Det viktigaste är väl vilken spelupplevelse man vill ha. Självklart vill man ha det bästa för så lite pengar möjligt. Jag var den som uppgraderade varje generation när man kunde köpa ett 80 kort för 5000-6000kr men det jag tror många glömmer är också vad får man idag för spelupplevelse för 5000kr jämfört med några år tillbaka när dom korten kostade det. Tittar man på 580 680 780 980 speciellt dom tidigare nämnda korten så orkade dom knappt köra 60fps 1080P och i vissa fall en bra bit under i dom tyngre titlarna som fanns då. Jag försvarar inte dagens priser men en tanke bara. RTX 3060 idag duger alldeles utmärkt till 1080P den generella spelupplevelsen är bättre än vad det var på ett 80 kort för några år sedan.
Amen på detta.
Därtill så har spelen i mitt tycke nått en punkt i grafik då det inte behöver vara 100 gånger så många polygoner längre, utom möjligen i hårstrån om man verkligen nagelfar det hela.
4K är också en grafiknivå som gott och väl duger för vanliga icke-VR-skärmar.
För folk som spelar på 32" och lägre får nästintill retinaupplösning med det.
Sitter man på en armlängds avstånd från en 60", ja då kan jag förstå att 8K ligger på önskehorisonten för en del. Men väldigt få som sitter med sådana skärmar på det avståndet kommer ha större problem med att betala för grafikkorten som orkar med det.
Jag tycker iallafall att 4K 50" är perfekt för skrivbordet, och jag har inga som helst behov av högre upplösning.
Möjligen 240Hz och OLED skulle jag vilja ha, men det är bra många år kvar innan jag vill betala för en sådan skärm.
Jag tror att det som främst krävs för högre realism i spelen idag är bättre texturer. Ljussättning, visst, men texturer är en så oerhört viktig grej för det.
DirectStorage och AI-understött grafikskapande kommer sannolikt att lösa den punkten ganska snart.