskligt att räkna på det där viset. Jag är personligen rätt övertygad om att vi får se mer än 40% högre IPC i Cinebench, tror Cinebench kan vara ett av de test där vi ser störst skillnad. 40% är trots allt en snittsiffra. Jag hoppas att Zen överlag kanske kan gå om Ivy Bridge i IPC och fantiserar om IPC på Skylakenivå. Men det ändrar inte att matten i hans inlägg är jättefel. Som sagt hamnar Zen på 140% ifall man ska räkna så.

Hela grejen är den att Cinebench är ett smidigt sätt att se enkelttrådsprestanda som skalar hyfsat linjärt. I spel och många andra program är det så mycket annat som avgör att en dubbelt så snabb processor kanske bara ger 20% övertag i tester. Därför är Cinebench smidigt. Men det blir dumt i sådana här fall.
Sedan vet vi inte om 40% högre prestanda helt enkelt är 40% högre benchmarkresultat i snitt, eller om det är 40% högre faktisk prestanda, det är långt ifrån samma sak som sagt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror första generationens Zen kommer vara Ostabil. De verkar ha många problem med chippen och är nog anledningen till varför de ligger så långt efter schemat om vi får se någon release före mars skulle jag bli förvånad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar:
Zen = 140

I och med att Richland och Excavator är jämnsnabba i Cinebench.
http://www.anandtech.com/show/10705/amd-7th-gen-bristol-ridge...
http://www.sweclockers.com/test/18514-amd-a10-7850k-och-a8-76...

Men, huvudpoängen med mitt inlägg är att det är vanskligt att räkna på det där viset. Jag är personligen rätt övertygad om att vi får se mer än 40% högre IPC i Cinebench, tror Cinebench kan vara ett av de test där vi ser störst skillnad. 40% är trots allt en snittsiffra. Jag hoppas att Zen överlag kanske kan gå om Ivy Bridge i IPC och fantiserar om IPC på Skylakenivå. Men det ändrar inte att matten i hans inlägg är jättefel. Som sagt hamnar Zen på 140% ifall man ska räkna så.

Hela grejen är den att Cinebench är ett smidigt sätt att se enkelttrådsprestanda som skalar hyfsat linjärt. I spel och många andra program är det så mycket annat som avgör att en dubbelt så snabb processor kanske bara ger 20% övertag i tester. Därför är Cinebench smidigt. Men det blir dumt i sådana här fall.
Sedan vet vi inte om 40% högre prestanda helt enkelt är 40% högre benchmarkresultat i snitt, eller om det är 40% högre faktisk prestanda, det är långt ifrån samma sak som sagt.

Zen = 150 blir det ju ändå

Nä men självklart kan man inte räkna ut det såhär. Men jag tror verkligen på AMD denna gången, ingen jävla bulldozer skit igen!
Blir det bra så kommer jag sitta med en ren AMD rigg igen 2017, det var ett tag sen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar:
Zen = 140

I och med att Richland och Excavator är jämnsnabba i Cinebench.
http://www.anandtech.com/show/10705/amd-7th-gen-bristol-ridge...
http://www.sweclockers.com/test/18514-amd-a10-7850k-och-a8-76...

Men, huvudpoängen med mitt inlägg är att det är vanskligt att räkna på det där viset. Jag är personligen rätt övertygad om att vi får se mer än 40% högre IPC i Cinebench, tror Cinebench kan vara ett av de test där vi ser störst skillnad. 40% är trots allt en snittsiffra. Jag hoppas att Zen överlag kanske kan gå om Ivy Bridge i IPC och fantiserar om IPC på Skylakenivå. Men det ändrar inte att matten i hans inlägg är jättefel. Som sagt hamnar Zen på 140% ifall man ska räkna så.

Hela grejen är den att Cinebench är ett smidigt sätt att se enkelttrådsprestanda som skalar hyfsat linjärt. I spel och många andra program är det så mycket annat som avgör att en dubbelt så snabb processor kanske bara ger 20% övertag i tester. Därför är Cinebench smidigt. Men det blir dumt i sådana här fall.
Sedan vet vi inte om 40% högre prestanda helt enkelt är 40% högre benchmarkresultat i snitt, eller om det är 40% högre faktisk prestanda, det är långt ifrån samma sak som sagt.

Jag vete tusan om man ska lita så mycket på tester gjorda i Cinebench då det varit stormigt runt just det test programmet, Intel har gjort så de har favör.

Sen länk med nyttig info och AMD´s video om detta,

http://3dcoat.com/forum/index.php?/topic/14916-intel-coerced-...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag tror första generationens Zen kommer vara Ostabil. De verkar ha många problem med chippen och är nog anledningen till varför de ligger så långt efter schemat om vi får se någon release före mars skulle jag bli förvånad.

Långt efter schemat? slutet av 2016 har de sagt själva i över 1½ år och då i liten skala till OEM. Har du någon annan info som man inte känner till?

Tyvärr så har man hypat upp och skapat rykte att Zen skulle släppas i oktober i år men det är inte vad AMD har gått ut med själva.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu väntar vi bara på rättelsen där någon påstår att Intel kom före och släppte den fjärde när AMD släppte sin den sjätte. Att intels inte hittade ut ens i enstaka exemplar till butik förrän många månader senare och de extremt begränsat antal recensionsexemplar som skickades ut var så överklockade att de inte ens var stabila i standardfrekvens spelar nog mindre roll.
Kommer ihåg rubrikerna i svenska datortidningar, "Intel först till 1GHz" eller ännu bättre "Kopparteknologin är här" när Coppermine kom, även fast AMD Thunderbird var den som hade kopparlager och Coppermine var kvar på aluminium.

Hehe, minns detta som gårdagen när AMD slog Intel till 1GHz, hittade ett par länkar om detta tjafs med, AMD lanserade på måndagen och Intel på onsdagen. Det är 2 dagar efter AMD men då hävdade Intel att deras var på väg ut till partner men samma var det för AMD.

Gateway var det som byggde/sålde första AMD 1GHz dator i USA.

http://www.zdnet.com/article/1-ghz-intel-claims-it-was-first/

http://www.anandtech.com/show/498/4

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar:
Zen = 140

I och med att Richland och Excavator är jämnsnabba i Cinebench.
http://www.anandtech.com/show/10705/amd-7th-gen-bristol-ridge...
http://www.sweclockers.com/test/18514-amd-a10-7850k-och-a8-76...

Men, huvudpoängen med mitt inlägg är att det är vanskligt att räkna på det där viset. Jag är personligen rätt övertygad om att vi får se mer än 40% högre IPC i Cinebench, tror Cinebench kan vara ett av de test där vi ser störst skillnad. 40% är trots allt en snittsiffra. Jag hoppas att Zen överlag kanske kan gå om Ivy Bridge i IPC och fantiserar om IPC på Skylakenivå. Men det ändrar inte att matten i hans inlägg är jättefel. Som sagt hamnar Zen på 140% ifall man ska räkna så.

Hela grejen är den att Cinebench är ett smidigt sätt att se enkelttrådsprestanda som skalar hyfsat linjärt. I spel och många andra program är det så mycket annat som avgör att en dubbelt så snabb processor kanske bara ger 20% övertag i tester. Därför är Cinebench smidigt. Men det blir dumt i sådana här fall.
Sedan vet vi inte om 40% högre prestanda helt enkelt är 40% högre benchmarkresultat i snitt, eller om det är 40% högre faktisk prestanda, det är långt ifrån samma sak som sagt.

Nu har det kommit nya rykten/info om Zen, den skall ligga i nivå med i7-6850K i Cinebench enligt en partner i Kina Maxsun.

http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-17th-january-launch-...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag feltolkar med flit, för det ser mer ut som rykte än ren fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här tråden handlar om dig #16492707

Skrivet av Oaktree:

Jo har också sett detta med 40%, men det var ett bra tag sen detta sades och mycket har hänt under tiden.
Har också sett folk som räknat på detta och säger att den troligen har över 40% IPC, men det är ju också rykten.
Så därför jag säger att man ska sitta lungt i båten

Bara det att det inte är ett rykte.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22518-amd-avslojar-detaljer-...

Skrivet av Delerium:

Inte så farligt pris med tanke på vad den här kostade ny. "Price at introduction $1299" men så var det också den första processorn på 1GHz. Hittade den fabriksny för något år sedan. På den tiden kunde AMD konkurrera med Intel i prestanda. Får hoppas det blir så igen.

http://i956.photobucket.com/albums/ae48/P1200VB/DSCN6227_zpsnvg76wid.jpg

Holy shit! Så det är så den ser ut. Det vattnas både här och där

Skrivet av Aleshi:

Nu väntar vi bara på rättelsen där någon påstår att Intel kom före och släppte den fjärde när AMD släppte sin den sjätte. Att intels inte hittade ut ens i enstaka exemplar till butik förrän många månader senare och de extremt begränsat antal recensionsexemplar som skickades ut var så överklockade att de inte ens var stabila i standardfrekvens spelar nog mindre roll.
Kommer ihåg rubrikerna i svenska datortidningar, "Intel först till 1GHz" eller ännu bättre "Kopparteknologin är här" när Coppermine kom, även fast AMD Thunderbird var den som hade kopparlager och Coppermine var kvar på aluminium.

Jag måste ha haft tur som såg tidningsrubriker som utropade AMD till kung som lyckades nå 1 GHz

Skrivet av _Merc_:

Jag tror första generationens Zen kommer vara Ostabil. De verkar ha många problem med chippen och är nog anledningen till varför de ligger så långt efter schemat om vi får se någon release före mars skulle jag bli förvånad.

Är ett kvartal långt efter schemat tycker du?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

AMD gick själva ut och sa att Bulldozer var ett "misslyckande" ( jag minns inte ordagrant vad dom sa, och kudden i sovrummet har hojtat på mej i flera timmar nu... ), och med tanke på Zen inom räckhåll så vore det väldigt konstigt om dom inte lärt sej något av Bulldozer's "misslyckande".

AMD måste lyckas den här gången, annars riskerar det bli den sista (konsument)processorn från AMD.
Och det vore trist.

Varför slutade PC-arkitekten Jim Keller? Gick anställningskontraktet ut, hade han gjort vad han skulle eller kände han bara att han inte hade något mer att tillföra Zen?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

AMD gick själva ut och sa att Bulldozer var ett "misslyckande" ( jag minns inte ordagrant vad dom sa, och kudden i sovrummet har hojtat på mej i flera timmar nu... ), och med tanke på Zen inom räckhåll så vore det väldigt konstigt om dom inte lärt sej något av Bulldozer's "misslyckande".

AMD måste lyckas den här gången, annars riskerar det bli den sista (konsument)processorn från AMD.
Och det vore trist.

Varför slutade PC-arkitekten Jim Keller? Gick anställningskontraktet ut, hade han gjort vad han skulle eller kände han bara att han inte hade något mer att tillföra Zen?

JK är väl färdig med sitt. Nu har AMD en bas som dom kan bygga vidare på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ditt argument baktänder när du försöker vara så petig att du vill påpeka att processorn faktiskt inte heter Intel Intel3. För om man ska lägga det hela på den nivån så gör du fel redan från början om du vill hävda att det är vad personen ens påstått. Personen har aldrig sagt att det är vad processorn faktiskt heter. Han har bara sagt att första bokstaven från företagets namn har satts i namnet för processorn och att det även ser ut så för Audis vanligaste modeller av sina bilar. Du kan argumentera emot om det är att kopiera om du vill, men du är helt fel ute när du försöker hävda att han skulle påstått att i3 faktiskt heter Intel3.

Då får vi ha olika åsikter om det. Antar att ni gissar på att V70 står för samma? Och inte för "versatility"... som det faktiskt gör.

För tills någon visar mig bevis på i:et... så kan det "i":et komma från vf som helst. Interesting, Intuitive, Inferno, Investigating, Icon, Idol, Issue, Info... här har du en lista på alternativ. Intel Core issue 5, kanske? Och med tanke på att de använder K, X, C och alla satans möjliga bokstäver för att signifiera upplåst, samt deras namn schema är snurrigare än något annat, så vet vi verkligen inte "deras logik".

Så "Bevis eller STFU" säger jag nu. Då det enda jag sett från er är rena antagande. Så vilka argument har du? Han säger att de kopierat en bil till en processor... logik? Du påstår "högst troligen"... baserat på vad!? På nån fakta, eller bara det du tycker att det ska vara?

Vill du tjafsa mer här, snälla kom med iaf ett enda vettigt argument.

Skrivet av Aleshi:

Fast dubbla Celeron 300A @ 600MHz åt det mesta till frukost i prestandaväg. När Celeron 300A släpptes så var den inte så mycket långsammare än en Pentium II och den klockade så bra att den ofta utpresterade överklockade PII 450 som var flaggskeppet på den tiden.

Helt klart.

De var som jag sa, ineffektiva på att göra saker, men de kunde göra det riktigt fort.

Sätt den 300A:n i 450Mhz vs PII 450, så ser du dock dens bristande cache och instruktioner, dock var den helt klart prisvärd även här pga den var billigare, men ändå långsammare på att utföra beräkningar, rent IOPs/IPC mässigt.

Precis som du säger dock, kunde man pressa den långt bortom sin original frekvens (pga sin 66Mhz buss som gjorde att den hade samma multipler som PII 450) och du kunde nå 133 FSB ganska enkelt med lite OC. Hade den haft 100Hz FSB hade lyckan blivit kortvarig dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Nu har det kommit nya rykten/info om Zen, den skall ligga i nivå med i7-6850K i Cinebench enligt en partner i Kina Maxsun.

http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-17th-january-launch-...

Jo det är ju vad vi hoppas. Men matten i antaganden i denna tråden är fortfarande fel. 40% högre prestanda än Excavator blir 140% mot Skylakes 180+%. Problemet är att i just Cinebench så skiljer det mycket mellan Excavator och Skylake, samtigt kommer vi nog se betydligt större prestandavinster i flyttal för Zen. 40% högre IPC gäller antagligen i snitt och inte just flyttal. Och sist men inte minst så vet vi inte om de syftar till 40% högre benchmarkresultat eller 40% högre presranda. Däeför är matten helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då får vi ha olika åsikter om det. Antar att ni gissar på att V70 står för samma? Och inte för "versatility"... som det faktiskt gör.

För tills någon visar mig bevis på i:et... så kan det "i":et komma från vf som helst. Interesting, Intuitive, Inferno, Investigating, Icon, Idol, Issue, Info... här har du en lista på alternativ. Intel Core issue 5, kanske? Och med tanke på att de använder K, X, C och alla satans möjliga bokstäver för att signifiera upplåst, samt deras namn schema är snurrigare än något annat, så vet vi verkligen inte "deras logik".

Så "Bevis eller STFU" säger jag nu. Då det enda jag sett från er är rena antagande. Så vilka argument har du? Han säger att de kopierat en bil till en processor... logik? Du påstår "högst troligen"... baserat på vad!? På nån fakta, eller bara det du tycker att det ska vara?

Vill du tjafsa mer här, snälla kom med iaf ett enda vettigt argument.

Alltså du tar så jävla allvarligt på det. Ser inte ut som att någon menade på dödsallvar att Intel till 100% säkerhet namngett sina processorer inspirerat efter sitt företagsnamn. Men det är troligt att de har namngett så, precis som med i386. Du är superpetig å ena sidan, men tolkar vad som skrivs ganska godtyckligt å andra sidan. Inte konsekvent och inte trevligt.

Skrivet av Paddanx:

Helt klart.

De var som jag sa, ineffektiva på att göra saker, men de kunde göra det riktigt fort.

Sätt den 300A:n i 450Mhz vs PII 450, så ser du dock dens bristande cache och instruktioner, dock var den helt klart prisvärd även här pga den var billigare, men ändå långsammare på att utföra beräkningar, rent IOPs/IPC mässigt.

Precis som du säger dock, kunde man pressa den långt bortom sin original frekvens (pga sin 66Mhz buss som gjorde att den hade samma multipler som PII 450) och du kunde nå 133 FSB ganska enkelt med lite OC. Hade den haft 100Hz FSB hade lyckan blivit kortvarig dock...

Fast den var ju inte ineffektiv. Den var faktiskt ganska elegant. Den stod sig riktigt jäkla bra mot PII vid samma frekvens, allra helst klockat då den hade mycket snabbare cache som alltid gick i full hastighet.
133MHz var inte riktigt "ganska enkelt". Det krävdes en hel del för att fixa det för det mesta.

http://www.anandtech.com/show/174/4

http://www.tomshardware.com/reviews/big-cpu-shoot,84-2.html.