Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem

Om man bodde i Stockholm gick man och köpte sin processor eller lite extra minne på Dataprince på Ringvägen/Södermalm.
Detta var innan Webhallen och liknande fanns.

Köpte faktiskt mitt Voodoo 2 kort på distributören Scribonas lastkaj, vet än idag inte hur det gick till, antagligen farsan som kände nån.

Permalänk
Inaktiv

Jag är född 1993 men jag minns bra när morsan drog ner Napster 1999 och hela familjen började tanka musik fast vi hade uppringd anslutning hemma :). Ingen annan i förskolan/dagis visste vad MP3 var för någonting :). Då var man nog coolast på gården tyckte man.

Något som inte var lika coolt men ändå ganska kul; jag brukade sitta bredvid morsan när hon betalade räkningar på Nordeas nätbank (Nordea var ganska nytt i Finland då, hette Merita hos oss tidigare). Hon gick tyvärr bort tidigt och nästa gång jag såg Nordeas nätbank var när jag själv skaffade det 2007 och sommarjobbade på ett kafé. Gissa om jag blev förvånad när jag första gången loggade in på banken och konstaterade att det "var på pixeln" likadant som jag kom ihåg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Om man bodde i Stockholm gick man och köpte sin processor eller lite extra minne på Dataprince på Ringvägen/Södermalm.
Detta var innan Webhallen och liknande fanns.

Jag och mina kompisar tog oss alltid till Skribofont för dessa ärenden
Kommer ihåg första gången jag var där så kändes det mer som man var i en lägenhet än en affär.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

20 år sedan så var Amiga the shit i mina trakter och den som fick tag i scen release spel program fortast från BBS:er och kopierade upp var eftertraktad skarpt.
Floppy stationerna gick varma och null modem kablar slets ut

Scenfester var riktigt häftigt och vi skrattade åt Windows sen kom Doom och AGA han inte med, resten är historia

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;13055566']Var inte det Matrix dem "kopierade"? Lobby scenen. Eller tänker vi på olika saker?

Det var därför jag skrev mer eller mindre, men den scenen är ju gjort i samma grafikmotor som Max Payne om jag inte mins fel.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Skribofont var ju the shit! Jag och polarna gick dit och köpte SN2000 nätverkskort, tror de bara kostade typ 149 spänn. Hem och koppla ihop dem med koax-kabel och sen spela Doom (och senare Quake) tills ögonen blödde. Vi drog t.o.m koax i lykstolparna över gatan så att en kille till kunde vara med. Somliga körde LAN, vi hade WAN. Good times!
Själv hade jag lagt nästan alla mina besparingar på en Pentium 75 med 8 Mb ram och makalösa 850 Mb hårddisk. Standard var annars 540 Mb. Jag var kung tills min rikemans-son till granne kom hem med en P133:a med sjuka 64 Mb ram. Tror den maskinen gick lös på runt 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Skribofont var ju the shit! Jag och polarna gick dit och köpte SN2000 nätverkskort, tror de bara kostade typ 149 spänn. Hem och koppla ihop dem med koax-kabel och sen spela Doom (och senare Quake) tills ögonen blödde. Vi drog t.o.m koax i lykstolparna över gatan så att en kille till kunde vara med. Somliga körde LAN, vi hade WAN. Good times!
Själv hade jag lagt nästan alla mina besparingar på en Pentium 75 med 8 Mb ram och makalösa 850 Mb hårddisk. Standard var annars 540 Mb. Jag var kung tills min rikemans-son till granne kom hem med en P133:a med sjuka 64 Mb ram. Tror den maskinen gick lös på runt 30k.

Nja, snarare MAN.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Jag startade också med en C64, vilka minnen men jag kommer aldrig glömma känslan när min far under stor protest köpte mig en Amiga 500 på min 15års dag. Han ville att jag skulle få en ny moped men jag sa åt honom att då säljer jag den och köper en amiga istället.
Så där står man 15år gamal med farsan i stor & liten butiken (tror det var det iaf) och får en ny Amiga 500, extra diskett station, 2st joysticks och en massa spel. Tror jag aldrig varit så glad någon gång i mitt liv

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LellePrinter:

Sämsta skryt?? De var inte snällt sagt. Det finns mycke värre skryt än så vad jag har sett i andra forum. Kände för o dela med mig nostalgi som jag har växt upp med. O det är fel? Tror inte det. Jo jag har också gjort de där med 110volt på nätagget, och jag har jobbat med datorer väldigt länge. SÅ jag är ingen amatör och har upplevt hela 90-talet inte bara datorer.

Hrhr flåt, det var mitt skyrt som jag menade var dåligt inte ditt, det såg jag inte ens som skryt. jag ber om ursäkt för att jag lyckades skriva för tvetydligt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hmm nostalgitripp, det var tider med C64 – 91 till 92 sedan fick det bli Amiga 1200 92-94.

År 1994 blev det en Intel Pentium 100 Mhz som (specialbeställeds direkt från USA) med 1.2 Gb hårddisk, samt ett 4MB grafikkort. Datorn med en 15 tums färgskärm från Viewsonic och Windows 3.11 från Mr Data i Malmö.

År 1997 blev det en PII 300Mhz med 32 MB ram och 8 MB ATi grafikkort med 2 st diskar en 5,2GB och en 3.2GB disk. Skärmen blev det en 17 Viewsonic (P775) också från Mr Data i Malmö.

År 1999 Blev det en PIII 450Mhz med 128 MB ram och 10,1 GB IBM hårddisk med 16MB Riva TNT grafikkort. Skärmen blev en 19 Hansol (900P) från Up2Data i Malmö.

Sensommar 2000 köptes en PIII 800 i delar från DMS i Malmö.

Spelade gamla spel som Indiana Jones Fate of Atlantis och Xcom och Xcom 2 m.m. Det var goda gamla tider.

Idag (Dec 2012) har man en MacBook Pro Mid 2010 och en goo Pc Intel 3770K med 16 GB 1866 MHz minne med ASUS GeForce GTX 680 2GB Direct CU II TOP OC och tre st SSD 512, 256, 128 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

*nostalgi* Kommer ihåg när jag visade quake med 3dfx för en kollega. Hans kommentar "Woaw, det ser nästan verkligt ut" illustrerar väl hur pass stort kliv 3dfx var på den tiden.

imho så är q2ctf fortfarande ett av de roligaste multiplayer spelen genom tiderna. // [CLS]Verifier

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sputte:

För tio år sedan (2002) Släpptes GTA 3 och Soldier of Fortune 2 (Dagarna efter varann faktiskt).
Minns att jag läste igenom många artiklar i PC-tidningar om GTA 3. Minns att jag var så fascinerad att man kunde springa och köra runt en hel stad i tredjeperson. Vilken stor värld. Som att spela Max Payne, fast man var ute på gatan, och fick springa hur man ville!

Splinter Cell släpptes lite senare in på det året också. Det spelet var nog det jag hypade allra mest någonsin. Mina förväntningar var skyhöga på det! För att inte tala om grafiken, och de snygga skuggorna.

Mafia släpptes också 2002, och jag kan tänka mig att detta spel var något man benchmarkade ganska duktigt på den tiden. Grafiken var ju vansinnigt snyggt när det kom. Lite som dåtidens Crysis kanske?

Nu när man tänker tillbaka så släpptes det bra många schyssta spel det året. Minns det så himla tydligt faktiskt

Kanske redan sagts men Bf 1942 kom också det året, sjukt bra spelår.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

1992 var jag 1 år gammal och visste inte vad en dator var

(2002) för min del var det red alert 2 och tibia och gamecube 24/7 på mitt 0.5mbit bredband från tele2 som jag satt och lirade på en p3 400mhz med 64+256mb ram minne och 6gb hdd och 4mb grafikminne på grafikkortet men har absolut ingen aning vad för gpu det var, integrerad?

körde windows xp på den burken haha, tänk er 6gb disk och OS! fanns inte mycket plats kvar

ouch, en 400mhz 2002 kan inte ha varit nån höjdare

jag är lillebror så när CS var i beta/precis nytt runt 1999/2000 skiftet satt jag på en 400 mhz pII medan brorsan hade en pIII 733mhz som var i princip det bästa du kunde äga vid tidpunkten. Min E-peen på lan när jag fick ta brorsans (farsans) dator var enorm.

min första dator (utöver commodore 64 om det nu räknas) var en IBM laptop (svartvit skärm) som min mor fått av en kollega, han var engelsman så allt var på engelska. Favoritspelet var chip challenge och detta var runt 1992. Första stationära datorn i hushållet kom några år efter och var en Olivetti 133 mhz med win 95.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har för mig det var runt 1996 när jag rippade min första CD-skiva till MP3. Tog väl en timme per låt att komprimera på 50 MHz 486DX2 och det var med nöd och näppe den orkade spela upp musiken utan hack. Eller var det kanske till och med MP2 jag körde med? Minns inte riktigt men det var något DOS-program från Fraunhofer jag körde med. Knappt någon visste vad MP3 var (jag tror knappt att det ens kallades MP3 på den tiden utan det var MPEG-1 Layer 3). Internet var ju också coolt att ha, man satt där med sitt modem och surfade med programmet mosaic. Tyckte BBSer var coolt också, man ringde upp, skickade meddelanden till andra och laddade ner filer (typ trialversioner på diverse DOS-spel). Ett tag var jag helt övertygad om att BBS var mycket bättre än internet...

Permalänk
Medlem

Tänker på de tidningar jag köpte där en av anledningarna var att få med disketter och senare CD-skivor med Demo-spel och ibland även patchar till spel. Ännu tidigare minns jag att jag betalade för demoversioner av spel, de kom på diskett och kunde kosta kanske 45:-. Vissa var Shareware och kunde kosta runt hundralappen - för en testversion alltså. Detta kan ha varit 94-95 har jag för mig.

Min första dator var en från AST och hade monocromskärm och någon typ av DOS. Det fanns två program i den, Ordbehandling som hette "Ord" och bokföringsproram som jag tror hette Topp Bas, har jag för mig.

Efter denna dator köpte jag en 486:a med blått chassi och det kändes så annorlunda och häftigt och jag minns att jag fick en kille intresserad just av det - att jag köpt dator med blått chassi. Det var blå plåt på sidorna alltså, faktiskt riktigt snyggt. Minns tyvärr inte vilka spec det var varken på AST eller 486.an men jag har det nedskrivet någonstans.

Senare köpte familjen en 400mhz dator med 64mb ram, 4GB hårddisk och 8mb grafikkort. Den levererades med Win 98 men senare köpte jag uppdateringen till Windows ME. Kommer ihåg att jag på Tradera köpte Office-paketet för 210:-, piratat och klart och med något på som fick datorn att bete sig mycket underligt. Köpte en hel del kopierade disketter till mina Amigor (500+ och 2000) genom radannonser i tidningar där man ofta ringde någon som skickade långa utprintade listor och sedan ringde in beställning. Köpte även många spel (original) från någon webbutik som hette något kort typ cbn.nu eller liknande. (Någon som minns?) Många Amiga-spel köptes där av mig men tyvärr inte tillräckligt många för de la ner för rätt länge sedan.

Just det, köra MemMaker innan start av vissa spel var ju ett måste på 486.an

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

nostalgia nostalgia...:))
jag började på 'allvar' i slutet på 90 talet med ävfall' från en firmaflytt 1gb hårddisck 128mb ram och,hör och häpna 400mhz procc...GRYMT...:)
det blev til många byggen med vad man hittade i grovsoprum m.m.....
sen i '04 blev det nye grejer..
andra dagen fikk jag tag i et plexi chassisi ATX storlek som kommer att bli media maskin i retrostil....*blinkande fläkter* i hörnan,skoj...
var säkert coolast på lan'en nångång...
kommer nok at fota och lägga up under/efter bygget under rubriken 'retro burk'...
btw.vem er störst på monterings mods -5 tum slots til 3.5/2.5 tum?

salmonix

Visa signatur

sabrethooth 990FX/samsung 850 EVO/AMD FX8320/RADEON HD6570 X 2/plexiglas chassi

Permalänk

jag har en fråga. När kom chieftec dragon ut? jag fick ett sånt chassi av en snubbe på min praktikplats ( lackverkstad ) och den lackades candy grön.. vill nu veta hur gammal burken är vet inte om det är off topic eller ej men jag tyckte nån nämnde chassiet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilsner-ronk:

jag har en fråga. När kom chieftec dragon ut? jag fick ett sånt chassi av en snubbe på min praktikplats ( lackverkstad ) och den lackades candy grön.. vill nu veta hur gammal burken är vet inte om det är off topic eller ej men jag tyckte nån nämnde chassiet här.

Hittade en text daterad - (1/20/2002)
http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Chieftec/index.h...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

då är chassiet alltså ungefär 11 år gammalt! hah!

tack

Permalänk
Skrivet av pilsner-ronk:

jag har en fråga. När kom chieftec dragon ut? jag fick ett sånt chassi av en snubbe på min praktikplats ( lackverkstad ) och den lackades candy grön.. vill nu veta hur gammal burken är vet inte om det är off topic eller ej men jag tyckte nån nämnde chassiet här.

Chieftec dragon...Vilket fantastiskt chassi! En remake på den och dom har i alla fall sålt ett exemplar till mig

Permalänk
Skrivet av verifier:

*nostalgi* Kommer ihåg när jag visade quake med 3dfx för en kollega. Hans kommentar "Woaw, det ser nästan verkligt ut" illustrerar väl hur pass stort kliv 3dfx var på den tiden.

imho så är q2ctf fortfarande ett av de roligaste multiplayer spelen genom tiderna. // [CLS]Verifier

aaaa..slängde faktiskt förra veckan min 3dfx kort. Körde det ihop med ett Matrox Mystic. Att sitta i garaget och sammankoppla alla med coxialkabel var episkt! Viktigt att inte glömma terminatorerna i ändarna

Började btw lira på farsans första 386 1986...Den hade otroliga 40 Mb hdd!! (och var stor som en cdspelare,,) Den hdd gick sönder när jag råkade slå i mitt knä i datorbordet så den hoppade till....kvalitet!

Permalänk
Skrivet av =ezco=:

Chieftec dragon...Vilket fantastiskt chassi! En remake på den och dom har i alla fall sålt ett exemplar till mig

hah ahdå, men har inte dem gjort en remake på den redan? har för mig jag såg en modernare låda när jag googlade på chieftec dragon.

rotade igenom gamla komponenterna som satt i lådan . processorn som satt i är en amd althlon från -99. var det top notch då?

Permalänk
Medlem

Detta var det coolaste ever. Skulle bli konsolen som skulle ta tillbaka tronen till Nintendo och döda Playstation.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag var inte med för 20 år sedan, men för ca 10 år sedan hade jag nyss börjat meka med datorer.

En del tyckte att det var helt otroligt att jag hade 1280mb Sdram i datorn, dock minns jag inte vad jag hade för cpu, kan ha varit en athlon på runt 1400mhz.
På grafikkortsfronten var det absolut Geforce 4 TI som gällde, minns att de fortfarande var dugliga kort ett par år efter de hade släppts

Fasen vad tiden går fort, minns hur mycket jag höll på med Geforce 6800LE och dess problem med "Black screen" , känns som ett år sedan men det är snart tio år sedan.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag hade också nyss börjat meka med datorer runt den tiden. Farsan hade en 733mhz p3 med mäktiga 768mb ram (Hur många burkar hade inte 768mb ram? Känns som att det var standard innan dual-channel kom och krävde matchande stickor...). Vi hade nyss skaffat 0.5mbit adsl och tyckte det var riktigt fint.

Min första dator byggdes för nästan exakt tio år sedan. Det var en Duron 1300 med dual-channel ddr, det coolaste man kunde ha på tiden då ramminne var kung. Jag var dessutom snabb på gigabytetåget, 1024mb ram var ju ett måste år 2003!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Vic-64 köpte jag då jag var 11 år gammal men redan innan jag köpte datorn hade jag köpt Gauntlet !
Så mätigt då man såg de stora killarna trängas runt arkad spelet Gauntlet för 4 spelare samtidigt, efter hand blev det en diskett station då banden var ett fruktansvärt gissel.

P2 233mhz med 64mb minne blev min första dator satt ett Riva 128 4mb nvidia kort i det från Asus tv ut in ja rubbet. 15000kr
priset var väl inget problem igentligen det stora var min sjuka telefon räkning som låg konstant på 2000kr i kvartalet, hata modem !!!

Det kunde man spela quake i 32bit 800*600 men det var ju helt idiotiskt var alla överens om !!!! onödigt ja vi vet ju vars det slutade.
uppgraderade med 128mb ram till vilken grej helt sjukt så snabb den blev.

Senare det första TNT 16mb kortet från nvidia och en 19" skärm som gick lös på 8000kr och då fick jag den ändå billigt !!!

Permalänk
Medlem

Coolt var:
1. Egen dator (ja alla hade inte det)
2. Tie Fighter (Första gången ståpäls)
3. Diablo (1:an) multiplayer via modem
4. BBS:er (MOD-låtar. "Nu är det kriiig i tomteskogen")
5. Keen adventures...
6. Dubbla matteprocessorer
7. X-Com Enemy unkown
8. LAN:a (Ofta i datorsalen på skolan. DOOM 1 som gällde)
9. VR-hjälm som jag fick prova på lokala datorcafét. (DOOM 1 spelades)
10. Quake (Kunna kolla upp och ner jmf DOOM var asballt. Första gången jag lira FPS med mus + tangenbord)
11. Map-editor till Wolfenstein 3D (HÄr tillbringade jag mååånga timmar)
12. Map-editor till DOOM (Inte lika många timmar)
13. Göra egna MOD-låtar

Detta var det som jag tyckte va "coolt" när jag var grabb. Född 1980 så mina äventyr började runt 1993

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Coolt var:
1. Egen dator (ja alla hade inte det)
2. Tie Fighter (Första gången ståpäls)
3. Diablo (1:an) multiplayer via modem
4. BBS:er (MIDI-låtar. "Nu är det kriiig i tomteskogen")
5. Keen adventures...
6. Dubbla matteprocessorer
7. X-Com Enemy unkown
8. LAN:a (Ofta i datorsalen på skolan. DOOM 1 som gällde)
9. VR-hjälm som jag fick prova på lokala datorcafét. (DOOM 1 spelades)
10. Quake (Kunna kolla upp och ner jmf DOOM var asballt. Första gången jag lira FPS med mus + tangenbord)
11. Map-editor till Wolfenstein 3D (HÄr tillbringade jag mååånga timmar)
12. Map-editor till DOOM (Inte lika många timmar)
13. Göra egna MIDI-låtar

Detta var det som jag tyckte va "coolt" när jag var grabb. Född 1980 så mina äventyr började runt 1993

Dubbla matteprocessorer ?

Har jag totalt missat, hur skulle en sådan conf se ut ?

Vet att det fanns speciella co-cpuer för specialbruk, typ weitek, är det en sådan du tänker på ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vissa processorer (SX-modellerna, till skillnad från de mäktiga DX-modellerna) saknade "matteprocessor" (måste ha varit flyttalsfunktionalitet). På en del datorer kunde man köpa till matteprocessor och sätta i en separat sockel, tror jag. Sen kom datorer med dubbel flyttalsenhet (typ Intel 486 66 MHz DX2) och även fler (DX4, kanske även DX6 och så vidare, minns inte riktigt. AMD gjorde nog nån grym 486:a för att konkurrera med Pentiumprocessorn när den kom.)