Prisavdrag vid ångerrätt pga. skadad förpackning?

Permalänk
Skrivet av Kakkaerlakken:

Jag packade ner den varsamt nästan direkt efter att jag använde den

och jag kom på att jag glömt säga att jag valde Sommar kanpanj "handla nu, betala i augusti" fast det ska väll inte vara nån skillnad? enda som är skillnaden är väl att fakturan ej ska komma hem till mig? om dem går med på det
om dem nekar och fakturan kommer ändå så ska jag anmäla till arn?

och eftersom jag skrivit mail om ångerrätt och har bevis på det så har man längre tid på sig?

Att du inte betalat än gör ingen skillnad, ångerrätten kan ändå tillämpas och utgår från dagen du får varan, inte från dagen du betalat den. Men nu har du inte några pengar att få tillbaka så ett rimligt antagande är snarare att du får lämna tillbaka produkten och sen kan du ignorera fakturan i augusti om det ens kommer skickas någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Att du inte betalat än gör ingen skillnad, ångerrätten kan ändå tillämpas och utgår från dagen du får varan, inte från dagen du betalat den. Men nu har du inte några pengar att få tillbaka så ett rimligt antagande är snarare att du får lämna tillbaka produkten och sen kan du ignorera fakturan i augusti om det ens kommer skickas någon.

Nej absolut inte, man ska aldrig ignorera fakturor. Dimper det ner en faktura som man inte borde fått bör man bestrida den.

Permalänk
Skrivet av fourbyfour:

Nej absolut inte, man ska aldrig ignorera fakturor. Dimper det ner en faktura som man inte borde fått bör man bestrida den.

Min formulering var dåligt, du har helt rätt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fourbyfour:

Äpplen och päron...

Köper du något av en privatperson har säljaren rejält minskade skyldigheter jämfört med om du köper från ett företag. Även om själva varan vore 100% identisk är skyldigheterna efter leverans rejält försämrade från en privatperson på Tradera. Varför skulle någon då förväntas betala samma pris? Hur menar du att marknaden då kan avgöra om själva prylen minskat i värde eller ej? Och vad har det med något att göra, egentligen?

Den uppfattningen är din enskilda uppfattning. Hur marknaden avgör värdet av en vara är genom budgivning. Börjar du vid för lågt värde så kommer priset att höjas då eventuellt nya intressenter lägger bud. Om det initiala värdet är för högt för att få minst ett bud så måste värdet sänkas. Hurvida en vara anses vara "densamma" med bruten förpackning är upp till individers villighet att ta på sig risk vid köpet och/eller värdet som sätts på att ha en oskadad förpackning. Allt värde är subjektivt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Du får gärna tycka det om du vill, jag delar inte din uppfattning. Det är en lag och lagar ska följas, inte appliceras selektivt för att någon har en annan åsikt.
Vill du inte ha varan, lämna tillbaka den... Är det som gäller med andra ord. Gillar man inte lagen ska man inte sälja på distans, punkt.

Försäljning av en produkt mellan privatpersoner utan någon form av skydd kan inte jämföras med ett återköp av en butik med stöd i lag. Jämför inte köttbullar med äpplen nu. Ingen anledning för honom att behöva sälja produkten.

Självklart skall nuvarande lagar följas. Det var inte vad jag sa. Han är givetvis inte tvungen att lyssna på vad jag har att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Den uppfattningen är din enskilda uppfattning. Hur marknaden avgör värdet av en vara är genom budgivning. Börjar du vid för lågt värde så kommer priset att höjas då eventuellt nya intressenter lägger bud. Om det initiala värdet är för högt för att få minst ett bud så måste värdet sänkas. Hurvida en vara anses vara "densamma" med bruten förpackning är upp till individers villighet att ta på sig risk vid köpet och/eller värdet som sätts på att ha en oskadad förpackning. Allt värde är subjektivt.

Och vad har det att göra med inlägget du svarade på?

Vad är det du menar är min enskilda uppfattning? Inlägget innehöll två påståenden samt tre frågor till dig. Du bemötte inget av påståendena, och svarade inte på någon av frågorna.

Det första påståendet, "Äpplen och päron...", gällde att en försäljning på Tradera av prylen från trådskaparens sida inte är en rimlig jämförelse för eventuell värdeminskning på prylen för företagets del. Denna innebörd, samt en rimlig motivering för påståendets relevans, bör ha framgått av det andra påståendet samt frågorna. Scenariot i tråden är ju trots allt att företaget fått tillbaka prylen och vill ha kompensation för värdeminskning... Vill du låta marknaden avgöra om värdeminskning har förekommit och i så fall hur stor den är måste du enligt mitt motiverade resonemang låta samma säljare sälja prylen igen till att börja med, inte någon annan. Skulle jag spinna vidare skulle jag förmodligen även dra in olika försäljningsformer och så vidare, men det kändes onödigt innan det första gapande svarta hålet i resonemanget var utrett.

Det andra påståendet gällde att skyldigheterna efter leverans är betydligt tristare vid köp mellan privatpersoner jämfört med privatperson som köper något av en näringsidkare. Kasta ett getöga på konsumentköplagen respektive köplagen så bör du se att det inte är min enskilda uppfattning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fourbyfour:

Och vad har det att göra med inlägget du svarade på?

Vad är det du menar är min enskilda uppfattning?

Värde är subjektivt och det är din uppfattning av värde.

Citat:

Vill du låta marknaden avgöra om värdeminskning har förekommit och i så fall hur stor den är måste du enligt mitt motiverade resonemang låta samma säljare sälja prylen igen till att börja med, inte någon annan. Skulle jag spinna vidare skulle jag förmodligen även dra in olika försäljningsformer och så vidare, men det kändes onödigt innan det första gapande svarta hålet i resonemanget var utrett.

Nej, det måste inte vara samma säljare, för jag anser att den nuvarande lagen som säger att man får lämna tillbaka en vara inom en viss tid (distansavtalslagen?) inte borde existera, vilket jag sa i mitt ursprungliga inlägg. Har du köpt något så har du köpt det och det är därefter ditt ansvar enligt mig (förutsatt att varan inte är defekt).

Citat:

Det andra påståendet gällde att skyldigheterna efter leverans är betydligt tristare vid köp mellan privatpersoner jämfört med privatperson som köper något av en näringsidkare. Kasta ett getöga på konsumentköplagen respektive köplagen så bör du se att det inte är min enskilda uppfattning.

Där har du en poäng, men det är inte nödvändigtvis särskilt mycket bättre att köpa från ett företag. Jag håller med dig, men andra kanske inte gör. Men din poäng görs irrelevant av att jag, som jag sa innan, att lagen borde ändras. Mitt resonemang utgick helt ifrån hur lagen borde vara, inte hur den är just nu.

Utgår man från att dagens lag är moralisk och att man ska följa den, så bör konsumenten skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det moraliska och ekonomiska argumentet för att kunden ska få skicka tillbaka varan i enlighet med distanshandelslagen är att säljaren inte har förmedlat perfekt information om varan till kunden. Kunden får därmed viktig information om varan först när kunden håller varan i handen utanför kartongen och använder den en gång för att prova den.

Det är alltså så att säljaren har ett informationsövertag över kunden, och det är denna obalans som lagen jämnar ut. De säljare som ger mer av informationen till kunden i förväg får då färre returer, eftersom fler kunder är nöjda med vad de köpt.

Kunden tjänar ingenting på att köpa något och skicka tillbaka. Det kostar tid, engagemang, frakt, och risk. Hela situationen beror i grunden på säljarens oförmåga eller ovilja att kommunicera perfekt information om varan till kunden. Det kunden får ut av att köpa, öppna, och lämna tillbaka en vara är primärt information om hur varan är i verkligheten.

Att en öppnad vara har förlorat i värde är självklart. Poängen är att det är säljarens fel att varan är öppnad, eftersom kunden inte fått tillräckligt bra information om varan i förväg, och därmed var tvungen att öppna denna för att se om varan motsvarar förväntningarna som säljarens marknadsföring skapat. Säljaren bör alltså stå den fulla kostnaden för att ersätta förpackningen och för varans värdeminskning vid normal undersökning, ifall kunden inte anser att varan motsvarar förväntningarna och därmed ångrar sitt köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjorn190:

Det moraliska och ekonomiska argumentet för att kunden ska få skicka tillbaka varan i enlighet med distanshandelslagen är att säljaren inte har förmedlat perfekt information om varan till kunden. Kunden får därmed viktig information om varan först när kunden håller varan i handen utanför kartongen och använder den en gång för att prova den.

Det är alltså så att säljaren har ett informationsövertag över kunden, och det är denna obalans som lagen jämnar ut. De säljare som ger mer av informationen till kunden i förväg får då färre returer, eftersom fler kunder är nöjda med vad de köpt.

Kunden tjänar ingenting på att köpa något och skicka tillbaka. Det kostar tid, engagemang, frakt, och risk. Hela situationen beror i grunden på säljarens oförmåga eller ovilja att kommunicera perfekt information om varan till kunden. Det kunden får ut av att köpa, öppna, och lämna tillbaka en vara är primärt information om hur varan är i verkligheten.

Att en öppnad vara har förlorat i värde är självklart. Poängen är att det är säljarens fel att varan är öppnad, eftersom kunden inte fått tillräckligt bra information om varan i förväg, och därmed var tvungen att öppna denna för att se om varan motsvarar förväntningarna som säljarens marknadsföring skapat. Säljaren bör alltså stå den fulla kostnaden för att ersätta förpackningen och för varans värdeminskning vid normal undersökning, ifall kunden inte anser att varan motsvarar förväntningarna och därmed ångrar sitt köp.

Ingen tvingar köparen att köpa något över nätet. Mitt problem är att det lagstadgats och att inte enskilda firmor inför egna regler, det gör de ibland t.ex. gällande öppet köp. Med färre lagar och mindre byrokrati; så får vi större möjlighet till större mångfald, mer frihet, mindre extra kostnader (eller ännu fler om det är vad marknaden önskar, dvs företag kan ta ut extra avgifter för t.ex. extra säkerhet om kunden så önskar) för allas trevnad. Du utgår ifrån att det är säljar som angett för dålig information, men det kan mycket väl vara så att kunden är den som är för dålig på att ta reda på tillräckligt om varan i förväg. Det må vara så att det kostar på för kunden att skicka tillbaka, men du ignorerar att kunder kan vara extremt korkade. Det kostar även på för ett företag att bolla fram å tillbaka, men skillnaden är att de försöker driva ett företag. Självklart skall bidrägeri å dylikt inte tollereras, men det går under en helt annan lag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Ingen tvingar köparen att köpa något över nätet.

Ingen tvingar säljaren att sälja över nätet heller.

Citat:

Mitt problem är att det lagstadgats och att inte enskilda firmor inför egna regler, det gör de ibland t.ex. gällande öppet köp.

Enskilda firmor har all rätt i världen att införa egna regler, de kan bara inte ha regler som går emot lagen.

Citat:

Med färre lagar och mindre byrokrati; så får vi större möjlighet till större mångfald, mer frihet, mindre extra kostnader (eller ännu fler om det är vad marknaden önskar, dvs företag kan ta ut extra avgifter för t.ex. extra säkerhet om kunden så önskar) för allas trevnad.

Well, färre lagar för företags skyldigheter gentemot deras kunder ger bara mer frihet för företagen, konsumenternas position försvagas. Mångfald vet jag inte hur du menar att den skulle påverkas. Kostnaden blir däremot högre, men inte så hög som den hade blivit ifall de hade sålt i en fysisk butik med hyra osv. så distansbutiker har fortfarande en stor konkurrensfördel gentemot fysiska butiker i form av lägre kostnader även med denna lag.

Citat:

Du utgår ifrån att det är säljar som angett för dålig information, men det kan mycket väl vara så att kunden är den som är för dålig på att ta reda på tillräckligt om varan i förväg.

Det handlar inte om att säljar(-en?) har angett för dålig information utan om att det är omöjligt att få ett helhetsintryck av en fysisk produkt genom text och bilder. Det spelar ingen roll hur mycket information säljaren ger för det kan inte jämföras med att pröva produkten i en butik.

Citat:

Det må vara så att det kostar på för kunden att skicka tillbaka, men du ignorerar att kunder kan vara extremt korkade.

Det har inget med saken att göra. Alla affärsrörelser riskerar idioter som kunder och de kan ställa till det oavsett. För en distansbutik så är det värsta de kan göra att beställa fel och sen ångra sig. I en fysisk butik kan de förstöra en massa produkter utan att köpa något exempelvis (välta en hylla), eller ramla i trappan och stämma företaget osv.

Citat:

Det kostar även på för ett företag att bolla fram å tillbaka, men skillnaden är att de försöker driva ett företag. Självklart skall bidrägeri å dylikt inte tollereras, men det går under en helt annan lag.

Jo, det kostar på, som tur är var företagen medvetna om denna lag när de satte sina priser så antingen har de kompenserat för denna möjlighet i priserna eller så har de bara sig själva att skylla.