Prisavdrag vid ångerrätt pga. skadad förpackning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

iallafall bättre än att en stor flik som hänger rakt ut + vad kan dem ens förbättra med den lagningen

Det är vad du tycker. Det är inte säkert att de delar din åsikt och då blir resultatet att du har fört in en ny grej det kan bli diskussion om.

Du får lov att öppna kartongen om det krävs för att undersöka varan. Om det skedde en olycka när du gjorde det, för att kartongen var trög eller svår på något annat sätt så är du fortfarande i den kategorin. Du ska inte behöva lida av att de har en kass kartong. Däremot behövde du inte göra lagningen för att undersöka varan, så nu rör du dig utanför lagen.

Därför hade jag inte gett mig på det. Det bör inte spela någon roll, men som sagt kan det bara bli ytterligare en grej att gnabba om och det är inget som gynnar någon. Applicera inte logik på lagtolkning. Denna lagen är ologisk från en näringsidkares synvinkel. De kan bli tvungna att ta tillbaka saker som de måste lägga ganska mycket jobb på att sälja och kanske inte kan få ut fullt pris för. Du kan inte vinna ett logiskt resonemang, så håll dig till att tolka lagen med hjälp av de prejudikat som finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

SVTs artikel och den tillhörande videon handlar uteslutande om distansavtal.
Jag fattar inte vart du har läst in något annat?

Inte sett videon, har du inte läst artikeln? Inte ens i ingressen handlar det om distansavtal: "Se upp, listiga säljare på Sveriges gator. Från och med nu har kunder som blir stoppade i farten rätt att ångra sitt köp i 14 dagar. I dag börjar nämligen de nya konsumentreglerna för EU att gälla. "

Resten av texten handlar om face2face-försäjning: "En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel". //

"Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra."
Har vi ens samma artikel? http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Till sist, vilket var min poäng från början, är det så att den nämnda värdeminskningen:
•Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt.

endast gäller vid ånger av köp vid face2face-försäljning. Vid köp över internet gäller fortfarande distansavtalslagen, som är oförändrad (som jag skrev och visade i tidigare inlägg). Alltså är lagändringen totalt irrelevant för just denna tråd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Inte sett videon, har du inte läst artikeln? Inte ens i ingressen handlar det om distansavtal: "Se upp, listiga säljare på Sveriges gator. Från och med nu har kunder som blir stoppade i farten rätt att ångra sitt köp i 14 dagar. I dag börjar nämligen de nya konsumentreglerna för EU att gälla. "

Resten av texten handlar om face2face-försäjning: "En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel". //

"Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra."
Har vi ens samma artikel? http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Till sist, vilket var min poäng från början, är det så att den nämnda värdeminskningen:
•Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt.

endast gäller vid ånger av köp vid face2face-försäljning. Vid köp över internet gäller fortfarande distansavtalslagen. Precis som jag skrev i tidigare inlägg.

Det är inte min tolkning. Jag tolkar det som att Distansköplagen utökas till att gälla gatuförsäljning, därav face to face. Sedan talar artikeln också om förändringar i lagen, vilket då torde vara Distansköplagen.

Edit:
Konsumentverkets hemsida är för övrigt uppdaterad. Jag ser inte att det är någon skillnad i detta fallet.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Citat:

Du har rätt att undersöka varan

För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.

Jag ser inte att TS har använt eller hanterat varan på något sätt som inte var nödvändigt för att undersöka den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte sett videon, har du inte läst artikeln? Inte ens i ingressen handlar det om distansavtal: "Se upp, listiga säljare på Sveriges gator. Från och med nu har kunder som blir stoppade i farten rätt att ångra sitt köp i 14 dagar. I dag börjar nämligen de nya konsumentreglerna för EU att gälla. "

Resten av texten handlar om face2face-försäjning: "En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel". //

"Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra."
Har vi ens samma artikel? http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Till sist, vilket var min poäng från början, är det så att den nämnda värdeminskningen:
•Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt.

endast gäller vid ånger av köp vid face2face-försäljning. Vid köp över internet gäller fortfarande distansavtalslagen. Precis som jag skrev i tidigare inlägg.

Som jag förstår det så gör lagändringen att försäljning utanför affärslokaler går under distansavtal. Så artikeln handlar om just distansavtal. Att det sen kanske inte påverkar ångerrätten i det här fallet är en annan femma.

Många verkar bombsäkra på sina saker, de kanske är jurister, då kanske ni kan plocka fram lite prejudicerande fall så kan vi avsluta diskussionen?

Edit:

Intressant är dock den här förändringen:

Citat:

En annan stor skillnad gäller e-handeln. E-handlare får nu rätt att ta ut en värdeminskning om en vara skickas tillbaka med en fläck eller reva – alltså inte i oförändrat skick.

Vad exakt det betyder lär vi inte veta förrän det testats i domstol. Men det känns definitivt som att det skulle kunna vara applicerbart här.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Intressant är dock den här förändringen:

Vad exakt det betyder lär vi inte veta förrän det testats i domstol. Men det känns definitivt som att det skulle kunna vara applicerbart här.

Tidigare behövde inte näringsidkaren ta tillbaka varan alls om den inte var i oförändrat skick, så detta är faktiskt en förbättring för konsumenten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tidigare behövde inte näringsidkaren ta tillbaka varan alls om den inte var i oförändrat skick, så detta är faktiskt en förbättring för konsumenten.

Kanske.

Citat:

Det är inte en hyreslag, det är fortfarande en ångerrätt. Har det hänt något får du skicka tillbaka, men det kan i värsta fall kosta dig hela varans pris.

Men det lär vi återigen inte få veta innan det testas i domstol.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Som jag förstår det så gör lagändringen att försäljning utanför affärslokaler går under distansavtal. Så artikeln handlar om just distansavtal. Att det sen kanske inte påverkar ångerrätten i det här fallet är en annan femma.

Många verkar bombsäkra på sina saker, de kanske är jurister, då kanske ni kan plocka fram lite prejudicerande fall så kan vi avsluta diskussionen?

Edit:

Intressant är dock den här förändringen:

Vad exakt det betyder lär vi inte veta förrän det testats i domstol. Men det känns definitivt som att det skulle kunna vara applicerbart här.

Jag fattade det som att det ger ett bättre skydd för konsumenter. Tidigare kunde företagen neka retur helt om varan inte var i väsentligt oförändrat skick. Nu får du ångra köpet ändå, dock med avdrag. "Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt."

Att förpackningen är trasig borde då fortfarande räknas som väsentligt oförändrat skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte min tolkning. Jag tolkar det som att Distansköplagen utökas till att gälla gatuförsäljning, därav face to face. Sedan talar artikeln också om förändringar i lagen, vilket då torde vara Distansköplagen.

Edit:
Konsumentverkets hemsida är för övrigt uppdaterad. Jag ser inte att det är någon skillnad i detta fallet.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...
Jag ser inte att TS har använt eller hanterat varan på något sätt som inte var nödvändigt för att undersöka den.

Som du själv sa, så är det ingen skillnad i ångerrätten, vilket var min huvudsakliga poäng från början. Sedan kan det absolut komma ändringar, vi får se.

Skrivet av Yorg:

Som jag förstår det så gör lagändringen att försäljning utanför affärslokaler går under distansavtal. Så artikeln handlar om just distansavtal. Att det sen kanske inte påverkar ångerrätten i det här fallet är en annan femma.

Många verkar bombsäkra på sina saker, de kanske är jurister, då kanske ni kan plocka fram lite prejudicerande fall så kan vi avsluta diskussionen?
Edit:

Intressant är dock den här förändringen:
Vad exakt det betyder lär vi inte veta förrän det testats i domstol. Men det känns definitivt som att det skulle kunna vara applicerbart här.

Ja, vi får väl vänta och se när de första domarna kommer. Tills vidare gäller dock det som står i http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

vilket är oförändrat när det gäller ångerrätten (som jag skrev tidigare):

2 §/Träder i kraft I:2014-06-13/

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Sedan kan ni ha mycket väl rätt i att face2face-försäljning kommer att innefatta distansavtal, om så är fallet så kommer ovanstående att säga emot"•Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt."

Men det kommer att få redas ut senare, just nu är det fortfarande väsentligen oförändrad skick som gäller.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

iallafall bättre än att en stor flik som hänger rakt ut + vad kan dem ens förbättra med den lagningen

Förmodligen ingenting men det svider nog i ögonen på dom ändå.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithras:

Inte sett videon, har du inte läst artikeln? Inte ens i ingressen handlar det om distansavtal: "Se upp, listiga säljare på Sveriges gator. Från och med nu har kunder som blir stoppade i farten rätt att ångra sitt köp i 14 dagar. I dag börjar nämligen de nya konsumentreglerna för EU att gälla. "

Resten av texten handlar om face2face-försäjning: "En av de största förändringarna blir att kunder nu har rätt till 14 dagars ångerrätt även utanför affärslokaler – när du blir stoppad av en säljare på gatan till exempel". //

"Reglerna ser nu likadana ut för alla EU-länder. Oavsett om du blir stoppad av en säljare på gatan hemma, i England eller Frankrike så har du samma rättigheter. Men Maria Wiezell höjer ett varningens finger för ytterligare en förändring som kan förvirra."
Har vi ens samma artikel? http://www.svt.se/nyheter/sverige/i-dag-trader-eu-s-nya-konsu...

Till sist, vilket var min poäng från början, är det så att den nämnda värdeminskningen:
•Ersättning för värdeminskning kan tas ut av näringsidkare när konsumenten ångrar ett köp – vilket innebär att du som konsument får tillbaka mindre pengar än vad du ursprungligen betalat för varan om den inte är i obrutet skick. Precis som tidigare har en konsument rätt att undersöka en vara. Men nytt är att en konsument kan ångra ett köp även om han eller hon har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt.

endast gäller vid ånger av köp vid face2face-försäljning. Vid köp över internet gäller fortfarande distansavtalslagen, som är oförändrad (som jag skrev och visade i tidigare inlägg). Alltså är lagändringen totalt irrelevant för just denna tråd.

Ok så du har missuppfattat allt.
Artikeln handlar (delvis) om att "face-2-face-försäljning" nu också går under "distansavtal/distansköp" vilket det tidigare inte gjort.

Allt handlar som sagt fortfarande om distansköp.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ok så du har missuppfattat allt.
Artikeln handlar om att "face-2-face-försäljning" nu också går under "distansavtal/distansköp" vilket det tidigare inte gjort.

Allt handlar som sagt fortfarande om distansköp.

Jo jag förstod det senare, om du kollar vad jag har skrivit till andra (du får gärna läsa de inläggen). Det intressanta är dock att ångerrätten fortfarande inte har ändrats sedan 2014-06-13. Som jag skrev innan, så har de alltså inte ändrat på ångerrätten och vad som ingår i den efter att de uppdaterade allt. Alltså gäller fortfarande "väsentligen oförändrat skick" tills vidare. Kommer att bli en intressant utveckling detta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan du namnge vilket företag det gäller? Så att man vet vilket företag man ska undvika.
Tycker det nästan är på gränsen till bedrägeri i det svar du fick av dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Kan du namnge vilket företag det gäller? Så att man vet vilket företag man ska undvika.
Tycker det nästan är på gränsen till bedrägeri i det svar du fick av dom.

intropris.se

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mithras:

Jo jag förstod det senare, om du kollar vad jag har skrivit till andra (du får gärna läsa de inläggen). Det intressanta är dock att ångerrätten fortfarande inte har ändrats sedan 2014-06-13. Som jag skrev innan, så har de alltså inte ändrat på ångerrätten och vad som ingår i den efter att de uppdaterade allt. Alltså gäller fortfarande "väsentligen oförändrat skick" tills vidare. Kommer att bli en intressant utveckling detta.

Aaa sorry, jumped the gun där. Såg sen att diskussionen fortsatt.

Börjar inse nu att SVTs info är fel och att samma fel har spridits av annan media, branschorganisationer osv.
Dvs att "väsentligen oförändrat skick" gäller fortfarande och i det begreppet så ingår rättigheter för kunden att öppna förpackningar och göra andra ingrepp om det anses avgörande för att utvärda varans egenskaper.

Direkt från (nya) EU-direktivet:
"Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.”

Kort sagt har det spridits felaktig information i media, "förståsigpåare", KO osv. Märkligt.

Å andra sidan:
Den svenska lagtexten har inte uppdaterats för att ta hänsyn till de nya EU-bestämmelserna om att kunden fortfarande har rätt till att åberopa ångerrätt även om man använt varan mer än vad som var nödvändigt för att utvärdera den:
"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick."

Medan direktivet säger:
"Vissa konsumenter utövar sin ångerrätt efter att ha använt en vara i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas beskaffenhet, egenskaper och funktionsduglighet. Konsumenten bör i sådana fall inte förlora ångerrätten men vara ansvarig för en eventuell minskning av varans värde."

Jag vet inte varför Sverige anser att vi inte behöver den delen av direktivet.
Kanske kommer det att uppdateras eller så finns det någon logik i att vi behålla det så som det var förut.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

har följt den här tråden lite nu, för det första så har det spårat ut till vad som är och vad som inte är.
för det andra, så är det tydligt i det här fallet, säljaren får räkna med kostnaden för en NY förpackning.
Alltså har dom ingen rätt att ta ut nåt avdrag pågrund av förpackningens skick, dom har heller ingen rätt att ta ut nån kostnad ifall du testar produkten.

Företaget som påstår sig ha rätt att göra värdeavdrag får gärna hänvisa till något.
Och med risk för att företaget är oseriöst så bör du ta kort på allt innan du skickar in det, ifall de skulle hävda att något va sönder när de fick sin produkt.
Du är även ansvarig om paketet går sönder på posten etc, så paketera produkten bra innan du skickar in den.
Skulle dom sen neka dig så får du helt enkelt kontakta ARN.

Edit: nu har jag tittat på deras hemsida och om du läser där ser man att dom försöker få ärendet att vara ett "återköp", Vilket det inte är utan detta är ett Ångerrätts ärende.
Du ska alltså vara tydlig med att du inte vill göra ett återköp.
Du har fullt stöd i lagen att ångra ditt köp, så det är bara kontakta dom och säga att du vill göra det fråga var du ska skicka produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

intropris.se

Stopp nu gosse, du kan inte sitta och avråda folk från butiker innan du gett dom en ärlig chans, och med tanke på att den här tråden bara har varit vid liv mindre än 16 timmar så är du alldeles för snabb med att döma ut dom.

I övrigt håller jag med vissa, som handlare själv så är den nya lagen vad gäller distanshandel lite av en tveeggad kniv, det finns både för och nackdelar, men för konsumenten rent generellt är prisavdrag ett bättre alternativ än att helt nekas returrätt pga skadad kartong, men det finns ganska mycket som förmodligen måste gå till domstol för att få klarhet i.. Ett exempel är avdragsbelopp, har sett mer än 1 respektabel butik som klargjort i sina köpvillkor att dom drar av uppemot 95%.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Aaa sorry, jumped the gun där. Såg sen att diskussionen fortsatt.

Börjar inse nu att SVTs info är fel och att samma fel har spridits av annan media, branschorganisationer osv.
Dvs att "väsentligen oförändrat skick" gäller fortfarande och i det begreppet så ingår rättigheter för kunden att öppna förpackningar och göra andra ingrepp om det anses avgörande för att utvärda varans egenskaper.

Direkt från (nya) EU-direktivet:
"Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.”

Kort sagt har det spridits felaktig information i media, "förståsigpåare", KO osv. Märkligt.

Verkar som att du har helt rätt, och det var en del av det som ledde till mitt missförstånd också Trodde att varornas minskade värde-grejen skulle gälla för EU-direktivet, dvs. alla försäljningsånger där varor köpts face2face, men att distansavtalslagen fortfarande skulle gälla internetköp (eftersom jag såg att distansavtalslagens ångerrätt fortfarande gällde och var oförändrad efter 06-13). Knasigt allt kan bli.

Aja, för att återgå till tråden så har fortfarande TS all laglig rätt att begära full återbetalning och skadan på kartongen är irrelevant. Skönt att få det avklarat

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Skulle dom sen neka dig så får du helt enkelt kontakta ARN.

Tänk på att ARN har en värdgräns för elektronikärenden som ligger på 1000kr vad gäller det omtvistade beloppet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Verkar som att du har helt rätt, och det var en del av det som ledde till mitt missförstånd också Trodde att varornas minskade värde-grejen skulle gälla för EU-direktivet, dvs. alla försäljningsånger där varor köpts face2face, men att distansavtalslagen fortfarande skulle gälla internetköp (eftersom jag såg att distansavtalslagens ångerrätt fortfarande gällde och var oförändrad efter 06-13). Knasigt allt kan bli.

Aja, för att återgå till tråden så har fortfarande TS all laglig rätt att begära full återbetalning och skadan på kartongen är irrelevant. Skönt att få det avklarat

Inte direkt, kartongen är skadad, och jag tror inte han behövde slita sönder den för att komma åt sin tablet, nu råkade det ske ändå, men det kan ses som giltigt underlag för att reducera varans värde, och går därmed från retur, till återköp

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Inte direkt, kartongen är skadad, och jag tror inte han behövde slita sönder den för att komma åt sin tablet, nu råkade det ske ändå, men det kan ses som giltigt underlag för att reducera varans värde, och går därmed från retur, till återköp

jag har sökt runt en massa, hittar Ingeting som säger att emballaget måste vara helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakkaerlakken:

jag har sökt runt överallt och håller på fortfarande, hittar Ingeting som säger att emballaget måste vara helt

Men du hittar förmodligen ingenting som säger att det är OK om det är trasigt heller..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Stopp nu gosse, du kan inte sitta och avråda folk från butiker innan du gett dom en ärlig chans, och med tanke på att den här tråden bara har varit vid liv mindre än 16 timmar så är du alldeles för snabb med att döma ut dom.

Han har väl inte avrådit någon att handla från dem? Han svarade bara på en fråga om vilken butik det handlade om.

Det kan också hjälpa andra för att gå in och läsa om deras avtal, då dessa kan ha något att göra med beslutet från butiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Inte direkt, kartongen är skadad, och jag tror inte han behövde slita sönder den för att komma åt sin tablet, nu råkade det ske ändå, men det kan ses som giltigt underlag för att reducera varans värde, och går därmed från retur, till återköp

Fast nu är det bara att läsa igenom tråden så hittar du massor med referenser till både lagar och ARN-beslut att kartongen är helt och hållet irrelevant till huruvida en säljare ska ge tillbaka pengar eller inte. För att sammanfatta det hela, så är kartongen totalt irrelevant, det enda viktiga är skicket på varan i sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Inte direkt, kartongen är skadad, och jag tror inte han behövde slita sönder den för att komma åt sin tablet, nu råkade det ske ändå, men det kan ses som giltigt underlag för att reducera varans värde, och går därmed från retur, till återköp

nej.
Det samma gäller skyddsplast på tex en tv osv, den har du sönder och kan inte sätta dit igen när du tar bort den, och även där gäller samma sak. Säljaren är ansvarig för att sätta dit ny om dom nu vill.

Permalänk
Skrivet av Kakkaerlakken:

jag har sökt runt överallt och håller på fortfarande, hittar Ingeting som säger att emballaget måste vara helt

Kontakta butiken istället, att leta fler fall kommer inte ta dig vidare just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Ångerrätten är en helt absurd lag imo, det är kostsamt för företag på flera sätt och i slutändan är det vi som inte ångrar oss som får stå för kostnaden. Borde vara upp till enskilda bolag att ha ångerrätt på deras produkter om de så önskar. Vill du inte ha varan, så köp den inte.

"eftersom tableten är i oförändrat skick borde ju inte jag behöva stå för nån värde minskningen på den?"
Om du nu är så säker på din sak, varför inte sälja den på tradera? Så kommer marknaden att avgöra det för dig. Om du inte tror att du får samma pris för den där, så betyder det att värdet på den har gått ner. Lycka till med försäljningen.

Du får gärna tycka det om du vill, jag delar inte din uppfattning. Det är en lag och lagar ska följas, inte appliceras selektivt för att någon har en annan åsikt.
Vill du inte ha varan, lämna tillbaka den... Är det som gäller med andra ord. Gillar man inte lagen ska man inte sälja på distans, punkt.

Försäljning av en produkt mellan privatpersoner utan någon form av skydd kan inte jämföras med ett återköp av en butik med stöd i lag. Jämför inte köttbullar med äpplen nu. Ingen anledning för honom att behöva sälja produkten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella...

I detta fall säger ARN specifikt: "Enligt vad som sägs i lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt inte ses som att varan har förändrats. Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. "

Seriösa butiker ska normalt ändå inte sälja retunerade varor till fullt pris utan göra ett mindre avdrag och sälja som "använd" vara och då spelar det ingen roll om det finns en liten reva i förpackningen.

Ryuk00: Lagen är till för att skydda konsumenter när de köper via nätet då de har mkt mindre möjlighet att undersöka varan. Tanken är att kunden just ska kunna göra en enklare undersökning och testa varan försiktigt. Visst kan det kosta butiken något då de inte kan sälja till fullt pris men i detta fall skulle de kunna sänka med en liten summa och ändå få ut det mesta av värdet för varan.

Tanken är också att genom att en konsument har en möjlighet att kunna ångra varan så får det fler att våga handla på nätet vilket i förlängningen gynnar nätbutikerna som visserligen kan förlora lite på gungorna (de få som ångrar sig) men vinner på karusellerna (de som köper på nätet istället för en butik).

Det ska bli intressant vad de nya ändringarna medför. Kan det bli ok att ta ut ett litet avdrag? Kanske ett fall som detta vara intressant för ARN.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Eftersom butiken krånglar och inte avser följa lagen, så bör du
1. Se till att all kommunikation är skriftlig, och sparas av dig.
2. Berätta för dem att du har rätt att få hela summan tillbaka, eftersom du endast undersökt varan vid (1) tillfälle, och då behövde öppna kartongen.
3. Hänvisa dem gärna till http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella... så att de kan se att de har fel, och att det är ARN som anser detta.
4. Ifall de fortfarande nekar dig returen, så anmäl direkt till ARN.se det är gratis. Beskriv ärendet ingående och hänvisa till (Änr 2004-7650 och 2002-1589), du bör nämligen själv göra utredningen och lämna till ARN på silverfat för bästa chans till snabb hantering. Ange att det rör sig om ett belopp på 2000 SEK som butiken vägrar att betala tillbaka till dig.
5. Vårda varan ömt, och använd den absolut inte mer. Den ska tillbaka till butiken när du fått dina pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjorn190:

Eftersom butiken krånglar och inte avser följa lagen, så bör du
1. Se till att all kommunikation är skriftlig, och sparas av dig.
2. Berätta för dem att du har rätt att få hela summan tillbaka, eftersom du endast undersökt varan vid (1) tillfälle, och då behövde öppna kartongen.
3. Hänvisa dem gärna till http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella... så att de kan se att de har fel, och att det är ARN som anser detta.
4. Ifall de fortfarande nekar dig returen, så anmäl direkt till ARN.se det är gratis. Beskriv ärendet ingående och hänvisa till (Änr 2004-7650 och 2002-1589), du bör nämligen själv göra utredningen och lämna till ARN på silverfat för bästa chans till snabb hantering. Ange att det rör sig om ett belopp på 2000 SEK som butiken vägrar att betala tillbaka till dig.
5. Vårda varan ömt, och använd den absolut inte mer. Den ska tillbaka till butiken när du fått dina pengar.

En korrigering. Varan ska tillbaka till säljaren först, sedan får man sina pengar. Annars var det en bra lista.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Bjorn190:

Eftersom butiken krånglar och inte avser följa lagen, så bör du
1. Se till att all kommunikation är skriftlig, och sparas av dig.
2. Berätta för dem att du har rätt att få hela summan tillbaka, eftersom du endast undersökt varan vid (1) tillfälle, och då behövde öppna kartongen.
3. Hänvisa dem gärna till http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella... så att de kan se att de har fel, och att det är ARN som anser detta.
4. Ifall de fortfarande nekar dig returen, så anmäl direkt till ARN.se det är gratis. Beskriv ärendet ingående och hänvisa till (Änr 2004-7650 och 2002-1589), du bör nämligen själv göra utredningen och lämna till ARN på silverfat för bästa chans till snabb hantering. Ange att det rör sig om ett belopp på 2000 SEK som butiken vägrar att betala tillbaka till dig.
5. Vårda varan ömt, och använd den absolut inte mer. Den ska tillbaka till butiken när du fått dina pengar.

Jag packade ner den varsamt nästan direkt efter att jag använde den

och jag kom på att jag glömt säga att jag valde Sommar kanpanj "handla nu, betala i augusti" fast det ska väll inte vara nån skillnad? enda som är skillnaden är väl att fakturan ej ska komma hem till mig? om dem går med på det
om dem nekar och fakturan kommer ändå så ska jag anmäla till arn?

och eftersom jag skrivit mail om ångerrätt och har bevis på det så har man längre tid på sig?