Permalänk
Medlem

Passar grafikkortet i detta gamla mobo?

Hejsan, jag köpte som present en xfx HD 6950 till en kompis, men saken är att hans dator är uråldrig. Den har en intel pentium E2180, och ECS G31 T-M7 (ECS G31 T-M7). Vet någon om ens ECS finns kvar längre? Jag vet till 100% att processorn kommer vara flaskhalsen, men det jag undrar är kommer grafikkortet passa i moderkortet och kommer den att fungera? Och ifall han köper en intel core 2 quad processor, tror ni processorn fortfarande kommer vara flaskhalsen?

Tack i förväg!
MVH
MaKerS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja då, det går. Så gammalt är det inte.
Jag misstänker att det fortfarande kommer flaska med en c2q (det beror så klart på vilken) men för ett rimligt pris är det ändå en bra uppgradering. Om du får tag på typ en Q6600 som du kan klocka skiten ur kommer inte processorn flaska.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja då, det går. Så gammalt är det inte.
Jag misstänker att det fortfarande kommer flaska med en c2q (det beror så klart på vilken) men för ett rimligt pris är det ändå en bra uppgradering. Om du får tag på typ en Q6600 som du kan klocka skiten ur kommer inte processorn flaska.

Jaha okej, man tackar Vet du vart man kan få tag i en sådan processor för ett rimligt pris(skulle vara snällt ifall du kunde säga vad ett rimligt pris är för ett Q6600)?
EDIT: Har hört att moderkortet inte kan klara av mer än 128-bit på grafikkort, och HD 6950 är 256 bit, är detta ett sant eller falskt påstående?
Och du skrev Q6600, du menar väl Q6700?
Intel Core-2-Quad Q6700 är detta ett rimligt pris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jaha okej, man tackar Vet du vart man kan få tag i en sådan processor för ett rimligt pris(skulle vara snällt ifall du kunde säga vad ett rimligt pris är för ett Q6600)?
EDIT: Har hört att moderkortet inte kan klara av mer än 128-bit på grafikkort, och HD 6950 är 256 bit, är detta ett sant eller falskt påstående?
Och du skrev Q6600, du menar väl Q6700?
Intel Core-2-Quad Q6700 är detta ett rimligt pris?

Grafikkortet är som en egen dator i sig. Bussen mellan GPU och minne borde inte kunna spela någon roll öht.
Jag menade Q6600 men Q6700 går också bra. Det är samma chip fast olika multipel.
Den Q6700 du hittade där såg rätt så bra ut (till priset också). Du kan säkert klämma upp den i 3,2-3,4 GHz om ditt moderkort hänger med. Kanske mer. Det kan dock behövas kraftfull kylning om du ska ha den över det.
Andra intressanta processorer är Q8400 och Q9400--->. Ta bara inga low power varianter. De slutar på s och är lätta att sålla bort. Gå heller inte under fyra kärnor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Grafikkortet är som en egen dator i sig. Bussen mellan GPU och minne borde inte kunna spela någon roll öht.
Jag menade Q6600 men Q6700 går också bra. Det är samma chip fast olika multipel.
Den Q6700 du hittade där såg rätt så bra ut (till priset också). Du kan säkert klämma upp den i 3,2-3,4 GHz om ditt moderkort hänger med. Kanske mer. Det kan dock behövas kraftfull kylning om du ska ha den över det.
Andra intressanta processorer är Q8400 och Q9400--->. Ta bara inga low power varianter. De slutar på s och är lätta att sålla bort. Gå heller inte under fyra kärnor.

Okej, tack så hemskt mycket för din tid och upplysning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har också ett gammal ECS moderkort som ligger fast am2 socket gick inge bra för mig att ha mitt hd5850 1gb i den.
var tvungen att reset:a bios varje gång ja skulle starta datorn.
så jag flyttade den där pinnen på moderkortet fram o tillbaka, sen starta den, annars så resetade jag bios i windows innan jag stängde av den för att den sen skulle starta "normalt".
men du får testa hur det går för dig, jag hittade inga bios som ville fungera för mig iafl förutom reset:a varje gång den skulle igång..

mitt gamla moderkort:
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Okej, tack så hemskt mycket för din tid och upplysning

Inga problem.
Glöm inte att uppdatera BIOS om det inte är en tillräckligt ny version.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tackar

Skrivet av qrnis:

Har också ett gammal ECS moderkort som ligger fast am2 socket gick inge bra för mig att ha mitt hd5850 1gb i den.
var tvungen att reset:a bios varje gång ja skulle starta datorn.
så jag flyttade den där pinnen på moderkortet fram o tillbaka, sen starta den, annars så resetade jag bios i windows innan jag stängde av den för att den sen skulle starta "normalt".
men du får testa hur det går för dig, jag hittade inga bios som ville fungera för mig iafl förutom reset:a varje gång den skulle igång..

mitt gamla moderkort:
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...

Okej, ska kolla så att det funkar med hans mobo

Skrivet av LemonIllusion:

Inga problem.
Glöm inte att uppdatera BIOS om det inte är en tillräckligt ny version.

Det ska jag ha i åtanke när jag testar GPU:n

Tack för alla svar, allt var väldigt hjälpande

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga till, i moderkortets stöd för CPU så finns inte q6600 med. Då stödjer den väl inte denna processor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

En fråga till, i moderkortets stöd för CPU så finns inte q6600 med. Då stödjer den väl inte denna processor?

den passar nog inte då.. tyvärr.
kollade om det fanns något bios som kanske kunde fixa det men det fanns inte, men tycker att det är konstigt eftersom q6700 stöds och inte q6600 :s

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrnis:

den passar nog inte då.. tyvärr.
kollade om det fanns något bios som kanske kunde fixa det men det fanns inte, men tycker att det är konstigt eftersom q6700 stöds och inte q6600 :s

Det var det jag också tyckte var konstigt, då q6700:s enda skillnad är att den har högre klock :s

Visa signatur