Samsung C49RG90 – superbred 49-tummare

Samsung tar sig an 32:9-formatet på 49 tum med ett spelperspektiv om 120 Hz, Freesync 2 och tungkörda 5 120 × 1 440 pixlar.

7. Färgåtergivning

Samsung C49RG90 har inte tillräckligt med precision för att fungera som pålitlig skärm för exempelvis fotoredigering. Nyanser och toning i bilden varierar för mycket med vinkeln vilket är väntat med VA-paneler. Även om Samsung har en i sammanhanget utmärkt VA-panel är det fortfarande för stora förändringar baserat på just vinkeln.

Samsung_C49RG90_matning_custom_default.png

Vi ser också en hel del posterisering hos skärmen som snabbt förvärras så fort vi egentligen ändrar någon färginställning. Även subpixelstrukturen med halva subpixlar riskerar bli störande för dig som verkligen skärskådar bilden. Local Dimming spökar förstås till det och kan få skärmen att ändra ljusstyrka godtyckligt. Detta kan dock stängas av ifall du verkligen vill få mer kontroll över färgerna.

Håller måttet som allroundskärm

Fast inget av detta är något större problem så länge du håller förväntan hos skärmen på den nivå den faktiskt väntas svara mot. Det vill säga lite allt möjligt men inget särskilt. Samsung C49RG90 är en skärm för att njuta av spel och allroundbruk utan krav på färgprecision. Då är detta en fullt duglig skärm bättre än många renodlade spelskärmar och heller inte allt för långt ifrån en IPS-baserad allroundskärm.

Grundinställningen är Custom-läget och det fungerar bra direkt ur kartong. Inget behöver egentligen ändras på testexemplaret. Vi vare sig vill eller kan heller ändra så mycket. Färgomfånget är för stort men detta motverkas av hur färger bleknar i vinkel som följd av VA-panelen. Vitbalansen är där och de nyanser som ska vara med mot svart och vitt är också med. Vilket är väldigt bra för att vara en kartonginställning.

Samsung_C49RG90_matning_sRGB_default.png

Det finns ett sRGB-läge som är lite mer exakt och minskar färgrymden. Den är inte helt rätt i luminanskurvan i förhållande till sRGB-standard.

Ett par justeringar värda att nämna

Vi noterar att Sharpness-reglaget som står på läge 60 från början, precis adderar kantskärpa runt text och grafik. Ställer vi det reglage ett steg lägre, som är 56, försvinner detta fel från bilden.

Samsung_C49RG90_sharpness_too_much.jpg

Sharpness-reglaget lägger till skuggor runt text och står på läge 60 från början vilket precis adderar skuggor. Här högre inställning för att bli tydligt på foto

C49RG90_sharpness_56.jpg

Sharpness på 56 tar bort alla skuggbildning runt text och grafik

Värt att nämna är Black Equalizer-funktionen som av någon anledning ställd på 13 som grundinställning. Lägre värde ger ljusare skuggtoner och högre ger mörkare skuggtoner. Tvärtom mot hur andra skärmars motsvarande reglage brukar fungera.

Ifall Black Equalizer-funktioner ska användas lär de flesta vilja sänka reglaget för att ljusa upp karaktären i spel där detta passar. Alla ändringar på reglaget från läge 13 ger dock synligt ökad posterisering på en skärm som redan från början posteriserar en hel del. Det vill säga att vi tappar nyansering ifall vi ändrar på reglaget.

Samsung_C49RG90_Black_eq_7.png

Black Equalizer på lägre nivåer än 13 ljusar upp skuggtoner för spel där du vill att allt ska vara synligt. Lägre nivåer ser dock mest märkligt ut.

Black Equalizer-funktionen är i alla fall konstruerad på rätt sätt och den ankrar fortfarande svart på just panelens svart. Svartnivån är kvar och vi behåller därför kontrastförhållandet i bilden. Dock blir vitbalansen synbart lite grönare och grönturkos ju mer du sänker reglaget. Rent visuellt lär du inte vilja sänka mer än till 7 någonstans då effekten på lägre nivåer mer och mer resulterar i att en gråblaskig bild flyter ovanpå det svarta

Som noterat i föregående avsnitt lär du inte vilja ha skärmen i HDR-läget annat än vid just de tillfällen du kör HDR. Detta då SDR inuti HDR blir påtagligt blekare och mattare än det borde.