Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Jag blir ju faktiskt mest nyfiken på hur ofta Och när folk faktiskt brukar de där häftiga läs & skrivhastigheterna, om man då bortser ifrån eventuell säkerhetskopiering av data via nätverket men då kommer det ju även in andra variabler i det hela.

Själv har jag mest nytta utav den låga åtkomsttiden, hur är det med er övriga?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag blir ju faktiskt mest nyfiken på hur ofta Och när folk faktiskt brukar de där häftiga läs & skrivhastigheterna, om man då bortser ifrån eventuell säkerhetskopiering av data via nätverket men då kommer det ju även in andra variabler i det hela.

Själv har jag mest nytta utav den låga åtkomsttiden, hur är det med er övriga?

Det är utveckling
Lite som CPU prestanda.
Bara för att en CPu spenderar 99% av sin tid på tomgång betyder det inte att maxprestandan är onödig

Lite synd bara att m.2 utvecklingen verkar ha stannat av.
Eller snarare tillverkarna verkar inte släppa modeller i takten man trodde.

Permalänk

Finns det några bra riktmärken för prestanda på NUCs? För den som inte har någon som helst koll på integrerad grafik, vad är tex rekommenderat om man vill köra enklare emulatorer? Lite mer krävande emulatorer för senare konsoller? Platformsspel från steam?

Jag vet att ovanstående frågn är luddig, men vilka modeller har folk valt, vad belastar ni dem med och flyter det på bra?

Många personer har nämnt problem med receivers, bland annat tidigare i denna tråd. Har dessa åtgärdats i nyare bios-revisioner?

Edit: Notes to self:
A) NUC - 1350kr
DN2820FYKH - 1250kr
Mindre SSD - 500-700kr
4GB DDR3L - 400kr
SÄLJ gammel-htpc - (-1000kr?)

B) LJUDLÖS NUC - 2050kr
DN2820FYKH - 1250kr
Passivt chassi - 700kr
Mindre SSD - 500-700kr
4GB DDR3L - 400kr
SÄLJ gammel-htpc - (-1000kr?)

C) Nuvarande HTPC av överblivna delar - 0kr
E8400 eller E5200 eller celeron - 0kr
mobo - 0kr
Geforce 210 - 0kr
Lite strö RAM - 0kr
Antec remote fusion - 0kr
nätagg - 0kr
hdd/bootbar usb - 0kr

D) Uppgraderad nuvaranade HTPC - 1900kr
E8400 eller E5200 eller celeron - 0kr
mobo - 0kr
Geforce 210 - 0kr
Lite strö RAM - 0kr
Antec remote fusion - 0kr
Pico PSU - 1200kr
Mindre SSD - 500-700kr

För att gammel-htpc ska vara jämförbar med NUC måste jag slänga in en dyr pico psu och SSD enlight (D). NUC kan subventioneras av försäljning av gammel-htpc. Priset på uppgraderad HTPC och NUC blir då likvärdig.

Fördelar NUC:
CIR ir-mottagare som kan starta ifrån helt avslaget läge, svårt att få tag på detta utan flirc
Formfaktor, spelar mindre roll för mig då allt är gömt i tvbänk
Strömförbrukning?

Fördelar HTPC:
Uppgraderingsbar/modulär efter behov
Grafikmöjligheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Finns det några bra riktmärken för prestanda på NUCs? För den som inte har någon som helst koll på integrerad grafik, vad är tex rekommenderat om man vill köra enklare emulatorer? Lite mer krävande emulatorer för senare konsoller? Platformsspel från steam?

Jag vet att ovanstående frågn är luddig, men vilka modeller har folk valt, vad belastar ni dem med och flyter det på bra?

Många personer har nämnt problem med receivers, bland annat tidigare i denna tråd. Har dessa åtgärdats i nyare bios-revisioner?

Med enklare emulatorer menar du NES och SNES, N-64 och sånt antar jag? Det klarar min OUYA (tegra 3) och jag misstänker att även Celeron-nucen klår en OUYA rätt rejält.

Jag kör inte själv min NUC som mediacenter så har ingen erfarenhet av receiverproblem men jag tänker som så att OM man får problem med ljudet vilket jag misstänker är det som strulat för folk så borde man kunna kringgå problemet och slippa timmar av hemsk felsökning genom att istället köpa ett billigt USB DAC som stöder passthrough och köra ljudet via S/PDIF.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Med enklare emulatorer menar du NES och SNES, N-64 och sånt antar jag? Det klarar min OUYA (tegra 3) och jag misstänker att även Celeron-nucen klår en OUYA rätt rejält.

Jo, SNES och dylikt har jag utgått ifrån att det mesta klarar. Dolphin är lite mer krävande och när man kommer upp i PS2 emulatorer brukar de bli lite kinkigare. Jag har läst att D34010WYKH klarar av de enklare spelen på steam, typ moderna plattforms-spel och fighting/arkad. Ska kanske dra till med en sån när jag ändå är på G. Jag får väl ta tag och googla lite på prestandatester på Intel HD4400 för att se vart den lägger ribban. Celeron NUCen verkar ju ha lite problem att skala upp lågupplösta källor med något bättre än bilinear ändå.

Skrivet av merdique:

Jag kör inte själv min NUC som mediacenter så har ingen erfarenhet av receiverproblem men jag tänker som så att OM man får problem med ljudet vilket jag misstänker är det som strulat för folk så borde man kunna kringgå problemet och slippa timmar av hemsk felsökning genom att istället köpa ett billigt USB DAC som stöder passthrough och köra ljudet via S/PDIF.

Det är en möjlighet, men nackdelen där är att det är betydligt mycket enklare att byta mellan HDMI1 till HDMI2 jämfört med att byta från HDMI1 till (HDMI2+S/PDIF) där ljud och bild iaf på min receiver då måste bytas separat. /Lat

Lutar nu mer och mer mot D34010WYKH. Möjlighet att dra in en Bluray-läsare på SATA samtidigt som man har en mSATA SSD lockar, samtidigt som den har dual channel ram, bättre prestanda och saknar wifi vilket jag inte behöver jämfört med celeron NUCen. Typiskt såna här trådar som får en att vilja ha mer och mer

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag fipplade med detta, men Steam In Home Streaming kanske kan vara ett alternativ om en eventuell speldator står på ofta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Möjlighet att dra in en Bluray-läsare på SATA

Hur hade du tänkt göra då?
Är bara nyfiken på hur du tänker. Låter intressant!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Hur hade du tänkt göra då?
Är bara nyfiken på hur du tänker. Låter intressant!

Allt som krävs är tydligen bara en lite sällsyntare SATA kabel, hane till hona, aka förlängare. Antingen bootar man från USB-sticka så att den optiska enheten kan kopplas till SATA eller så tar man 34010WYKH om har både mSATA och en SATA. Det enda problemet är att inga NUC chassin har plats för en Blu ray spelare, eller ens en slim line sådan. Det verkar som att folk installerar NUCen och den optiska enheten i ett betydligt mycket större mITX chassi vilket är lite synd.

bjd från tillverkaren HDplex:

Skrivet av HDplex:

I would design a seperate NUC case, I would do a very small internal 65W 19V AC-DC adapter attached to the faceplate. This adapter aluminum shell will be all sealed just like an ATX power supply. There would also be an option between two 2.5" hotswap bay or one 2.5" hotswap bay+one optical drive. There is half length miniPCIE 2SATA card. The SATA power port on the NUC board should be able to supply two SSD without issue.

This dedicated NUC case would be more like a tiny cube and have six heatpipes (3 on each side). Taller than current H1 but less footprint.

The tricky part is the I/O plate. When Intel released NUC. They didn't make a standard for I/O plate since all NUC would be sold as barebone through brand/OEM channel. (Not target at DIY)

Det finns tillverkare som vill göra sådana chassin men det verkar svårt pga att alla NUCs är olika.

Permalänk
Medlem

Nu kommer nästa generation NUC'ar
Lutar mot en i3-modellen för mig med plats för 2,5"

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/products-overview....

Permalänk

Har någon hittat en återförsäljare för modellerna utan chassin? Någon försäljare inom EU hade varit trevligt för att slippa TULL och tjafs.

Skrivet av Javis:

Nu kommer nästa generation NUC'ar
Lutar mot en i3-modellen för mig med plats för 2,5"

http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/products-overview....

Jag tror personligen att de är lite fel ute med i7-modellen. Den lär bli så pass dyr att den konkurrerar med mITX lösningar med dedikerad GPU.

Finns det något uppskattat pris/uppskattad lanseringsdatum i Sverige?

Edit: Proshop har listat den nya NUC5i3RYH för 3169kr. Det ser ut att bli en 2820FYKH eller 34010FYKH för mig då

Permalänk
Medlem

Varför kommer inga Intel NUCs med nya Core M-plattformen? Klart snabbare än de Atom-baserade, riktig HD 5300-grafik som borde klara allt man behöver och om de går att kyla passivt i en ultrabook borde de funka galant i NUC-låda. Någon som sett om de finns i annat än ultrabooks än?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Varför kommer inga Intel NUCs med nya Core M-plattformen? Klart snabbare än de Atom-baserade, riktig HD 5300-grafik som borde klara allt man behöver och om de går att kyla passivt i en ultrabook borde de funka galant i NUC-låda. Någon som sett om de finns i annat än ultrabooks än?

Den nyaste generationen som Javis länkade till har ju Intel HD5500 och HD6000 som jag tror är bättre än HD5300.

Permalänk
Medlem

Vilken version bör man ha för att kunna spela 1080p osv utan problem? klarar alla det?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vilken version bör man ha för att kunna spela 1080p osv utan problem? klarar alla det?

Det klarar tom en Celeron 1037U.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Den nyaste generationen som Javis länkade till har ju Intel HD5500 och HD6000 som jag tror är bättre än HD5300.

Jo, men den använder ju de "vanliga" U-processorerna med 15W TDP, Core M-serien ligger på mellan 4.5-6W TDP i användning och är således väldigt lätta att kyla passivt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Ska jag uppdatera Kingston SV300S37A 120BG

Har läst att Kingston SV300S37A 120BG har en version 505 som är den senaste "snabba" versionen. Efter den kom det 506 som gjorde att hdd var mycket slö. Nu har jag blivit rekommenderad av Kingstone att uppgradera till 525. ska jag göra det?

Varför jag jag frågar är för att hdd är lite ostabil och rekommendationen skulle då kanske hjälp mig.

Någon som har gjort det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

Har inte koll på specifikationerna, men jag gissar på att du har fått det om bakfoten. SATA 3 är den snabbaste med 6 Gb/s.

Ah! Så är det ju. Fick hjärnsläpp
Tack för infon.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Har någon hittat en återförsäljare för modellerna utan chassin? Någon försäljare inom EU hade varit trevligt för att slippa TULL och tjafs.

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Intresserad... Hur ser chassiet ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av breakman:

Intresserad... Hur ser chassiet ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Det köps ju separat, finns ett par olika listade på prisjakt. Jag gillar Streacom NC1 och NC2, men de tror jag inte är kopatibla med just D34010. Exempelvis denna passar D34010. Jag är mest intresserad av at den blir helt passiv, ljudlös och inte har några rörliga delar som kan gå sönder eller samla damm över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Tror dock det kan bli lite dyrare med frakt och moms. Jag väntar visserligen på de nya med Broadwell, men visst om det går att få för 450-500 är jag intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Jag är också smått intresserad. Keep me posted!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tror dock det kan bli lite dyrare med frakt och moms. Jag väntar visserligen på de nya med Broadwell, men visst om det går att få för 450-500 är jag intresserad.

Antar det är runt 25% moms som övrig elektronik, frakten verkar gå på 4dollar till eu/shipment + frakt från den som beställer. Hör av er om nån styr upp det hela ^^

Permalänk
Medlem

Är intresserad jag med. Skulle de funka å bara ha en bottenplatta som går fästa på väggen. Hade tänkt ha den i så fall dolt bakom tv eller ett skåp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad, sköter du hantering lord? säg till så swishar jag pengar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Jag tror den saknar intern minne ?! kommer processorn med?

Så det kanske inte blir så billigt? cpu, minnen, chassi..

Permalänk
Skrivet av oradd:

Jag tror den saknar intern minne ?! kommer processorn med?

Så det kanske inte blir så billigt? cpu, minnen, chassi..

Processorn sitter fast, så den kommer med 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oradd:

Jag tror den saknar intern minne ?! kommer processorn med?

Så det kanske inte blir så billigt? cpu, minnen, chassi..

Är väl samma som en vanlig NUC. Du behöver köpa till:

RAM: SO-DIMM DDR3L
Disk: mSATA eller vanlig SATA
Eventuellt kort för trådlös nätverk

Dock behöver du köpa till strömadapter också. Mellan 12V - 19V, och minst 65 Watt
Många laptopladdare borde fungera då dom har liknande specs. Om man har nån sån liggandes

Permalänk
Avstängd

Hänger också på intresseklubben!
Men vem behöver ett chassi? Skokartong och litet pico-kraftverk, minne och gammal vanligt 2.5 hårddisk så är man på banan. Lite svårt bara att hitta info om SATA konverten.

Annars finns ju allt i ett fanless chassi till NUC för tusenlappen: http://www.sidewindercomputers.com/aktehfachfor.html

EDIT - Sambon blir tokig och säger: - Inga mer prylar, snälla! Lägger mig sist i kön men är ändå intresserad.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av dessa bulk Nuc också. t.om 2 stycken. Hur är det med Tull?
Kan någon duktig räkna ut ungefär vad detta kan gå på, så inte allt ramlar upp till flera tusen med moms,frakt,tull.

Skrivet av lord_moggo:

Jag har fortsatt söka lite och de är väldigt billiga i 10-pack. Varför säljs inte versionerna utan chassin i Sverige?

http://www.amazon.com/D34010WYB-Desktop-Motherboard-Intel-Chi...

Finns det intresse på SWEC av att gå ihop och köpa D34010WYKH utan chassin? Priset blir 420kr istället för 2300kr som de kostar när de kommer med chassi. Man kan lägga på ett passivt aluminiumchassi för 600kr och det är fortfarande billigare än halva priset av intels egna chassi som har en fläkt. Någon får gärna rätta mig här för detta verkar för bra för att vara sant, så jag har säkert missat något

Dold text
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact