Samsung C49RG90 – superbred 49-tummare

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Om man tänker bort "underhållnig" (spel och film typ) och bara tänker typ produktivitet/jobb, skulle du du rekommendera typ Dell U4919DW framför Samsungen? Tänker bland annat på text-diskussionen ovan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Japp, Dellens 49-tummare är mycket mer en kontorsskärm med fungerande KVM-switch, förväntat beteende på IPS-panelen etc.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tog tillvara på Auberginen i videon:

Permalänk

Jag upplevde också faktiskt problem med flimmer på denna skärm när freesync är aktiverat på mina två GTX 1080Ti kort. Jag verkar dock ha hittat en lösning som tar bort flimmer när freesync är igång och det är att slå av "Enable settings for the selected display model" för som jag ser det verkar freesync fortfarande fungera? Och flimret är borta?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AquaRelliux: Du märker ifall den adaptiva synken fortfarande är igång genom att jämföra spelens FPS med info-menyns rapporterade Hz. Ifall inforutan ligger still på 144 Hz medan spelen varierar i FPS under 144 FPS? Då har du längre inte adaptiv synk igång vilket förklarar varför flimret upphör.

Ifall skärmens frekvens varierar i respons till spelens FPS – då har du fortfarande adaptiv synk igång.

Går igenom detta i denna guide, skriven för en specifik skärm. Metoden är dock helt universell för alla skärmar med adaptiv synk: https://www.sweclockers.com/artikel/29024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@AquaRelliux: Du märker ifall den adaptiva synken fortfarande är igång genom att jämföra spelens FPS med info-menyns rapporterade Hz. Ifall inforutan ligger still på 144 Hz medan spelen varierar i FPS under 144 FPS? Då har du längre inte adaptiv synk igång vilket förklarar varför flimret upphör.

Ifall skärmens frekvens varierar i respons till spelens FPS – då har du fortfarande adaptiv synk igång.

Går igenom detta i denna guide, skriven för en specifik skärm. Metoden är dock helt universell för alla skärmar med adaptiv synk: https://www.sweclockers.com/artikel/29024

Jag upplevde flimmer med CRG9 och min nuvarande skärm C34J791, men jag har endast märkt det i windows läge. Detta upptäckte jag först efter jag provat CRG9 skärmen och aldrig dessförinnan på min 34" skärm. Jag har själv kopplat detta till att jag ändrat drivrutiner eller annan ändring. Min 34" visade aldrig detta beteende innan. Funkar dock bra med gsync på i spel. Stora nackdelen är ju att jag glömmer att slå på den till jag ska game'a nästa gång. Jag vet inte riktigt vad som triggar flimret, var först inne på att det var vissa windows program. Märker det tydligt i desktop läge och verifierar det genom att slå på menyn på skärmen och se HZ vara nere på 40.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

VA-panel... Efter OLED tv'n man skaffade så vill jag inte ha någon annan typ av panel, alla annat ser tråkigt ut i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

VA-panel... Efter OLED tv'n man skaffade så vill jag inte ha någon annan typ av panel, alla annat ser tråkigt ut i jämförelse.

OLED som datorskärm låter inte som en särskilt bra idé, hur grym bilden än må vara. OLED får lätt burn-ins, och är mest lämpad för filmtittande där du har en konstant rörelse i bilden. Att ha en skärm som är utsatt för burn-ins rimmar inte särskilt bra med datorer där det grafiska gränssnittet i regel är väldigt statisk och kontrastrik. Då tror jag mer på MicroLED eller Mini-LED.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

OLED som datorskärm låter inte som en särskilt bra idé, hur grym bilden än må vara. OLED får lätt burn-ins, och är mest lämpad för filmtittande där du har en konstant rörelse i bilden. Att ha en skärm som är utsatt för burn-ins rimmar inte särskilt bra med datorer där det grafiska gränssnittet i regel är väldigt statisk och kontrastrik. Då tror jag mer på MicroLED eller Mini-LED.

Nej, OLED får inte lätt burnins men kan få det. Har själv kört en OLED som skrivbordsskärm i något år 8-10 timmar per dag utan inbränningar. Största problemet skulle jag nog säga är storleken, dom är för stora helt enkelt, samt lite andra saker som uppdateringsfrekvens, input lag osv. Men t.ex. LGs nya 48" är intressant, även om det väl fortfarande är lite stort för de flesta som normal skrivbordsmonitor. Display lag och input lag ska man också lyckats förbättra som jag försått det (display lag har väl alltid varit rätt bra på OLED om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

OLED som datorskärm låter inte som en särskilt bra idé, hur grym bilden än må vara. OLED får lätt burn-ins, och är mest lämpad för filmtittande där du har en konstant rörelse i bilden. Att ha en skärm som är utsatt för burn-ins rimmar inte särskilt bra med datorer där det grafiska gränssnittet i regel är väldigt statisk och kontrastrik. Då tror jag mer på MicroLED eller Mini-LED.

Sant, kör ett gäng IPS'er som huvudskärmar, OLED-skärmen används mest till 4K-film.
Men det förändrar inte att jag tycker OLED-panelen är överlägsen i både färger och svärta.

Permalänk

@Laxpudding:

Du hade rätt g-sync är av om man bokar ur den där rutan. Efter att ha testat detta lite mer är jag ganska kluven gällande mitt köp. Kan man ens sälja en skärm med en funktion som uppenbarligen inte fungerar som den skall? Särskilt inte när problemet är på både nvidia och AMD.

Jag testade lite själv och kom fram till att jag eliminera flimret som blir på skärmen igenom att sätta uppdateringsfrekvensen till 100Hz. Detta är en kompromiss dock är fördelen med detta att man kan slå på 10bit färg vilket ger en mindre urvattnad känsla som VA panelen har. Dock återstår fortfarande ett problem och det är att hela skärmen "hackar" till och från när g-sync är på slaget. Jag vet inte om det var det som du regerade på i din review också? Det känns som att skärmen typ tappar en halv frame lite då och då typ var 10-20 sekund. Det är mest märkbart i WoW har jag märkt men även i andra spel. Slår man av g-sync så är detta problem helt bortblåst. Firmware kör jag senaste 1004 och det har inte hjälpt att byta grafikkort eller kabel så det är definitivt skärmen som har problemet. Vilket känns rätt surt då man som konsument betalar för en funktion som man inte kan få utan störande sido effekter.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AquaRelliux: Märkte av ett återkommande regelbundet hack även under fungerande (så att säga) omständigheter med 70+ FPS. När detta sker flimrar skärmen till kortvarigt. Ungefär som att panelen tillfälligt tappar synk och omedelbart börjar om. Varierade en del med ett par sekunders mellanrum. Detta var med AMD-kort. Mycket möjligt att samma kan uppstå med Nvidia-kort, men att jag bara inte hunnit observera och dokumentera detta. Tar tid att byta mellan grafikkorten och rensa drivrutiner med DDU etc.

Tar upp det i texten om Freesync – som är nedkortning av allt jag observerade. Är ju inte allt för rolig läsning att få problem beskrivna.

Jag har alltså sett andra Freesync-skärmar visa upp snarlikt beteende med regelbunda hack och återkommande flimmer. Tror att jag kommer behöva köpa fler Auberginer framöver.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@AquaRelliux: Märkte av ett återkommande regelbundet hack även under fungerande (så att säga) omständigheter med 70+ FPS. När detta sker flimrar skärmen till kortvarigt. Ungefär som att panelen tillfälligt tappar synk och omedelbart börjar om. Varierade en del med ett par sekunders mellanrum. Detta var med AMD-kort. Mycket möjligt att samma kan uppstå med Nvidia-kort, men att jag bara inte hunnit observera och dokumentera detta. Tar tid att byta mellan grafikkorten och rensa drivrutiner med DDU etc.

Tar upp det i texten om Freesync – som är nedkortning av allt jag observerade. Är ju inte allt för rolig läsning att få problem beskrivna.

Jag har alltså sett andra Freesync-skärmar visa upp snarlikt beteende med regelbunda hack och återkommande flimmer. Tror att jag kommer behöva köpa fler Auberginer framöver.

Jag lyckades eliminera allt stutter och flicker. Freesync Standard Engine + senaste drivrutiner och svagt överklockade grafikkort löste problemet. Det är ultimate engine som ställer till det för mig, Sen har jag uppdaterat firmware till 1004 har ni gjort det på eran test skärm? Tror min kom med 1002

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AquaRelliux: 1004 ja. Freesync Standard Engine gav fortfarande enstaka korta hack/flimmer då och då när jag körde det ihop med 5700XT.

Permalänk
Medlem

Ny firmware ute, 1007.2. Valet VRR Control finns där nu, vilket eliminerade mitt flimmer.

https://www.samsung.com/uk/support/model/LC49RG90SSUXEN/#down...

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn