Vad är nästa sak att uppdatera? Inför The Division [solved]

Permalänk

Vad är nästa sak att uppdatera? Inför The Division [solved]

Hallå Sweclockare!

Sitter och funderar på vad jag ska uppdatera hos min dator.
Följande finns i chassit:

Windows 10 Home
I-7 4770k 3,5GHz klockad till 4,3GHz
8x2GB DDR3 (9-9-9-24) Corsair @ 798 och 2x4GB DDR3 (9-9-9-24) Corsair @ 798Mhz -> totalt 24GB
ASUS z87-PRO (1150 socket)
AMD 7970 HD i Crossfire med AMD R9 280X
250gb SSD och kombinerat 4TB SATA
SaffireLE Ljudkort genom Firewire
Corsair H100i som kylning.
BenQ xl2411t (1920x1080@120Hz)
ASUS PB278 (2560x1440@60Hz)
Chassit har 8st blandat 120mm och 140mm fläktar.
PSU Corsair RM850

Allt skulle kunna uppgraderas men pris kontra prestandaökning känns väldigt dyrt på nästan alla delar?

Det jag funderar mest på är GPU, men som jag läst mig till (om jag fattat rätt) så är det ett 980ti som behövs för att det ska bli en bra prestandaökning? Då ett 980(ej ti) är bättre men inte gigantiskt mer än 280x i CF?
Är det smartare att vänta till pascal-korten släpps runt sommaren?

Annars kan nog mina RAM-minnen också vara lite av den långsammare klassen 1600Mhz.
CPU, kan nog klockas lite mer nu. Har inte velat köra högre än 4,3Ghz. Men uppdaterat PSU innan jul.

Vad gör jag med datorn och varför är en uppdatering intressant?
En stor del är att jag har haft lite problem med microstuttering och andra "oförklarliga" korta drops i spel.
Framförallt i Heroes of the storm som kör på Starcraft 2 motorn (tyvärr).
Och 1 kort är ju alltid mindre struligt än 2
Annars redigerar jag en del filmer, därav i7 och 24gb ram.
Det blir en rätt mycket Heroes (hots), FO4 och massor av mer av olika genrer, men framförallt inriktat på The Division som kommer nu i Mars.

Vad har ni för tankar, vad skulle ni göra?
Är det bara uppdateringstarmen som det suger för mycket i?

Trevlig lördag kväll och tack för att du tog dig tid att läsa!

Uppdaterade vilka spel som spelas. Fick ett bra svar
Permalänk

@storyboard: Rent spontant skulle jag säga att det är "uppgraderingstarmen" som spökar
Håller med dig att det är ett GTX 980 Ti som ska till för att det ska vara värt att uppgradera.
Vänta tills The Division släpps och se hur bra det skalar med din CF-setup. Funkar det bra skulle jag lugna mig till Nvidia och AMD visat vad deras nya arkitekturer går för.

CPU och RAM lär du inte behöva uppgradera än på ett tag, och att köpa snabbare RAM ger oftast endast en mycket marginell prestandaökning.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@Guybrush82: Tack för svar såhär på lördagskvällen.
Jag började ana att det var "tarmen" som spökade när jag gjorde lite mer efterforskning.
Också skönt att jag tolkade siffror etc. rätt med grafikkortsuppgraderingen.
Testade öppna betan, men de brukar kunna vara riktigt dåliga att känna prestanda på, samt att man inte fokuserade på inställningar för att optimera spelandet då.

Tack för headsupen på RAM, annars hade det vart en "fälla" jag hade gått i i tron att de gett mer än det smaka.

Då har "the itch" att uppgradera lugnat sig lite, men bara liiite
Ska nog lyckas klara mig till sommaren!