Ny på Starcraft HJÄLP

Permalänk
Medlem

Ny på Starcraft HJÄLP

Hejsan jag är helt ny till Starcraft och behöver hjälp och tips

skulle ni på SweC hjälpa mig med ider och tips hut man blir "bättre på sc2
vilken klass som är roligast enligt dig
etc

ps.
Jag saknar min högra underanr så spelar med högerarmbåge (en liten stump)
så jag kommer behöva byta hotkeys. vilke är de 3 viktigast hot keysen som jag kan ha på musen på det extra knapparna.

Tack i förväg

Om ni undrar något bara fråga so svarar jag

Permalänk
Medlem

Protoss är roligast enligt mig.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

protoss är väll nybörjar vänliga iaf
zerg kan vara jobbiga i början, tyckte jag iaf

Permalänk
Medlem

Random är roligast.

Och för att bli bättre, lär dig alla raser, knappar på tangentbordet, kartor och träna.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

pressa dig själv genom att försöka spela bättre än du egentligen kan. Det blir mycket svårt i början men när man får koll å går det ganska bra

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Matsson82:

Hejsan jag är helt ny till Starcraft och behöver hjälp och tips

skulle ni på SweC hjälpa mig med ider och tips hut man blir "bättre på sc2
vilken klass som är roligast enligt dig
etc

ps.
Jag saknar min högra underanr så spelar med högerarmbåge (en liten stump)
så jag kommer behöva byta hotkeys. vilke är de 3 viktigast hot keysen som jag kan ha på musen på det extra knapparna.

Tack i förväg

Om ni undrar något bara fråga so svarar jag

Börja mot datorer och andra kompisar för om du hamnar i bronze så brukar typ 90% stanna där typ

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

skulle ni på SweC hjälpa mig med ider och tips hut man blir "bättre på sc2
vilken klass som är roligast enligt dig

Jag har några tips: först testa olika raser och se vilken som passar dig
Gå in på youtube och sök på day9 han har många väldigt underhållande och informativ
Spela lite så ofta du kan så blir du bra efter hand som du lär dig hur spelet fungerar och så

Permalänk
Medlem

De som är lättast som nybörjare är Terran och Protoss, Zerg är like mer komplicerat pga unitproduction och att de inte har så mycket självklara val av units som de andra två raserna. Själv körde jag zerg i början för att jag ville ha lite mer utmaning, och nu mer kör jag random.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att två hotkey groups (1/2 typ) och bygga byggare knappen (har för mig den är S för alla)
Sen så kolla på Day9 och Dappolo
vill du ha någon att nöta emot så är jag villig att stå som "offer"

Permalänk

Kör MONOBATTLE där får du bara en typ utav UNITS att kontrollera över kan vara mycekt lättare i början då man ska lära sig vad som bygger vad och hur de olika gubbarna fungerar

Permalänk
Medlem

du skulle ha lärt dig alla "short commands" gör spelet mycket roligare och gör det MYCKET lättare (när man har lärt sig dom ) Nu var det väldigt länge sen jag spela sc2 så jag Kommer desvärre inte ihåg så mycket av dom eller typ inge alls

Permalänk
Medlem

Köpte detta igår eftersom jag hade tråkigt och blivit förkyld och vilja bara sitta inne. Men fan vilket frustrerande spel det är funderar starkt på att inte ens försöka lira mera eftersom jag vilja ha casual gaming men det är ganska hardcore från början...

EDIT: Den här killen har jag kollat på och blev lite smartare men känner mig ändå som en riktig jävla noob http://www.youtube.com/watch?v=yFQEQ255Kio&feature=relmfu

Permalänk
Skrivet av Angli:

Köpte detta igår eftersom jag hade tråkigt och blivit förkyld och vilja bara sitta inne. Men fan vilket frustrerande spel det är funderar starkt på att inte ens försöka lira mera eftersom jag vilja ha casual gaming men det är ganska hardcore från början...

EDIT: Den här killen har jag kollat på och blev lite smartare men känner mig ändå som en riktig jävla noob http://www.youtube.com/watch?v=yFQEQ255Kio&feature=relmfu

Vi är alla noobs någon gång. Ett tips är att hänga lite på Barcrafts kanal och lira lite casual mot personer med samma skill.
Vill du bli bättre rekommenderar jag dig att bara bygga en enhet (typ marines) och aldrig missa att bygga en arbetare för att sedan attackera efter 10 minuter. På detta vis fokuserar du på saker som gör att du vänjer dig vid tempot. När du sedan känner dig bekväm kan su alltid bygga fler enheter och på så sätt utöka din kunskap.

OCH! Se till att förlora mycket i början, för det är något man måste lära sig när det kommer till starcraft

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angli:

Köpte detta igår eftersom jag hade tråkigt och blivit förkyld och vilja bara sitta inne. Men fan vilket frustrerande spel det är funderar starkt på att inte ens försöka lira mera eftersom jag vilja ha casual gaming men det är ganska hardcore från början...

EDIT: Den här killen har jag kollat på och blev lite smartare men känner mig ändå som en riktig jävla noob http://www.youtube.com/watch?v=yFQEQ255Kio&feature=relmfu

Kolla på hans klipp. han är nog den enda som kan lära ut.. dApollo är en bra kille, grym kommentator.

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matsson82:

Hejsan jag är helt ny till Starcraft och behöver hjälp och tips

skulle ni på SweC hjälpa mig med ider och tips hut man blir "bättre på sc2
vilken klass som är roligast enligt dig
etc

ps.
Jag saknar min högra underanr så spelar med högerarmbåge (en liten stump)
så jag kommer behöva byta hotkeys. vilke är de 3 viktigast hot keysen som jag kan ha på musen på det extra knapparna.

Tack i förväg

Om ni undrar något bara fråga so svarar jag

Säg till om du vill ha någon att köra med
Jag är också ny på Starcraft och håller just nu på att träna mot bots

Permalänk
Medlem

Börja med att lära dig grunderna när du spelar mot datorn eller kampangen, är du "rädd" för 1v1 kan du spela team games med kompisar, var så jag började och nu sitter jag på kanten till gm.
Personligen tycker jag terran är roligast då dom har mest att göra, rolig micro osv.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Säg till om du vill ha någon att köra med
Jag är också ny på Starcraft och håller just nu på att träna mot bots

Gärna har inga kompisar som lirar. Skicka det man behöver för att lägga till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar protos mest tycker de var roliga att spela. Så om det finns någon protos spelare skriv gärna hur man "Spelar" dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag gillar protos mest tycker de var roliga att spela. Så om det finns någon protos spelare skriv gärna hur man "Spelar" dem

Skickades från m.sweclockers.com

Är iofs bara i top silver (som Protoss) men det viktigaste i början är att man förstår hur mekaniken i spelet fungerar, inte hur man spelar en specifik ras. Och som nån sa ovan: i början kan man vara rädd för att spela 1v1 på laddern då man inte vill förlora, sk ladder anxiety. Men det e viktigt att förlora för då lär man sig också.

Permalänk

Hoj, är också helt ny på SC2 spelar gärna med vem som också som kan komma med tips. Det var ett bra tag sen jag spelade RTS senast var nog Wh40k som jag blev hyfsat bra i riktigt roligt spel.
Hojta till in game eller pma om ni är sugne

"Hegge" in game! Eller min klassiska gamla hotmail "Torkel_112@hotmail.com"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Riddle:

Hoj, är också helt ny på SC2 spelar gärna med vem som också som kan komma med tips. Det var ett bra tag sen jag spelade RTS senast var nog Wh40k som jag blev hyfsat bra i riktigt roligt spel.
Hojta till in game eller pma om ni är sugne

"Hegge" in game! Eller min klassiska gamla hotmail "Torkel_112@hotmail.com"

Jag addar gärna dig i eftermiddag efter skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rekommenderar starkt campaignen, när du klarat den så öppnar du upp challanges, som får dig träna på hur du ska använda dina units när du endast har ett bestämt antal.


nu har inte jag alltid mycket tid övers till spel, men om du vill träna så kan jag gärna hjälpa när jag är inne. Alltid kul att träna upp sin macro micro

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Jag addar gärna dig i eftermiddag efter skolan

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av The_Riddle:

Hoj, är också helt ny på SC2 spelar gärna med vem som också som kan komma med tips. Det var ett bra tag sen jag spelade RTS senast var nog Wh40k som jag blev hyfsat bra i riktigt roligt spel.
Hojta till in game eller pma om ni är sugne

"Hegge" in game! Eller min klassiska gamla hotmail "Torkel_112@hotmail.com"

Kan jag adda er också? Är nästan helt ny på spelet själv.

Visa signatur

AMD Athlon II X4 630, GA-970A-D3
Gigabyte 6990, 6gb ddr3
Corsair PowerSupply 750w 80+, 750gb hdd
Antec Kuhler H2O 620 V4
Benq G2220HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty999:

Kan jag adda er också? Är nästan helt ny på spelet själv.

Gära

Permalänk
Medlem

När ni lärt er grunderna och börjat gå för olika strategier ska ni kolla era replays. Se vad ni gör för fel och vart ni hamnar efter/före motståndaren. Kanske för tidigt att börja kolla replays innan man verkligen förstår allt i spelet dock.

Day9 som någon nämnde, skitbra youtube-videos om man vill lära sig!

GL&HF

Permalänk

Adda på bara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Börja mot datorer och andra kompisar för om du hamnar i bronze så brukar typ 90% stanna där typ

90 % av alla som spelar SC2 är väl typ 3-4 miljoner spelare? Tänk en gång till...

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

Håller på att ladda ner SC2 nu, ligger på 80% atm, dis gon be gud...

Permalänk

Appropå hotkeys beror nog lite på ras.
Men du har alltså tre hotkeys
Med alla så skulle jag göra något i denna stil.

Med Protoss och terran så skulle jag hotkeya knappen T i varje fall (storm för protoss, stim för terran).

Jag undrar om jag inte skulle hotkeya stop och attack med terran och protoss och hold posistion och attack med zerg.

För man vill hold posistiona med zergligns oftare än med någon annan enhet.
Med terran vill du förr eller senare lära dig stutter step (du tar attack move, stop, attack move, stop etc. etc.) för att skjuta snabbare.

Att snabbt kunna stoppa dina enheter och sedan snabbt gå på attack igen är bra (och man vill inte mova in enheter, man vill attackera in dem).

Men om du kan lösa det med musen enkelt så skulel jag sikta på commandgroups på dina hotkeys. Eller köpa en fetare mus med mer macroknappar. Kanske en sådan där MMO mus som ser ut som ett litet tangentbord. Kan kanske vara en investering för dig oavsett spel. För då kommer du få snabbare accsess till fler hotkeys oavsett spel. Men det krävs nog en liten inkörsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werty999:

Kan jag adda er också? Är nästan helt ny på spelet själv.

kan du skicka ditt ingame name och code