Måste bara skriva av mig lite.
TL;DR Längst ner.
Lördag 3 November
Beställde en Nokia Lumia 920 (Svart) från halebop med Rubbet-abonnemanget.
Med mecenat-rabatten blev det 150+200=350kr/mån, riktigt trevligt pris då allt ingår.
Onsdag 28 November
Telefonen skickades av Halebop. (Släpptes officiellt i Sverige 29 november).
Fredag 30 November
Telefonen levererades till mig dagen efter släppet i Sverige och jag var nöjd med en sån snabb leverans.
Då jag skulle på en resa samma dag tog jag med mig mobilen på tåget och öppnade den där.
Prövade lite olika funktioner och var sjukt nöjd. Inget knarrande, inga sprakande högtalare. Jag trodde att jag fått en helt fungerade enhet.
Tills jag testade lite med kameran.
Fungerade fint, panorama, Nokia City Lens, allt... tills jag tryckte på knappen för front-kameran.
Telefonen låste sig, startade om och nu till min fasa så fungerade inte kameran alls.
Appen stängdes direkt ner och återgick till menyn och t.ex. City Lens visade bara en helt svart skärm.
Efter flertalet resets (både hard/soft) med en fortfarande helt ofungerade kamera så insåg jag att det inte gick att fixa.
Lördag 1 December
Anmälde DoA till halebop's partner Deltaservice dagen efter och skickade in på tisdagen, eftersom jag inte hade möjlighet innan det.
Jag fick även betala 96kr för att skicka in den med rekommenderat brev, vilket jag kontaktade halebop om. Men de kunde inte ge ut någon annan ersättning än en samtalspott (Om jag skulle ringa utomlands eller något), eftersom mitt abonnemang innehöll allting.
Torsdag 6 December
På torsdagen var den levererad dit och jag tänkte att det skulle ta en stund innan jag fick min nya enhet.
Onsdag 12 December
En vecka gick, och ingenting hade jag hört från dem.
Skrev till halebop 6 dagar efter den var levererad till servicen, och då fick jag svaret "Tyvärr verkar dom hålla på att kolla på den på verkstaden nu.".
Aja, tänkte jag, då borde jag få besked om någon dag.
Måndag 17 December
Inget mail, inget sms så kontaktade halebop igen för att se om något mer hade hänt.
Fick svaret att senaste händelsen var 13 December och då hade den skickats vidare till en extern verkstad.
Fick även inloggningsuppgifter för att själv kunna hålla koll på service-ärendet.
Torsdag 20 December
Ingenting mer hade hänt, och jag frågade om de visste något mer.
De sa att jag skulle ringa deltaservice för att få det bästa svaret. Då klockan var efter 16:00, så fick jag ringa dagen efter.
Fredag 21 December
Ringde deltaservice direkt på morgonen när de öppnade sin telefonväxel (08:00).
Berättade ordernummer, och han bekräftade att det var en Nokia Lumia 920.
Jag frågade varför det tog så lång tid från att den hade skickats iväg, och att det inte hänt något mer med det.
Det var tydligen för att den skulle skickas till Nokia's servicecenter, och de ville bara ha leverans 2ggr/mån.
Han berättade att hans kollega inte var där, men han trodde att den skulle skickas idag (alltså igår).
Nu på måndag/tisdag/onsdag är det Julhelgen (Alltså är det röd dag, och posten gör ingenting), på torsdag och fredag kanske den kommer fram dit, men efter det är det helg och sedan nyår (Alltså röd dag IGEN) 31 December/1 januari.
Sedan tar det väl ett bra tag för det service-stället att göra allt, SEN äntligen kanske jag får en ny Lumia 920.
Skulle tippa på att jag får den mellan 10-20 Januari.
Blir lite smått irriterad att det ska ta så lång tid med allting.
Var bara tvungen att skriva av mig.
Tack på förhand om du läste allt det här!
TL;DR: Fick Lumia 920 30 december, anmälde DoA p.g.a. ofungerande kamera. Skickad till service, servicen kunde inte bekräfta felet. Skickades vidare till en extern verkstad. Servicen skickar bara leveranser till den verkstaden 2ggr/mån. Eventuellt skickad dit 21 december. Mycket röda dagar framöver. Kommer troligen inte få en ny enhet förrän mitten av Januari. Rage.
Uppdatering: Ännu inte fått den nya enheten. Roligt när servicen fungerar.