Permalänk
Inaktiv

Val av grafikkort.

Tjenare tjenare!

Nu är det såhär att jag ska köpa en ny dator inom snar framtid och jag kan verkligen inte bestämma mig för vilket/vilka grafikkort jag ska välja.

Det jag har i åtanke är ett Gigabyte 670 OC Windforce, men jag är verkligen inte säker. Så, nu kommer min fråga, vad är skillnaded/mest prisvärt mellan/av dessa olika alternativ ifall man vill kunna spela på riktigt bra inställningar med nuvarande spel? (Bioshock inf, Craysis 3, Bf3 och dylikt. Resten av systemet är anpassat för att klara så kolla bara på grafikort. Personlig preferenser är tillåtet, men inget hat tack.) Kommer spela med 2 eller 3 i 1900x1080 eller 2 skärmar i 2560x1400.

Gefore 670 singel eller sli.
Gefore 680.
Radeon 7950 singel eller sli.
Redeon 7970.
Andra alternativ som fungerar bra.

Lägg gärna till förslag på vilken modell av dessa kort som fungerar bättre (det finns ju 30000 olika märken och 30000 olika modeller.)

Permalänk

Enligt mig är ett Sapphire Vapor-X 7970 ett otroligt kraftfullt och prisvärt kort. Det har en effektiv kylare, ångkammare samt att eftersom det är Sapphire så får de välja batch, och därmed klockar korten från Sapphire generellt sett bäst.
Tycker du att prestandan inte räcker till så går det alltid bra att sätta in ett extra i framtiden.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag skulle köpt ett singel HD 7970 i din situation, ett mycket prisvärt kort. Satsa på någon bra eftermarknadskylare, som Asus DirectCoppar 2, Gigabyte Windforce eller XFX Double D.

Permalänk
Medlem

Det spelar egentligen inte så stor roll om du väljer ett 7970 eller ett 670 när det kommer till de spel du nämnt. Dock skulle jag säga att 7970 är snäppet bättre för priset och jag kör personligen med ett vapor-x kort just nu och älskar den kylaren. Det beror ju dock alltid på hur kortet presterar beroende på vilket spel du ska spela så det finns inget självklart val. Oavsett vad du väljer av dem så tror jag du kommer bli mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Kör själv med 2st XFX Blackedition 7970 och är 100% nöjd. " Crysis3 , FarCry3 , BF3 , Arma3 "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag skulle välja AMD om du ska köra fler skärmar. Ett givet val då tycker jag är 7970 Ghz edition (fabriksöverklockat) som presterar riktigt fint, dock så har jag aldrig haft ett AMD kort och kan inte råda vilken tillverkare du ska välja. Två gpu:er, oavsett tillverkare, kan ju ge stuttering och de lir du ska köra, åtmimstone i 1920x1080, så behöver du inte mer än ett kort. Sen varför 2 skärmar? Då får du ju siktet i skarven, eller??

Edit: mitt råd är utifrån singelskärm, fler skärmar är jag sämre på!

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av anon206480:

Tjenare tjenare!

Nu är det såhär att jag ska köpa en ny dator inom snar framtid och jag kan verkligen inte bestämma mig för vilket/vilka grafikkort jag ska välja.

Det jag har i åtanke är ett Gigabyte 670 OC Windforce, men jag är verkligen inte säker. Så, nu kommer min fråga, vad är skillnaded/mest prisvärt mellan/av dessa olika alternativ ifall man vill kunna spela på riktigt bra inställningar med nuvarande spel? (Bioshock inf, Craysis 3, Bf3 och dylikt. Resten av systemet är anpassat för att klara så kolla bara på grafikort. Personlig preferenser är tillåtet, men inget hat tack.) Kommer spela med 2 eller 3 i 1900x1080 eller 2 skärmar i 2560x1400.

Gefore 670 singel eller sli.
Gefore 680.
Radeon 7950 singel eller sli.
Redeon 7970.
Andra alternativ som fungerar bra.

Lägg gärna till förslag på vilken modell av dessa kort som fungerar bättre (det finns ju 30000 olika märken och 30000 olika modeller.)

Om du ska köra flera skärmar så borde du garanterat köra 7970 ghz 3gb x2! Kostar lika mycket som 2x 670 och presterar bättre

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte 670, ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1239034

Fruktansvärt nöjd med det, grym kylare och prestanda, har inte haft några problem i spel, nvidia har alla mina favorit titlar i fickan.

Speciella med det är just kylaren och att gigabyte valde att bygga det hela på ett 680 kretskort, större=stor yta=bättre spridning av värme osv.. (rätta mig om jag har fel..)

Battlefield 3 ultra förutom skuggor och AA, Bioshock infinite max, dock i vissa områden bör man ta ned AA och ljuset något.

Köp aldrig dubbla på en gång, köp ett i början, sedan om det inte duger kan man slå på stort med sli/crossfire.

Mycket man måste tänka på, om du skall ha dubbla klossar.
- större PSU (Mer ström)
- Bättre skärm (Antar att man satsar på 120 fps med den prestandan)
- Kör inte eyefinity på två skärmar... Blir aldrig bra, såvida du inte spelar world in conflict..
- mer än vad man tror ligger i drivisar till korten, ta dina favoritspel med i bedömning, och prestandan i dem, korten får presentationsångest om spelet inte är anpassat till det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C