Inlägg

Inlägg som huttala har skrivit i forumet
Av huttala

Såld till @erik7191

Av huttala

Bud noterade, låter annonsen ligga uppe till imorgon runt lunch, sen stänger vi ner budgivningen!

Av huttala
Skrivet av Pajmonster:

Kör samma + frakt

Noterat!

Av huttala

Steam deck 256gb + 512gb microSD

Tjena!

Köpte en steamdeck av en annan medlem på sweclockers i augusti 2023, inser att ja använt den alldeles för lite och den har mest legat i byrån sedan inköp.

Säljer därför vidare den.

Skicket är nyskick, inga repor eller märken. Knappar joysticks osv fungerar fint.

Kan tänkas att bytas mot en esportskärm om någon mot förmodan sitter på en sådan.

Kan skickas!

Läs hela annonsen här

Av huttala

Bud noterade, eftersom jag är relativt nöjd med 2k lämnar ja budgivning öppen till imorgon runt lunch (12). Om vinnande budgivare är snabb med betalningen så hinner ja nog förbi posten så att de skickas iväg samma dag!

Av huttala
Skrivet av Thirawat Boonrin:

Sålde min 2546 för 1500 kr är detta bättre? Än den?

Nej. Du fick nog en lycklig köpare däremot!

Av huttala

AMD Ryzen 7600X

Tjena!

Uppgraderat och således är min 7600X liggandes.
Har inte varit några problem alls med CPUn, går som klockan!
Köpt runt februari 2023.
Fysiskt kvitto från netonnet finns.

Bud börjar på 1800kr!

Läs hela annonsen här

Av huttala

2000kr + frakt bjudet!

Av huttala

Ja tar de gärna! Kan hämta
(ska kopplas till grabbens 1080ti som ja har ett block liggandes till men ingen vattenkylning)

Av huttala
Skrivet av Tossefar:

Menar du beige? Aldrig stött på någon som uttalar det med ett r inblandat

Just precis, och som LeVvE nedan skriver är väl mer hur man (iaf jag) säger.

Bärs (drycken) och bä-ärs(färgen)

Skrivet av LeVvE:

Bäääääärs

Av huttala
Skrivet av anders190:

Lite nyfiken på hur en Örebroare skulle säga iofs men i mellansverige och framförallt norr så verkar det mer vara "erbjudande".

Kan som Örebroare bekräfta att vi säger erbjudande.
Däremot säger vi bÄrs(färgen) istället för bErs.

Av huttala
Skrivet av jreklund:

Det ska mig veterligen bara påverka marknad och galleriet. Jag ser inga problem i artiklar eller forumet.

De kan stämma, ja hänger rätt mycket i marknaden så de va där jag stötte på problemet.
Verkar dock vara löst nu!

Av huttala
Skrivet av jreklund:

Båda

  • Om du inte hade bilderna i mitten av synfältet på mobilen och öppnade dem - stängdes de direkt.

  • Kunde inte zooma in och scrolla vänster/höger på bilder som inte ligger i ett bildspel.

Verkar som att man inte kan öppna bilder i fullskärmsläge alls längre, händer ingenting när ja klickar på bilderna i firefox, chrome eller edge(MacOS). Har även testat på telefonen (Firefox iOS) och de är samma beteende där.

Kanske får bli en liten patch före julskinkan åker ner i magen?

Av huttala
Skrivet av Antte:

Det är ett hotswap PCB med Kailh hotswap sockets och har inte lött något själv. Och det har ju funkat felfritt i flera år så därför blev jag förvånad då en hel rad plötsligt inte funkade. Har inte gjort något speciellt heller så att det kunde ha tagit skada.
Jag plockade isär tangentbordet för att kolla om jag kunde se något som såg att kunna vara orsaken, men kunde inte se något på själva PCBn.

Det är ledbanan mellan controllern och den raden switchar som pajat. Löses lätt genom att ta reda på var kontakten i controllern sitter och sen dra en liten koppartråd. De kräver dock lite lödning

Av huttala
Skrivet av Toobbbbee:

Någon som vet om detta skrivbordet är något att ha?
https://www.mio.se/p/lift-hoj--och-sankbart-skrivbord-l-160-c...

Generellt sett har allt från Mio blivit skit från kina för dyra pengar. Har köpt flera grejer därifrån och blivit lika besviken varje gång.

Av huttala
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är mycket riktigt som du säger.
Dubbelkollade datan nu och noterade ett märkligt beteende. Den är helt olåst enligt vad jag kan se men kliver inte upp i den klockfrekvens den bör.

Jag startar igång ett nytt test med en gång och uppdaterar diagrammen så fort jag har nya data och återkopplar med vad jag hittar.

Låter bra det! Känns ju som att temperaturerna kylarna kan hålla blir väldigt missvisande när CPUn genererar olika mycket värme för varje kylare.
För just den upplåsta delen må tilläggas, allt annat är ju vettigt såklart!

Av huttala
Citat:

I ovan test är rangordningen mer eller mindre omvänd och det blir tydligt varför MSI-kylaren uppnådde högre temperaturer än de andra kylarna.

Kortfattat lyckas i9-processorn i testriggen bibehålla den högsta strömbudgeten i våra tester med MSI-kylaren med Corsair-kylaren strax bakom sig. Phanteks-representant håller en stark tredjeplats men här faller Asus-kylaren efter.

Fattar inte riktigt hur detta hänger ihop, kan någon förklara?
Varför har inte strömbudgeten ökat med Asus kylaren som håller lägre temps, tills den inte längre orkar med?
CPUn borde väl brassa på med power tills tempsen drar iväg för mycket?
Och om den inte gör det, varför skiljer det sig mellan kylare, och hur kan den "sämsta" kylaren göra så att CPUn drar på med mer effekt?

Av huttala

Ligger hopplöst efter, men tuggar på i egen takt.

Dag: 2
Språk: Erlang

GitHub

-module(day2). -export([part1/1, part2/1]). part1(File) -> Games = get_formatted_game_data(File), get_valid_games(Games). part2(File) -> Games = get_formatted_game_data(File), get_power_of_games(Games). -spec get_formatted_game_data(File :: binary()) -> [{integer(), [[{}]]}]. get_formatted_game_data(File) -> {ok, FileContent} = file:read_file(File), Lines = binary:split(FileContent, <<"\n">>, [global]), {Games, _} = lists:foldl( fun(X, {Accu, Count}) -> ColorsAndValues = separate_colors(remove_game_text(X)), case is_list(ColorsAndValues) of true -> {[{Count, ColorsAndValues} | Accu], Count + 1}; _ -> Accu end end, {[], 1}, Lines ), Games. get_power_of_games(Games) -> Result = lists:foldl( fun({_GameNr, GameSets}, SumOfGames) -> {GreenInt, BlueInt, RedInt} = lists:foldl( fun(Y, {CurrentGreenInt, CurrentBlueInt, CurrentRedInt}) -> {get_highest_int(CurrentGreenInt, get_int(<<"green">>, Y)), get_highest_int(CurrentBlueInt, get_int(<<"blue">>, Y)), get_highest_int(CurrentRedInt, get_int(<<"red">>, Y))} end, {1, 1, 1}, GameSets), GameResult = GreenInt * BlueInt * RedInt, SumOfGames + GameResult end, 0, Games), Result. get_valid_games(Games) -> MaxBlue = 14, MaxGreen = 13, MaxRed = 12, ValidGames = lists:foldl( fun({GameNr, List}, TotalNrOfValidGames) -> OkList = lists:filter( fun(Y) -> GreenInt = get_int(<<"green">>, Y), BlueInt = get_int(<<"blue">>, Y), RedInt = get_int(<<"red">>, Y), BlueOk = BlueInt < MaxBlue orelse BlueInt == MaxBlue, GreenOk = GreenInt < MaxGreen orelse GreenInt == MaxGreen, RedOk = RedInt < MaxRed orelse RedInt == MaxRed, case {BlueOk, GreenOk, RedOk} of {true, true, true} -> true; _ -> false end end, List), case length(List) == length(OkList) of true -> TotalNrOfValidGames + GameNr; false -> TotalNrOfValidGames end end, 0, Games), ValidGames. -spec get_int(Color :: binary(), Data :: map()) -> integer(). get_int(Color, Data) -> case lists:keyfind(Color, 1, Data) of false -> 0; {_, GreenValue0} -> list_to_integer(GreenValue0) end. -spec get_highest_int(Current :: integer(), New :: integer()) -> integer(). get_highest_int(Current, New) -> CurrentIsHigher = Current > New, case CurrentIsHigher of true -> Current; false -> New end. remove_game_text(Game) -> {Position, _Length} = binary:match(Game, <<":">>), SpaceAndColonRemovedPosition = Position +2, GameStringLength = byte_size(Game) - SpaceAndColonRemovedPosition, Extracted = binary:part(Game, SpaceAndColonRemovedPosition, GameStringLength), Extracted. separate_colors(Game) -> GameSplits = binary:split(Game, <<";">>, [global]), ColorValues = lists:foldl( fun(X, Acc) -> Colors = binary:split(X, <<",">>, [global]), ColorValues = lists:foldl( fun(Color, Acc1) -> [extract_color_and_value(Color) | Acc1] end, [], Colors), [ColorValues | Acc] end, [], GameSplits), ColorValues. extract_color_and_value(Input) -> Colors = [<<"green">>, <<"blue">>, <<"red">>], lists:foldl( fun(Color, Acc) -> case string:find(Input, Color) of nomatch -> Acc; _ -> {Color, get_digits(Input)} end end, [], Colors). get_digits(Input) -> InputString = binary_to_list(Input), lists:filtermap( fun(Char) -> lists:member(Char, "0123456789") end, InputString).

Dold text
Av huttala

Inte fått tid att börja fören idag, så ligger lite efter. Få se om man hinner ikapp.
Tänkte testa på lite kluringar i Erlang som kanske inte är bäst för just sånna här uppgifter.

Dag 1
Språk Erlang

GitHub

-module(day1). -export([part1/1, part2/1, find_numbers_from_text1/1, read_file/1]). part1(InputFile) -> List = case InputFile of example -> read_file("example2.txt"); _ -> read_file(InputFile) end, Numbers = lists:foldl( fun(X, NrAccu) -> Numbers0 = lists:filtermap( fun(Char) -> lists:member(Char, "0123456789") end, X), case length(Numbers0) of 0 -> NrAccu; _ -> Numbers1 = list_to_binary(Numbers0), case string:length(Numbers1) of 1 -> [binary_to_integer(<<Numbers1/binary, Numbers1/binary>>) | NrAccu]; 2 -> [binary_to_integer(Numbers1) | NrAccu]; _ -> First = binary:part(Numbers1, {0,1}), Last = binary:part(Numbers1, {byte_size(Numbers1),-1}), [binary_to_integer(<<First/binary, Last/binary>>) | NrAccu] end end end, [], List), lists:sum(Numbers). part2(InputFile) -> List = case InputFile of example -> read_file("example2.txt"); _ -> read_file(InputFile) end, Numbers = lists:foldl( fun(X, NrAccu) -> Numbers0 = find_numbers_from_text1(X), case length(Numbers0) of 0 -> NrAccu; _ -> Numbers1 = list_to_binary(Numbers0), case string:length(Numbers1) of 1 -> [binary_to_integer(<<Numbers1/binary, Numbers1/binary>>) | NrAccu]; 2 -> [binary_to_integer(Numbers1) | NrAccu]; _ -> First = binary:part(Numbers1, {0,1}), Last = binary:part(Numbers1, {byte_size(Numbers1),-1}), [binary_to_integer(<<First/binary, Last/binary>>) | NrAccu] end end end, [], List), lists:sum(Numbers). read_file(Filename) -> {ok, FileContent} = file:read_file(Filename), Lines = binary:split(FileContent, <<"\n">>, [global]), Strings = [binary_to_list(Line) || Line <- Lines], Strings. find_numbers_from_text1(Input) -> List = ["one", "two", "three", "four", "five", "six", "seven", "eight", "nine", "1", "2", "3", "4", "5", "6", "7", "8", "9"], List1 = lists:map( fun(Word) -> Word1 = string:to_lower(Word), Input1 = string:to_lower(Input), {Word1, string:str(Input1, Word1), string:rstr(Input1, Word1)} end, List), NumberList = lists:filter( fun(X) -> case X of {_, 0, _} -> false; _ -> true end end, List1), Sorted = lists:keysort(2, NumberList), {{First, _},{Last, _}} = lists:foldl( fun(X, {{LowestValue, LowestPos}, {HighestValue, HighestPos}}) -> case X of {_, 0, _} -> {{LowestValue, LowestPos}, {HighestValue, HighestPos}}; {Value, First, Last} -> {CurrentLowestValue, CurrentLowestPos} = if LowestPos == 0 -> {only_digits(Value), First}; LowestPos > First -> {only_digits(Value), First}; true -> {LowestValue, LowestPos} end, {CurrentHighestValue, CurrentHighestPos} = if HighestPos < Last -> {only_digits(Value), Last}; true -> {HighestValue, HighestPos} end, {{CurrentLowestValue, CurrentLowestPos}, {CurrentHighestValue, CurrentHighestPos}} end end, {{"", 0},{"", 0}}, Sorted), First ++ Last. only_digits(Input) -> OnlyNumbers1 = re:replace(Input, "one", "1", [global, {return, list}]), OnlyNumbers2 = re:replace(OnlyNumbers1, "two", "2", [global, {return, list}]), OnlyNumbers3 = re:replace(OnlyNumbers2, "three", "3", [global, {return, list}]), OnlyNumbers4 = re:replace(OnlyNumbers3, "four", "4", [global, {return, list}]), OnlyNumbers5 = re:replace(OnlyNumbers4, "five", "5", [global, {return, list}]), OnlyNumbers6 = re:replace(OnlyNumbers5, "six", "6", [global, {return, list}]), OnlyNumbers7 = re:replace(OnlyNumbers6, "seven", "7", [global, {return, list}]), OnlyNumbers8 = re:replace(OnlyNumbers7, "eight", "8", [global, {return, list}]), OnlyNumbers9 = re:replace(OnlyNumbers8, "nine", "9", [global, {return, list}]), OnlyNumbers9.

Dold text
Av huttala

Om du köper en 5800X3D så kommer du kunna dra ner på grafiska effekter för att öka din FPS, om du har kvar din 5600x är du rätt så CPU bound.
Och med tanke på att du kör på låg upplösning borde de va lugnt med ett 3060Ti.