Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

I och med att du skriver ord som radiator, push och pull. Har du funderat på att leka lite med dammfiltren, dom kan nämligen göra en väldig skillnad i luftflöde har jag läst mig till

Det gör också stor skillnad i ljudnivå att se över den turbulens som bildas i fläktgaller, täta nät och stansade hål i plåten ger betydligt mer ljud än om man har ett trådgaller eller öppet hål, man kan även bygga ljudfällor om man måste ha fläktar och det är dessutom bra att inte montera fläktarna i lådans ytterväggar utan ha dem så långt in som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

I och med att du skriver ord som radiator, push och pull. Har du funderat på att leka lite med dammfiltren, dom kan nämligen göra en väldig skillnad i luftflöde har jag läst mig till

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men på Fractal Design R5 finns det ju dammfilter både fram och i botten för nätagget. Något jag dock gjort nu på prov är att dessutom klä in dessa dammfilter med var sin nylonstrumpa (såg i någon video att de fungerade ypperligt ). Detta gör ju det så klart svårare för luften att dras in, men håller borta ännu mer damm!

Men vad syftade du på exakt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte ens datormusen är tyst, men då ljudet från att den flyttas över min tygmusmatta hamnar i fokus tycker jag resten är "ok".
Vissa är petigare än andra, jag funderar på hur jag ska lyckas få min burk tystare (fast det mekaniska tangentbordet totalt dränker ljudet från den redan nu)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Vissa är petigare än andra, jag funderar på hur jag ska lyckas få min burk tystare (fast det mekaniska tangentbordet totalt dränker ljudet från den redan nu)

Keytronic Ergoforce....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Keytronic Ergoforce....

Nöjer mig nog med dämpning till mitt ducky
Nästa steg är att konditionsträna så jag inte behöver höra hjärtat slå lika ofta !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta människor hör ljud ned till 10-15 db så under det är i praktiken tyst.
Jag klarade 8 db på sista hörselundersökningen så jag vill ha det lite tystare.

Därav bygger jag bara helt tysta maskiner, dvs exakt noll rörliga delar i dem.
Hittills har det bara blivit HFX chassin på maskiner som används innomhus.
Servern står inte i hörbart utrymme så den får bullra lite om den vill

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Min minidator snittar 28dBa.

men mätvärdet säger inte allt, den knottrar ifrån kylningens pump och radiatorfläkten och jag finner det fruktansvärt störande.
hör den utan problem genom hörlurarna, och försöker i skrivande stund åtgärda det med en fläktkontroller och manuell styrning på datorns kylning.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Sen har jag en till fråga till er som förundrar mig. Jag använder nämligen AI Suite från ASUS för att kontrollera fläktkurvorna, och i den mjukvaran kan man inte dra kurvan lägre än "minimum värdet" för att fläktarna ska snurra (enligt mjukvaran). Det skumma här är att de båda beQuite fläktarna, som är exakt samma modell, har olika minimum värden. Den ena kan alltså gå långsammare än den andra.

Kan detta bero på vilken fan-port man använder på moderkortet?

Vissa kontakter på moderkortet är märkta CPU och andra Case, eller liknande. Beroende på märkningen kan AI Suite styra fläktarna inom olika intervall. Detta beror inte på fläktarna i sig.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Vissa kontakter på moderkortet är märkta CPU och andra Case, eller liknande. Beroende på märkningen kan AI Suite styra fläktarna inom olika intervall. Detta beror inte på fläktarna i sig.

sen har väl Z97 moderkort bara PWMstyrning på CPU_FAN och CPU_OPT, och reguljär voltstyrning på resterande headers?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag skulle vilja påstå at tyst är i nivå med ett kylskåp, en vattenkran med lågt flöde eller en ensam 120mm fläkt på ~800 RPM.

Skulle påstå att ett kylskåp inte är så tyst då jag hörde kylskåpet mer än datorn i den gamla lägenheten där datorn stod ~3 meter från det. När jag flyttade och kom längre bort från kylskåp och en allmänt tystare lägenhet så konstaterade jag rätt omgående att datorn inte alls var tyst längre, allt är relativt som man brukar säga
Kan tillägga att den gamla setupen var vattenkylning för cpu och gpu med 240+360 rad och 5x GT fläktar i 600RPM, så många skulle klassa redan den som väldigt tyst.

För de intresserad så ser min tysta setup ut som följer.
Nuvarande setup är custom vattenloop med 2 stycken Zalman reserator kyltorn och en 1080mm rad som sitter fastbultad i väggen utan fläktar, som tar hand om CPU och GPU, till detta en mcp350 pump som får 8V samtidigt som den är placerad i en ljud/vibrations-dämpad låda som står på en skumgummikudde i ett ljuddämpat chassi (modell äldre så stabila tjocka paneler men kanske inte funktionellt och trevligt att bygga i) som står på vibrationsdämpande fötter. Förutom pumpen är det ända som rör sig i chassit fläkten i nätagget som går igång i ~350RPM vid 50% belastning för att sen öka vid högre belastning, dock är agget dimensionerat att inte nå högre än de 350RPM.
Resultatet är en dator som är ljudlös om man inte är i ett extremt tyst rum, jag kan i alla fall inte höra den här ens mitt i natten när det är tyst och skönt annars. Även vid 50% load när nätaggsfläkten börjar snurra lite sakta är den nästan helt tyst men tror tyvärr att systemet mår bra av lite lite luftrörelse i load för att inte mosfets mm ska bli för varma på moderkortet då ventilationen där i övrigt är väldigt dålig pga vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Skulle påstå att ett kylskåp inte är så tyst då jag hörde kylskåpet mer än datorn i den gamla lägenheten där datorn stod ~3 meter från det. När jag flyttade och kom längre bort från kylskåp och en allmänt tystare lägenhet så konstaterade jag rätt omgående att datorn inte alls var tyst längre, allt är relativt som man brukar säga
Kan tillägga att den gamla setupen var vattenkylning för cpu och gpu med 240+360 rad och 5x GT fläktar i 600RPM, så många skulle klassa redan den som väldigt tyst.

Ah, det beror väl på vilket kylskåp man har ;). Hursomhelst så kan man väl tycka att en männsika som sitter och andas skall överrösta något tyst! Dvs har man besök skall datorn inte höras, sitter man själv och lyssnar kan det väl gå att höra den.

Men jag kan hålla med om att några fälktar i 600RPM skulle kunna klassas som tyst, så länge man inte har hårddiskar som brummar eller så.

Permalänk
Medlem

Vissa fläktsurr stör jag mig inte alls på. Kan låta lite som en dov mysig vind. Hårddiskar som knakar är irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör också stor skillnad i ljudnivå att se över den turbulens som bildas i fläktgaller, täta nät och stansade hål i plåten ger betydligt mer ljud än om man har ett trådgaller eller öppet hål...

Har funderat över det där en del för att få bort det där lilla suset som jag hör kl 23 på kvällen när ljuden i huset har lagt sig och datorn borde vara avstängd. Lekt med tanken att skära bort fläktgallret baktill på min R3:a så fläkten kan spotta ut luften fritt. Men hejdar mig för att jag tänker att det kommer in mer damm när datorn är avstängd. Några tankar om det?

Permalänk

Okey.
Jag har ett Enthoo luxe chassi med Corsairs fläktar i. SP till radiatorn 2x120. Sen 4 st 140 AF. 2 i front en i bott och en bak.

Tycker det låter för mycket för min smak... Är det värt att investera i 3 st be-quiet silentWing eller silentShadow 140 mm och ta väck den i botten?

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Okey.
Jag har ett Enthoo luxe chassi med Corsairs fläktar i. SP till radiatorn 2x120. Sen 4 st 140 AF. 2 i front en i bott och en bak.

Tycker det låter för mycket för min smak... Är det värt att investera i 3 st be-quiet silentWing eller silentShadow 140 mm och ta väck den i botten?

Många fläktar brukar väl öka på ljudnivån? Försök ta bort så många fläktar du kanb istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Lekt med tanken att skära bort fläktgallret baktill på min R3:a så fläkten kan spotta ut luften fritt. Men hejdar mig för att jag tänker att det kommer in mer damm när datorn är avstängd. Några tankar om det?

Det damm som kommer in i datorn när den är avstängd är ytterst minimalt,
(inte särskilt mycket, ens om man har öppna takfläktar)

Jämför med att fläktarna drar igenom minst ca 100 m³ luft per timme när datorn är igång.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jämför med att fläktarna drar igenom minst ca 100 m³ luft per timme när datorn är igång.

Sorry, men jag är samhällsvetare, vad säger det ovanstående mig? Det sitter ju fläktfilter vid intaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Sorry, men jag är samhällsvetare, vad säger det ovanstående mig? Det sitter ju fläktfilter vid intaget.

Om filtret fångar 99% så får du in damm motsvarande vad som finns i ca 1m³ luft varje timme.
(Och när datorn är avstängd rör det sig sannolikt snarare om litrar med luft som cirkulerar spontant genom chassit)

Men jag är ju förstås naturvetare...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men på Fractal Design R5 finns det ju dammfilter både fram och i botten för nätagget. Något jag dock gjort nu på prov är att dessutom klä in dessa dammfilter med var sin nylonstrumpa (såg i någon video att de fungerade ypperligt ). Detta gör ju det så klart svårare för luften att dras in, men håller borta ännu mer damm!

Men vad syftade du på exakt?

Som till exempel plocka bort dammfilter på utgående, fläkten behöver inte jobba lika hårt för att få ut luften då, sänkt varvtal = sänkt ljud.

En uppmaning till alla som är intresserade, läs SPCRs guider om hur dom har byggt datorer, mycket intressant läsning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gör också stor skillnad i ljudnivå att se över den turbulens som bildas i fläktgaller, täta nät och stansade hål i plåten ger betydligt mer ljud än om man har ett trådgaller eller öppet hål, man kan även bygga ljudfällor om man måste ha fläktar och det är dessutom bra att inte montera fläktarna i lådans ytterväggar utan ha dem så långt in som möjligt.

Absolut att finns mycket att tänka på

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Okey.
Jag har ett Enthoo luxe chassi med Corsairs fläktar i. SP till radiatorn 2x120. Sen 4 st 140 AF. 2 i front en i bott och en bak.

Tycker det låter för mycket för min smak... Är det värt att investera i 3 st be-quiet silentWing eller silentShadow 140 mm och ta väck den i botten?

Jag hade ungefär samma setup i min dator. Men har nu under dagarna ändrat om lite. Nu sitter det två 140mm silentWing i fronten samt en Corsair 120mm SP quite edition i push på en radiator som utblås där bak. Det har sänkt ljudvolymen avsevärt! BeQuite fläktarna låter mer eller mindre ingenting, även fast de går på max.

Så kör som jag, plocka bort fläktar!

Permalänk
Skrivet av Fjellreven:

Jag hade ungefär samma setup i min dator. Men har nu under dagarna ändrat om lite. Nu sitter det två 140mm silentWing i fronten samt en Corsair 120mm SP quite edition i push på en radiator som utblås där bak. Det har sänkt ljudvolymen avsevärt! BeQuite fläktarna låter mer eller mindre ingenting, även fast de går på max.

Så kör som jag, plocka bort fläktar!

Jo. För Enthoo Luxe har en PWM hubb på baksidan som styr alla fläktar (fast de inte är PWM styrda i sig).
Så tänkte silentWing 2X i front och en bak.
Sen ta bort den i botten då den inte gör någon nytta för jag har skyddet på.

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guermantes:

Har funderat över det där en del för att få bort det där lilla suset som jag hör kl 23 på kvällen när ljuden i huset har lagt sig och datorn borde vara avstängd. Lekt med tanken att skära bort fläktgallret baktill på min R3:a så fläkten kan spotta ut luften fritt. Men hejdar mig för att jag tänker att det kommer in mer damm när datorn är avstängd. Några tankar om det?

Ja, Nej, Nja ...
Det går ju att få det rätt tyst även med dammfilter om man tänker efter lite, filtermattor i sig dämpar ljuden men de stryper flödet lite, man kan se till att bara ha filtermattor på "utsidan fläktarna" och man kan rensa bort allt som ger turbulens, har själv sågat bort "utstansade plåtar med hål" i lådor för att få helt tomma fläkthål och moddat genom att köra ljudfällor, dvs veckade kanaler med dämpning så att ingen luft kan strömma rakt ut från lådan, man bygger helt enkelt på samma sätt som när man bygger vanlig tyst ventilation i fastigheter (fast i mindre skala.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tog och tittade på ordet tyst i lexikonet för jag började att fundera lite och kom underfund med att jag egentligen inte visste vad ordet tyst betydde...
Kan väl säga att efter jag läste och tittar på exemplen så är jag ungefär lika o-utbildad som innan.

Tyst
om inte ger ljud ifrån sig (t.ex. genom att inte tala), ljudlös

Exempel:
det var helt tyst inne i skogen
han satt tyst under hela diskussionen

Uttryck:
en tyst överenskommelse en underförstådd överenskommelse
(han arbetar) i det tysta (han arbetar) utan att det märks
Håll tyst! Säg ingenting!
håller tyst om något avslöjar inte något
tyst som en mus helt tyst

I in värld är tyst ett föremål, djur människa etc eller plats där man inget ljud hör eller inget hörbart ljud skapas.
Dock när man läser exemplena så kan man tolka det som att det finns flera olika nivåer på tyst.

Det kan Tex vara tyst i skogen och helt tyst i skogen. Då måste det alltså låta i skogen när det bara är tyst?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, Nej, Nja ...
Det går ju att få det rätt tyst även med dammfilter om man tänker efter lite, filtermattor i sig dämpar ljuden men de stryper flödet lite, man kan se till att bara ha filtermattor på "utsidan fläktarna" och man kan rensa bort allt som ger turbulens, har själv sågat bort "utstansade plåtar med hål" i lådor för att få helt tomma fläkthål och moddat genom att köra ljudfällor, dvs veckade kanaler med dämpning så att ingen luft kan strömma rakt ut från lådan, man bygger helt enkelt på samma sätt som när man bygger vanlig tyst ventilation i fastigheter (fast i mindre skala.)
http://www.customaudiodesigns.co.uk/soundproofing/diybaffle2....

Roligt att se den bilden, har kompletta ritningar mm för ett chassi jag designa enligt den principen med 2x 1080mm rads, en uppe och en nere till den dagen jag är färdigpluggad och har jobb så man har råd att gå på ett lite saftigare system som ändå ska vara "knäpptyst". Ända nackdelen är att det blev ungefär enormt

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Roligt att se den bilden, har kompletta ritningar mm för ett chassi jag designa enligt den principen med 2x 1080mm rads, en uppe och en nere till den dagen jag är färdigpluggad och har jobb så man har råd att gå på ett lite saftigare system som ändå ska vara "knäpptyst". Ända nackdelen är att det blev ungefär enormt

Alltså, den enda lösningen jag ser just nu på att få datorn "helt tyst" är att ha ett helt passivt nätagg samt att montera på en processorkylare på grafikkortet. För mig är det bara de två komponenterna som faktiskt gör ljud just nu =/

Permalänk
Medlem

Både maindatorn och HTPCn är i mina ögon helt knäpptysta. Mainriggen är vattenkyld och alla fläktar är styrda av Aquaero 5. De enda fläktarna som är igång 24/7 är de två som sitter på push på 240mm radiatorn. När datorn inte belastas så snurrar de knappt i 500rpm. Och kliver upp till ca 900-1000rpm när jag gamear. Då kliver även de 6 fläktarna på 360 radiatorn in och snurrar mellan 600 och 1000rpm beroende på hur varmt det blir. Båda radiatorernas fläktar styrs av separata kurvor (alltså en kurva för 240mm radiatorn och en kurva för 360) automatiskt av Aquaeron. Tog lite pill att få det som jag ville men jag anser mig ha lyckats. Pumpen styrs av moderkortet och hörs typ aldrig om jag verkligen inte letar efter det ljudet.

Personligen är jag mycket nöjd med resultatet, både kylmässigt och ljudmässigt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Hej. När jag byggde ihop min dator för första gången tyckte jag att den var tyst, då använde jag mig av corsair h100i. Behövde sedan byta skruvar m.m och använde då intels stock kylare, och till min förvåning så blir datorn helt knäpptyst, istället för det konstant vinande ljudet. Använde mig av Corsairs SP120 quiet edition till radiatorn. Har varit i kontakt med inet men dom sa att dom inte villa byta den. Hjälp?

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lanbonden:

Roligt att se den bilden, har kompletta ritningar mm för ett chassi jag designa enligt den principen med 2x 1080mm rads, en uppe och en nere till den dagen jag är färdigpluggad och har jobb så man har råd att gå på ett lite saftigare system som ändå ska vara "knäpptyst". Ända nackdelen är att det blev ungefär enormt

Jag har gjort en trälåda efter den principen som också har plats för 2-3 slutsteg i botten, en sorts "musikspelarbyrå" i storleken, det blev hursomhelst tyst kylning på bygget, visst blir det större än m-atx lådor...volymen är väl runt 200 liter på lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gjort en trälåda efter den principen som också har plats för 2-3 slutsteg i botten, en sorts "musikspelarbyrå" i storleken, det blev hursomhelst tyst kylning på bygget, visst blir det större än m-atx lådor...volymen är väl runt 200 liter på lådan.

200 liter? Har du någon bild på bygget, det lär ju typ vara Sveriges största

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB