Speltest: Battlefield 4

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 4

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-10-29

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "High" (1280)

Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnit med lägre overhead.

För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat. Observera att enspelarläget är betydligt snällare mot processorn än traditionell multiplayer.

Enspelarläget i Battlefield 4 med grafikinställningarna uppskruvade och den högre upplösningen är en synnerligen ointressant historia. Skillnaden mellan processorerna är mer eller mindre försumbar, hela vägen ned till sedan länge pensionerade Core 2 Quad.

Med lägre upplösning och detaljnivå dras fältet ut. Duon Haswell Refresh figurerar i toppskiktet, en hårsmån före K-modellerna från förra året.