Mellandagsrean är åter igen ett skämt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Estanjoni:

Finns inte mycket 4K/Ultra HD material ute än så länge, de är helt riktigt. Men varför inte spara de 4.000 kronorna istället och vänta tills 4K börjar bli lite billigare och när de finns mer 4K-material ute. Jag menar 1080p har funnits i 6-7 år nu...

Men de är upp till var och en, jag skulle då aldrig ens tänka tanken på att göra något sådant köp, då det varken är ekonomiskt eller tillfredsställande för mig. 46" och 55" är för litet om man inte sitter på 2 meters avstånd.

EDIT: Är det någon som vill fortsätta diskussionen, kan vi lika gärna fortsätta på ett tillägnat forum som t.ex Component.se. Ni är så välkomna!

Vafan svarar du i en tråd på ett forum tillägnad till just denna typ diskussioner? reklam till din egna skitsida?

2m framför en 55"... Vilket j*vla skämt.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Vad spelar det för roll? han är fullt medveten om att det är på låtsas.

Blev helt enkelt bara förvånad att grabben ville ha spelet, då det vänder sig till en annan målgrupp. Men kan ju dock hända mycket på ett år, inte hört något önskemål om något annat typ av spel än de jag nämnde tidigare än.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Vart finner man GTX kortet för 2199 :)!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedBulld1:

Vart finner man GTX kortet för 2199 :)!

Inet, dock så är den slutsåld nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Blev helt enkelt bara förvånad att grabben ville ha spelet, då det vänder sig till en annan målgrupp. Men kan ju dock hända mycket på ett år, inte hört något önskemål om något annat typ av spel än de jag nämnde tidigare än.

Ja det är ju ändå upp till dig självklart, men jag spelade GTA hos min kusin när jag var 5 år, tror det var gta 3 eller något.

Permalänk

*klagarnas himmels tråd*

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Skrivet av s_jimmie:

55w905 är en sjuuuuuuuuuukt grym tv. Synd bara att jag inte väntade en vecka för att få den billigare

4k är totalt onödigt o köpa just nu.
Det är som att köpa en HD-ready 42" för 30.000:- när platt-tv börja komma ut på marknaden.
Sen är det väl rätt hög elförbrukning och rätt hög ms på 4k panelerna?

Du har inte alla hästar hemma nej! 13.000 kr i sjön, LCD-LED också Clouding, dålig svärta och dålig betraktningsvinkel. Och angående avstånd läs nedanför! Hoppas det inte börjar kittlas för de som köpt 55" och 46"

För att kunna beräkna ett optimalt avstånd bör man ta hänsyn till följande tre faktorer: storleken på panelen, panelens upplösning och bildsignalens kvalitet. där vi syftar på upplösningen i det här fallet även om faktorer som komprimering naturligtvis också spelar in. På nätet kan man hitta diverse diagram som anger optimalt avstånd med hänsyn till dessa faktorer men dessa är rätt omdiskuterade och förutsättningarna kan som sagt variera rätt mycket mellan olika individer. Vi föredrar att tala om ”tumregler”.

En bra sådan tumregel är att 1080-material, det vill säga full hd-upplösning, presenterat på en full-hd-skärm bäst betraktas från cirka 1,5 gånger panelstorleken. På en 46-tummare skulle det alltså innebära ungefär 175 centimeter vilket måste anses hyfsat nära med tanke på hur ett vardagsrum normalt är möblerat. Sitter man längre ifrån är det alltså inte sannolikt att man kan tillgodogöra sig full-hd-upplösningen och samma resultat skulle uppnås med en långt billigare hd-ready tv.

Ett växande problem är också att de flesta användare omväxlande tar in vanlig lågupplöst tv, som kräver ett förhållandevis långt avstånd för att bli bra, och högupplösta källor som HDTV eller blu-ray/hd-dvd som kräver ett kortare avstånd för att detaljerna inte ska försvinna. Det kan vara svårt att råda bot på det problemet men ett förslag är att förse tv-bänken eller fåtöljen med hjul för enkel avståndsjustering. En mer avancerad lösning är att använda tv:n för lågupplöst material och en hd-projektor för högupplöst film.

I övriga fall handlar det om att kompromissa. Prova dig fram med olika avstånd och, om du har tillgång till hd-källor, olika typer av källmaterial.

Permalänk
Skrivet av Estanjoni:

Du har inte alla hästar hemma nej! 13.000 kr i sjön, LCD-LED också Clouding, dålig svärta och dålig betraktningsvinkel. Och angående avstånd läs nedanför! Hoppas det inte börjar kittlas för de som köpt 55" och 46"

För att kunna beräkna ett optimalt avstånd bör man ta hänsyn till följande tre faktorer: storleken på panelen, panelens upplösning och bildsignalens kvalitet. där vi syftar på upplösningen i det här fallet även om faktorer som komprimering naturligtvis också spelar in. På nätet kan man hitta diverse diagram som anger optimalt avstånd med hänsyn till dessa faktorer men dessa är rätt omdiskuterade och förutsättningarna kan som sagt variera rätt mycket mellan olika individer. Vi föredrar att tala om ”tumregler”.

En bra sådan tumregel är att 1080-material, det vill säga full hd-upplösning, presenterat på en full-hd-skärm bäst betraktas från cirka 1,5 gånger panelstorleken. På en 46-tummare skulle det alltså innebära ungefär 175 centimeter vilket måste anses hyfsat nära med tanke på hur ett vardagsrum normalt är möblerat. Sitter man längre ifrån är det alltså inte sannolikt att man kan tillgodogöra sig full-hd-upplösningen och samma resultat skulle uppnås med en långt billigare hd-ready tv.

Ett växande problem är också att de flesta användare omväxlande tar in vanlig lågupplöst tv, som kräver ett förhållandevis långt avstånd för att bli bra, och högupplösta källor som HDTV eller blu-ray/hd-dvd som kräver ett kortare avstånd för att detaljerna inte ska försvinna. Det kan vara svårt att råda bot på det problemet men ett förslag är att förse tv-bänken eller fåtöljen med hjul för enkel avståndsjustering. En mer avancerad lösning är att använda tv:n för lågupplöst material och en hd-projektor för högupplöst film.

I övriga fall handlar det om att kompromissa. Prova dig fram med olika avstånd och, om du har tillgång till hd-källor, olika typer av källmaterial.

EDIT: Förresten limpan, vem bryr sig om elförbrukning om man köper en TV för 20.000 kr?

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Vafan svarar du i en tråd på ett forum tillägnad till just denna typ diskussioner? reklam till din egna skitsida?

2m framför en 55"... Vilket j*vla skämt.

Det är inte min sida, men jag är medlem där och vet att där sitter det allt annat än Svennebananer! Men ingen nyreggad än så länge, de verkar backa från sina uttalanden så att säga...

Permalänk
Skrivet av deadich:

Hur fan är 46 tum extrem liten bildyta? Om man har en mindre tv (eller ingen alls) i dagsläget så är det väl inte dumt att köpa en större tv bara för att den inte har 3d?
Självklart är det dumt att köpa om man redan har en 60-tummare.

För att kunna beräkna ett optimalt avstånd bör man ta hänsyn till följande tre faktorer: storleken på panelen, panelens upplösning och bildsignalens kvalitet. där vi syftar på upplösningen i det här fallet även om faktorer som komprimering naturligtvis också spelar in. På nätet kan man hitta diverse diagram som anger optimalt avstånd med hänsyn till dessa faktorer men dessa är rätt omdiskuterade och förutsättningarna kan som sagt variera rätt mycket mellan olika individer. Vi föredrar att tala om ”tumregler”.

En bra sådan tumregel är att 1080-material, det vill säga full hd-upplösning, presenterat på en full-hd-skärm bäst betraktas från cirka 1,5 gånger panelstorleken. På en 46-tummare skulle det alltså innebära ungefär 175 centimeter vilket måste anses hyfsat nära med tanke på hur ett vardagsrum normalt är möblerat. Sitter man längre ifrån är det alltså inte sannolikt att man kan tillgodogöra sig full-hd-upplösningen och samma resultat skulle uppnås med en långt billigare hd-ready tv.

Ett växande problem är också att de flesta användare omväxlande tar in vanlig lågupplöst tv, som kräver ett förhållandevis långt avstånd för att bli bra, och högupplösta källor som HDTV eller blu-ray/hd-dvd som kräver ett kortare avstånd för att detaljerna inte ska försvinna. Det kan vara svårt att råda bot på det problemet men ett förslag är att förse tv-bänken eller fåtöljen med hjul för enkel avståndsjustering. En mer avancerad lösning är att använda tv:n för lågupplöst material och en hd-projektor för högupplöst film.

I övriga fall handlar det om att kompromissa. Prova dig fram med olika avstånd och, om du har tillgång till hd-källor, olika typer av källmaterial

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Så det är dumt att köpa en billigt smidigt 46" TV pga den inte är 4K, och bättre att vänta 3-4år tills det är lite mer 4k material?
Har just nu en gammal 40" med en svart rand på höger sida, vad ska jag köpa för TV då?
En 60" 3D tv för 20tusen eller en 46" för 4tusen... Då är det ju onödigt att köpa typ en Intel i5-4670k istället för en 3930k eller liknande, för 3930 är ju bättre, och allt annat är pengarna i sjön?

Sen att en 46"-50" är extremt liten? Alla är inte ute efter det största, tycker en 46" är perfekt lagom storlek för tv/film tittande men ska man spela tv-spel så behöver jag flytta fotöljen närmare tv såklart^^

Du är också ute och snurrar tyvärr...

För att kunna beräkna ett optimalt avstånd bör man ta hänsyn till följande tre faktorer: storleken på panelen, panelens upplösning och bildsignalens kvalitet. där vi syftar på upplösningen i det här fallet även om faktorer som komprimering naturligtvis också spelar in. På nätet kan man hitta diverse diagram som anger optimalt avstånd med hänsyn till dessa faktorer men dessa är rätt omdiskuterade och förutsättningarna kan som sagt variera rätt mycket mellan olika individer. Vi föredrar att tala om ”tumregler”.

En bra sådan tumregel är att 1080-material, det vill säga full hd-upplösning, presenterat på en full-hd-skärm bäst betraktas från cirka 1,5 gånger panelstorleken. På en 46-tummare skulle det alltså innebära ungefär 175 centimeter vilket måste anses hyfsat nära med tanke på hur ett vardagsrum normalt är möblerat. Sitter man längre ifrån är det alltså inte sannolikt att man kan tillgodogöra sig full-hd-upplösningen och samma resultat skulle uppnås med en långt billigare hd-ready tv.

Ett växande problem är också att de flesta användare omväxlande tar in vanlig lågupplöst tv, som kräver ett förhållandevis långt avstånd för att bli bra, och högupplösta källor som HDTV eller blu-ray/hd-dvd som kräver ett kortare avstånd för att detaljerna inte ska försvinna. Det kan vara svårt att råda bot på det problemet men ett förslag är att förse tv-bänken eller fåtöljen med hjul för enkel avståndsjustering. En mer avancerad lösning är att använda tv:n för lågupplöst material och en hd-projektor för högupplöst film.

I övriga fall handlar det om att kompromissa. Prova dig fram med olika avstånd och, om du har tillgång till hd-källor, olika typer av källmaterial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

För att kunna beräkna ett optimalt avstånd bör man ta hänsyn till följande tre faktorer: storleken på panelen, panelens upplösning och bildsignalens kvalitet. där vi syftar på upplösningen i det här fallet även om faktorer som komprimering naturligtvis också spelar in. På nätet kan man hitta diverse diagram som anger optimalt avstånd med hänsyn till dessa faktorer men dessa är rätt omdiskuterade och förutsättningarna kan som sagt variera rätt mycket mellan olika individer. Vi föredrar att tala om ”tumregler”.

En bra sådan tumregel är att 1080-material, det vill säga full hd-upplösning, presenterat på en full-hd-skärm bäst betraktas från cirka 1,5 gånger panelstorleken. På en 46-tummare skulle det alltså innebära ungefär 175 centimeter vilket måste anses hyfsat nära med tanke på hur ett vardagsrum normalt är möblerat. Sitter man längre ifrån är det alltså inte sannolikt att man kan tillgodogöra sig full-hd-upplösningen och samma resultat skulle uppnås med en långt billigare hd-ready tv.

Ett växande problem är också att de flesta användare omväxlande tar in vanlig lågupplöst tv, som kräver ett förhållandevis långt avstånd för att bli bra, och högupplösta källor som HDTV eller blu-ray/hd-dvd som kräver ett kortare avstånd för att detaljerna inte ska försvinna. Det kan vara svårt att råda bot på det problemet men ett förslag är att förse tv-bänken eller fåtöljen med hjul för enkel avståndsjustering. En mer avancerad lösning är att använda tv:n för lågupplöst material och en hd-projektor för högupplöst film.

I övriga fall handlar det om att kompromissa. Prova dig fram med olika avstånd och, om du har tillgång till hd-källor, olika typer av källmaterial

Så du har inte tittat på tv hela livet därför att tv-apparaterna var för små fram tills nyligen?

Man får ju fan tänka på priset, finns det någon 65-tummar eller något för 4000 kr? nej. Denna 46-tummare kostar 4000 kr och 46 tum är stort för det priset. Du snackar bara massa jävla skit som inte har med ämnet att göra.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Qpad 5K för 299:- var fett värt, köpte en att ha som reserv

OnT tyckte jag Black Friday hade roligare erbjudanden, speciellt på amazon.

Permalänk
Medlem

Mendå är frågan, är det värt o köpa denna ?!
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

Ja, det är det..
Hur man än vrider och vänder på det får man nog inte en bättre deal. Visst, kretsen i disken är inte den snabbaste på något sätt, men för pengarna är det ett givet köp.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Så du har inte tittat på tv hela livet därför att tv-apparaterna var för små fram tills nyligen?

Man får ju fan tänka på priset, finns det någon 65-tummar eller något för 4000 kr? nej. Denna 46-tummare kostar 4000 kr och 46 tum är stort för det priset. Du snackar bara massa jävla skit som inte har med ämnet att göra.

Vad sa du? http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... och vad menar du med att den förklaringen gällande avstånd/upplösning inte har ett jäva skit med ämnet att göra? Det är av största betydelse, du grabben ta och läs på lite innan yttrar dig nästa gång. Du är bara löjlig och kan inte ta att jag har rätt, du har väl antagligen köpt någon av ovannämnda LCD LED-TV eller har en liten TV där hemma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det finns alltid undantag på rean. 240 gigabyte SSD för under tusenlappen är ett sådant exempel. LG G2 för 3500 kr är ett annat. GTX 770 Windforce för 2199 kr är ett tredje.

Men generellt har TS rätt att det har blivit sämre.

Lite OT men om jag ska ha en SSD till min laptop, är det 2.5" jag behöver?
Passar den på netonet till en laptop?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med dessa reorna, brukar de bara gälla under en dag? Tänkte mest på SSD'n hos netonet, då jag bor i borås hade det vart smidigt att köpa den i butik imorgon. Men om den bara gäller idag så får man väl beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Den har varken 3D eller 4K och extremt liten bildyta på 46"...

Jag skulle nog säga att problemet ligger någon annanstans än att reorna är "dåliga"..
Men jag förstår bitterheten och besvikelsen när din rätt som konsument att få en 108" OLED 4K-TV för 3000kr inte uppfylls.. Dumma dumma affärer..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Avstängd

@Estanjoni: ingen vettig människa lägger sina pengar på en "Andersson", bättre de skickar pengarna till bättre behövande i 3:e världen.

Permalänk
Relik 📜

*tråd låst*

Firar med familjen och orkar inte lägga tid på att rensa, får bli såhär.

God jul!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S