Permalänk
Medlem

Klickande nätagg

Känns som jag blir tvungen att byta det börjar låta mer och mer så nu är jag ute efter förslag på tysta nätagg, har funderat på seasonic 460 fläktlös från dustin ca 1,3k eller streacoms picopsu men är osäker på om den orkar med och hur man kopplar den, kommer behöva ett antal adapter kablar om jag förstår rätt. Går det förgrena upp till 4 green hdds, 1 ssd och 1 odd från den ensamma 4pin kontakten eller orkar den inte med då?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tjo, igår efter jag uppgraderat HTPCn till A6-3500, 8GB ram, MSI A75MA-G55 från P4 3,0Ghz, 2GB ram, ASUS mobo så har nätagget börjat klicka låter lite som en hdd som jobbar fast långsammare och mer högljutt.
Nätagget kommer som övriga gamla HTPCn från en OEM dator och ligger på 400-500W osäker på exakt vad det är.

Googlade lite men fick mest svar att nätagget håller på att dö. Någon annan påstod att det kan vara för låglast så nätagget startar och stänger av fläkten vilket ger ett klickande ljud.

Så frågan är helt enket tror ni det håller på att ge sig?
Ska jag prova dra upp den i load för att se om den blir tyst?
Isf vad tycker ni jag ska ersätta det med?

Dold text

Hela datorn:
W8CP
Antec remote black
A6-3500
8GB ram (2x4GB)
MSI A75MA-G55
2xFD 120mm (går på 5v)
scythe big shuriken 2
CD/DVD
40GB ssd
2TB hdd

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tjo, igår efter jag uppgraderat HTPCn till A6-3500, 8GB ram, MSI A75MA-G55 från P4 3,0Ghz, 2GB ram, ASUS mobo så har nätagget börjat klicka låter lite som en hdd som jobbar fast långsammare och mer högljutt.
Nätagget kommer som övriga gamla HTPCn från en OEM dator och ligger på 400-500W osäker på exakt vad det är.

Googlade lite men fick mest svar att nätagget håller på att dö. Någon annan påstod att det kan vara för låglast så nätagget startar och stänger av fläkten vilket ger ett klickande ljud.

Så frågan är helt enket tror ni det håller på att ge sig?
Ska jag prova dra upp den i load för att se om den blir tyst?
Isf vad tycker ni jag ska ersätta det med?

Hela datorn:
W8CP
Antec remote black
A6-3500
8GB ram (2x4GB)
MSI A75MA-G55
2xFD 120mm (går på 5v)
scythe big shuriken 2
CD/DVD
40GB ssd
2TB hdd

tror att den blir överlastat... för ett nätdel kan inte starta o stänga av fläkten ifall den inte blir överlastat... det enda den kan göra är att sakta ner fläkten. rätta mig ifall jag har fel.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av norowner:

tror att den blir överlastat... för ett nätdel kan inte starta o stänga av fläkten ifall den inte blir överlastat... det enda den kan göra är att sakta ner fläkten. rätta mig ifall jag har fel.

Minns något nätagg (kanske det var ett corsair) som körde passivt fram till en viss watt, då kickar fläkten igång. Så om TS skulle ha ett sådant och hans användning av watt ständigt går upp och ner väldigt mycket så skulle det ju kunna vara så, men det är inte troligt.
TS: Du får gärna skriva vilket nätagg du har så vi vet om det är kvalitetagg eller ace of sweden som trollat dig

Permalänk
Antielefant
Skrivet av davidolw:

Minns något nätagg (kanske det var ett corsair) som körde passivt fram till en viss watt, då kickar fläkten igång. Så om TS skulle ha ett sådant och hans användning av watt ständigt går upp och ner väldigt mycket så skulle det ju kunna vara så, men det är inte troligt.
TS: Du får gärna skriva vilket nätagg du har så vi vet om det är kvalitetagg eller ace of sweden som trollat dig

Du tänker på Corsair AX, men där kan jag direkt dementera det. Finns inga så bra agg i OEM-datorer, lägsta AX-storlek är 650W, och halvpassivt är väldigt ovanligt det med om vi inte pratar ganska dyra nätagg med hög 80+-certifiering.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

tror att den blir överlastat... för ett nätdel kan inte starta o stänga av fläkten ifall den inte blir överlastat... det enda den kan göra är att sakta ner fläkten. rätta mig ifall jag har fel.

Tror inte det blir överlast då det nya drar ca hälften vad det gamla gjorde.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har provat köra prime95 nu och medan det är igång så är agget helt tyst.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du tänker på Corsair AX, men där kan jag direkt dementera det. Finns inga så bra agg i OEM-datorer, lägsta AX-storlek är 650W, och halvpassivt är väldigt ovanligt det med om vi inte pratar ganska dyra nätagg med hög 80+-certifiering.

Ojdå, missade att det var en OEM dator.

Permalänk
Medlem

Det börjar blir värre och letar därför efter nytt tyst nätagg. några förslag?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Minns något nätagg (kanske det var ett corsair) som körde passivt fram till en viss watt, då kickar fläkten igång. Så om TS skulle ha ett sådant och hans användning av watt ständigt går upp och ner väldigt mycket så skulle det ju kunna vara så, men det är inte troligt.
TS: Du får gärna skriva vilket nätagg du har så vi vet om det är kvalitetagg eller ace of sweden som trollat dig

Tror det är AX serien. inte säker dock

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul