Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag tror inte någon tycker det är ett allvarligt problem men det är en liten detalj som gör skillnad i den upplevda kvalitetskänslan. Jag hade tidigare en Lumia 800 som inte knakade eller flexade ett dugg utan kändes som den var huggen i ett block sten och måste säga att den kändes väldigt lyxig och gedigen. Kvalitetskänslan var den bästa jag någonsin upplevt på en mobiltelefon och det var ett välkommet mervärde. Nokia har fortfarande polykarbonat unibodyn som säljargument så man blir ju lite besviken att kvaliteten tagit ett steg tillbaka.

Min svarta 920 knakar ingenting oavsett hur hårt jag trycker, den känns som "Huggen ur ett stenblock"

har inte läst mycket i denna tråden, men det jag stör mig på mest med 920'n är att det är samma volymkontroll för både headset och när man jackar ur det. dvs inte som på iphone när man kopplade in headset och ändrade volymen så ändrade den bara för headset, när man sedan kopplade ur så gick den tillbaka till den ljudinställningen man hade utan.

(jag är värdelös på att formulera mig i text, det jag försöker få fram är att om jag har full volym och kopplar in headsettet så blir det full volym där också, sänker jag till lägsta med headsettet på och sedan drar ut det så blir lägsta på ringsignalerna/ALARMET(!), så första dagen jag använde den som väckarklocka vaknade jag inte)

Permalänk
Skrivet av aptjack:

Min svarta 920 knakar ingenting oavsett hur hårt jag trycker, den känns som "Huggen ur ett stenblock"

har inte läst mycket i denna tråden, men det jag stör mig på mest med 920'n är att det är samma volymkontroll för både headset och när man jackar ur det. dvs inte som på iphone när man kopplade in headset och ändrade volymen så ändrade den bara för headset, när man sedan kopplade ur så gick den tillbaka till den ljudinställningen man hade utan.

(jag är värdelös på att formulera mig i text, det jag försöker få fram är att om jag har full volym och kopplar in headsettet så blir det full volym där också, sänker jag till lägsta med headsettet på och sedan drar ut det så blir lägsta på ringsignalerna/ALARMET(!), så första dagen jag använde den som väckarklocka vaknade jag inte)

Avundsjuk.... :'(

Angående volymen så är det en välkänd egenskap som i princip ALLA är jävligt irriterade på. Men man vänjer sig, man får helt enkelt bara ha som vana att kolla volymen nu som då. Gillar tex inte själv att bli väckt på volym 30 och typ få en hjärtattack så jag sänker alltid volymen innan jag lägger mig.

Permalänk
Medlem

Hmmm........
Jag får längre batteritid om jag lämnar appar igång i bakgrunden istället för att stänga av alla...
IE vet jag påverkar, sjukt nog.

Någon mer som kan testa "minimera" IE genom att trycka på windowsflaggan istället för att stänga ner det och se vad som händer med standby-förbrukningen ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Hmmm........
Jag får längre batteritid om jag lämnar appar igång i bakgrunden istället för att stänga av alla...
IE vet jag påverkar, sjukt nog.

Någon mer som kan testa "minimera" IE genom att trycka på windowsflaggan istället för att stänga ner det och se vad som händer med standby-förbrukningen ?

Detta kan låta dumt, men jag vet faktiskt inte hur man stänger ner apparna, hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter efter att haft denna telefon i 2 månader

+ (bra!)
Tiles (ävon om jag gärna skulle vilja se att man kunde välja färg per tile)
Jobbmail, kalendrar, one note fungerar kanon.
Nokia maps
Kameran
Skydrive integration
Skärmstorlek, 4,5" känns lagom

--- (ren skit)
Närhetsensor, kan inte lägga på samtal, eller ange koder etc. Något som jag använder mycket i jobbet (telekonferenser).
Batteritid, i paritet med min 1 år gamla iPhone 4 vid liknande användning trots att jag provat alla "batterisparar" tips på nätet.
Frontkameran är igen dammad
Någonting inuti verkar löst till och från

- (sådär)
Kommer åt sökknappen lite för ofta, dessutom går den inte att ställa om från Bing till t.ex google
Backa knappen, man vet ju aldrig om en back tar en bakåt i appen eller kastar ut en. Jag föredrar helt klart "mjukvaru back"
Appkvaliteten i allmänhet
Apputbud
System ljudnivå
Musikspelaren

Skall in på reperation för sensorgrejen. Beräknas ta ca 2v. Kör nog vidare ett tag till, men känslan är att denna telefon inte kommer hänga med 24 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yuioN:

Ni som har inte har några problem med chassit, konstiga glapp eller knakljud.

Vilken färg har ni??

Verkar nämligen vara majoritet av den svarta som har problem!

Har den svarta och inga problem alls med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

Detta kan låta dumt, men jag vet faktiskt inte hur man stänger ner apparna, hur gör man det?

Du trycker på back-pilen tills du bara ser startskärmen, oavsett om du fortsätter trycka på den. Då är allt stängt.
Det verkar ge mig högre standby-förbrukning.. Konstigt nog.

Testa och se, svara sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://windowsphone.uservoice.com/forums/101801-feature-sugge...

här kan ni ta en titt och lägga röster på vilka features ni vill se i kommande uppdateringar. Länkan kan mycket väl ha blivit postad förut, ber om ursäkt i såfall.

Tycker förslaget om att swipa till vänster på hemskärmen för att ta fram "notifikationscenter" låter som en fin idé. Samt självklart att kunna hantera ljudet för media/headset/ringsignal m.m separat.

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Medlem

Hej igen. Skrev i tråden för någon månad sedan men fick ingen respons, så provar igen.
Jag har två problem- Det är så att min lumia vägrar skicka MMS samt att vissa inte kan ringa eller skicka sms till min telefon. De som varken kan ringa/sms:a mig kan jag däremot ringa och skicka sms till . Har provat med ett annat simkort och det fungerade inte då heller vilket gör att jag antar att det är nåt fel på telefonen. Vill minnas att det gick i början, men sen hände något. Jag har TELIA.

Jag har gjort ett antal soft resets vilket inte hjälper.
Någon som har haft samma problem och kommit fram till en lösning?
Jag ska prova en hard reset senare ikväll och se om det hjälpermot något av problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gele77:

+ (bra!)
Tiles (ävon om jag gärna skulle vilja se att man kunde välja färg per tile)
Jobbmail, kalendrar, one note fungerar kanon.
Nokia maps
Kameran
Skydrive integration
Skärmstorlek, 4,5" känns lagom

--- (ren skit)
Närhetsensor, kan inte lägga på samtal, eller ange koder etc. Något som jag använder mycket i jobbet (telekonferenser).
Batteritid, i paritet med min 1 år gamla iPhone 4 vid liknande användning trots att jag provat alla "batterisparar" tips på nätet.
Frontkameran är igen dammad
Någonting inuti verkar löst till och från

- (sådär)
Kommer åt sökknappen lite för ofta, dessutom går den inte att ställa om från Bing till t.ex google
Backa knappen, man vet ju aldrig om en back tar en bakåt i appen eller kastar ut en. Jag föredrar helt klart "mjukvaru back"
Appkvaliteten i allmänhet
Apputbud
System ljudnivå
Musikspelaren

Skall in på reperation för sensorgrejen. Beräknas ta ca 2v. Kör nog vidare ett tag till, men känslan är att denna telefon inte kommer hänga med 24 mån.

Gå in på inställningar, swipe till program, internet explorer, avancerade inställningar. Där ändrar du standard sökleverantör.

Vad menar du det är för fel med närhetssensorn? Fungerar den inte eller? Flottig yta på den kan orsaka problem, typ hårvax. Torka av med trasa och kolla om det blir bättre. Sensorn sitter strax ovanför N i "Nokia".

Batteritid har jag inga problem med alls faktiskt. Bara när man spelar som det drar massa kräm. Vissa spel är tunga typ "Wheres my water" med mycket fysik som sker.
Har just nu 72% kvar och jag drog ur laddaren i morse kl 8. Beror helt på användning. Idag har jag ringt en del och lite youtube men inte mycket. I vanliga fall är det lagom att ladda när jag går och lägger mig typ.

Färg per tile tro jag skulle se för jävligt ut. Tänkt alla tiles i lite olika färger kors och tvärs. Skulle nog se rätt plottrigt ut. Dock borde kanske valet finnas så att de som tycker det är attraktivt kan välja det.

Man får tänka på att operativet är väldigt nytt och det kommer att jobbas på det med förbättringar osv. Titta på Iphone, första hade inte ens MMS när den kom.

Skrivet av yuioN:

Ni som har inte har några problem med chassit, konstiga glapp eller knakljud.

Vilken färg har ni??

Verkar nämligen vara majoritet av den svarta som har problem!

Jag har den svarta. Just för att du skrev denna post testade jag att klämma lite och då knakar det lite grann på den sidan där simkortet sitter. Jag har inte märkt det före du skrev detta och det stör mig alltså inte. Det är som sagt tunn plast så lite flex blir det.
Annars inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Hej!
nu är det såhär att jag börjar få lite av någon slags beslutsångest, vet inte om jag törs köpa en lumia 920. eftersom flera säger att dom lämnar in dom på lagning osv.. sen så är jag väldigt orolig över apparna eftersom jag varit inne på windowsphone.com och kollat på olika appar, men det kommer väldigt sällan några nya.. hur lång tid kommer det att dröja tills spotify och t.ex instagram kommer? om det kommer.. kommer det att fungera? ser i många kommentarer redan nu på apparna att dom inte fungerar och min arbetskamrats nokia lumia 900 så fungerar inte spotify som det ska och dom verkar inte ens göra någonting åt det..

köpa eller inte köpa?

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Den är gjord av plast, den bra sortens plast men ändå plast. Plast flexar lite när man trycker på det. Trycker jag på plasten på baksidan så knakar det på vissa ställen men jag använder inte min telefon genom att trycka med fingrarna längs med baksidan. Folk letar fel men den perfekta produkten finns inte

MVH J

Ville bara meddela att det är skillnad.

Hade en vit förut (och har de nu också) som hade knarr problem, bara du höll den i handen som vanligt så hörde du knarret. Nu har jag bytt mobil på garantin och problemet kvarstår inte. Självklart går det att pressa fram knarr om man trycker hårt på rätt ställen, och där håller jag med om din tanke.

Men själva knarr problemet som finns, det är för uppenbart och då gäller inte ditt argument "jag använder inte min telefon genom att trycka med fingrarna längs med baksidan".

// F.D ägare av en knarrande Lumia 920 och en nuvarande ägande av en normal Lumia 920

Permalänk

Säger bara, beställ inte L920 från halebop, iallafall inte en röd för jag har fått vänta sedan den 15 december på den och fick idag reda på att jag kommer få den tidigast vecka 9. -_-

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om frågan kommit upp tidigare i tråden. Jag undrar vad ni anser om storleken? Jag har inte känt på 820, men på en 920 och jag tycker att den är en aning för stor och klumpig.

Jag har möjlighet att köpa 820 + Abonnemang för samma peng som 920 + Abonnemang som student och undrar om jag är dum om jag väljer 820:an (just för storleken)?

Permalänk
Medlem

är det Nokia eller telebolaget som släpper den berömda portico? har nån hört av sig och frågat hur det går och när det ska släppas??
hörde av mig till mitt bolag o de sa att det var Nokia man skulle vänta på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrnis:

Hej!
nu är det såhär att jag börjar få lite av någon slags beslutsångest, vet inte om jag törs köpa en lumia 920. eftersom flera säger att dom lämnar in dom på lagning osv.. sen så är jag väldigt orolig över apparna eftersom jag varit inne på windowsphone.com och kollat på olika appar, men det kommer väldigt sällan några nya.. hur lång tid kommer det att dröja tills spotify och t.ex instagram kommer? om det kommer.. kommer det att fungera? ser i många kommentarer redan nu på apparna att dom inte fungerar och min arbetskamrats nokia lumia 900 så fungerar inte spotify som det ska och dom verkar inte ens göra någonting åt det..

köpa eller inte köpa?

Lumia är en bra tele, ingen snack om saken.. Du lär inte ha beslutsångest när du väl har telefonen, förutsatt att den fungerar normalt... Vilket 99 av 100 telefoner gör....

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Har märkt att många bilder på l920 ser inte ut som den gör i verkligheten, som denna: http://www.t-mobile.co.uk/common/img/products/phones/nokia/lu...
finns det någon inställning man kan göra så att det blir så? alltså att tilsen fyller ut HELA skärmen och att KL försvinner? Måste säga att det ser riktigt snyggt ut, kanske kommer men en senare uppdatering...eller går det att göra nu? Någon som vet något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaymen:

Hej igen. Skrev i tråden för någon månad sedan men fick ingen respons, så provar igen.
Jag har två problem- Det är så att min lumia vägrar skicka MMS samt att vissa inte kan ringa eller skicka sms till min telefon. De som varken kan ringa/sms:a mig kan jag däremot ringa och skicka sms till . Har provat med ett annat simkort och det fungerade inte då heller vilket gör att jag antar att det är nåt fel på telefonen. Vill minnas att det gick i början, men sen hände något. Jag har TELIA.

Jag har gjort ett antal soft resets vilket inte hjälper.
Någon som har haft samma problem och kommit fram till en lösning?
Jag ska prova en hard reset senare ikväll och se om det hjälpermot något av problemen.

Har du 3G aktiverat?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

Har märkt att många bilder på l920 ser inte ut som den gör i verkligheten, som denna: http://www.t-mobile.co.uk/common/img/products/phones/nokia/lu...
finns det någon inställning man kan göra så att det blir så? alltså att tilsen fyller ut HELA skärmen och att KL försvinner? Måste säga att det ser riktigt snyggt ut, kanske kommer men en senare uppdatering...eller går det att göra nu? Någon som vet något om det?

Titels går att ändra i 3 storlekar,du får hålla fingret på en titeln någon sekund så får du välja vilken storlek du vill ha..

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

Min nya favoritgrej med luren är att om jag streamar musik till JBL PlayUpen och bestämmer mig för att spela lite Wheres my water så skickar den bara vidare ljudeffekterna och på en behaglig volym och skippar spelmusiken.
Allt utan ett enda handtag från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

Har märkt att många bilder på l920 ser inte ut som den gör i verkligheten, som denna: http://www.t-mobile.co.uk/common/img/products/phones/nokia/lu...
finns det någon inställning man kan göra så att det blir så? alltså att tilsen fyller ut HELA skärmen och att KL försvinner? Måste säga att det ser riktigt snyggt ut, kanske kommer men en senare uppdatering...eller går det att göra nu? Någon som vet något om det?

Inte vad jag vet.

Tycker glaset ser rätt platt ut på den där bilden.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av piers:

Ber om ursäkt om frågan kommit upp tidigare i tråden. Jag undrar vad ni anser om storleken? Jag har inte känt på 820, men på en 920 och jag tycker att den är en aning för stor och klumpig.

Jag har möjlighet att köpa 820 + Abonnemang för samma peng som 920 + Abonnemang som student och undrar om jag är dum om jag väljer 820:an (just för storleken)?

Jag gick från en Lumia 800 som är rätt liten till Lumia 920. Jag var också rätt tveksam över storleken i början men det tog inte länge innan jag glömde bort att det var en större telefon jag hanterade. Jag kan navigera operativsystemet, skriva sms osv med en hand och den sitter bra i byxfickan. Sedan får man ju inte glömma alla fördelar en större skärm har, jag skulle aldrig gå tillbaka till en mindre nu.

Skrivet av snuffe82:

Har märkt att många bilder på l920 ser inte ut som den gör i verkligheten, som denna: http://www.t-mobile.co.uk/common/img/products/phones/nokia/lu...
finns det någon inställning man kan göra så att det blir så? alltså att tilsen fyller ut HELA skärmen och att KL försvinner? Måste säga att det ser riktigt snyggt ut, kanske kommer men en senare uppdatering...eller går det att göra nu? Någon som vet något om det?

Om du menar att den på bilden (om det nu ens är en riktigt bild) inte har en glipa högst upp, så har de nog bara skrollat ner startskärmen så den hamnat just där. Normalläget för startskärmen är att det finns ett mellanrum mellan tilesen och översta kanten av skärmen. Så vitt jag vet kan man inte heller gömma klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Har du 3G aktiverat?

Yes, 3G och datatrafik osv är aktivierat

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Titels går att ändra i 3 storlekar,du får hålla fingret på en titeln någon sekund så får du välja vilken storlek du vill ha..

seriöst..läs igen vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

seriöst..läs igen vad jag skrev.

svar på din fråga. nej!

i nu läget finns det ej någon inställning för detta, bara hålla tummarna för att Microsoft/nokia börjar utnyttja skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk

En sak jag fortfarande inte har vant mig vid, efter ca 3v användning, och som stör mig fruktansvärt mycket är placeringen av kommatecknet på tangentbordet. Träffar skiten säkert 4 ggr av 10 när jag ska ha mellanslag.

En annan sak jag saknar från iphone är möjligheten att kunna fokusera med kameran genom att trycka på skärmen där man vill att fokus ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predikanten:

En annan sak jag saknar från iphone är möjligheten att kunna fokusera med kameran genom att trycka på skärmen där man vill att fokus ska vara.

Det kan man.
Tar du dessutom en tredjeparts kamera så har du helt manuell fokus.

Hade också iphone innan men vet inte hur du kan komma åt kommatecknet. Jag är däremot glad att man inte längre råkar skicka ofärdiga sms när man sa trycka på backspace på iphonen.

(nu skriver jag iofs aldrig i landscape, kanske är det. Nu när jag tänker efter så har jag aldrig provat att se om det ens finns ett landscpe vare sig på iphone eller Nokia.)

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det kan man.
Tar du dessutom en tredjeparts kamera så har du helt manuell fokus.

Hade också iphone innan men vet inte hur du kan komma åt kommatecknet. Jag är däremot glad att man inte längre råkar skicka ofärdiga sms när man sa trycka på backspace på iphonen.

(nu skriver jag iofs aldrig i landscape, kanske är det. Nu när jag tänker efter så har jag aldrig provat att se om det ens finns ett landscpe vare sig på iphone eller Nokia.)

Hur menar du att man gör för att fokusera genom att trycka på skärmen? Utan att använda en tredjepartsapp?

Permalänk
Skrivet av Predikanten:

Hur menar du att man gör för att fokusera genom att trycka på skärmen? Utan att använda en tredjepartsapp?

Öppna kameran, tryck där du vill att den ska fokusera, voilà! Funkar för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av gele77:

+ (bra!)
Tiles (ävon om jag gärna skulle vilja se att man kunde välja färg per tile)
Jobbmail, kalendrar, one note fungerar kanon.
Nokia maps
Kameran
Skydrive integration
Skärmstorlek, 4,5" känns lagom

--- (ren skit)
Närhetsensor, kan inte lägga på samtal, eller ange koder etc. Något som jag använder mycket i jobbet (telekonferenser).
Batteritid, i paritet med min 1 år gamla iPhone 4 vid liknande användning trots att jag provat alla "batterisparar" tips på nätet.
Frontkameran är igen dammad
Någonting inuti verkar löst till och från

- (sådär)
Kommer åt sökknappen lite för ofta, dessutom går den inte att ställa om från Bing till t.ex google
Backa knappen, man vet ju aldrig om en back tar en bakåt i appen eller kastar ut en. Jag föredrar helt klart "mjukvaru back"
Appkvaliteten i allmänhet
Apputbud
System ljudnivå
Musikspelaren

Skall in på reperation för sensorgrejen. Beräknas ta ca 2v. Kör nog vidare ett tag till, men känslan är att denna telefon inte kommer hänga med 24 mån.

Angående proximity sensorn så är det nog service som gäller. Min funkade fint igen efter det (totalt oanvändbar efter en månad innan). Får hoppas det håller i sig.

Håller med om sökknappen, använder den aldrig någonsin förutom av misstag. Idioti med kapacitiva knappar så nära kanten.