Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk

När jag var mindre hade jag en kompis som hela tiden tjatade om att hans pappa minsann hade en "TNT TVÅ!!!!" i sin dator.
Vad var det egentligen?

Permalänk
Medlem

humm humm, fasen dra ihop lite quake matcher tro?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Degenerate:

När jag var mindre hade jag en kompis som hela tiden tjatade om att hans pappa minsann hade en "TNT TVÅ!!!!" i sin dator.
Vad var det egentligen?

Föregångaren till geforce-serien. Och de var ändå ganska häftiga, vill jag minnas (3dfx började väl haverera där någonstans).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degenerate:

När jag var mindre hade jag en kompis som hela tiden tjatade om att hans pappa minsann hade en "TNT TVÅ!!!!" i sin dator.
Vad var det egentligen?

Riva TNT 2 var ett grafikkort/en grafikprocessor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Blyertspenna hacks finns det ganska gott om än idag, men då främst på grafikkort i samband med volt mods osv

Ja visst men det var här det började, iaf för mig.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ägde aldrig någon slot AMD. =/
Läste dock en hel del om dem och den berömda Goldfinger-kontakten.
Men penntricket var ~2000 vilket jag till en början inte trodde på alls men kunde ändå inte låta bli att testa.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=SZSb3DrK3Cs
Mitt första spel på farsans Amstrad. 5.25" floppy var grejen det!

Måste ju länka det spelet också: http://www.youtube.com/watch?v=VSGqnzK7xYg

Hade även ett ett polisspel (liknande Leisure Suit Larry). Kommer inte på vad det hette. Man kunde ta en bil och köra.

Sen när man satt hos kompisen och väntade 30 minuter för att ladda in Pirates på C64! Sen hängde det sig precis när man kom in. http://www.youtube.com/watch?v=neAoAZWAum0

Och sen säger folk att det inte var bättre förr?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg för ett tiotal år sedan, DRYGT, då det började bli vanligare med vattenkylda datorer..

Byggde vattenkylning på min socket A, (ABit KT7a), kopparblock på cpu (danger den maze2, dyrt), en alublock på nordbrygga, akvariepump, hade först en stor alu-gryta som radiator, senare värmepaket från en bil.

Första pumpen var dock en billig från typ "clas ohlsson", gick sönder när jag inte satt vid datorn, kommer in i rummet, datorn hade bsod-at, cpu blev så varm att vattnet kokades ur slangarna och kopparblocket blev anlöpt i ytan, silverpastan mellan cpu och block blev till smält silver. Tror det var en T-bird 1000 som detta hände med, fungerade dock helt ok efteråt..

Då inköptes en lite bättre pump som faktiskt höll några år

Kompletterade senare med en bimetall-brytare som jag fäste med plastic padding på vattenblocket, denna bröt power-good signalen i ATX-gränssnittet om cpun blev över 50 grader, så datorn stängdes av. Behövdes dock aldrig brukas, men bra sak

Vet att en kille i göteborg köpte mina grejor när jag inte använt dem på några år, under bron i Mölndal (mölndalsbro ?). En swecare.. Aktiv ?

I datorväg var väl resan C64 (beg) - 286 (beg) 386 (beg) - cyrix 6x86 (ny) k6-2 - duron 700@933 - tbird 1400 @1600.
Minns när jag stoppade ett voodoo 1 4mb i datorn, vilket lyft i spelen!

En annan stor sak var när man kunde få flatrate internet, inte det att gå från isdn 64kbits till adsl 512, utan att man kunde sitta 24/7
Minns hur jag sa att jag hade varit nöjd med en rs232 anslutning till internet, bara det var flatrate..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Underbar tråd! Är bara 15 nu, men min allra första dator hade nån Intel Pentium 486 eller en Celeron tror jag, runt 64-128mb ram, 3-5gb HDD... Då var jag 5 år gammal.

Haha , schysst.. förmodligen Pentium III 450 i så fall, för tio år sen var det P4 som gällde sen nåt år tillbaka.. och den du hade var var väl då typ tre år gammal. Intel 486 däremot var före Pentium, typ -94 eller så

Permalänk
Skrivet av Homie:

http://www.youtube.com/watch?v=SZSb3DrK3Cs
Mitt första spel på farsans Amstrad. 5.25" floppy var grejen det!

Måste ju länka det spelet också: http://www.youtube.com/watch?v=VSGqnzK7xYg

Hade även ett ett polisspel (liknande Leisure Suit Larry). Kommer inte på vad det hette. Man kunde ta en bil och köra.

Sen när man satt hos kompisen och väntade 30 minuter för att ladda in Pirates på C64! Sen hängde det sig precis när man kom in. http://www.youtube.com/watch?v=neAoAZWAum0

Och sen säger folk att det inte var bättre förr?

Det var tider det! Kommer ihåg när jag bodde hemma...spelade Red Storm Rising på Commodore 64 med bandstation...tror jag typ låste in mig på mitt rum i typ en vecka (var enormt långa laddningstider på spelet...ladda 30min...spela....byta band....ladda 30min...spela...osv)...kände mig som värsta ubåtskaptenen när jag smög in min amerikanska ubåt i Archangelsk hamn eller sänkte en liten romb på skärmen som förställde en fientlig ubåt. Idag hade man inte ens orkat vänta tills spelet hade laddats sig...:)

Ett annat spel jag lade massor med tid på var Lords of Midnight...ett fantastiskt spel! Kommer än i dag ihåg när jag tog bussen ifrån Landskrona...fanns inga tåg till Helsingborg på den tiden...busslinjen gick under namnet "snigelexpressen"...allt för att åka och köpa ett C64-spel i Helsingborg...spelet är köpt i en bokhandel nära Kärnan där man även sålde en del C64-spel....urvalet var väldigt begränsat...typ 10 spel att välja på...chansade på Lords of Midnight utan att ens veta vilken typ av spel det var:) Snordyrt var det också kommer jag i håg:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Homie:

Hade även ett ett polisspel (liknande Leisure Suit Larry). Kommer inte på vad det hette. Man kunde ta en bil och köra.

Och sen säger folk att det inte var bättre förr?

Du tänker nog på PoliceQuest eller PoliceQuest II

Permalänk

Det som jag reagerar på mest vad gäller dåtiden var att det hade sån stor betydelse vilket grafikkort man hade, för det handlade inte bara om FPS, utan även om den faktiska grafiken.
Minns att jag läste reviews där dom jämförde spelgrafik mellan olika kort, typ som "Och med detta kort så får man dimma över vattnet!", "detta kort lägger till dimma och lensflares!" osv.
De kostade också så enormt mycket.

Jag läser fortfarande nån gammal review ibland av nåt slumpvis valt kort, just för att entusiasmen var större då, och marknaden var mer inspirerad känns det som. Det handlade om att skapa möjligheter och världar med hjälp av hårdvara, istället för dagens jakt efter mer prestanda i världar som redan gjorts

De tre spelen som jag genom tiderna har tyckt varit absolut mest inflytesrika är DOOM (Man kan gå omkring i en riktig värld som om man vore där! på riktigt!!), Worms (Man kan skjuta sönder banan som om den vore verklig!!), och sen Mario64.

Efter det blev allt tråkigare

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Först datorn var en 8088 mina föräldrar köpte den med en hårddisk på hela 20MB! Försäljaren sa att vi ALDRIG kommer kunna fylla den... Andra datorn var en 8086 även den med hårddisk och en färgskärm! den kunde visa 4 färger. Det fanns ett program som mina föräldrar verkligen gillade openAccess typ ett tidigt officepaket för dos.

Julen 1992 fick jag min stora dram en egen dator! det var en 486 DX2-50. den hade allt jag kunde drömma om, 4MB ram, 80MB hdd, cd-rom och ljudkort! Den tillhörande skärmen var 14". I mellandagarna inhandlade jag min Wing Commander 4 och det blev lite av ett antiklimax när det spelet krävde 8mb ram... kunde inte spela det förrän i juni när jag sparat ihop till 4MB till.

1994-1995 köpte delar och byggde min andra dator själv. en Pentium 90 med 16MB ram 210MB hårddisk. Den datorn uppgraderade jag många gånger. Först hårddisk sedan ljudkort till slut fanns inget kvar som var original inte ens lådan... Den slutade som en Pentium 2 400mhz (dual) jag hade ett moderkort som hade stöd för två processorer grafikkortet var inget mindre än 1 matrox mystique och två voodoo2. Sålde allt och köpte ett amd-system med geforce ti 4400 med hela 128MB minne och 256MB ram. Nu spelade jag typ bara diablo samt civ.

Diablo 2 kom och jag satt säkert med det i 18 månader. Delade lägenhet med en polare vid den har tiden och det var mycket spelande. Nu har jag itne byggt så mycket dator sedan 2009 då jag byggde den jag har nu, har ju graderat upp den lite då och då men nu spelar jag inte så mycket blir mest programmering. Har faktiskt aldrig spelat på mitt GTX470... köpte det enbart för att lära mig CUDA... Får nog ta och slänga in något kul spel...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobonolla:

Först datorn var en 8088 mina föräldrar köpte den med en hårddisk på hela 20MB! Försäljaren sa att vi ALDRIG kommer kunna fylla den...

Lyckades ni?

Permalänk

Älskar denna tråden! Nostalgi is the shit! Tack TS för denna tråd!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Riva TNT 2 var ett grafikkort/en grafikprocessor.

Jajamensan. Var första (konsument)kortet som hade 32bitars färg i 3D-grafik.
3DFX tyckte att 16+2 bitar var fullt tillräckligt (vilket iofs stämde) och att de inte behövde stödja OpenGl fullt ut trots Carmacks varningar.
Sedan gick det bara utför med 3DFX tyvärr.

Symptomatiskt nog så var inte TNT2 tillräckligt bra för att orka med spelen i 32bitar färg, i alla fall inte om hade en vanlig processor.
Men det gick i alla fall att tråka kompisarna med Voodoo-kort för att deras kort inte stödde 32bitar.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Någon som kommer ihåg Memmaker?

http://www.youtube.com/watch?v=FX1E26WeX5g

Fy fan vad många Autoexec.bat och Config.sys man gjorde och ändrade...hade ju speciell startmeny där jag bootade anpassat för att kunna spela vissa spel...helt jävla sjukt...men tillika spännade och roligt:)

Men nej det var inte bättre förr...skulle man spela ett spel så tog det ibland flera dagar tills man fick igång det...inte direkt användarvänligt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Du tänker nog på PoliceQuest eller PoliceQuest II

Tänkte med att det kunde vara det spelet!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur man dreglade över moddarna på overclockers.com

Minns särskilt en kille med en dual PII på ett TYAN-kort, slot 1.

Cpuerna vad kylda med peltiers på processorn, som kyldes av vattenblock med glykol, som kyldes av ett freon/kompressoraggregat som killen byggt, tror han kom ner i -40 eller -50 grader C. Allt inkapslat i pur för att undvika kondens

Det är moddning det !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Haha , schysst.. förmodligen Pentium III 450 i så fall, för tio år sen var det P4 som gällde sen nåt år tillbaka.. och den du hade var var väl då typ tre år gammal. Intel 486 däremot var före Pentium, typ -94 eller så

Måhända att det var, inte helt säker.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Någon som kommer ihåg Memmaker?

Jodå. Antiklimax, kan man väl kalla det. Man tänkte ju att det skulle kunna klura ut något bra som man själv inte lyckats med, men i bästa fall "optimerades" minnet så att man fick samma mängd konventionellt minne som om man optimerat själv. I en del fall blev det mindre. Men för någon som inte hade orken eller kunskapen att själv optimera så var det nog bra.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Lyckades ni?

ja.. jag skrev ett program i basic som fyllde hårddisken med filer som innehöll bokstaven a...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av A7V:

Jajamensan. Var första (konsument)kortet som hade 32bitars färg i 3D-grafik.
3DFX tyckte att 16+2 bitar var fullt tillräckligt (vilket iofs stämde) och att de inte behövde stödja OpenGl fullt ut trots Carmacks varningar.
Sedan gick det bara utför med 3DFX tyvärr.

Symptomatiskt nog så var inte TNT2 tillräckligt bra för att orka med spelen i 32bitar färg, i alla fall inte om hade en vanlig processor.
Men det gick i alla fall att tråka kompisarna med Voodoo-kort för att deras kort inte stödde 32bitar.

Skrivet av dumbo:

Riva TNT 2 var ett grafikkort/en grafikprocessor.

Skrivet av Elgot:

Föregångaren till geforce-serien. Och de var ändå ganska häftiga, vill jag minnas (3dfx började väl haverera där någonstans).

Dold text

Se där! Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Är inte så aktiv nuförtiden, men hittade tillbaks hit igen då jag ska köpa ny dator, alltid bra info här!

Apropå TMT2 så hade jag ett sånt som jag moddade på kylflänsar över minnena på, och faktiskt skrev jag en artikel om det som fanns här på SweC för typ 10 år sedan. Antar att den är lite out of date nu så den är nog bortplockad

Blyertstricket på AMD har man kört, bra nervös var jag också, hehe. Men det gick bra!

Kommer nån ihåg de grafikkorten som gjorde stor grej av att de inte ritade upp saker som var dolda och tjänade massa prestanda på det? Hade ett sånt för kanske 8 år sen, men kommer tyvärr inte ihåg vad de hette. Tror företaget lade ner eller blev uppköpta strax efter det.

Total Annihilation var spelet vi lirade absolut mest på LANen i min umgängeskrets när vi var som mest aktiva för runt 10-12 år sen.

Ja just det! Jag har ju tillochmed vunnit ett 3D Mark originalskiva i nån tävling här på sidan, de var tider det! Kan det ha vart 3D Mark 99?

EDIT: såg att jag reggade mig här först 2001, så lär ju ha vart en senare variant...

Visa signatur

Why do we wash bathtowels? Aren't we clean when we use them?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Fy fan vad många Autoexec.bat och Config.sys man gjorde och ändrade...hade ju speciell startmeny där jag bootade anpassat för att kunna spela vissa spel...helt jävla sjukt...men tillika spännade och roligt:)

Men nej det var inte bättre förr...skulle man spela ett spel så tog det ibland flera dagar tills man fick igång det...inte direkt användarvänligt.

Hehe, jo jäklar vad nöjd man var när man knackat in sin egen autoexec.bat och config.sys meny i DOS 6.22 så man snyggt kunde boota med minimalt med skräp inladdat.
Jösses vad mycket enklare vi har det med vissa grejer nuförtiden.

Man hade hela 4 eller 8 meg RAM (;)) men det man slet mest med var att undvika att fylla de första 640kb RAM:et pga udda begränsningar för att säkra bakåtkompatibilitet med gamla program.

Högminne, lågminne, expanderat minne, utökat minne, TSR:er, mscdex, keyb sv,osv osv osv ... Rätt skönt att slippa ändå, även om det var en kul utmaning då

Skrivet av Triton242:

KUNGLIGT!
Helt glömt bort dessa.
Kommer ihåg några av dessa. Köpte 100 disketter (DD) 720Kb. Sedan satt man där med vad nu det kopieringsprogrammet hette.

Norton Commander?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/Norton_commande...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

HAHA rofl! Kompressorkyld celeron, ja vilka tider!

AMD K6-2.
Jag trodde att det hette "överplocka" för att man plockade med små jumprar (ja, håna mig för det).
AMD Thunderbird, sådana som brändes sönder på ett ögonblick om fläkten inte fungerade.
Alla fräcka mods på virtualhideout.org, som jag smygbrowsade på 56k-modem när pappa var på jobbet och datorn ledig. På den tiden var alla casear gråa och moddare coola. Det fanns inga prylar speciellt framtagna för datormoddning, utan man fick hålla tillgodo med sådant som var avsett för bilar. Chieftec dragons som någon sprayat illgula, sågat upp ett hål i sidan och satt dit en gummilist (sådan som sitter på insidan av bildörrar) tillsammans med plexiglas. Det var coolt, riktigt coolt.

EDIT: Om warez, second that. Det var hårdvaluta, det var liksom en annan sak när man inte fick allt från internet på ett knapptryck. CD-skivor med skrift av tuschpenna. Obskyra grejer. Det var så jag första gången hörde talas om flashback, ibland någons warez låg en mapp med allt möjligt. Ni vet, "the Anarchists cookbook", tips på hur man blåser automater, regnummer på civila polisbilar, sammanställningar av sexerfarenheter, noveller om pedofili. Gott och blandat, och när man var strax över 12 år så tyckte man att det var väldigt busigt. Det var faktiskt roligt.

Det var tomshardware som skapade myten att Athlon bran upp för inget. Vist dom tog av flänsen under en benchmark så visst bran en Athlon upp då helt utan fläns. Pumpar trotsa allt ut 72W stock under hård last men i praktiken plockar igen av sin fläns. Och om fläkten stannar så tar det TID innan nåt brinner upp. Beroende på flänsens storlek och eventuell chassiventilation så kan moderkortets sensor som satt under processorn skydda datorn och stänga av den. I praktiken bran dom extremt sällan upp. Inte vart med om ett sådant fall och det fans GÖTT om Athlons på den tiden. Var trots allt AMD's stortid. Var vanliga i både märkesdatorer och lisdatorer.
Faktum är att sockeln sällan gick sönder såvida användaren inte pajade den vid 511 ommonterigen. Så att kylaren trillade av var inget vanligt. I så fall har du troligen tappat hela datorn också. Så det var ett icke problem.

Faktum är att en Duron eller Athlon var extremt stryktåliga. Jag har sett Durons som fungerat trots core crush där ena sidan vart krossad längsmed och kylaren inte haft kontakt med 50% av chipet. Vist skiten var ostabil men när mänisklan som monterade kylaren tryckte in 4mm ståltråd under clipet på ena sidan av flänsen för att göra det lite "ENKLARE" att montera så ja då krossar man processorn då den inte har en IHS och får desustom inte kontakt med hela processorns yta. Var en polares burk och den hade nog gått så i nåt år. Han körde linux för windows crashade hela tiden av förklarliga orsaker. Monterade kylaren korrekt och den gick fint igen. Förvånar mig än i dag att den överlevde en hel sida naggad där kislet var borta men chipet är trots allt på undersidan av wafern. Själv haft otaliga Socket A processoer. Athlon thunderbird, Athlon XP. Rätt vanligt var att man hade mobo med 4 hål och bultade CPU kylare som Alpha PAL 8045 eller Switftec kylare eller Maze 2 vattenblock genom mobot.

Swiftec slängde en burk med deras socket A kylare bultade genom mobot från 3:e våning bara för att visa alla entusiaster att Socket A kylare av kvalite var pålitliga. CPU:n höl fint även kylaren. Rästen av datorn var inte SÅ hel.

Tomshardware gav Athlon och AMD oförskämt dålig ryckte men dom var ju mer än väl kända för att vara sponsrade av Intel på den tiden och videon var nog delvis fejk också men det förhindrade inte folk från att ta den på största möjliga allvar. Facktum är att AMD hade 50% mer IPC på papper och 35% mer prestanda i praktiken På athlons med K7 arkitekturen. En 1.4Ghz thunderbird sprang cirklar runt Pentium 4 upp till minst 1.8Ghz. Mins att en Athlon Thunderbird kostade ca 1600Kr när den var top of the line och några månader senare kom Pentium 4 2Ghz och den kostade bara 10000Kr och intel tyckte det var billigt för 2Ghz för det har inte AMD. Var knappt snabbare och för det fick du 4-5st AMD prollar.
Inte nog med att DDR var snabbare i praktiken och lägre latenser som senare styrkretsar för Socket A körde, det var billigare med och på en budget kunde du köra SDR som dög utmärkt också.
Intel körde Mhz racet och jag mins själv hur omöjligt det vara att förklara att 2st 16bit RAMBUS stikor i 800Mhz ligger också på 3.2Gb/sek precis som 1st DDR PC3200 på 64bit och 400Mhz så dom där 800Mhz gör dom inte snabare men folk vägrade ens försöka fatta. Intel boxade faktiskt 64Mb rambus med varje ny Pentium 4 CPU.

Ja ni ser matten där ganska enkel. En rambus stick var på 16bit och en DDR eller SDR på 64bit. Man körde par av RAMBUS för 32bit totalt men krävdes som sagt 800Mhz för att match DDR i teorin på 400Mhz då det var 64bit brett och där låg fördelen. I praktiken räckte det med DDR PC2100 alltså ynka 266Mhz och rätt styrkrets tex KT266A som hade imponerande 95% effektiv banbred så 2Gb/sek kunde man nå på en relativt billig Athlon burk. Inte ens polarens 800Mhz rambus passerade 1.5Gb/sek utan landade runt 1450 sisådär med hans Pentium 4. När bechmarksen väl började sticka intel anhägarna i nyllet och intel fick nog så hoppade intel på DDR tåget med. Men gjorde ju inte P4 snabbare för det.

Men Mhz var allt då och folk trodde på det som om dom var med i en sekt. Var som att be en troende bli ateist. Totalt omöjligt med andra ord.

AMD hade rätt dåligt ryckte bland icke AMD användare på den tiden tyvärr vilket var helt utan substans. Nästan alla som hade problem var handhavandefel och i bland andra komponenter som felade (mobo, psu etc) och ja springa och köpa HP med Pentium 4 på onoff fungerar ju som nödläsning då om man hade tummen mitt i näven

Faktum var att på den tiden upplevde jag moderkort som stora dilemma. Även nätdelar på den tiden var väl inte av så hög kvalite men dom flesta var inte så insatta i nätdelar då. Det inser man när man tittar tillbaks. Oavsett plattform så var moderkort av mer varierande kvalitet. Även styrkretsar.

K6-2 var också rolig CPU även om den inte var super snabb. Slog en P2 eller celleron med 3D Now! men det var inte så vanligt. Fans Quake 2 patchar för 3DNow! och då var det snabbt. Klockade sådär men den gillade kyla så vatten så fick man upp dom en del. Hade nog 3st. Man tog bort capen eller vad vi kallar IHS i dag då limet där imellan var väligt kasst. Kunde ge 50Mhz till. Har en sån liggandes tror jag nånstans. Uppgraderade även Pentium maskiner till K6-2. Fina med K6-2 400Mhz eller nabbare var att multiplicerare 2x var 6x på dom så ett gammalt socket 7 mobo som tog K6 kunde ta K6-2 om spännigen inte var för hög och bios inte för grinigt. Man satte bussen till 2x66Mhz och fick 6x66Mhz så en 400Mhz eller snabbare K6-2 gick fint i 400Mhz. Fick ha vettig kylning dock för ofta fick man ge dom 2.8-2.9V pga att dom var gjorda för Pentium MMX mobosen och K6-2 skulle ha 2.2-2.5V beroende på model så ofta dubblade det effekten från 20-25 till 40-50W load. Men det gick och var nästan gratis uppgradering då folk slägde K6-2 hit å dit. Hittade en på ett golv i skolan en gång fullt fungerande. Ny kostade ofta inte mer än 5-600Kr om du kunde nöja dig med näst snabbaste modellen.

Skrivet av JE Jr:

Kul tråd!

Är inte så aktiv nuförtiden, men hittade tillbaks hit igen då jag ska köpa ny dator, alltid bra info här!

Apropå TMT2 så hade jag ett sånt som jag moddade på kylflänsar över minnena på, och faktiskt skrev jag en artikel om det som fanns här på SweC för typ 10 år sedan. Antar att den är lite out of date nu så den är nog bortplockad

Blyertstricket på AMD har man kört, bra nervös var jag också, hehe. Men det gick bra!

Kommer nån ihåg de grafikkorten som gjorde stor grej av att de inte ritade upp saker som var dolda och tjänade massa prestanda på det? Hade ett sånt för kanske 8 år sen, men kommer tyvärr inte ihåg vad de hette. Tror företaget lade ner eller blev uppköpta strax efter det.

Total Annihilation var spelet vi lirade absolut mest på LANen i min umgängeskrets när vi var som mest aktiva för runt 10-12 år sen.

Ja just det! Jag har ju tillochmed vunnit ett 3D Mark originalskiva i nån tävling här på sidan, de var tider det! Kan det ha vart 3D Mark 99?

EDIT: såg att jag reggade mig här först 2001, så lär ju ha vart en senare variant...

Kyro 2 hette dom. Polaren hade ett med drivisarna sög och det klockade i princip nada.
http://www.dansdata.com/prophet4500.htm

Permalänk
Medlem

Lite rolig läsning på temat?

http://www.x86-secret.com/articles/divers/v5-6000/v56kgb-1.ht...

Runt år 2000 hade jag en Pentium 100 i 133MHz.
Köpte till ett Voodoo2-kort till den datorn.

Efter den köpte jag en annan dator och uppgraderade
processorn till en Pentium III som jag körde i 504MHz.
Tror jag köpte ett GeForce 2-kort till den datorn.

Man får några tillbakablickar när man läser i tråden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Uvania:

1992 var jag 1 år gammal och visste inte vad en dator var

(2002) för min del var det red alert 2 och tibia och gamecube 24/7 på mitt 0.5mbit bredband från tele2 som jag satt och lirade på en p3 400mhz med 64+256mb ram minne och 6gb hdd och 4mb grafikminne på grafikkortet men har absolut ingen aning vad för gpu det var, integrerad?

körde windows xp på den burken haha, tänk er 6gb disk och OS! fanns inte mycket plats kvar

det var nog intel 810

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe, jo jäklar vad nöjd man var när man knackat in sin egen autoexec.bat och config.sys meny i DOS 6.22 så man snyggt kunde boota med minimalt med skräp inladdat.
Jösses vad mycket enklare vi har det med vissa grejer nuförtiden.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bf/Norton_commande...

Minns att det blev något fel på autoexec/config så jag fick låna en tjock instruktions bok. Sen var det "bara" att sitta där att försöka fixa det själv. Jag var så stolt när det var klart!

Det var lite det som fick en intresserad av datorer. Då vi unga var brutalt mycket bättre på datorer än de äldre. Det var en ganska mäktig känsla.

Minns att Doom var en big deal, speciellt eftersom man kunde lira mot varandra med demot. Det var ju perfekt att slänga in på skolans datorer och sen köra när det fanns tid. Tex under datorkunskaps-lektionerna. Demot gömde vi på nätverket så när skolan försökte ta bort det var det bara att installera igen när man var sugen.