Jag tror det alltid har varit ett problem, beroende på målgruppen för spelet sedan "urminnes tider"...
Jag är däremot helt säker att ta bort chatten för alla är inte en lösning på det problemet, då det ger validitet till de som börjar snyfta för att Kalle skrev att jag skjuter snett.
Jag håller med dig, det kan vara ett problem att folk är taskiga i en chatt, men det jag ifrågasätter är om det verkligen är DICE/EAs ansvar att se till att det "inte skrivs", då detta sker genom regelrätt censur. (Tidigt i Betan gick det exempelvis inte att skriva att Battlefield är dåligt, jag vet inte hur det är idag(?)).
Problemet kanske snarare ligger i att inte bli triggad av några ord på en skärm, och istället ta itu med de riktiga problemen - Varför känner folk att man behöver vara taskiga i chatten..
Men jag känner att jag börjar flöjta ut lite väl mycket, så kan sammanfatta det med att jag definitivt inte anser att dölja eller censurera en chatt i ett datorspel är någon form av lösning, utan snarare resulterar i fler problem, och att det för mig personligen har varit lite av en dealbreaker (bland många) för 2042, då jag brukar ha väldigt trevligt i chatten med just motståndare i de flesta spel jag kör :)(Censuren som sker i chatten är en annan fråga som är ett ännu djupare råttbo...)