Spelegenskaper

Latensnivån är låg och under 10 ms, den marginal vi tillåter oss själva för kamerametoden. Som väntat är det få om ens några etablerade spelskärmar som ger högre latenser än 10 ms i dag.

Adaptiv sync sker via Displayport VESA Adaptive och fungerar därför med AMD-kort med Freesync Premium Certifiering samt Nvidia-kort under G-Sync Compatible-certifiering. Kravet för Nvidia-kort är då som väntat GTX 1xxx och nyare samt Windows 10 med aktuella drivrutiner. Den adaptiva synken kan kort och gott beskrivas som problemfri inom intervall 48–165 Hz. För AMD-kort får du också adaptiv synk via HDMI.

aorus_fi27q-p-respons.jpg

Overdrive-funktionen kallas för ”Overdrive” i menyerna vilket alltid underlättar. Det finns tre lägen med Picture Quality, Balance och Speed som alternativ vilket kan ses som lite mer eftersläp, lite mindre eftersläp samt ännu något mindre eftersläp – dock med risk för milda med synliga artefakter likt ljusa kanter i rörelser. För att vara en IPS-panel är det tämligen skarpa rörelser och kontrollerade eftersläpsnivåer.

Subtil skillnad mellan olika lägen

Skillnaden mellan olika overdrive-lägen är subtil där möjligtvis att Picture Quality-läget är det du lär undvika då både Balance- och Speed-lägena minskar eftersläp utan att det syns störande moment i grafiken. I vanlig ordning får man matcha efter spelen man kör och vad man önskar. Du kan också växla denna inställning via sidekick-programmet. En detalj värd att nämna är att du får samma resultat från overdrive-reglaget oavsett HDR eller adaptiv synk aktiverat eller inte. Många skärmar varierar i eftersläp med hur du driver skärmen. Där är FI27Q-P konsekvent likadan.

Aorus-sidekick.PNG

Aorus erbjuder ett eftersläpsreduceringsläge kallat ”Aim Stabilizer”. Detta släcker ned skärmen i perioder när panelen uppdateras vilket minska eftersläpen ytterligare. Vi kan inte köra detta samtidigt som adaptiv synk är igång utan måste först stänga av detta genom Freesync: Off för att aktivera Aim Stabilizer-funktionen.

Eftersläpsreduceringen fungerar i 165 Hz och ger verkligen skarpare rörelser. Men också en del dubbelbilder och overshoot på pixeln vilket syns som ljusa skuggor efter rörelser. Detta varierar tydligt över ytan och minst artefakter finns i mitten av skärmen. UFO-bilderna är tagna så att de går från mitten till nedre tredjedelen av skärmen. övre UFO:t mot mörk bakgrund är i optimal position och nedre ufot precis där det börjar bli synligare dubbelbilder.

Vi kan inte påverka denna inställning på något sätt utan Aim Stabilizer är antingen ON eller OFF. Ljusstyrkan halveras när funktionen är aktiv.