Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

När det är dags för ray tracing fortsätter Geforce RTX 4070 flåsa RTX 3080 i nacken. De två grafikkorten turas om med att ta ledningen från titel till titel, även om RTX 3080 lyckas prestera marginellt bättre totalt. Trots likvärdig rastreringsprestanda i övriga speltester blir det däremot tydligt att AMD halkar efter något när ray tracing kommer in i bilden, främst vad gäller föregående generations grafikkort i Radeon RX 6000-serien.

Samma mönster syns i de syntetiska testerna, där RTX 3080 tar ledningen i 3DMark Port Royale för att sedan gås om av RTX 4070 i Raytracing Feature Test.