SweClockers prestandaindex

Att få en snabb överblick över hur ett grafikkort presterar bland alla diagram är inte alltid helt lätt, och därför bistår vi med SweClockers prestandaindex – kort och gott ett snitt för alla speltesterna. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och populära Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Till skillnad från tidigare versioner av SweClockers prestandaindex är detta nu inte längre uppdelat enligt grafikgränssnitt. Vi har valt ut det mest lämpliga gränssnittet för samtliga speltitlar är därför respektive index en blandning mellan DirectX 11, DirectX 12 och Vulkan – allt detta för att ge en så enkel och tydlig bild som möjligt över modellernas generella grafikprestanda.

Prestandaindex-1.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

SweClockers prestandaindex hösten 2019

Tabellerna nedan representerar elva olika spel – Tom Clancy's The Division 2, Assassin's Creed Odyssey, Far Cry New Dawn, Battlefield V, Metro Exodus, Control, World War Z, Shadow of the Tomb Raider, Total War: Three Kingdoms, Gears 5 samt Forza Horizon 4. För information om grafikgränssnitt och inställningar hänvisar vi till de individuella speltesterna.

Med det första indexet skapat från SweClockers färska testsvit står det klart att Nvidias tidigare arkitektur Pascal inte står sig lika stark i de nyare spelen. Detta innebär bland annat att Nvidias Turing-kort kan öka avståndet till föregångarna i familjen Pascal samtidigt som AMD:s Radeon RX 5700-kort tar beskedliga kliv uppåt i fältet. Även de äldre arkitekturerna Vega och Polaris från AMD vinner mark.

När upplösningen skruvas upp syns i vanlig ordning ett prestandahopp för det absoluta flaggskeppet i uppställningen, Geforce RTX 2080 Ti tar en överlägsen förstaplats. Även Radeon VII vinner här mark samtidigt som vi ser hur Nvidia Turing-kort generellt ökar sitt avstånd mot de Pascal-baserade varianterna.

Vid sista anhalten 4K UHD växlar generation Turing upp ytterligare och ökar sin ledning mot Pascal-korten, där inte helt oväntat Geforce RTX 2080 Ti syns ohotat i toppen. Bättre resultat syns även för AMD:s Radeon VII medan det röda lagets kort i Vega- och Polaris-familjerna generellt tar ett kliv upp ställt mot förra generationens Nvidia-modeller.

Sammanvägt index

Sist men inte minst har det blivit dags att presentera det sammanvägda indexet, vilket är ett snitt av samtliga testade upplösningar. Nu handlar det dock verkligen om ett snitt av snitten och denna graf bör endast användas för att få en mycket generell överblick av kortens prestanda.

Med alla resultat sammanställda i the one index to rule them all går det att dra några snabba slutsatser kring kortens rörelser i tabellen ställt mot föregående versions testsvit. Det står klart att Nvidias Turing-kort tar en generellt starkare position ställt mot föregångaren Pascal, där exempelvis Geforce RTX 2060 nu ligger på samma nivå prestandamässigt som ett Geforce GTX 1080.

Likaså uppvisar AMD starkare resultat mot Pascal när en modernare uppsättning spel används. Radeon RX Vega 64 var förut likvärdigt med Geforce GTX 1080, men ligger nu något högre istället.