Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag blir fan förbannad av att läsa hur mycket skolorna lägger på datorer... Det är för fan våra skattepengar oavsett om det är kommunala eller friskolor! Helvete, jävla IQ-befriat samhälle...

Jag tror inte du förstår hur mycket en dator underlättar i studierna. Jag kan säga dig att under de två åren min skola har delat ut laptops till oss elever så har arbetet blivit tusen gånger enklare. Både för elever och lärare (+ att skolan inte behöver köpa in lika mycket papper och böcker, så det är bättre för våra trädvänner). Dock tycker jag att de borde leta efter mer prisvärda datorer istället för t.ex iPads o Macbooks.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

kanske dags att inskaffa nya datorer då?

Har aldrig hört talas om en dator som tar 15 min att starta. Har svårt att tänka mig att en sån dator kan fungera bra och spriga åttor...

Så på era lektioner så sitter ni och väntar på att datorn ska starta? utan att göra något annat? Totalt bortkastad tid. Jag tvivlar starkt på ditt inlägg här.

Så du tycker att det är bättre att köpa in helt nya datorer än att uppgradera till ssd direkt? Eftersom datorerna köps in i så pass stora volymer så kan jag inte tänka mig att SSD behöver kosta mer än 500-1000 kronor per dator för skolorna.

Och ja, det tar tid att starta upp en dator. Datorerna vi får ifrån skolan kommer förinstallerade med hur mycket skit som helst. Klagar absolut inte på att skolan väljer att göra så. Men då vore det väldigt uppskattat ifall datorn kom förinstallerad med en SSD. Tar nog runt 10 min innan datorn går att använda till de applikationer vi använder. Vilket är AutoCAD, Photoshop, InDesign, Premiere, Cisco Packet Tracer och Office sviten.

Har själv tänkt att byta ut Blu-Ray läsaren mot en SSD på egen bekostnad i min Hp ProBook. Känns som att det börjar bli dags nu..

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jo... 97 innan windows 98 släpptes och man inte hade defragmenterat eller blåst datorn på länge så kunde den sega ner... Efter det årtalet så är det SBS som äro orsaken.

Vi har ett par gamla feta laptops på skolan som kör något gammalt windows. Dom används endast till programering av Pls. visst är dom sega, men inte tar dom en 10-15 min på sig att starta eller att använda.

Skrivet av elev10:

Finns tusen anledningar till att ha SSD i skoldatorn.

Snabbare
Stabilare (tappar man datorn eller ställer ner väskan hårt riskerar man inte att förlora data)

En sketen HP-laptop kan kännas HELT annorlunda med bara en simpel uppgradering till SSD.

kostnaden då?
Pålitlig? Som jag ser det är en hdd mera pålitlig än en ssd. Tappar man datorn får man skylla sig själv, datorn har du ansvaret för,

Skrivet av Wully:

SSD gör så att skolan behöver göra mindra reperationer, just eftersom då har man inte en HDD som pajar av allt slit o släng

Tar ni inte hand om sakerna?

Skrivet av Sneaky_rhino:

kanske för att de flästa skol datorerna är 2000kr skräp med dåliga hdd's som blir långsamma och lite ram.

Grattis du definerade precis en SKOL DATOR.

Sitter desutom på en sådan dator själv. Den fungerar bra för sitt syfte. Skoldatorn är tänkt att användas på sina områden tex word, intrenett, några småprogram. Du sitter inte uppe med 20 flikar i chrome, den är inte gjord för det. Något annat ska du inte behöva göra om du har en skoldator

Skrivet av qead:

Det är en friskola som är ägd utav industrier i närheten så det finns mycket pengar Datorerna används till CAD och annat.

Då förstår jag. Men då är det ingen vanlig "skoldator"

Skrivet av Kire6:

Så du tycker att det är bättre att köpa in helt nya datorer än att uppgradera till ssd direkt? Eftersom datorerna köps in i så pass stora volymer så kan jag inte tänka mig att SSD behöver kosta mer än 500-1000 kronor per dator för skolorna.

Och ja, det tar tid att starta upp en dator. Datorerna vi får ifrån skolan kommer förinstallerade med hur mycket skit som helst. Klagar absolut inte på att skolan väljer att göra så. Men då vore det väldigt uppskattat ifall datorn kom förinstallerad med en SSD. Tar nog runt 10 min innan datorn går att använda till de applikationer vi använder. Vilket är AutoCAD, Photoshop, InDesign, Premiere, Cisco Packet Tracer och Office sviten.

Har själv tänkt att byta ut Blu-Ray läsaren mot en SSD på egen bekostnad i min Hp ProBook. Känns som att det börjar bli dags nu..

En ny dator, inte nödvändigtvis. Man kunde ha satsat på mera ram alternatift en bättre hårdisk istället för att lägga ut pengar på en ssd. Det blir en billigare bekostnad.

Permalänk
Medlem
Dold text

Går sista året så det är snart dags att lämna ifrån sig den här. Är en Acer Aspire One 752, 11,6'', 1.3GHz Intel Celeron, 2GB RAM, 250GB HDD. Vad ska man säga, ingen megaprestanda men en väldigt användbar SKOLdator. Väger 1.4kg och är väldigt portabel. Är W7 professional med office 2010 och några labbprogram. Vi har en ghost-station på skolan, så går att formatera den på ~ 30 min när det börjar gå segt. Kanske gjort det 3-4 gånger under dessa år.

I ettan var batteritiden bra, men nu klarar den av en timme utan laddare. Den klarar inga spel direkt utan den är väl avsett för surf och studier. Är så van SSD på stationära så får nu för tiden ryck på att allt är så segt, men det duger. Jag använder bara datorn till Word/Powerpoint (på skolan), surf och kanske lite spotify. Det jag verkligen tycker om med den är tangentbordet som är vad Acer beskriver "100% FineTip keyboard". Otroligt välplacerade tangenter på så pass liten yta.

Jag ville kommentera främst för att smälla till alla bakåtsträvare med linjalen. Att få en dator under sin studietid har varit det absolut bästa med gymnasiet. Har skrivit runt 700 dokument under dessa år och använt program som LoggerPro under fysiklabbar och Octave (MatLab) vid numeriska beräkningar i matematik. Det man gör på skolan känns uppdaterat då vi inte jobbar med böckerna så mycket (förutom naturämnen och matematik). Hur skulle en redovisning vara utan en powerpoint eller en samhällsvetenskaplig rapport på ~20 sidor som var handskriven? Nej, i ett sånt här modern samhälle krävs det datorer för att kunna variera uppgifterna i de teoretiska ämnena på gymnasiet (med internet som källa till kunskap). Under högstadiet hade vi inga datorer och allt man gjorde blev väldigt halvdant. En labbrapport på två A4-sidor var jättemycket och jättebra, jo hej.

Finns ju nackdelar med att t.ex. folk börjar spela på lektionerna istället p.g.a. datorerna, men det beror på individ till individ, för jag fick bättre studiemotivation av datorn då det kändes mer seriösare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du kanske ska läsa på lite innan du kommenterar, är mycket väl medveten om att vissa säger svensklektioner och vissa säger svenskalektioner, det har varit en debatt om det både en och två gånger, och jag väljer att säga svenskalektioner då det låter mest korrekt enligt mig. Så att säga att jag själv stavade fel, nja knappast.

Det är ett av de ord som alla säger olika, samma sak med bottnen och botten och besikta och besiktigad, att påpeka det är bara löjligt.

Spelar ingen roll vad du själv anser vara korrekt (seriöst hur skulle det se ut om alla hade den inställningen?). Det du skrev var fel. Punkt.

Permalänk

HP Probook 6450b
- Intel i5 450M 2,4 GHz
- Integrerad grafik(?)
- 320gb hårddisk
- 2gb ram (tror jag om jag minns rätt)

Ingen höjdare att spela på den men den funkar bra för skolarbetet. Glad att den är upplåst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av soderkvist:

På högskolan är det vanligt med svarta tavlan, bärbar dator köper man själv och likaså böcker. Så borde även gymnasieskolan vara. Då kan slantarna gå till lärarlöner istället så att statusen höjs på läraryrket.

Jaha, ska man höja statusen på läraryrket tycker jag man ska få bättre betalt som polis eller sjuksköterska också.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så att det är sällan som teknikerna bestämmer vad som ska köpas in. Jobbade själv som som ansvarig för driften av en kommuns skolor (ca 10k invånare). Där rådfrågade rektorer oss om vad som var lämpligt, totalt ignorerade det och köpte billigast möjliga som sedan vi fick nöjet att deploya.

Nu är det säkerligen inte så på alla ställe, men ofta är det ju nog så att pengen spelar stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Tyvärr är det ju så att det är sällan som teknikerna bestämmer vad som ska köpas in. Jobbade själv som som ansvarig för driften av en kommuns skolor (ca 10k invånare). Där rådfrågade rektorer oss om vad som var lämpligt, totalt ignorerade det och köpte billigast möjliga som sedan vi fick nöjet att deploya.

Nu är det säkerligen inte så på alla ställe, men ofta är det ju nog så att pengen spelar stor roll.

Vad gäller när genierna köper in macbooks?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad gäller när genierna köper in macbooks?

Jag har tyvärr inte varit med om det :).
Har de en miljö som bygger på OSX så vore det ju vettigt. Annars är det totalt jävla idiotiskt enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Då har du antagligen missförstått något Periodiska Systemet har sin början långt innan datorn uppfanns.

Jamen, det är ju inte mitt fel, det är skolan som lär ut, och man borde kunna lita på dem. Såg att skolans böcker var utdaterade på ett forum nånstans där de snackade om olika ämnen, som guld och koppar. Skolkar nu på heltid för att skolan är dålig, spelar BF3, ger dåliga råd på sweclockers och dricker vodka istället.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Man får i de flesta fall bara "låna" den i 3 år

Vi får Dell latitude 2120, Intel atom N550 och 2 Gb ram. Den pallar youtube klipp på 480p

heh kommer kunna köpa loss min efter tre år för 1500 ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Jag tror inte du förstår hur mycket en dator underlättar i studierna. Jag kan säga dig att under de två åren min skola har delat ut laptops till oss elever så har arbetet blivit tusen gånger enklare. Både för elever och lärare (+ att skolan inte behöver köpa in lika mycket papper och böcker, så det är bättre för våra trädvänner). Dock tycker jag att de borde leta efter mer prisvärda datorer istället för t.ex iPads o Macbooks.

Lägg av. Jag har nog fan gått mina år i skolan och visst kan det vara skönt när man har uppsatser, rapporter etc men då räcker en liten netbook. Vi satt hemma och skrev , vi kunde deala med lärarna så vi kunde sitta hemma vid våra egna datorer men visst vi levererade också.

Dessa uppgifter gör inte det legitimt att köpa in dyra datorjävlar till snorvalpar för våra skattepengar.

Nu ska det tilläggas att det finns utbildningar och/eller diagnoser som gör att man behöver eller att det underlättar så pass att det är värt, att det uppfyller ett syfte. Dyslexi t.ex. MEN vill samtidigt påpeka att dyslexi kan man träna delvis bort och har man dålig skrivstil så ska man undvika dator så man tränar upp den också.

Edit#1 Tillägg

Har inte gått på högskola eller universitet men där kan jag tänka mig att man verkligen har nytta av en dator, försök få skolan att betala den om du inte har ett stipendium...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Och förr i tiden använde man krita på svarta tavlan. Utvecklingen går framåt, och det måste även utbildningen. Även om du inte anser att detta är rätt sätt så måste man hela tiden försöka att göra utbildningssystemet bättre. Jag som använder en egenköpt surfplatta i skolan för att exempelvis skriva uppsatser och söka fakta anser att det är otroligt mycket bättre än papper och penna eller skolans läroböcker ifrån 80-talet. Bla så finns Sovjetunionen kvar i våra kartböcker.

Lustigt då alla högutbildade doktorer och advokater kommer från fattiga U-länder som Irak, iran osv...Dom har då inte tillgång till high end datorer för att skriva på

''All utveckling har kommit utifrån'' Enligt vår kära statsminister.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk

får ingen skoldator just nu då jag pluggar på universitet, dock har vi välutrustade ciscolabb med stationära datorer där det sitter
i5-860:or samt 4gb minne om jag kommer ihåg rätt, samt 22" hp-skärmar.

på gymnasiet fick jag dock en gammal HP med 4:3 skärm (iaf kändes det så) med någon intel centrino cpu.
den vägde säkert 5kg+ och funkade enbart till word...

nångång i 3:an så skulle kommunens it-service uppdatera datorerna, och då slängdes allt in i auto-start. 30min+ uppstart.....
efter det så slog sig teknikprogrammet fri fårn it-service och sköter allt själv

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Avstängd

Hp ProBook 6450b, i3 någonting med intel hd graphics 3000 tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

får ingen skoldator just nu då jag pluggar på universitet, dock har vi välutrustade ciscolabb med stationära datorer där det sitter
i5-860:or samt 4gb minne om jag kommer ihåg rätt, samt 22" hp-skärmar.

på gymnasiet fick jag dock en gammal HP med 4:3 skärm (iaf kändes det så) med någon intel centrino cpu.
den vägde säkert 5kg+ och funkade enbart till word...

nångång i 3:an så skulle kommunens it-service uppdatera datorerna, och då slängdes allt in i auto-start. 30min+ uppstart.....
efter det så slog sig teknikprogrammet fri fårn it-service och sköter allt själv

Vad jag vet så finns det inga i5-860... men i7-860, det har jag en som ska in i en HTPC.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Lägg av. Jag har nog fan gått mina år i skolan och visst kan det vara skönt när man har uppsatser, rapporter etc men då räcker en liten netbook. Vi satt hemma och skrev , vi kunde deala med lärarna så vi kunde sitta hemma vid våra egna datorer men visst vi levererade också.

Dessa uppgifter gör inte det legitimt att köpa in dyra datorjävlar till snorvalpar för våra skattepengar.

Nu ska det tilläggas att det finns utbildningar och/eller diagnoser som gör att man behöver eller att det underlättar så pass att det är värt, att det uppfyller ett syfte. Dyslexi t.ex. MEN vill samtidigt påpeka att dyslexi kan man träna delvis bort och har man dålig skrivstil så ska man undvika dator så man tränar upp den också.

Edit#1 Tillägg

Har inte gått på högskola eller universitet men där kan jag tänka mig att man verkligen har nytta av en dator, försök få skolan att betala den om du inte har ett stipendium...

Du var då en argsint liten jäkel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Du var då en argsint liten jäkel.

Jepp.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vi har ett par gamla feta laptops på skolan som kör något gammalt windows. Dom används endast till programering av Pls. visst är dom sega, men inte tar dom en 10-15 min på sig att starta eller att använda.

kostnaden då?
Pålitlig? Som jag ser det är en hdd mera pålitlig än en ssd. Tappar man datorn får man skylla sig själv, datorn har du ansvaret för,

Tar ni inte hand om sakerna?

Grattis du definerade precis en SKOL DATOR.

Sitter desutom på en sådan dator själv. Den fungerar bra för sitt syfte. Skoldatorn är tänkt att användas på sina områden tex word, intrenett, några småprogram. Du sitter inte uppe med 20 flikar i chrome, den är inte gjord för det. Något annat ska du inte behöva göra om du har en skoldator

Då förstår jag. Men då är det ingen vanlig "skoldator"

En ny dator, inte nödvändigtvis. Man kunde ha satsat på mera ram alternatift en bättre hårdisk istället för att lägga ut pengar på en ssd. Det blir en billigare bekostnad.

Så du säger att det är helt omöjligt att under tre år tappa sin ryggsäck? Någon knuffar en? Saker man inte kan styra över
Varför ska man ha en 1TB HDD till en word dator? 30GB SSD funkar bättre o kostar typ samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Så du säger att det är helt omöjligt att under tre år tappa sin ryggsäck? Någon knuffar en? Saker man inte kan styra över
Varför ska man ha en 1TB HDD till en word dator? 30GB SSD funkar bättre o kostar typ samma

Jag säger att det finns försäkringar mot det. Men man ska väl ändå hålla koll på sina saker? vad står det i ditt avtal?

Om du vill ha 30GB ssd i stället för 1000GB HDD så är det ju ditt val. Men förvänta dig inte att kuna ha så mycket på den. (kan garantera att du gör annat en word på datorn)

Permalänk
Skrivet av Burks:

Vi har ett par gamla feta laptops på skolan som kör något gammalt windows. Dom används endast till programering av Pls. visst är dom sega, men inte tar dom en 10-15 min på sig att starta eller att använda.

kostnaden då?
Pålitlig? Som jag ser det är en hdd mera pålitlig än en ssd. Tappar man datorn får man skylla sig själv, datorn har du ansvaret för,

Tar ni inte hand om sakerna?

Grattis du definerade precis en SKOL DATOR.

Sitter desutom på en sådan dator själv. Den fungerar bra för sitt syfte. Skoldatorn är tänkt att användas på sina områden tex word, intrenett, några småprogram. Du sitter inte uppe med 20 flikar i chrome, den är inte gjord för det. Något annat ska du inte behöva göra om du har en skoldator

Då förstår jag. Men då är det ingen vanlig "skoldator"

En ny dator, inte nödvändigtvis. Man kunde ha satsat på mera ram alternatift en bättre hårdisk istället för att lägga ut pengar på en ssd. Det blir en billigare bekostnad.

På vår skola fick vi varsin asus ee pc med en intel atom n455:a och 1 gb ram denna är otroligt seg inne i windows jag själv vill installera någon lättare version av linux på den men får ej av it-avdelningen på skolan. Ja batteri tiden är bra på den och den är enkel att ta med sig men den duger verkligen inte som en skoldator i mitt tycke då det tar ungefär 5-10 minuter innnan du har kommit in och har kunnat starta de program som behövs (libre office webbläsare) och när väl dessa är igång så ¨laggar¨ det alltså när man skriver tar det ett litet tag innan skrivprogrammet uppfattar vad du har skrivit. Gillar dock tangentbordet på den rätt okej att skriva på trots storleken, men eftersom datorn är seg i allt annat så blir det fortfarande inte bra. Man skulle kunna göra den bra genom att göra minst två saker
1. Köra in mer ram i den
2. Installer någon form av linux på den.

Tyvärr får vi elever inte göra några ändringar på vare sig mjukvaran eller hårdvaran så detta blir tvyär omöjligt. Jag säger inte att man måste ha en macbook pro eller liknande som skoldator men en dator som inte känns seg i vad man än ska göra. 1:orna på skolan har nu fått någon 15 tums hp dator som jag tror har en i3:a i sig och lite annat tycker det var tråkigt att de inte frågade eleverna vad de ville ha för dator antingen en liten men sämre eller tyngre men bättre. Jag vet vad jag skulle tagit i alla fall.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ak-47:

Lustigt då alla högutbildade doktorer och advokater kommer från fattiga U-länder som Irak, iran osv...Dom har då inte tillgång till high end datorer för att skriva på

''All utveckling har kommit utifrån'' Enligt vår kära statsminister.

Eh, jag antar att du skämtar nu?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Någon vit, plastig macbook som spricker eftersom den blir ca. 90C så fort den används... (Inte bara min, utan ca. 70-80% av alla datorer spricker i skalet av värmen.)

en i3, 4GB ram, okänd HDD... Bootcamp med Windows... 32bit... :annoyed:

Brukar ta ca. 30 minuter att starta ett program i Windows läget.

Om jag inte minns fel förlängde Applen garantin gällande just det felet. Vi hade samma problem på vår skola och det var inga problem alls att få det fixat. Så hade alltså en likadan när jag gick i gymnasiet.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jaha, ska man höja statusen på läraryrket tycker jag man ska få bättre betalt som polis eller sjuksköterska också.

Jo särskilt sjuksköterska. Polisen har inga problem att fylla sina platser i dagsläget. Men varför skulle inte gymnasiet kunna styras upp mer som högskolan/universitetet, det fungerar ju bra på den nivån. Unga människor skulle bli vuxna tidigare som bonus. Det finns såklart risker men det är uppenbarligen inte perfekt nu heller.

On topic så gick jag på en gymnasieskola som lovade dator till alla. Ge bort, inget lån. Det var en friskola som var nyöppnad på orten fanns sedan tidigare på andra orter. Dock hade de året innan haft problem med elever som blev rånade på sin dator på väg till och från skolan. Det ledde till att skolan slutade ge bort datorer. Vi var ju lovade datorer så det blev istället stationära datorer. Pentium 4 2.4 ghz med geforce 4mx. Efter ett grafikkortsbyte så presterade den bättre än väntat, vi hade väntat oss celeron. Geforce mx-korten var absolut skräp. 17" crt-skärm ingick. Bra det för plattskärmarna presterade riktigt dåligt 2003.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrimpey:

Om jag inte minns fel förlängde Applen garantin gällande just det felet. Vi hade samma problem på vår skola och det var inga problem alls att få det fixat. Så hade alltså en likadan när jag gick i gymnasiet.

Jo, det var någon på skolan förra terminen för att hämta alla datorer som hade spruckna skal. De skulle vara där mellan typ 9.00 och 12.00... kom dit 11.40 och då hade de gått. :annoyed:

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

På vår skola fick vi varsin asus ee pc med en intel atom n455:a och 1 gb ram denna är otroligt seg inne i windows jag själv vill installera någon lättare version av linux på den men får ej av it-avdelningen på skolan. Ja batteri tiden är bra på den och den är enkel att ta med sig men den duger verkligen inte som en skoldator i mitt tycke då det tar ungefär 5-10 minuter innnan du har kommit in och har kunnat starta de program som behövs (libre office webbläsare) och när väl dessa är igång så ¨laggar¨ det alltså när man skriver tar det ett litet tag innan skrivprogrammet uppfattar vad du har skrivit. Gillar dock tangentbordet på den rätt okej att skriva på trots storleken, men eftersom datorn är seg i allt annat så blir det fortfarande inte bra. Man skulle kunna göra den bra genom att göra minst två saker
1. Köra in mer ram i den
2. Installer någon form av linux på den.

Tyvärr får vi elever inte göra några ändringar på vare sig mjukvaran eller hårdvaran så detta blir tvyär omöjligt. Jag säger inte att man måste ha en macbook pro eller liknande som skoldator men en dator som inte känns seg i vad man än ska göra. 1:orna på skolan har nu fått någon 15 tums hp dator som jag tror har en i3:a i sig och lite annat tycker det var tråkigt att de inte frågade eleverna vad de ville ha för dator antingen en liten men sämre eller tyngre men bättre. Jag vet vad jag skulle tagit i alla fall.

Hade själv en liten Lenovo thinkpad med ganska lika specs, visst var den seg, men den gjorde jobbet den skulle göra i skolan.

Permalänk
Medlem

går på gymnasiet och har fått låna en lenovo thinkpad t420 med intel core i5 2450qm 2,5 (intel 3000 grafik) GHz 4gb ram och 500Gb hdd

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Burks:

Hade själv en liten Lenovo thinkpad med ganska lika specs, visst var den seg, men den gjorde jobbet den skulle göra i skolan.

Jag vet inte om de har installerat några program som går i bakgrunden men den är för seg för min smak när det gäller allmän prestanda har några kompisar på en annan skola som har samma datorer men där har de fått installera mer ram om de ville och en gjorde det och då funkar den bra för vad den ska göra men 1 gb ram är i mitt tycke för lite om man ska köra windows 7 (starter) ca 80% av minnet används när du inte har något program så som webbläsare och skrivprogram uppe. Det är förmodligen därför den är så pass seg, den får helt enkelt slut på minne. Kommer nog ändå köpa ut den när vi slutar och köra in mer ram då borde den funka utan några problem.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Började på högskola förra hösten och var super nojjig över vilken laptop jag skulle behöva. Fick senare ett mail ifrån Högskolan på Gotland, där jag studerar, att vi kommer få låna datorer.

Har haft min Dell XPS L702X sedan skolstarten och är super nöjd.
Jag använder min mest till programmering, photoshop, office och webbutvecklande. Vet att andra på skolan använder sina för spel-programmering/design.

Specen är som följande:
Windows 7 (funderar på Windows 8 eftersom att vi får det och massa annat gratis ifrån DreamSpark fd. MSDN)
1920x1080 - mattskärm
i7-2670QM (windows säger 8 cores, men jag tror att det är 4 med HT. Rätta mig om jag har fel!)
6 GB ram
GT 555M
256GB Samsung 830 (SSD)
JBL högtalare med subwoofer(!)

Högtalarna är suveräna! Inget burkigt eller super diskant ljud som det brukar vara.
Inte direkt någon spelmaskin men fungerar ypperligt till uppgifterna.

Bild:

Dold text
Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~