Speltest: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinierade "Very High" (1920), Fördefinierade "Normal" (1280)

Senaste delen i välrenommerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle.

Thief är ytterligare en titel som visat sig tungdriven för processorn, även i förhållandevis hög upplösning. Modellerna Haswell Refresh landar någon bildruta per sekund framför fjolårets K-modeller med lägre klockfrekvens.

Sänkt upplösning och detaljnivå innebär inga underverk, det är tydligt att processorerna får jobba mer än grafikkortet och att spelet endast använder ett fåtal trådar. Haswell Refresh landar fortsatt i topp, lite före äldre modeller.