Varför släpper aldrig Amd en optimering för Bf3?

Permalänk

Varför släpper aldrig Amd en optimering för Bf3?

Ser att Nvidia har släppt en del prestanda optimeringar redan. kommer det nåt eller har Amd glömt oss?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

bara för att de inte släpper filer som heter "BF3 optimeringar" betyder inte att de inte finns där. de är redan inbyggda i de senaste drivrutinerna

Permalänk
Skrivet av Cirap:

bara för att de inte släpper filer som heter "BF3 optimeringar" betyder inte att de inte finns där. de är redan inbyggda i de senaste drivrutinerna

jo men jag menar mera % förbättringar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Har för mig det kom en BF3 preview drivis i Sept, iom betan. Sen kom dom förändringarna plus lite mera med i officiell release av Okt drivisarna..

Här finns lite info: http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/AMDCatalyst1110Rel...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

jo men jag menar mera % förbättringar

oavsett vad så är prestandan så bra den kan bli. man kan inte magiskt plocka fram mer prestanda ur tunn luft, både NV och AMD gör så gott de kan. använd de senaste drivrutierna, de är de bästa från båda lägren.

Permalänk
Skrivet av xitele810:

jo men jag menar mera % förbättringar

Till att börja med, vad har du för specs?

Permalänk

Samma som i spec, hjälper nåt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Samma som i spec, hjälper nåt?

Hmm.. Skulle säga att du faller på grafikkortet. Lite mer ram kanske aldrig skadar heller men..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

Samma som i spec, hjälper nåt?

Ser helt okey ut, sänk inställningarna (Medium borde funka perfekt), alt köp ett till 5850

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ser helt okey ut, sänk inställningarna (Medium borde funka perfekt), alt köp ett till 5850

Köpa ett graffe till hjälper väl knappas när det är mängden vram han faller på?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köpa ett graffe till hjälper väl knappas när det är mängden vram han faller på?

Har väldigt svårt att tro att det ska krävas mer än 1 GB Vram i medium.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köpa ett graffe till hjälper väl knappas när det är mängden vram han faller på?

Han kan ju få bättre flyt i medium, även om 1GB inte räcker till high.

Med det sagt skulle jag hellre köpa ett nyare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har väldigt svårt att tro att det ska krävas mer än 1 GB Vram i medium.

Jo på Medium så kan det nog gå. Dock är 1gb fortfarande på håret med detta spelet. Läst om vissa som vart uppe i 1.6gb i high samt några som maxat ur 2gb på ultra i vanlig 1920*1080.

Jag skulle lätt köpt till ett 6970 2gb eller ett 580 och inte legat och sniffat på 1gb även om det hade klarat sig.

Sitter inte själv med spelet då jag inte vill ha origin. Tyar inte fler av samma sort som steam :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köpa ett graffe till hjälper väl knappas när det är mängden vram han faller på?

Skrivet av SuperSverker:

Har väldigt svårt att tro att det ska krävas mer än 1 GB Vram i medium.

1GB VRAM Räcker för high/ultra så länge du inte har "Textures Quality" på ultra med x4AA

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har väldigt svårt att tro att det ska krävas mer än 1 GB Vram i medium.

Att köpa två HD 5850 i crossfire för att köra i medium är nog lite dumt. Han får alla nackdelar som multi-gpu lösningar ger framförallt microstuttering.

För vad? För att ändå inte ens kunna köra på high pga. att minnet inte räcker till.

Sälj ditt HD 5850 och köp ett nytt kort om du vill spela bf3 som det är tänkt dvs. high. (Detta är inget jag hittat på utan kommer från EA/DICE).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitele810:

jo men jag menar mera % förbättringar

Blanda Low/medium! Och prova dig fram!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Köpa ett graffe till hjälper väl knappas när det är mängden vram han faller på?

Kan säga att 1GB vram räcker utan problem på HIGH.
Sitter på min dator som står i spec och lirar på ULTRA förutom avstängt AA (endast shaderbaserad AA aktiverad) och det går utan stutter...
Så 1GB räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Kan säga att 1GB vram räcker utan problem på HIGH.
Sitter på min dator som står i spec och lirar på ULTRA förutom avstängt AA (endast shaderbaserad AA aktiverad) och det går utan stutter...
Så 1GB räcker gott och väl.

10 000kr frågan är då vad du får för FPS (?) när du kör på Ultra settings med ditt grafikkort! (och gärna bildbevis)

Ultra settings är till för dom som kör SLI/Crossfire

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att köpa två HD 5850 i crossfire för att köra i medium är nog lite dumt. Han får alla nackdelar som multi-gpu lösningar ger framförallt microstuttering.

För vad? För att ändå inte ens kunna köra på high pga. att minnet inte räcker till.

Sälj ditt HD 5850 och köp ett nytt kort om du vill spela bf3 som det är tänkt dvs. high. (Detta är inget jag hittat på utan kommer från EA/DICE).

Om man tänkt på en CF lösning så är det 6xxx serien som gäller för sitter själv på två st5850 i CF och det är _OSPELBART_ med CFX påslaget.
Micro stutter som in i helvete, ligger på 50-80fps men känns som att man ligger på 20-30fps.
Som det står på min signatur är måste man stänga av det för att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

10 000kr frågan är då vad du får för FPS (?) när du kör på Ultra settings med ditt grafikkort! (och gärna bildbevis)

Ultra settings är till för dom som kör SLI/Crossfire

Ligger på 60FPS.

Om du inte visste det så är HD 5970 dubbla HD 5870 GPU's (orginal nedklockad till 5850 klocks).
Dock så har jag flashat mitt till samma speed som 2st fullfjädrade HD 5870's. (850MHz GPU från stock 725MHz samt minne 1200MHz från stock 1000MHz).

Så du kan jämföra mitt singelkort med 5870 i CF. Alltså tillräckligt för de inställningarna i spelet.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Om man tänkt på en CF lösning så är det 6xxx serien som gäller för sitter själv på två st5850 i CF och det är _OSPELBART_ med CFX påslaget.
Micro stutter som in i helvete, ligger på 50-80fps men känns som att man ligger på 20-30fps.
Som det står på min signatur är måste man stänga av det för att kunna spela.

Fast det där är något som bara påverkar dig och din dator (inget illa menat men det är något med din dator, mjukvarumässigt antar jag), jag har en i7 920, kör den just nu oklockad och med 2st HD5870. Inget microstutter här inte, kör allt på Ultra förutom textures som är på high, sen inget AA. Flyter på precis som det ska, fast ska införskaffa en ny processor inom en snar framtid så att jag får lite mer fart på grafikkorten (av någon mysko anledning känns 60-70FPS dåligt i just BF3, som det ibland kan falla ner på utan överklockad processor). Och så att inte moderkortet "går sönder" igen. =/ Glömde att skriva att jag kör på 1680x1050, och inte FHD.

http://www.youtube.com/watch?v=TiTEe4nTikA&list=UUQ70u19twJ7k...
Har ingen renodlad Battlefield 3-video uppe utan bara 2st mediokra montage, men där har du "bevis" i form av att ingen microstuttering syns, tyvärr visar jag inte grafikinställningar men det borde synas att det är Ultra (förutom tidigare nämnt textures och ingen AA, då).

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Skrivet av skog1s:

10 000kr frågan är då vad du får för FPS (?) när du kör på Ultra settings med ditt grafikkort! (och gärna bildbevis)

Ultra settings är till för dom som kör SLI/Crossfire

Ultra är inte alls bara för cf/sli jag kör med ett Zotac gtx 580 med full fräs i ultra funkar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

1gb räcker kanon till HIGH i 1920x1080 om man drar ner lite på de mest krävande inställningarna. i Sweclockers Battlefield 3 test drog det ~1.1gb Vram, vilket är ca 80mb mer än ett kort med 1024mb minne. Det är alltså inte så farligt, och det vid peak antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Fast det där är något som bara påverkar dig och din dator (inget illa menat men det är något med din dator, mjukvarumässigt antar jag), jag har en i7 920, kör den just nu oklockad och med 2st HD5870. Inget microstutter här inte, kör allt på Ultra förutom textures som är på high, sen inget AA. Flyter på precis som det ska, fast ska införskaffa en ny processor inom en snar framtid så att jag får lite mer fart på grafikkorten (av någon mysko anledning känns 60-70FPS dåligt i just BF3, som det ibland kan falla ner på utan överklockad processor). Och så att inte moderkortet "går sönder" igen. =/ Glömde att skriva att jag kör på 1680x1050, och inte FHD.

http://www.youtube.com/watch?v=TiTEe4nTikA&list=UUQ70u19twJ7k...
Har ingen renodlad Battlefield 3-video uppe utan bara 2st mediokra montage, men där har du "bevis" i form av att ingen microstuttering syns, tyvärr visar jag inte grafikinställningar men det borde synas att det är Ultra (förutom tidigare nämnt textures och ingen AA, då).

Vilka drivrutiner kör du med?
Ska lägga upp en film på tuben för att visa, och som du ska så är det inte lätt att se om du har ms eller inte på din video
Men just det där med att 60inte känns bra är pga ms problem, min kusin kör 560ti sli men med högre inställningar där kan det dippa ner till 40 utan några problem. (40fps på hans system är 70 på min.)

EDIT: Filmade en snutt med FRAPS och ms framkommer inte alls på filmen som det gör när man spelar.
Kör förövrigt med 11.12 och CAP2

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Vilka drivrutiner kör du med?
Ska lägga upp en film på tuben för att visa, och som du ska så är det inte lätt att se om du har ms eller inte på din video
Men just det där med att 60inte känns bra är pga ms problem, min kusin kör 560ti sli men med högre inställningar där kan det dippa ner till 40 utan några problem. (40fps på hans system är 70 på min.)

EDIT: Filmade en snutt med FRAPS och ms framkommer inte alls på filmen som det gör när man spelar.
Kör förövrigt med 11.12 och CAP2

Har fått microstuttering förr, trixade med min hyperthreading och sånt där. Jag kör just nu 11.12 och 11.12 cap 1, men det fungerade fint med 11.11 cap 2 eller 3 tror jag det var. Vet inte riktigt hur jag ska visa att jag inte har microstuttering längre, men eftersom jag fick det förr vet jag att det är borta nu. Även fast problemet med att ligga runt 60FPS känns som en lägre framerate än det faktiskt är?, är kvar. Det är inte så att du har installerat drivrutinerna över gamla? Så att det ligger kvar något och skräpar? Tror inte det ska ha någon jättestor betydelse om Catalyst fungerar som det ska men skadar ju inte att kika lite.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

Sälj AMD prollen till nån lättlurad och köp en Intel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Vilka drivrutiner kör du med?
Ska lägga upp en film på tuben för att visa, och som du ska så är det inte lätt att se om du har ms eller inte på din video
Men just det där med att 60inte känns bra är pga ms problem, min kusin kör 560ti sli men med högre inställningar där kan det dippa ner till 40 utan några problem. (40fps på hans system är 70 på min.)

EDIT: Filmade en snutt med FRAPS och ms framkommer inte alls på filmen som det gör när man spelar.
Kör förövrigt med 11.12 och CAP2

Avinstallera CAP2.

Jag kör 5850 i CF. Fungerade hur fint som helst med lite eller ingen micro* med CAP1. Jag installerade CAP2 och det var snudd på ospelbart med det installerat.

Kör CAP1 INTE CAP2.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Sälj AMD prollen till nån lättlurad och köp en Intel.

För problemet ligger verkligen hos hans CPU och inte att hans vram är i det minsta laget? Kan ju säga att jag kör på High i BF3 i full HD upplösning och med ganska bra AA och ändå har hyfsat stabil FPS. Och DET.. med exakt samma CPU som killen har. Dock med ett kraftigare grafikkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Avinstallera CAP2.

Jag kör 5850 i CF. Fungerade hur fint som helst med lite eller ingen micro* med CAP1. Jag installerade CAP2 och det var snudd på ospelbart med det installerat.

Kör CAP1 INTE CAP2.

Skrivet av Tumnus:

För problemet ligger verkligen hos hans CPU och inte att hans vram är i det minsta laget? Kan ju säga att jag kör på High i BF3 i full HD upplösning och med ganska bra AA och ändå har hyfsat stabil FPS. Och DET.. med exakt samma CPU som killen har. Dock med ett kraftigare grafikkort.

Jodå drog bort allt nu innan jag installerade 12.1a.
Fortfarande samma ms så har valt att stänga av det i BF3 Profilen.