Samsung C49RG90 – superbred 49-tummare

Samsung tar sig an 32:9-formatet på 49 tum med ett spelperspektiv om 120 Hz, Freesync 2 och tungkörda 5 120 × 1 440 pixlar.

4. Eftersläp, latens och Freesync

Latensen hos Samsung C49RG90 är låg och via Displayport. Vid upplösningen 5 120 × 1 440 pixlar och 120 Hz är det under 10 ms, vilket alla spelskärmar visat upp de senaste åren. Vi märker av en betydligt högre latens via HDMI och 1080p-signal via Leo bodnar Input lag-tester med 34–42 ms från topp till botten av skärm. När vi kör HDMI, 60 Hz-signal eller använder PBP-funktionen kan vi inte längre använda Low Input Lag-funktionen vilket verkar addera över 25 ms av latens ifall det är avstängt.

C49RG90_UFO_respons.jpg

I princip ingen skillnad mellan overdrive-lägena. Vid HDR används inte panelens fulla dynamik och därför uppstår inte mörka eftersläp på samma sätt

Eftersläpsnivåerna är förhållandevis problemfria. Ja, det är en VA-panel och dessa släpar generellt mer i mörka nyanser. Men Samsung har lyckats kväsa det problemet på andra skärmar med VA-paneler och så även här. De riktigt långa och svansande skuggorna som vi ser på många andra VA-paneler håller sig borta. Samtidigt är en välgjord IPS-panel för spel och särskilt då en modern TN-panel på spelskärmar påtagligt bättre på att dämpa eftersläpen överlag.

Vi har ett overdrive-reglage döpt till Response Time som låter dig påverka eftersläpsnivån. Detta fungerar inte när du kör Freesync eller har PBP-funktionen aktiverad. Inte för att det gör något eftersom reglaget har minimal effekt på eftersläpen.

UFO-testet för att jämföra med din skärm

Minst eftersläp i skuggor får vi med HDR aktiverat när vi kör SDR-material i fönsterläge. Detta då SDR inuti HDR för C49RG90 inte alls ger det kontrastförhållandet panelen faktiskt är kapabel till. Vi är aldrig nere på de nivåer där mörka eftersläp uppstår. Mer om HDR i separat avsnitt.

Freesync2 numera känd som Premium Pro

Samsung C49RG90 är Freesync 2-certifierad av AMD. Vilket betyder att de godkänt skärmen bland annat för tone mapping av HDR i hårdvara. Det ska också finnas LFC, Low Framerate Compensation där frekvenser under panelens synkroniseringsspann fortfarande ska hantera samt vara ”Low Flicker”. Freesync 2 är det som AMD från och med CES 2020 kallas för Freesync Premium Pro. Men då denna modell är från 2019 kallas den kort och gott för ”Freesync 2” på kartong, handböcker och menyer och webbsidor.

Samsung_C49RG90_freesync2_info_menyn.jpg

Info-menyn får den gamla Freesync2-logotypen när Freesync är aktiverad i skärmen. Freesync 2 kallas numer för Freesync Premium Pro

Skärmen är däremot inte certifierad/vitlistad av Nvidia och är därför inte G-Sync Compatible. Adaptiv synk fungerar fortfarande med Nvidia-kort som kan köra VESA Adaptive, det vill säga GTX 1xxx och nyare under Windows 10. Du måste själv aktivera adaptiv synk i skärmens Freesync-meny. Först då kan du aktivera det manuellt under G-Sync-meyn i Nvidias drivrutin. Kör du grafikkort från AMD kommer den att aktivera Freesync automatiskt så länge du har funktionen på i skärmens menyer.

Samsung_C49RG90_Freesync_enligt_handbok.png

Tydlig brist på tydlig information i Samsungs handbok om de två Freesync-lägena

Samsungs menyer talar tydligt om ifall Freesync är aktiverat eller inte. Du presenteras dock med två olika varianter, Ultimate Engine och Standard Engine. Och ingenstans står det någon tydlig beskrivning om vad skillnaden är exakt eller vilka synkroniseringsspann som är aktuella. Handboken är likt hos tidigare testade Samsungskärmar alldeles för kryptisk. Dessutom har AMD slutat rapportera frekvenspann i nya Radeon-mjukvaran. Google och tester avslöjar däremot följande:

  • Standard Engine: 70–120 Hz

  • Ultimate Engine: 48–120 Hz

Freesync med Nvidia-kort

Vi inleder med Nvidia-kort för det var vad som satt i datorn från senaste testet. Här är det som tydligast hackande precis när vi är mellan 48–55 FPS och precis på gränsen för LFC-funktionen. Kliver vi över 70 FPS flyter det betydligt bättre. Det flyter också bättre när vi håller oss till max 48 FPS så att vi hela tiden arbetar med LFC. Vilket förstås inte är givande eftersom det är 48 FPS och dessutom flimrar skärmen hela tiden.

DSC09744.jpg

Nvidia-kort och adaptiv sync kan fungera för flytet så länge du är över 60 FPS och Standard-Engine-läget för att minska flimmer

Standard Engine-läget är begränsat med 70–120 Hz. Fast det läget undviker flimret med bättre upplevelse överlag. Den behåller dock de små hacken men undviker de stora hacken vid 48–55 Hz. Och vi har fortfarande en positiv effekt på flytet även under 70 FPS.

Ja, vi har sett skärmar som hanterar detta betydligt bättre. Jämfört med traditionell V-sync ON/OFF kan Freesync: Standard Engine ihop med Nvidia-kort ändå vara det som fungerar bäst för dina spel. Det ska sägas att det är mycket dagsform på upplevelsen och ena mjukvaran fungerar bra ena dagen och sämre nästa. Generellt är att när vi kliver vi över 70 FPS med adaptiv synk igång minskar flimmer och småryck rejält. Med grafikkort från Nvdia alltså. AMD-kort ger nämligen en annan typ av respons från C49RG90.

AMD-kort fungerar faktiskt aningens sämre

Med AMD-kort är ironin att det är bättre att stänga av Freesync helt och hållet. Vi har samma praktiska effekt att vi måste över 60 FPS för att adaptiv synk ens ska fungera i praktiken. Lägre än så och det hackar och rycker än mer än vad det gör med Nvidia-kort. Skillnaden är att med AMD-kort har vi inte lika mycket flimmer.

Jo, det flimrar. Men inte lika mycket. Och det är dagsform där också. AMD-kort och Freesync ger snarare ett hyfsat fungerande flyt vid 60 FPS och högre. Ett flyt som hela tiden bryts av med ett rejält hack – samt kortvarig flimmer – med kanske 1-2 sekunders mellanrum.

AMD-Radeon-RX-5700XT-23.jpg

Med AMD-kort minskar flimret en bra dag medan hack och småryck är kvar. Vi föredrog därför gamla vanliga och traditionella V-sync med sikte mot 60+ FPS. Hacken och flimret försvinner och rycken är bara de vanliga V-Sync-rycken.

Med Standard Engine och AMD-kort får vi istället en funktion som verkligen enbart arbetar i 70–120 Hz. Är FPS under 70 kommer panelen jobba på 120 Hz och använda traditionell V-sync: ON eller OFF. Alltså vanlig ryck eller tearing. Kliver vi över 70 FPS kickar synkroniseringen igång och panelen kliver till samma frekvens. Men är spelet inte rikigt över 70 FPS hela tiden kommer bilden att hoppa och flimra till hela tiden vid vad som verkar vara gränsen när vi går in och ut ur den adaptiva synken över och under just 70 FPS.

Till slut stängde vi av Freesync

Ja, så här kan man hålla på och testa tills ögonen blöder. Eller till att kossorna kommer hem. I slutändan en fråga om att matcha mot varje spel. Ska man sammanfatta det hela så är det inte en fungerande adaptiv synkronisering hos skärmen. Stänger vi av Freesync och håller krävande spel på traditionell V-Sync och 60 FPS och uppåt så fungerar allt som saker och ting alltid fungerat med V-Sync.

Samsung_C49RG90_freesync2_info_hela_menyn.jpg

Info-meyn visar hur panelfrekvensen ändras och är ett bra hjälpmedel när man vill utvärdera och pröva sig fram med den adaptiva synken. Ställ in att menyerna ska ligga framme i 300 sekunder.

Så allt du behöver är ett grafikkort som orkar hålla spelen i 5 120 × 1 440 pixlar och minst 60 FPS och du är hemma oavsett om du kör AMD eller Nvidia. Och det är ju detta som adaptiv synk i vanliga fall ska komma in och rätta dagen och flytet i spelen.

5 120 × 1 440 pixlar är nästan lika krävande som 4K-upplösning för grafikkorten. För att hålla sig över 60 FPS måste du alltså ha väldigt bra grafikkort och kompromissa med grafikinställningar i många fall. Just detta som adaptiv synk är tänkt att lösa. Vilket Freesync-funktionen inte riktigt gör med C49RG90.

Så utvärderar du själv adaptiv synk

Kombinera spelens renderade bildfrekvens i FPS med skärmens bildfrekvens i Hertz. Då får du bättre kontroll över hur du ska ställa in spelens grafikinställningar och ifall Adaptiv synk bidrar till en bättre spelupplevelse. Följande guide visar hur:
Guide: Ta kontroll över synkroniseringen hos LG Ultragear 27GL850

Fast lite plus i kanten är det allt att vid 120 Hz har du v-sync-multiplarna på 60 Hz, sedan 40 Hz och 30 Hz. Jämfört då med v-sync på 60 Hz-skärmar där nästa multiplar kommer på 30 Hz och 20 Hz. När det väl rycker från v-sync så rycker det inte lika illa som på en 60 Hz-panel.