Test: DLSS 3

how-nvidia-dlss-3-works.jpg

För att testa DLSS 3 används samma metodik för att logga bildfrekvens som vid de ordinarie speltesterna. Mätningarna har genomförts på tre av spelen i sviten i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar. De tre lägen som jämförts är:

DLSS inaktiverat, nedan benämt "Native, Fram gen off"
DLSS Super Resolution aktiverat, nedan benämt "DLSS Quality, Frame gen off"
DLSS Super Resolution samt interpolering aktiverat, nedan benämt: "DLSS Quality, Frame gen on"

Geforce-RTX-4070-4-2.jpg

När vi testar funktionen i ovan nämnda spel är det påtagligt stora prestandlyft som uppmäts i Cyberpunk 2077 samt Hitman III. Forza Horizon uppvisar dock inte riktigt samma vinst i bildfrekvens. Implementationen i spelet känns helt enkelt för tillfället ofärdig då det uppkommer flertalet buggar i spelet när funktionen aktiveras. Om buggarna går att härleda till beta-drivrutiner för grafikkortet eller om det beror på spelet får jag för tillfället låta vara osagt.