Permalänk

Internet beter sig konstigt.

Hej, tänkte berätta en liten historia om mitt internet för att se om någon vis person här kan lista ut vad det är som händer!
Jag vill bara säga att nätverk aldrig har varit min starka sida så jag kan mycket väl ha gjort fel någonstans/överallt.

Utrustning
Switch : Netgear ProSafe GS108. http://tinyurl.com/lgs4l4z
Trådlös Router: Netgear n750. http://tinyurl.com/d59qr43
Moderbord: Asus Maximus IV Extreme. http://tinyurl.com/ngz7d83

Jag har 100/100 internet från Universal i Karlskrona som jag får från stadsnätet. Problemet är att internet har varit väldigt långsamt (bortsett från första dagen) ända sedan jag beställde tjänsten för cirka en månad sedan. Så jag bestämde mig för att undersöka lite idag. Jag har alltså haft ungefär 10% av den hastigheten jag vill ha. Enligt bredbandskollen är det cirka 9/9 istället för 100/100.

Detta var min setup när jag började experimentera.
Vägguttaget -> Switch -> Trådlös Router / min dator.
Jag tog bort switchen helt och kopplade såhär istället.
Vägguttag -> min dator -> Trådlös Router. (Moderbordet har 2 internet/RJ45 portar därför går detta)
Till min stora förvåning så fick jag helt plötsligt cirka 95/95 enligt bredbandskollen. Jag tycker detta är en helt okej hastighet så jag nöjde mig och slutade att greja med internet och gick ut ett tag (cirka en timme).

När jag kom hem igen så var hastigheten jättelångsam igen cirka 9/9 som förut.
Jag tänkte att det kanske var min ISP som sänkte hastigheten på mitt internet och att jag därför fick en bättre hastighet ett tag eftersom att datorn har en annan mac adress och fick därför en annan ip adress än när jag kopplade via switchen.
(Förstår som sagt inte allt som händer här men jag antog att det var så)
Därför kom jag på den briljanta idén att fixa en ny ip så att jag kanske lurar min ISP att ge mig en bättre hastighet igen.
Jag gjorde en .bat fil med följande kod:

ipconfig /release net stop "DHCP Client" net start "DHCP Client" ipconfig /renew pause

Då slutade internet att fungera helt och hållet, samt att uttaget blinkade rött istället för grönt.
Jag startade om datorn och provade att skriva följande i cmd: "netsh int ip reset resetlog.txt"
Inget av det fungerade, det blinkade fortfarande rött och internet fungerade inte alls.

Nu har jag kopplat tillbaka till som det var ursprungligen.
Vägguttaget -> Switch -> Trådlös Router / min dator.

Så nu när dagen är slut har jag inte åstadkommit något förutom en fail och massor med förvirring, dessutom har jag fortfarande samma värdelösa hastighet som när jag började.

Tacksam för alla svar och tankar!
/Elias

Permalänk
Medlem

Vaaa, varför har du satt switch/dator före routern?
Koppla: Vägguttag>Router>Dator/Switch

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Vaaa, varför har du satt switch/dator före routern?
Koppla: Vägguttag>Router>Dator/Switch

Av någon anledning fungerar det inte att koppla från väggen till Routern. Får inget internet då. :/

Permalänk

Det skall kopplas Vägguttag > router > switch / dator.

Antagligen har din isp slut på adresser så antingen måste dom släppa leasen, alternativt att du kopplar ut switchen och låter den vara urkopplad ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cryptomast3r:

Det skall kopplas Vägguttag > router > switch / dator.

Antagligen har din isp slut på adresser så antingen måste dom släppa leasen, alternativt att du kopplar ut switchen och låter den vara urkopplad ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Routern var det första jag försökte koppla in, men den får aldrig internet om det kommer direkt från vägguttaget.
Tror inte dom har slut på adresser för det fungerar att koppla vägguttag -> bärbar dator. Vilket jag testade efter jag försökt vägguttag -> router.
Tror du det har något med den dåliga hastigheten att göra eller?

Edit: Jag har alltså 2 datorer, en bärbar och en stationär.