Snabb bilduppdatering och laddningstider i fokus med Xbox Scarlett

Xbox-chefen Phil Spencer klargör prioriteringarna med nästa Xbox-konsol, där snabb bilduppdatering och laddningstider tillsammans med bakåtkompatibilitet står i fokus.

Under årets upplaga av spelmässan E3 passade Microsoft på att avtäcka detaljer om företagets kommande Xbox-konsol, som för närvarande går under kodnamnet Scarlett. Detaljer som avslöjades påminde mycket om vad Sony bekräftat för nästa Playstation-konsol, det vill säga processor och grafikdel från AMD och SSD-baserad lagring för korta laddningstider.

scorpio.jpg

Utöver fortsatt bruk av processor- och grafikdel från AMD kommer nästa generations Xbox bestyckas med SSD-baserad lagring för korta laddningstider.

Microsoft bekräftade även att den kommande konsolen ska bli ungefär fyra gånger så kraftfull som nuvarande prestandamodellen Xbox One X, men fler detaljer än så avtäcktes inte. I en intervju med spelsajten Gamespot avslöjar nu Xbox-bossen Phil Spencer fler detaljer om vad som kommer stå i fokus med Xbox Scarlett.

Utöver det givna steget framåt sett till visuell kvalitet säger Phil Spencer att en nyckelfaktor för Xbox Scarlett kommer vara bra flyt i hela upplevelsen, från snabba laddningstider till att en hög bilduppdatering bibehålls genom hela upplevelsen. Specifikt nämns att företaget fokuserat på att 4K-upplösningar ska flyta på i jämna 60 bilder per sekund.

The thing that's interesting is, this generation, we've really focused on 4K visuals and how we bring both movies through 4K Blu-ray and video streaming, and with Xbox One X allowing games to run at 4K visuals will make really strong visual enhancements next generation.

But playability is probably the bigger focus for us this generation. How fast do [games] load? Do I feel like I can get into the game as fast as possible and while it's playing? How does it feel? Does this game both look and feel like no other game that I've seen? That's our target.

Förutom att nya spel ska flyta på snabbt och jämnt i höga upplösningar förklarar Phil Spencer att Microsoft vill låta spelare kunna ta del av ett befintligt och äldre spelbibliotek i form av bakåtkompatiblitet. Med Xbox One gav Microsoft spelare möjligheten att spela äldre spel till Xbox 360 och den ursprungliga Xbox-konsolen, och det kommer fortsätta med Scarlett.

XB_ELITE2.jpg

Utöver bakåtkompatiblitet med spel för äldre generationers Xbox-konsoler ska Scarlett även stöda handkontrollerna från Xbox One-generationen.

Kompatibiliteten stannar dock inte vid spelen. Enligt Spencer ska spelare även kunna fortsätta använda ett befintligt utbud av handkontroller. Den som äger ett flertal handkontroller till Xbox One, vilket inkluderar standardkontrollerna och den mer påkostade Elite-modellen, kommer alltså kunna använda dessa tillsammans med Xbox Scarlett.

Another thing that will be a little bit new for us is the fact that we want to also respect the compatibility of the controllers that you already have. This generation, we came out with the Elite controller, we've done work on controllers and people have invested in personalized controllers, the things that they love and we want to make those compatible with future generations of our console as well.

So really, the things that you've bought from us, whether the games or the controllers that you're using, we want to make sure those are future compatible with the highest fidelity version of our console, which at that time will obviously be the one we've just launched.

Xbox Scarlett ska lanseras under julsäsongen 2020 med Halo Infinite som lanseringstitel. Konsolen kommer slå följe med strömmande speltjänsten Xcloud, som ska ge spelare tillgång till Microsofts spelutbud på ett flertal enheter utanför Xbox-ekosystemet.

Läs mer om Microsoft Xbox:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!